Back to basic ...
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Back to basic ...
Nou....grappig inzicht wat al typend en klikkend ontstaat: wat staat je tegen: Zeulen (fysiek tillen) en puzzelen (schaarse ruimte). Wellicht is de oplossing dus niet gelegen in het kiezen tussen suboptimale oplossingen, maar gewoon èn èn. Dus je zorgt dat je een voortent èn een 2 seconden luifel meeneemt. Tegen het zeulen en puzzelen koop je dus een joekel van een auto (ik noem een echte estate maat: Volvo vliegdekschip). Kan je alles meenemen, en het rijdt nog lekker en stabiel ook.
Bak je weg in de Franse zon, en de elzas wijn heeft het brein beneveld: trek je de luifel uit de cassette - of de achterbak, klaar. Wordt het Frankrijk in de regen: Klep open, zuchtend de voortent eruit, enzovoorts.
Dus back to basic is wellicht helemaal niet zo handig - neem de spullen mee die je denkt nodig te hebben, en zorg voor ruimte. Veel slimmer: het hoeft nit in een rugzak immers, het kan in een joekel van een auto en dito caravan. Zeulen is maar een idee fixe. Het zeulen wordt voor je gedaan immers.
Bak je weg in de Franse zon, en de elzas wijn heeft het brein beneveld: trek je de luifel uit de cassette - of de achterbak, klaar. Wordt het Frankrijk in de regen: Klep open, zuchtend de voortent eruit, enzovoorts.
Dus back to basic is wellicht helemaal niet zo handig - neem de spullen mee die je denkt nodig te hebben, en zorg voor ruimte. Veel slimmer: het hoeft nit in een rugzak immers, het kan in een joekel van een auto en dito caravan. Zeulen is maar een idee fixe. Het zeulen wordt voor je gedaan immers.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Back to basic ...
wij overwinteren al enkele jaren in spanje en hebben geen tent.
alleen torino luifel met 2 zijwanden.
en eerst zakluifel en nu cassetteluifel voor onderweg met thule windscherm.
meer niet.
als het te koud is in de winter zit je binnen en met veel visite is de camping bar ook een goede plek
en meestal uit de wind.
zo vaak hebben we geen visite en voor die paar keer kun je beter even naar de bar ....ipv voortent opzetten cq meeslepen voor die 1 of 2 keer.
maar goed ieder wat ie wil.
onze luifel staat 3 maanden aan 1 stuk en zorgt voor droog naar binnen en buiten.
alleen torino luifel met 2 zijwanden.
en eerst zakluifel en nu cassetteluifel voor onderweg met thule windscherm.
meer niet.
als het te koud is in de winter zit je binnen en met veel visite is de camping bar ook een goede plek
en meestal uit de wind.
zo vaak hebben we geen visite en voor die paar keer kun je beter even naar de bar ....ipv voortent opzetten cq meeslepen voor die 1 of 2 keer.
maar goed ieder wat ie wil.
onze luifel staat 3 maanden aan 1 stuk en zorgt voor droog naar binnen en buiten.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Back to basic ...
De kroeg, de auto...het wordt al gezelliger dan de miep kniep benadering. Die kroeg gaat wel lukken. Nu nog een EV die licht en ruim is. Dus ....een aalgladde, blikkerige station joekel met een nul sterren NCAP rating en 2CV kreukelzone's beste fabrikanten. ?Dacia? iemand?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Back to basic ...
Zelf gebruik ik een stalen pin van 46 cm met een versterkte kop. (nadien op gelast stukje dikke buis)
Deze gebruik ik al meer dan 40 jaar zonder enige probleem. Nog nooit gehad dat deze niet in de bodem ging. Nochtans staan we bijna altijd in het middellandse zeegebied op rotsbodem.
Als het echt te hard is giet ik in een klein putje wat water en na enkele minuten mep ik de pin er dan in met een rubber hamer.
Voor als je toch eens op verharde bodem zouden terechtkomen heb ik van recuperatie metaal een parasol staander gemaakt.
Wel nog nooit hoeven te gebruiken.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Back to basic ...
Van een complete voortent, met kinderen, nu alleen een luifel. Zonder kids.door de jaren werd de voortent langzaam luifel. Te zwaar en te lomp. Nu een Verona luifel, eigenlijk nog te zwaar. Bij stevige wind gaat er eventueel een zijwand in. Geen grondzeil of kleedje, gewoon een schoolloopmat voor het opstapje. Na 5-6 dagen word toch alles weer ingepakt voor de volgende halte.
Maar, alles is persoonlijk.
Maar, alles is persoonlijk.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Back to basic ...
dat schreef ik toch? gewoon alles mee, comfort dient de mens, als onze lieve heer had gewild dat we back to basic zouden gaan had hij al die troep niet laten uitvinden.dieseltijger schreef: ↑zo 24 sep 2023 10:19Nou....grappig inzicht wat al typend en klikkend ontstaat: wat staat je tegen: Zeulen (fysiek tillen) en puzzelen (schaarse ruimte). Wellicht is de oplossing dus niet gelegen in het kiezen tussen suboptimale oplossingen, maar gewoon èn èn. Dus je zorgt dat je een voortent èn een 2 seconden luifel meeneemt. Tegen het zeulen en puzzelen koop je dus een joekel van een auto (ik noem een echte estate maat: Volvo vliegdekschip). Kan je alles meenemen, en het rijdt nog lekker en stabiel ook.
Bak je weg in de Franse zon, en de elzas wijn heeft het brein beneveld: trek je de luifel uit de cassette - of de achterbak, klaar. Wordt het Frankrijk in de regen: Klep open, zuchtend de voortent eruit, enzovoorts.
Dus back to basic is wellicht helemaal niet zo handig - neem de spullen mee die je denkt nodig te hebben, en zorg voor ruimte. Veel slimmer: het hoeft nit in een rugzak immers, het kan in een joekel van een auto en dito caravan. Zeulen is maar een idee fixe. Het zeulen wordt voor je gedaan immers.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Re: Back to basic ...
Maar eigenlijk is dat al teveel voor TS.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Back to basic ...
Op mijn achtereenvolgende caravans had ik eerst een etui luifel.
Daarna een cassetteluifel.
Achteraf had ik daar, ondanks het wat makkelijker uitzetten en opbergen, eerlijk gezegd wat spijt van.
Maar dat had alleen met het gewicht te maken.
De laatste caravan had bijna geen laadgewicht meer over. Beetje te enthousiast geweest met toevoegen van accessoires..
De 100 + kg op de kogel bij de auto gepolderd, gaf exact de max asdruk..
Voor de rest niks dan lof over de cassette.
2 minuten slingeren en klaar.
De etui luifel duurde zeker 3 minuten kostbare tijd langer.
Daarna een cassetteluifel.
Achteraf had ik daar, ondanks het wat makkelijker uitzetten en opbergen, eerlijk gezegd wat spijt van.
Maar dat had alleen met het gewicht te maken.
De laatste caravan had bijna geen laadgewicht meer over. Beetje te enthousiast geweest met toevoegen van accessoires..
De 100 + kg op de kogel bij de auto gepolderd, gaf exact de max asdruk..
Voor de rest niks dan lof over de cassette.
2 minuten slingeren en klaar.
De etui luifel duurde zeker 3 minuten kostbare tijd langer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Back to basic ...
Als basic + nog wel kan.
Zou ik toch maar eens over een zakluifel nadenken.
Terplaatse kan je altijd beslissen wel of niet even uitrollen..
Zou ik toch maar eens over een zakluifel nadenken.
Terplaatse kan je altijd beslissen wel of niet even uitrollen..
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Back to basic ...
Als ik het gemak van een cassetteluifel zie.... Als je het doet, doe het dan goed. Geen half werk. Je wou gemak - ga dan voor gemak. wellicht is een electromotor overkill - maar ontzeg je het genoegen niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Back to basic ...
Wij willen op vakantie graag zo lang mogelijk buiten verblijven. Thuis ook, maar daar is altijd wel wat te doen.
Wij gebruiken de panoramaluifel standaard. Bij warm weer zonder zijkanten en zonder tochtflap onder de caravan. Bij minder weer zijkanten er in en de tochtflap er onder. Zo hebben we een paar jaar geleden begin april bij maximumdagtemperaturen van 12 graden en in de morgen vorst, elke morgen buiten kunnen ontbijten en de hele dag buiten kunnen verblijven. 's avonds dan natuurlijk naar binnen. De zon scheen lekker binnen en de wind kwam van de andere kant.
De Sun-Z luifel hebben we dit jaar niet gebruikt. Die is voor een paar dagen, maar dat is dit jaar niet aan de orde geweest. Maar dat dan ook een prima en handig ding.
De voortent is ook enkele dagen gebruikt. Daar passen we met 10 man 's avonds in. Maar dat komt alleen bij ons jaarlijks vriendenweekend voor. Dan doen we al weer 45 jaar. Bij minder weer nemen we die ook mee wanneer onze kleinkinderen mee gaan en wij 's avonds de caravan niet in kunnen.
We kijken vooraf welke luifel of tent we gaan gebruiken en de rest blijft dan thuis.
Ik vind voor kleinere caravans zak- en cassetteluifels veel te klein. Geen schaduw en geen beschutting tegen wind en regen. Ik zag tijdens de laatste vakantie veel mensen met badlakens en andere lappen in de weer. En kletsnatte stoelen onder hun luifeltje.
Wij gebruiken de panoramaluifel standaard. Bij warm weer zonder zijkanten en zonder tochtflap onder de caravan. Bij minder weer zijkanten er in en de tochtflap er onder. Zo hebben we een paar jaar geleden begin april bij maximumdagtemperaturen van 12 graden en in de morgen vorst, elke morgen buiten kunnen ontbijten en de hele dag buiten kunnen verblijven. 's avonds dan natuurlijk naar binnen. De zon scheen lekker binnen en de wind kwam van de andere kant.
De Sun-Z luifel hebben we dit jaar niet gebruikt. Die is voor een paar dagen, maar dat is dit jaar niet aan de orde geweest. Maar dat dan ook een prima en handig ding.
De voortent is ook enkele dagen gebruikt. Daar passen we met 10 man 's avonds in. Maar dat komt alleen bij ons jaarlijks vriendenweekend voor. Dan doen we al weer 45 jaar. Bij minder weer nemen we die ook mee wanneer onze kleinkinderen mee gaan en wij 's avonds de caravan niet in kunnen.
We kijken vooraf welke luifel of tent we gaan gebruiken en de rest blijft dan thuis.
Ik vind voor kleinere caravans zak- en cassetteluifels veel te klein. Geen schaduw en geen beschutting tegen wind en regen. Ik zag tijdens de laatste vakantie veel mensen met badlakens en andere lappen in de weer. En kletsnatte stoelen onder hun luifeltje.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Back to basic ...
Een cassetteluifel van 45Kg boven aan de caravan zag ik niet zitten voor onze combinatie.
Onze caravan is meer dan zwaar genoeg voor onze auto, dus geen instabiliteit problemen gaan opzoeken.
Daarom nu gekozen voor een luifel met zijkant.
Deze kan op drie manieren opgesteld worden, flap links, flap rechts of langs enkel kant een halve flap.
Bijkomend voordeel van dit soort luifel, als de meteo zware hagel voorspeld kan ik de luifel volledig over de caravan trekken en langs de achterzijde afspannen. Veel minder kans op hagelschade.
Nadeel van dit soort luifel, minder mooi en niet zo stormvast zoals de nieuwe boogluifels. Maar daar heb ik 3 extra stokken voor voorzien met stormbanden.
Enkel nog maar een proefopstelling gemaakt in de tuin. Deze winter zal uitwijzen of dit een geschikte luifel is. Anders wordt het toch nog een boogluifel, of we doen gewoon verder met de parasol.
Onze caravan is meer dan zwaar genoeg voor onze auto, dus geen instabiliteit problemen gaan opzoeken.
Daarom nu gekozen voor een luifel met zijkant.
Deze kan op drie manieren opgesteld worden, flap links, flap rechts of langs enkel kant een halve flap.
Bijkomend voordeel van dit soort luifel, als de meteo zware hagel voorspeld kan ik de luifel volledig over de caravan trekken en langs de achterzijde afspannen. Veel minder kans op hagelschade.
Nadeel van dit soort luifel, minder mooi en niet zo stormvast zoals de nieuwe boogluifels. Maar daar heb ik 3 extra stokken voor voorzien met stormbanden.
Enkel nog maar een proefopstelling gemaakt in de tuin. Deze winter zal uitwijzen of dit een geschikte luifel is. Anders wordt het toch nog een boogluifel, of we doen gewoon verder met de parasol.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Back to basic ...
Dank je @Ronk, mogelijk heb je het in de openingspost over het hoofd gezien. Maar die heb ik: zelfs met voorkant (rain-/sunblocker in 1) en zijkanten. Lekker 'modulair'. Vandaar 'basic+':dus alleen de zakluifel en evt. een zijkantje. Ik heb inmiddels aan het zijkantje die tegen de caravan komt een 7 mm pees genaaid (nou mijn vrouw dan..), dus ik schuif hem zo in de caravanrail. Bovenkant om de rafter ritsen, 4 schroefharinkjes en klaar is Kees ;-). Afgelopen weken uitgeprobeerd: perfect. Sluit ook grotendeels winddicht aan (omdat hij in de peesrail zit) en ik hoef geen staander meer tegen de caravanwand aan te zetten. Scheelt weer wat handelingen
Re: Back to basic ...
Kortom..na al deze meningen en oplossingen gelezen te hebben...
Moet je gewoon gaan doen wat je zelf het beste lijkt.
Bevalt het goed? Dikke prima.
Niet goed ? Jammer dan, maar wel een ervaring rijker, en iets anders kan altijd nog.
Moet je gewoon gaan doen wat je zelf het beste lijkt.
Bevalt het goed? Dikke prima.
Niet goed ? Jammer dan, maar wel een ervaring rijker, en iets anders kan altijd nog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Back to basic ...
In je openingspost stond zoveel.
Dat ik er niet kon uit opmaken wat je nog wel had.
Maar je zou zeggen dat je toch ervaring genoeg hebt .
Afhankelijk van bestemming en mogelijke weers omstandigheden .
Maakt welke spullen je meeneemt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Back to basic ...
Er wordt gesproken over een "worsteling" (weinig meenemen met het mogelijke probleem dat het comfort wordt aangetast) versus zeulen en opzetwerk. De twijfel slaat toe, graag ervaringen zodat we door kunnen twijfelen.
De eerste variant kennen we, en het bevalt niet bij regen, frissigheid en brandende zon. Zit je dus een week in de caravan. Dus dan moet je wat. We hebben op basis van de ervaring gewoon een keus gemaakt (voortent in achterbak, opzetten die handel). Einde worsteling.
De eerste variant kennen we, en het bevalt niet bij regen, frissigheid en brandende zon. Zit je dus een week in de caravan. Dus dan moet je wat. We hebben op basis van de ervaring gewoon een keus gemaakt (voortent in achterbak, opzetten die handel). Einde worsteling.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Back to basic ...
Maar is het dan geen geworstel om die voortent in de autonte leggen en op bestemming op te zetten? En na afloop ook weer op te breken?
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Back to basic ...
Ja, de mentale worsteling heeft plaatsgemaakt voor een fysieke worsteling. a) is wel eens goed voor me, b) met een klassieke voortent kan je alle kanten op eigenlijk.
Dat laatste was het doorslaggevende argument om niet ingewikkeld te doen. Het enige wat ik nu vermijd is de inzet van tent tapijt. Lijkt teveel op fysiek werken.
Dat laatste was het doorslaggevende argument om niet ingewikkeld te doen. Het enige wat ik nu vermijd is de inzet van tent tapijt. Lijkt teveel op fysiek werken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- hoboken
- Berichten: 710
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Back to basic ...
Ik heb een Isabella sun Z luifel mee en een deeltentje, meestal gebruik ik het tentje, dat vind ik toch wat praktischer.
Bij het tentje kan de voorkant er volledig uitgeritst worden zodat dit infeite ook als luifel gebruikt kan worden.
De opbouw kost mij een kwartiertje, het Isabella luifeltje 5 minuten.
Bij het tentje kan de voorkant er volledig uitgeritst worden zodat dit infeite ook als luifel gebruikt kan worden.
De opbouw kost mij een kwartiertje, het Isabella luifeltje 5 minuten.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Back to basic ...
Wij doen precies hetzelfde met de Unico deeltent.
Of compleet als tent, of zonder voorwand en eventueel zonder zijwand(en).
Een volwaardige tent over de volle lengte gebruiken we niet, de deeltent is voor ons 2en perfect qua afmetingen.
Porsche + Tabbert
Re: Back to basic ...
Maar dan smaakt het biertje na het opzetten en alle inspanning wel nóg lekkerder!dieseltijger schreef: Lijkt teveel op fysiek werken.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Re: Back to basic ...
Deze luifel ga je niet strak krijgen, bij een regenbui ontstaan er direct waterzakken vrees ik.refram schreef: ↑zo 24 sep 2023 20:22Een cassetteluifel van 45Kg boven aan de caravan zag ik niet zitten voor onze combinatie.
Onze caravan is meer dan zwaar genoeg voor onze auto, dus geen instabiliteit problemen gaan opzoeken.
Daarom nu gekozen voor een luifel met zijkant.
Deze kan op drie manieren opgesteld worden, flap links, flap rechts of langs enkel kant een halve flap.
Bijkomend voordeel van dit soort luifel, als de meteo zware hagel voorspeld kan ik de luifel volledig over de caravan trekken en langs de achterzijde afspannen. Veel minder kans op hagelschade.
Nadeel van dit soort luifel, minder mooi en niet zo stormvast zoals de nieuwe boogluifels. Maar daar heb ik 3 extra stokken voor voorzien met stormbanden.
Enkel nog maar een proefopstelling gemaakt in de tuin. Deze winter zal uitwijzen of dit een geschikte luifel is. Anders wordt het toch nog een boogluifel, of we doen gewoon verder met de parasol.
Dwarsliggers naar de caravan toe kan iets helpen maar dat zijn weer extra stokken hé
Bij onze laatste Knaus hadden wij ook geen voortent meer, alleen een panoramaluifel die binnen een minuut of 10 opgezet was met 3 stokken en dwarsliggers.
Nu met de Duc een Thule Omnistor met eventueel een Sunblocker maar die Sunblocker hebben wij pas 1 x gebruikt in Spanje
Afgelopen weekend in Maastricht niet eens de Omnistor gebruikt.
.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Back to basic ...
Valt eigenlijk wel mee. We zijn inmiddels redelijk op elkaar ingespeeld, en hebben de les geleerd dat je bij aankomst meteen de boel opzet omdat je later te vadsig bent om dat alsnog te doen. Het is ofwel de voortent of een cassette - zo had ik bedacht. De voortent hadden we al, goed materiaal (Van der Horn) dus de keuze was eenvoudig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Back to basic ...
Keuze is dan inderdaad eenvoudig: een cassette-luifel staat in 2 minuten, biedt de gewenste schaduw, kan je buiten zitten in de regen en tijdens een broeierige avond is het lekkerder om in de vrije buitenlucht te zitten. In 1 minuut is het ding ook weer ingedraaid. Een paar schoefharingen maar, die in de grond kunnen blijven zitten als je hem tijdelijk wil indraaien.
Keuze is inderdaad simpel
Laatst gewijzigd door RDDR op ma 25 sep 2023 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60