Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door moyzo » di 19 sep 2023 07:32

Ook Kroatië stapt over op digitale tol, we moeten er nog even op wachten maar eind 2024 moeten de eerste auto's van deze tolheffing gebruik kunnen maken.
https://vignettecroatia.com/croatian-e-vignette/

Wij zijn er blij mee want onze armen zijn meestal tekort voor de tolpoortjes om een vignet te pakken en nadat nu ook de grensovergangen sneller gaan zonder controles was het bij de betaalhokjes een struikelblok waar je soms lang moest wachten.

Met het nieuwe systeem zullen in de toekomst niet 200 voertuigen per uur door de tolhokjes kunnen rijden, maar 3.000 tot 15 keer zoveel als voorheen! De cijfers bevestigen dat automobilisten die voorheen tol betaalden op de stations, in de toekomst sneller hun vakantiebestemming zullen bereiken, ook in het hoogseizoen.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3529
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door troapel » di 19 sep 2023 08:19

Fijn dat ze er iets aan willen veranderen, maar echt gemakkelijker wordt het dan nog niet lijkt mij. Dan moet je vantevoren bepalen welk stuk snelweg je wilt gaan rijden, dat traject betalen en kan je er niet meer van afwijken. Dan is het systeem in Oostenrijk/Zwitserland/Slovenië toch makkelijker.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door SBerend » di 19 sep 2023 08:39

Misschien komt er een aansluiting met het systeem van de tolbadge. F-S-I-P
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door Ron » di 19 sep 2023 08:58

Bedankt.
De link heb ik bij het sticky topic geplaatst.

viewtopic.php?p=988223#p988223
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door moyzo » di 19 sep 2023 09:07

troapel schreef:
di 19 sep 2023 08:19
Fijn dat ze er iets aan willen veranderen, maar echt gemakkelijker wordt het dan nog niet lijkt mij. Dan moet je vantevoren bepalen welk stuk snelweg je wilt gaan rijden, dat traject betalen en kan je er niet meer van afwijken. Dan is het systeem in Oostenrijk/Zwitserland/Slovenië toch makkelijker.
Oostenrijk doe ik ook meestal onderweg vanaf de bijrijdersplaats ( vignet vooraf de tunnels onderweg)
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3529
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door troapel » di 19 sep 2023 09:14

[re.gif]
Maar in Oostenrijk is het veel makkelijker omdat je 1 vignet hebt voor alle autosnelwegen. In Kroatië moet je het dus van plek tot plek aangeven. Veel omslachtiger en ingewikkelder dan Oostenrijk vind ik.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door Ab » di 19 sep 2023 09:51

Dat valt nogal mee..
Als je bestemming in Istrië ligt, heb je maar 1 snelweg om uit te kiezen als je door de Karawankentunnel rijdt.
Naar Dalmatië of naar Dubrovnik of verder ook, rijdend over Maribor.
Wil je helemaal geen snelweg, dan kan dat ook.
Je moet dan alleen niet bang zijn voor bergjes op en af te rijden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3529
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door troapel » di 19 sep 2023 21:42

[re.gif]

We zijn tijdens onze verplaatsing juist door het binnenland gereden. Zo zien we nog even wat extra van het land. Waren leuke haarspeldbochten met onze caravan. awhoea.gif
Maar als ik morgen naar Split wil moet ik eerst online van alles gaan invullen en gaan uitzoeken waar ik erop ga en waar eraf. Dan kan je veel makkelijker een kaartje trekken en die verderop weer in een automaat drukken, pasje ervoor en gas erop.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door Ab » di 19 sep 2023 23:17

Heb je geen kaart dan ?
Daar staan nog steeds allerlei wegen op meen ik me te herinneren. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3529
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door troapel » di 19 sep 2023 23:28

[re.gif]
Zeker heb ik een kaart. Het lijkt me alleen zo omslachtig, maar dat ligt blijkbaar aan mij. weenie.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door Ab » di 19 sep 2023 23:36

Naar Split? Ik denk, de oprit bij Sibenik, en afrit Split. knipoog.gif
Da's toch niet zo lastig ?
Vlgs mij gaat het E vignet echter gewoon hetzelfde werken als in Oostenrijk en Slovenië enz.. toch?
Betalen voor een bepaalde periode, niet voor kilometers.
Ik kan het mis hebben, maar anders zou het net als Frankrijk werken. Daar heb je geen E vignet.
Ik zie trouwens net, dat het ook met een tolbox kan. Dat bestond echter al, voor vrachtwagens en bussen. Nu ook voor auto's en campers onder de 3500 kg. Dan heb je het Franse systeem weer.. scratch.gif
Het laatste is mogelijk weer beter, als je veel, lang, en regelmatig in Kroatië komt.
Aan de andere kant..Een E vignet aanschaffen en betalen is 5 minuten werk..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door SBerend » di 19 sep 2023 23:58

Wij hebben met de e-vignetten in Oostenrijk en Slovenië geen problemen gehad tenzij je dat niet wilt betalen. Dat probleem hebben wij in 2022 bij een aantal gasten bij ons op de campings in Portugal gehoord. Die kregen nog een leuke navordering. Vooraf regelen of in bepaalde landen de tol voor lief nemen. Moeilijk is het niet om e-vignetten aan te schaffen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door Ab » wo 20 sep 2023 00:17

Die E.vignetten heb je zo. Wij weten nooit goed waarheen de weg ons brengt, , en soms kochten we een uur van tevoren pas een E-vignet.
Voor Hongarije en Polen bijv.
Daar werkt het ongeveer net zo als in Oostenrijk of Slovenië.
In Oostenrijk wel opgeven dat je een zakelijke gebruiker bent.
Dan heb je het vignet binnen een uur.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door moyzo » wo 20 sep 2023 06:03

troapel schreef:
di 19 sep 2023 21:42
[re.gif]

We zijn tijdens onze verplaatsing juist door het binnenland gereden. Zo zien we nog even wat extra van het land. Waren leuke haarspeldbochten met onze caravan. awhoea.gif
Maar als ik morgen naar Split wil moet ik eerst online van alles gaan invullen en gaan uitzoeken waar ik erop ga en waar eraf. Dan kan je veel makkelijker een kaartje trekken en die verderop weer in een automaat drukken, pasje ervoor en gas erop.
Waarom ga je dan van KRKA naar Split via de autosnelweg, de kustweg is zeer mooi daar tussen Sibenik en Split, zelfs ik kan dat beamen al heb ik soms een zwaar gevoel in mn maag als het echt diep is onder me aan de bijrijderskant.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3529
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door troapel » wo 20 sep 2023 10:19

[re.gif]
Dat doen we niet. Dit was even een voorbeeld. We hebben sinds onze heenreis nog geen snelweg weer gezien.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door Hans1954 » vr 10 nov 2023 21:46

moyzo schreef:
di 19 sep 2023 07:32
Ook Kroatië stapt over op digitale tol, we moeten er nog even op wachten maar eind 2024 moeten de eerste auto's van deze tolheffing gebruik kunnen maken.
https://vignettecroatia.com/croatian-e-vignette/

Wij zijn er blij mee want onze armen zijn meestal tekort voor de tolpoortjes om een vignet te pakken en nadat nu ook de grensovergangen sneller gaan zonder controles was het bij de betaalhokjes een struikelblok waar je soms lang moest wachten.

Met het nieuwe systeem zullen in de toekomst niet 200 voertuigen per uur door de tolhokjes kunnen rijden, maar 3.000 tot 15 keer zoveel als voorheen! De cijfers bevestigen dat automobilisten die voorheen tol betaalden op de stations, in de toekomst sneller hun vakantiebestemming zullen bereiken, ook in het hoogseizoen.
Voor die lange armen is een simpele oplossing: Gewoon een vleestang in het stuurhuis leggen. Probleem opgelost.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door SBerend » vr 10 nov 2023 22:20

Ik ben wel blij met die E vignetten of tolbadges. Niet wachten in de rij of betalingsproblemen terplekke. De laatste 2 jaren (Frankrijk-Spanje-Portugal-Zwitserland-Oostenrijk-Slovenie-Kroatie en Italië) hebben wij overal door middel van Tolbadge of E-vignetten door kunnen rijden. Behalve dit jaar in Kroatië. Daar moest ik tijdens het afrekenen wachten. Voor mij vrouw wat lastiger vanwege lichamelijke klachten omdat er hoogteverschil is of dichter langs het randje moet rijden iets wat ze liever niet doet.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Kroatië gaat ook over op digitale tol eind 2024

Bericht door Rene_13 » za 11 nov 2023 10:06

moyzo schreef:
wo 20 sep 2023 06:03
troapel schreef:
di 19 sep 2023 21:42
[re.gif]

We zijn tijdens onze verplaatsing juist door het binnenland gereden. Zo zien we nog even wat extra van het land. Waren leuke haarspeldbochten met onze caravan. awhoea.gif
Maar als ik morgen naar Split wil moet ik eerst online van alles gaan invullen en gaan uitzoeken waar ik erop ga en waar eraf. Dan kan je veel makkelijker een kaartje trekken en die verderop weer in een automaat drukken, pasje ervoor en gas erop.
Waarom ga je dan van KRKA naar Split via de autosnelweg, de kustweg is zeer mooi daar tussen Sibenik en Split, zelfs ik kan dat beamen al heb ik soms een zwaar gevoel in mn maag als het echt diep is onder me aan de bijrijderskant.
Vaak gereden en zowel via de autobaan als via de kustweg en zowel met als zonder caravan.
Ik kan me voorstellen dat je in het voor en na seizoen voor de kustweg kiest. Maar niet iedereen heeft die luxe.
Verder zit je op de bijrijdersstoel lekker om je heen te kijken. Probeer dat eens als chauffeur in het hoogseizoen met je caravan erachter. Dan wordt de prachtige kustweg een oneindige weg van optrekken en afremmen. Terwijl je dan als bijrijder nog steeds lekker om je heen kan kijken. knipoog.gif
Als doodhart Kroatie bezoeker kan ik me de zorg van @troapel wel voorstellen.
Maar laten we wachten tot 2025. Dan kunnen we het, bij leven, ondervinden of het gekozen systeem bevalt.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kroatië”