Batterij enduro mover thuis opladen?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Zwaagje » vr 15 sep 2023 11:59

Wij hebben onze caravelair tweedehands bij een particulier gekocht en al veel vragen gesteld op dit forum én veel antwoorden gekregen en dus veel geleerd. We zijn begin augustus een weekend wezen kamperen om de caravan te organiseren en beter te leren kennen. Daarna is hij de stalling in gegaan. Toen we de caravan ophaalde voor onze vakantie deed de mover het niet toen we de caravan in onze woonplaats wilde zetten. De volgende ochtend deed hij het wel toen we een nacht stroom hadden gebruikt. Ons vermoeden is dus dat de accu leeg was. Hoe kan dat als de caravan maar een maand in de stalling heeft gestaan? Loopt de accu zo snel leeg?
Vraag 1: kan dat komen omdat het aan en uit knopje op aan heeft gestaan in de stalling? Of maakt dat niet uit?
Vraag 2: Wat voor accu is dit en adviseren jullie om de accu er uit te halen en is dan thuis opladen noodzakelijk? De vorige eigenaar zei dat je de accu er gewoon in kon laten zitten.
Alvast dank voor de reacties en zie de foto's.
Bijlagen
20230915_114255.jpg
Mover
20230915_114023.jpg
Accu
20230915_113949.jpg
Aan en uit knop

Familyman
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 5 mei 2023 17:36

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Familyman » vr 15 sep 2023 12:05

Mij is verteld de schakelaar uit te zetten om te voorkomen dat de accu leeg getrokken wordt. Dus dit zou een oorzaak kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Ron » vr 15 sep 2023 12:15

Ik zie wat extra dunne draden zitten.
Zit er nog wat anders aangesloten wat aan gestaan heeft ?
Lampje in de koelkast bijvoorbeeld
@iemand (Eric) is expert wat powerextreme accu's betreft.
Die reageert gegarandeerd in de komende 12 uur.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Frank86
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 mei 2023 19:31
Locatie: Drenthe

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Frank86 » vr 15 sep 2023 12:57

Accu eruit en aan de druppellader, ook veel beter voor de levensduur van je accu.
Bij ons in de stalling hebben ze hem er sowieso het liefst uit.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door dieseltijger » vr 15 sep 2023 13:07

1: Ja. Als de mover geinstalleerd is volgens de enduro instructies, dan wordt de accu volledig ontkoppeld van de stuurkast. In dat geval weet ik uit ervaring dat een (in ons geval domme) LiFePO4 accu na een stallingsseizoen nagenoeg volledig opgeladen is. Hoeveel de stuurkast verbruikt bij een ingeschakelde schakelaar weet ik niet, het komt bij ons niet voor.

Wij laten de lader verbonden met de accu en de accu staat gewoon in de caravan. Hoe het zit met een powerXtre accu weet ik niet.

2: Je kan dit soort accu's gewoon laten zitten - hoewel sommige stallingen jou vragen deze uit de caravan te halen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Chris » vr 15 sep 2023 13:28

Frank86 schreef:
vr 15 sep 2023 12:57
Accu eruit en aan de druppellader, ook veel beter voor de levensduur van je accu.
Bij ons in de stalling hebben ze hem er sowieso het liefst uit.
Nee Frank....dat is falikant fout bij deze accu.
Dit is een Lifepo4 accu en die mag ALLEEN met de bijgeleverde lader geladen worden.
Dat staat er ook levensgroot op...
Een druppellader is bestemd voor oude loodzuur accu's, geen lichtgewicht Lifepo4 accu's.

NIET DOEN DUS..
Laatst gewijzigd door Chris op vr 15 sep 2023 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door iemand » vr 15 sep 2023 13:29

Frank86 schreef:
vr 15 sep 2023 12:57
Accu eruit en aan de druppellader, ook veel beter voor de levensduur van je accu.
Nee Frank; onjuist aDvies. Dit is een PX10 EN DAT IS GEEN Loodaccu, maar een LiFEpo4.
Een LiFEPO4 moet je nooit (alleen) aan een druppellader zetten.
Lees de tekst op de zijkant van de accu maar eens goed.

Gebruik de specifieke LiFEPO4-lader met continue 14,6 volt.
In dit geval is dat dmv de externe (specifieke)voeding die dmv het ronder 5.5mm plugje is aangesloten.

Edit.. Aha Chris geeft ook net antwoord thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Chris » vr 15 sep 2023 13:39

Een accu waar een sluipverbruiker op aangesloten is trek je tot op de bodem leeg....
En sneller dan je denkt.

Nu ziet Ron, en ik ook, een ander dunner zwart kabeltje.... waar is dat van?????
Want als daar een verbruiker aanhangt...of nog mooier dat het een z,g, noodstroomvoorziening is...dan is er veel te verklaren.

Even een testje..
Is de accu nu vol??
Geen 230 volt en geen auto aansluiten !!!!

Heb je nu licht in de caravan en/of in de koelkast??

Zo ja.. dan is het een z.g. noodstroom aansluiting..
En dan is de kans op een lege accu heel groot.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door iemand » vr 15 sep 2023 13:50

Zwaagje schreef:
vr 15 sep 2023 11:59
Loopt de accu zo snel leeg?
Vraag 1: kan dat komen omdat het aan en uit knopje op aan heeft gestaan in de stalling? Of maakt dat niet uit?
Vraag 2: Wat voor accu is dit en adviseren jullie om de accu er uit te halen en is dan thuis opladen noodzakelijk? De vorige eigenaar zei dat je de accu er gewoon in kon laten zitten.
Tja een nieuwe caravan... dan moet je de hoed en de rand nog even achterhalen. Kan door praktijk, maar ook door lezen....

Zo had je al niet door dat de accu niet VAN met merk Enduro is, maar een eigen merk (PX) is en dan tbv je mover van het merk Enduro
Probeer van alles te achterhalen wat merk en type is... Zoek het op de site van de leverancier en verzamel de info.

Heb je de flyer en handleiding van de PowerXtreme 10 (ik noem hem voor het gemak de PX10) al gelezen ?

In hoofdstuk 3.5 staat het opslag advies.
3.5 Opslag
Indien u de accu voor langere tijd in opslag wilt bewaren haal dan de accuklemmen los. Dit voorkomt dat de accu door sluimer verbruik wordt ontladen. Maak ook laadstroom connector (oplader) los van de accu. De accu heeft een zeer lage zelfontlading en kan op deze wijze zonder problemen tot een half jaar in opslag gezet worden. Na een half jaar de accu opladen.


Ik moet je zeggen, het tweede advies los nemen van de oplaadkabel (5,5 mm plugje) snap ik niet. Mi kun je die wel aangesloten laten.
Maar wat van belang is dat er geen stroom afgenomen wordt. Uiteraard neem je hem los, als je de accu uit de caravan haalt, tenzij je de lader ook mee neemt. Wat ik dan weer zou doen.

Tja dat losnemen zou dmv de (extra hoofd-) schakelaar geregeld zijn, maar wat zit er extra aan de accu en waarom/waarvoor ?
Ik zie een zwarte 3 aderige kabel waar rood en zwart (en blauw niet) zijn aangesloten op de accu, parallel met de mover.
Waar gaat dat heen ?

Mijn advies, haal dat eraf ! Als je niet weet waar het voor is, heb je het ook niet nodig.

Waarschijnlijk om de verlichting en pompje ook stand-alone op 12 volt te kunnen laten werken (Autark).
Nou daar heeft Chris een beter advies voor uitgewerkt. Lees hier maar over de noodstroomkabel
Zo vaak heb je het niet nodig en heb je het nodig. Is het zo aangesloten en een bewuste actie die slecht tijdelijk is.
Wat voor soort verlichting heb je? Is dat al LED of nog gloeilamp. Want die verbruikt minstens 4x meer stroom en de PX10 is dan wel erg krap met een capaciteit van 10Ah.
Een dag/nachtje kan, mits je er bewust mee om gaat, maar langer scratch.gif Kweet niet of je dan nog kunt moveren.

Ik ben ook benieuwd of je de App van PowerXtreme kunt gebruiken. Hangt beetje van de leeftijd van de accu af. Maar aangezien je een versie met donkergrijze behuizing hebt vermoed ik van wel.

De accu kan onbelast maanden z'n lading goed vast houden. Wel is het verstandig om in de stalling 1 connector van de accu los te nemen.

Wil je nog meer info de accu, lees dan maar eens wat ik aan het verzamelen ben op mn website over de accu en gebruik van de (nieuwe)app.

p.s.
Nav foto van mover met band. Hoezo zit het kleine driehoek blokje aan de bovenkant van de oprijblok ?
Zit de mover Voor of Achter de wielen ?


Zo heel wat info en vragen .... whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Frank86
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 mei 2023 19:31
Locatie: Drenthe

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Frank86 » vr 15 sep 2023 14:51

Chris schreef:
vr 15 sep 2023 13:28
Frank86 schreef:
vr 15 sep 2023 12:57
Accu eruit en aan de druppellader, ook veel beter voor de levensduur van je accu.
Bij ons in de stalling hebben ze hem er sowieso het liefst uit.
Nee Frank....dat is falikant fout bij deze accu.
Dit is een Lifepo4 accu en die mag ALLEEN met de bijgeleverde lader geladen worden.
Dat staat er ook levensgroot op...
Een druppellader is bestemd voor oude loodzuur accu's, geen lichtgewicht Lifepo4 accu's.

NIET DOEN DUS..
stom.gif

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Zwaagje » vr 15 sep 2023 20:34

Veel informatie waarvoor dank. Zoals jullie al begrepen hebben heb ik weinig kennis van zaken. Zo dacht ik de deze accu standaard bij deze mover wordt geplaatst en dat is dus niet zo begrijp ik. Ik heb gekeken waar dat zwarte snoer naar toe gaat. Helaas verdwijnt deze "om de hoek" en kan ik er verder niet bij of het zien. Het is in iedergeval niet voor noodstroom. Als ik de stroom van de caravan haal is en blijft alles uit. Als leek durf ik het ook niet zomaar af te koppelen. Kan het met de tv, schotel te maken hebben....geen idee. Ik ga me verdiepen in de gebruiksaanwijzing van de accu en zoek de app zoals eerder beschreven. Plaats ook nog foto's van de situatie en waar dat snoer naar toe gaat. Misschien heeft iemand nog een idee.
Bijlagen
20230915_160411.jpg
Snoer de hoek in
20230915_160339.jpg
Accu met aansluitingen

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door iemand » vr 15 sep 2023 20:46

Ach lekker de hele caravan door en overal foto's van maken.
Altijd handig als je in de winter wat aan het bedenken bent.

Als je alle merk en type gegevens hebt, kun je dan ook je documentatie op orde maken en doornemen in de winter.

En die 3 aderige kabel is wel erg uniek, dus de andere kant ga je tegen komen.

Wat voor netvoeding/omvormer heb je. Kijk daar eens.
En eventueel bedienpaneel ban de voeding ?

Vraag de verkoper er ook nog eens naar.
En anders gewoon de rode doorknippen en aan beide kanten een kroonsteentje. Kun je het altijd nog weer verbinden.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Chris » vr 15 sep 2023 20:52

Ook de "klungelige" manier van aanstrippen van die Rood/Zwart/Blauwe kabel is nogal veelzeggend.
Daarbij ook nog dat de niet gebruikte blauwe draad toch ook aangestript .... hangt een los eindje zeg maar..
Dat is geen proffesioneel uitziend werk...
Dus.
Probeer die kabel eens te volgen.
Kan b.v. ook naar een USB lader gaan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Zwaagje » vr 15 sep 2023 21:06

Zo te horen is dit niet echt professioneel aangelegd. Bij een onderhoudsbeurt van de caravan maar eens naar vragen. En ik ga me er zeker ook zelf in verdiepen nav de gebruiksaanwijzing. Inmiddels al wel de app gevonden.
Bijlagen
Screenshot_20230915_205451_PowerXtreme-PRO.jpg
Powerextreem gegevens

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Chris » vr 15 sep 2023 21:09

Ik denk dat Erik je hierover van alles gaat vertellen want ik denk dat ik dingen zie die niet kloppen.
Erik weet van deze PowerXreme accu's alles af...
Kortweg PX accu.
Prachtig ding... top product.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Henri Berends » vr 15 sep 2023 21:30

Als je de accu niet gebruikt, dan zou je deze in de app digitaal moeten 'loskoppelen'. Mijn stallinghouder is het van mij gewend dat ik de accu geheel uit de caravan verwijderd. Vroeger zette ik mijn Yellowtop aan een AGM druppellader met geavanceerde laadprogramma's. Op mijn huidige nieuwe PowerXtreme zit geen ingebouwde lader. Maar heb daarvoor een uitgebreide Victronlader met een specifieke Lithium-laadstand. Deze lader gebruik ik ook als de caravan 'aan de paal' staat.
Laatst gewijzigd door Henri Berends op vr 15 sep 2023 21:44, 5 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Zwaagje » vr 15 sep 2023 21:33

Dus als ik het goed begrijp kun je de accu loskoppelen. Dan kan de accu ook niet leeg lopen toch?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Chris » vr 15 sep 2023 21:47

Klopt...

Een klem los en de accu kan nergens meer verbinding mee maken.
Het circuit is onderbroken.

Zet hem vol... of bijna vol weg en volgend seizoen mover je zo de stalling weer uit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door iemand » vr 15 sep 2023 21:52

Aha mooi de Blauwe-Tand-interface werkt thumbup.gif

Lees hier alles over de App op m'n web-site.

Met de App kun je de accu in opslagmodus zetten.
Maar dan heb je de App ook nodig om hem er weer uit te krijgen.

Gewoon/domweg de blauwe accu-klem losnemen is mi. een betere/eenvoudiger oplossing.

Rood zou ook kunnen, maar zo lang jij de extra draad nog niet hebt afgekoppeld, zou ik de Massa losnemen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Daphne » za 16 sep 2023 08:41

Zwaagje schreef:Dus als ik het goed begrijp kun je de accu loskoppelen. Dan kan de accu ook niet leeg lopen toch?
In de app niet “loskoppelen” maar bij de instellingen in “opslagmodus” zetten. Ik snap niet dat ze die 2 zaken niet van plek hebben omgedraaid. Ik heb me al een paar keer bijna vergist. Accuklem losmaken doen we niet meer, in opslagmodus zetten is voldoende.

Loskoppelen in de app doe je pas als de accu van eigenaar verwisseld.


En een automatische schotel kan de accu volledig leeg trekken. Bij onze vorige caravan een keer gebeurd toen we waren vergeten de schotel los te halen van de accu in de stalling.
Bij de huidige caravan is de automatische schotel niet meer rechtstreeks op de accu aangesloten waardoor dat niet meer hoeft.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 693
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Klapzwaan » za 16 sep 2023 09:15

Deze X10 accu heeft toch een externe lader, weliswaar meegeleverd met de accu, maar geen ingebouwde lader?
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Chris » za 16 sep 2023 09:49

https://www.powerxtreme.nl/_files/ugd/6 ... 1d4645.pdf

De handleidig voor deze PowerXtreme Z10.

Staat info over laden, opslag etc duidelijk in.
Staat ook dat er een hoofdschakelaar tussen moet zitten.... die wel uit moet na gebruik.
( Daar wint de Victron PPP serie accu's punten, de mover output op de Victron's schakelt ZELF uit na 30 minuten, hoef je niet meer aan te denken, de Domestic blijft dan wel gewoon aan.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door iemand » za 16 sep 2023 10:22

Bij de PPP kun je toch beide uitgangen met de app bedienen ?
Waarvan de mover-uitgang automatisch uit gaat 👍
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door Daphne » za 16 sep 2023 10:26

Inderdaad. Wij hebben helemaal geen hoofdschakelaar op de mover om uit te zetten.
Wist trouwens niet dat het een wedstrijd was tussen de PowerXtreme en de Victron
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Batterij enduro mover thuis opladen?

Bericht door iemand » za 16 sep 2023 10:44

Ik denk dat het goed is de verschillen te benadrukken.
Zo kun je de bij jou passende accu selecteren.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Movers”