Welke caravan?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Weegschaaltje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 2 sep 2023 20:54

Welke caravan?

Bericht door Weegschaaltje » vr 8 sep 2023 14:00

Ik weet, het zal een te gevarieerde vraag zijn maar ben toch benieuwd naar jullie visie en ervaringen. knipoog.gif

Wij zijn toe aan een andere caravan en willen iets ruimer.
Nu hebben we een rapido met hefdak, maar is een 2-persoons en we missen een extra zitje.
Echte helden met rijden zijn we niet, we vonden de overgang achter de auto, van vouwwagen naar de rapido al een overgang, maar hij rolt er mooi achteraan.
Onze auto mag 1500 kg trekken, dus geen probleem.
Aangezien moeders ( ik dus) het de laatste tijden snachts nogal warm heb, en manlief er regelmatig uit moet voor een plasbeurt, heb ik het helemaal gehad met dwarsliggen in de letterlijke zin.
Dus lang verhaal kort:

We willen een sleurhut met enkele bedden en extra zitje.
Hefdakje vinden we nog steeds mooi, maar hoeft niet perse. Doucheruimte en toilet, maken we nooit gebruik van, eveneens de keuken niet, kastjes en koelkast wel natuurlijk. We zijn wel "trekkers" dus blijven nooit 3 weken op dezelfde camping.
Ik heb al een eriba feeling gezien, maar ook de knaus azur 500 of een Wilk of Hobby.
Wat is jullie idee hierover? scratch.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Welke caravan?

Bericht door VIP » vr 8 sep 2023 14:09

Die keuze kunnen jullie alleen zelf maken.

Je zult de meest uiteenlopende antwoorden krijgen.

Maar even uit nieuwsgierigheid 'iemand die er regelmatig uit moet voor een plasbeurt' dan is een toilet toch geweldig, ben nieuwsgierig waarom jullie die niet gebruiken.
Porsche + Tabbert

RDDR
Berichten: 2799
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke caravan?

Bericht door RDDR » vr 8 sep 2023 14:51

We zijn van een Feeling naar een Knaus 460EU gegaan en nu naar een Touring. Ons beviel de Knaus het minste. Compacte caravan met hefdak heeft onze voorkeur. Volgt erg goed, ook op bergwegen.

We dachten meer ruimte prettig te vinden, maar al snel kwamen we erachter dat het meer een last dan een lust was.

Onze feeling had ook een dwarsbed en dat vonden we erf onprettig. Zelfde reden als jullie.

Opties bij Eriba zijn de Feeling 442, Feeling 470 of de Touring 540 of 542. Die laatste hebben we nu.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2050
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Welke caravan?

Bericht door doubleyou » vr 8 sep 2023 15:34

VIP schreef:
vr 8 sep 2023 14:09
Maar even uit nieuwsgierigheid 'iemand die er regelmatig uit moet voor een plasbeurt' dan is een toilet toch geweldig, ben nieuwsgierig waarom jullie die niet gebruiken.
Dat vroeg ik me ook al af :).

Ik denk dat RDDR al de caravans heeft aangegeven die het makkelijkste te trekken zijn. De Touring is ook nog eens wat smaller dan de Feeling wat een voordeel is.

Een Knaus Azur 500 is best een grote caravan. Dus als je geen held bent met het rijden met caravan èn je trekt graag rond dan zou ik echt een compactere caravan kiezen. Een Eriba Troll/542 of Feeling.
Een Kip Vision 41 is ook een lagere smallere caravan met hefdak. Helaas alleen met dwarsbed…..of langsbed maar dan zonder extra zitje.

Iets minder lang dan een Knaus 500 en 219 breed met zitje en enkele bedden:

Kip Isa White 47 TEB
Avento Touristique 465 TEB/ TLD

Mooie Avento https://link.marktplaats.nl/m2010687249 ... nt=app_ios

Andere Kip en Avento modellen met enkele bedden zijn 230 breed.

Er zijn vast meer oudere compacte modellen die 220 breed zijn. Het Engelse merk Sprite wellicht, of andere Engelse caravans die vaak 2 enkele bedden hebben.

Suc6!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Weegschaaltje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 2 sep 2023 20:54

Re: Welke caravan?

Bericht door Weegschaaltje » vr 8 sep 2023 15:49

Dank voor jullie reacties. Budget speelt ook een rol. Boven de 15.000 wordt hem momenteel nog niet.
Manlief ligt achter mij, anders vind ik het helemaal te warm. Het is het over mij heen gekruip, vind ik het vervelendste euvel. Als je er eenmaal uit bent, is het wel oké.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravan?

Bericht door dieseltijger » vr 8 sep 2023 16:03

Herkenbaar. Op marktplaats kan je de zoekopties leeggewicht 1000-1250 kg kiezen in combinatie met "lengtebed" of "vast bed". Kan je nog op extra ideeen gebracht worden. Wat ik dan weer niet tegenkom: Engelse caravans met twee lengtebedden, op een goddelijke lattenbodem, uitgebreide keukenuitrusting, en panoramavensters.

Ik heb (wellicht onterecht) begrepen dat de afwerking en kwaliteit bij Engelse caravans een probleem kon zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2799
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke caravan?

Bericht door RDDR » vr 8 sep 2023 16:46

Kip Vision (aangevuld door Diesel) en Kip Kompakt kan inderdaad ook.

Overigens kan ik best prima rijden, maar het tempo met de Touring ligt gewoon hoger. Minder opletten en super stabiel. Zowel op autoweg als binnendoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Welke caravan?

Bericht door WanFie » vr 8 sep 2023 17:40

De LMC Sassino is er ook in een compacte versie met lengtebedden. Maar volgens mij pas vanaf 2023 en vanaf ruim € 20.000,-

Afbeelding
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Weegschaaltje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 2 sep 2023 20:54

Re: Welke caravan?

Bericht door Weegschaaltje » vr 8 sep 2023 19:44

[re.gif] als reactie over het plassen: We vinden het plassen naast ons bed geen fijn idee, we waren het met onze vouwwagen ook niet gewend, speelt ook mee. Misschien dat het ooit nog komt, maar tot dusver zie ik mijn man nog niet het chemisch toilet legen zonder te kokhalzen.

Gezien alle reacties ( waarvoor mijn hartelijke dank) gaan we denk ik, maar voor een kleinere caravan, maar wel een slagje groter dan nu. Ik kijk alvast uit naar een eriba touring of feeling.
Ik verander mijn dwarsbed wel weer voor een lengtebed ( dat was hij van oorsprong, en haal m'n zitje weer weg.
Slaapcomfort is in de vakantie toch wel het belangrijkst.

RDDR
Berichten: 2799
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke caravan?

Bericht door RDDR » vr 8 sep 2023 20:03

Ik zou voor een Feeling kijken in jullie geval: Touring blijft als occasion absurd duur, waardoor je voor 15k veel meer waar voor je geld krijgt dan bij een Touring.
Was ook onze overweging toen we als eerste caravan een Feeling hebben gekocht.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Weegschaaltje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 2 sep 2023 20:54

Re: Welke caravan?

Bericht door Weegschaaltje » zo 17 sep 2023 09:03

Inmiddels hebben we staan kwijlen voor een Eriba Feeling 430. love.gif
Super leuk ding, helaas wilde de dealer wel erg weinig voor onze Rapido geven. Wat een deceptie!😭 nu boven ons budget helaas.
Nu onze rapido maar op marktplaats gezet. Eens kijken wat er op af komt de eerste reacties zijn al binnen.
Als het zo lijkt, komt het mss goed.
Er zit helaas geen mover onder, maar dat komt dan tzt nog wel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Welke caravan?

Bericht door Hobby Linka » zo 17 sep 2023 09:17

Weegschaaltje schreef:
vr 8 sep 2023 19:44
[re.gif] als reactie over het plassen: ..... maar tot dusver zie ik mijn man nog niet het chemisch toilet legen zonder te kokhalzen.
Dat valt reuze mee hoor. Wij hebben in 21 jaar nu onze derde caravan. In alle drie zat/zit een chemisch toilet. Gewoon goede toilet vloeistof gebruiken en je ruikt geen vieze luchtjes hoor. Zowel bij het gebruik als bij het legen.

En bij het lege zie je alleen vloeistof weg lopen die niet op urine lijkt. Misschien is het de eerste keer een beetje vreemd, maar kokhalzen? Nog nooit gedaan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Weegschaaltje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 2 sep 2023 20:54

Re: Welke caravan?

Bericht door Weegschaaltje » ma 25 sep 2023 14:52

Yes, de kogel is door de kerk. haphop.gif
Het is een Eriba Feeling geworden, met mover, fietsendrager, voortent en cassetteluifel.
Ik ben er erg blij mee, vind het alleen balen dat het nu weer zo lang duurt voor we er mee weg kunnen.
Nu nog op zoek naar een stalling in de buurt.
De rapido pastte nog net in de schuur qua hoogte, met de feeling lukt dit helaas net niet.
Een vriend van ons heeft een grote schuur, dus zal die eens vragen of hij nog wat ruimte heeft.
Laatst gewijzigd door Weegschaaltje op ma 25 sep 2023 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke caravan?

Bericht door Chris » ma 25 sep 2023 14:58

Hartelijk hartelijk hartelijk gefeliciteert....

Da's wel een grote stap vooruit hoor... mooi.
En..de herfstvakantie komt eraan.... wat let je....niks toch?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Weegschaaltje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 2 sep 2023 20:54

Re: Welke caravan?

Bericht door Weegschaaltje » ma 25 sep 2023 20:53

[re.gif]
Helaas is hij eind oktober ongeveer klaar.
Dus we moeten nog even geduld hebben.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 25 sep 2023 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”