US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

jackske
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 sep 2023 22:59

US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door jackske » vr 8 sep 2023 13:52

Hoi caravan liefhebbers!

Ik zit met een vraag waar ik maar geen duidend antwoord op vind.. Bij deze op hoop van zegen!

Heb eind vorig jaar een droom sinds lang waargemaakt en een 27ft Airstream vanuit de VS geïmporteerd. Werd eerst gekeurd in DE (TÜV), en staat nu als oldtimer op BE nummerplaat. Voor de geïnteresseerden, ziet er nu als volgt uit (empty shell: https://drive.google.com/file/d/1MoZifz ... sp=sharing)

Hierbij werden de assen, remmen, dragende structuur, dissel + toebehoren etc. uiteraard allemaal eerst vervangen, met om. volgende onderdelen:
  • 2 new axles - Knott tandem axle assembly 3,000 kg
  • new overrun device Knott KFG 30-A with console
De kogeldruk bedraagt nu reeds 232 (!) kg leeg, gezien de assen redelijk naar de achterzijde van de caravan staan. Nu zijn er 2 opties om de kogeldruk op ~= 150kg te brengen (X5/GLE maximum).
  • Assen meer naar voren laten plaatsen om de kogeldruk op ~= 150kg te brengen => Te omvangrijk werk gegeven alles wat reeds gebeurd is
  • Nu reeds (in lege toestand) 120kg achteraan bijplaatsen => geen optie want komt nog veel vooraan bij te plaatsen vanbinnen
Dit brengt me tot een gewenste finale kogeldruk van 250 a 300kg, dus ófwel een pick-up (persoonlijk liever niet), ófwel een land rover. Volgens https://www.vlaanderen.be/aanhangwagens betreft de geldige kogeldruk het minimum van deze van Voertuig en Caravan als volgt:
  • Voertuig: De maximaal toegestane kogeldruk wordt door de autofabrikant bepaald en staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak en in de documenten van uw auto. Als de maximale kogeldruk op uw typeplaatje verschilt van die in uw voertuigpapieren, zijn de gegevens in uw voertuigpapieren leidend.
  • Caravan: Ik vermoed het kentekenplaatje van de caravan?

Vraag 1: als voertuig heb ik een Defender op het oog.

Instructieboekje (https://www.ownerinfo.landrover.com/doc ... 4/G2754792) vermeld 150kg gecertificeerde kogeldruk, en 350kg ontworpen kogeldruk (voor de in hoogte verstelbare variant).
  • Kijkt men naar de ontworpen of gecertificeerde kogeldruk?
  • Enig idee welke van de 2 in de voertuigpapieren vermeld staat?
Ik vermoed/vrees dat Voertuig dan het maximum van "(typeplaatje=350kg, voertuigpapieren=150kg)=150kg" zal zijn?


Vraag 2: Typeplaatje van de airstream

Is me onduidelijk (https://drive.google.com/file/d/1LudWYh ... sp=sharing): er staat "zul. Stützlast" van "150/300kg".
Ik vermoed/hoop dat dit 300kg zal zijn?


Dit zou dan resulteren in ofwel:
  • max(150kg,max(typeplaatje=350kg, voertuigpapieren=150kg)) = 150kg
  • max(300kg,max(typeplaatje=350kg, voertuigpapieren=150kg)) = 300kg
Zeer benieuwd naar jullie expertise, alvast bedankt!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door dieseltijger » vr 8 sep 2023 13:55

meneer heeft smaak. Leuk. Ik volg dit topic graag - alleen maar om die Airstream te zien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door VIP » vr 8 sep 2023 14:13

Hoe kan een Caravan/Aanhangwagen een BE oldtimer kentekenserie hebben gekregen, deze serie is alleen voor oldtimer vracht/bedrijfswagens vrij gegeven.....

Normaal gesproken zou je een W kentekenserie moeten hebben.

Of staat de caravan in Belgie ingeschreven.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door VIP » vr 8 sep 2023 14:16

Ik heb in het verleden bij zulk soort caravans (waarde assen op 60/40% zitten ipv in het midden) een contragewicht achterin gemaakt.

Hierdoor heb je een veel prettige rijdende caravan.

Het is maar een tip...
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Ab » vr 8 sep 2023 16:35

Google eens op: Weigt distribution hitch.
In het land van herkomst veel gebruikt bij kogeldrukken tot 500 kg
.
Dat verdeeld de kogeldruk over alle 4 de wielen van de auto.
De trekauto komt met de kont omhoog, en gaat voor naar beneden.
In Amerika wordt een kogeldruk van 15 % zo ongeveer als minimum gehanteerd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door WanFie » vr 8 sep 2023 17:14

Ik denk dat die standaardkoppeling die er nu aan zit die 250 kg helemaal niet mag dragen... Of heb ik het mis?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door dieseltijger » vr 8 sep 2023 17:26

Ik weet niet of je in België of Nederland resideert, in het laatste geval: mail jouw vragen naar de RDW. Ik weet dat ze je daar niet afschepen, maar dat een techneut jouw vragen beantwoordt. Ze zijn best wel goed.

Deel ook de respons als je wil.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18375
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door deusjevo » vr 8 sep 2023 18:03

BE nummerplaat?
Hoe dan?


EDIT:
Wacht even, je hebt een oldtimer Airstream geïmporteerd?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Ab » vr 8 sep 2023 19:43

WanFie schreef:
vr 8 sep 2023 17:14
Ik denk dat die standaardkoppeling die er nu aan zit die 250 kg helemaal niet mag dragen... Of heb ik het mis?
Als die nog origineel Airstream is, dan heb je het mis... knipoog.gif
Let wel op..Amerikanen hebben 3 verschillende kogel diameters die op het trekkende voertuig kunnen zitten.
Ieder met zijn eigen gewichtsklasse.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door WanFie » vr 8 sep 2023 20:08

[re.gif]

Het gietwerk lijkt heel sterk op dat van een een Knott koppeling. En die mag 150 kg kogeldruk hebben.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door VIP » vr 8 sep 2023 20:30

deusjevo schreef:
vr 8 sep 2023 18:03
BE nummerplaat?
Hoe dan?


EDIT:
Wacht even, je hebt een oldtimer Airstream geïmporteerd?

Dan nog zou het niet kunnen.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Ab » vr 8 sep 2023 20:49

De foto nog eens bekeken..
Het is heel zeker niet origineel.
Er zit een oplooprem op..met Europeese koppeling.
Je kon wel eens gelijk hebben WanFie.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 692
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Klapzwaan » vr 8 sep 2023 21:13

Volgens mij geeft ts ook aan dat dissel, koppeling en oploopremmen o.a zijn vervangen voordat hij naar de TuV ging.
Ik lees dan dat de originele onderdelen zijn vervangen door onderdelen die aan Duitse wetgeving voldoen.
Toch?
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

jackske
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 sep 2023 22:59

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door jackske » vr 8 sep 2023 21:14

dieseltijger schreef:
vr 8 sep 2023 13:55
meneer heeft smaak. Leuk. Ik volg dit topic graag - alleen maar om die Airstream te zien.
Bedankt voor het warme welkom (@allemaal op dit forum :))

Kan er zelf nog steeds uren naar kijken, is van 1969 trouwens, hij/zij wordt volgende maand 54

jackske
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 sep 2023 22:59

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door jackske » vr 8 sep 2023 21:15

VIP schreef:
vr 8 sep 2023 14:13
Hoe kan een Caravan/Aanhangwagen een BE oldtimer kentekenserie hebben gekregen, deze serie is alleen voor oldtimer vracht/bedrijfswagens vrij gegeven.....

Normaal gesproken zou je een W kentekenserie moeten hebben.

Of staat de caravan in Belgie ingeschreven.
Mea culpa..

staat nu als oldtimer op BE nummerplaat moest zijn staat nu als oldtimer inBE op nummerplaat (O-plaat, equivalent van H-plaat in Duitsland)

jackske
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 sep 2023 22:59

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door jackske » vr 8 sep 2023 21:16

VIP schreef:
vr 8 sep 2023 14:16
Ik heb in het verleden bij zulk soort caravans (waarde assen op 60/40% zitten ipv in het midden) een contragewicht achterin gemaakt.

Hierdoor heb je een veel prettige rijdende caravan.

Het is maar een tip...
Mogelijk zeer handige tip.. Heb je wat meer info over een dergelijke contragewicht constructie?

jackske
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 sep 2023 22:59

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door jackske » vr 8 sep 2023 21:21

Ab schreef:
vr 8 sep 2023 16:35
Google eens op: Weigt distribution hitch.
In het land van herkomst veel gebruikt bij kogeldrukken tot 500 kg
.
Dat verdeeld de kogeldruk over alle 4 de wielen van de auto.
De trekauto komt met de kont omhoog, en gaat voor naar beneden.
In Amerika wordt een kogeldruk van 15 % zo ongeveer als minimum gehanteerd.
Klopt dat deze kogeldruk redelijk standaard is in de VS, als je er met <= 15% rondrijdt verklaren ze je zot.. Dit dan icm. WDH en blad/paardenkoets vering van pickups

Is het echter niet dat de WDS volgende 2 zaken aanpakt?
1/ Sway: lijkt op EU wagens softwarematig of met recentere ophanging aangepakt te worden. Wordt zelfs actief afgereken door eg. BMW
2/ Overbelasting van de achteras: dit is niet meteen de issue (achteras voldoende ruim bemeten). Daarnaast hebben Recente X5/GLE/Defenders hebben standaard luchtvering die het "kippen" tegenwerkt

jackske
Berichten: 6
Lid geworden op: do 7 sep 2023 22:59

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door jackske » vr 8 sep 2023 21:22

WanFie schreef:
vr 8 sep 2023 20:08
[re.gif]

Het gietwerk lijkt heel sterk op dat van een een Knott koppeling. En die mag 150 kg kogeldruk hebben.
Klopt :) Knott KFG30A.

De volledige voorste "driehoek" is afgeslepen en vervangen met nieuw stuk met EU onderdelen

Het kentekenplaatje vermeldt echter 150/300 kg. Ben je zeker dat de max kogeldruk 150kg bedraagt?

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door WanFie » za 9 sep 2023 16:37

[re.gif]

In dat geval is het zelfs maar 100 kg:

https://masta.nl/knott-oplooprem-kfg30- ... nsole.html
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door VIP » zo 10 sep 2023 08:04

jackske schreef:
vr 8 sep 2023 21:15
VIP schreef:
vr 8 sep 2023 14:13
Hoe kan een Caravan/Aanhangwagen een BE oldtimer kentekenserie hebben gekregen, deze serie is alleen voor oldtimer vracht/bedrijfswagens vrij gegeven.....

Normaal gesproken zou je een W kentekenserie moeten hebben.

Of staat de caravan in Belgie ingeschreven.
Mea culpa..

staat nu als oldtimer op BE nummerplaat moest zijn staat nu als oldtimer inBE op nummerplaat (O-plaat, equivalent van H-plaat in Duitsland)
thumbup.gif


Duidelijk, dus in België toegelaten op een Q-serie voor aanhangwagens.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door VIP » zo 10 sep 2023 08:17

jackske schreef:
vr 8 sep 2023 21:16
VIP schreef:
vr 8 sep 2023 14:16
Ik heb in het verleden bij zulk soort caravans (waarde assen op 60/40% zitten ipv in het midden) een contragewicht achterin gemaakt.

Hierdoor heb je een veel prettige rijdende caravan.

Het is maar een tip...
Mogelijk zeer handige tip.. Heb je wat meer info over een dergelijke contragewicht constructie?
Als de Airstream origineel is, heeft ie achterop een grote opvallende bumper zitten.

Onder deze bumper kun je de holle ruimte opvullen met bv metalen/stroken/strippen/kokers (gevuld) van deze opvulling zie je niets omdat het in de bumper is verwerkt.

Afhankelijk van het chassis achterop kun je bovenstaande mogelijkheden ook monteren als je dit op een of andere manier kunt monteren aan het chassis.

In een chassis mag je niet boren, gaten die er zitten mag je wel gebruiken.

In Nederland was er een uitzondering, en mocht je "achter" de assen wel zelf gaten boren, weet niet of dat nog zo is en of dat in België ook mag......

Zitten er achterin het chassis al gaten waar bouten inzitten, zou je deze gaten/boutenunnen combineren met een verloop/extra beugel om je contragewicht(en) aan te monteren.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Ducati 900 » zo 10 sep 2023 08:46

Maar dan komt TS niet uit met zijn totaal gewicht.?

Ben

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Ab » zo 10 sep 2023 09:07

Wel 250 kg of meer laadvermogen kwijt..
Omdat de assen ver naar achter zitten, is 200 kg kogeldruk minder, mogelijk wel 300 kg contragewicht..
Geen idee, maar blijft er dan nog wel laadvermogen over ?
Ik zou het zoeken in een auto die een hoge kogeldruk gewoon aan kan.
In Amerika, Australie, Canada, en nog veel landen vinden ze dit soort kogeldrukken gewoon noodzakelijk voor een stabiele caravan..de auto's kunnen het aan.
Als dat niet zo is, dan komt er een Weight Distributor op.
De trekhaak moet daar wel geschikt voor zijn.
Ik heb dergelijke caravans in Canada achter gewone personenwagens gezien. Het kan gewoon makkelijk.
Dus kan het hier ook. Of het ook mag is mogelijk een ander verhaal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door andrehj » zo 10 sep 2023 15:19

jackske schreef:
vr 8 sep 2023 13:52
Zeer benieuwd naar jullie expertise, alvast bedankt!
Ik snap hier niets van.

Je koopt eerst een caravan.
Die caravan (en zijn chassis) is ontworpen op een (voor Europese begrippen) enorm hoge kogeldruk, daarom zitten die assen ook zo ver naar achteren.

Vervolgens laat je daar dan een koppeling op zetten die maar 150 kg kogeldruk mag hebben (volgens de documentatie van Knott).
En je gaat ook nog op de originele plek (ergens achteraan die caravan) splinternieuwe assen plaatsen.

En pas na montage van al die nieuwe delen ga je dan bedenken hoe je het probleem met de veel te hoge kogeldruk gaat fixen? Sorry, maar dat gaat mijn verstand te boven. Zoiets zoek je toch uit voordat je gaat verbouwen?

Met ballast in de achterbumper ga je nooit de benodigde 150 kg winnen, daarvoor zou je al 450 kg laadvermogen verbruiken (de afstand kogel naar hart assen is ca 3x de afstand assen naar achterbumper). Dat maakt de caravan dus onbruikbaar.
Ik zie niet in hoe je dit ooit op kunt lossen.

De enige mogelijkheid lijkt mij om de caravan weer terug te bouwen naar een Amerikaanse dissel en dan daarbij een Amerikaanse trekker uitzoeken en hopen dat je die combi hier in Europa geregistreerd krijgt.

Ik hoop dat je een lange adem hebt....

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: US Airstream, geschikte (EU) trekauto?

Bericht door Ab » zo 10 sep 2023 17:51

Zo doen ze het in Canada..
Screenshot_20230910_174818_Gallery.jpg
Hoge kogeldruk, toch niks doorhangen van de auto.
En nee, ook geen hulpveren onder de auto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”