80 kilo kogeldruk?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Daphne » di 5 sep 2023 08:24

Bedenk wel dat de autofabrikant om wat voor reden dan ook een lagere kogeldruk aanbeveelt. Als het verschil tussen wat het typeplaatje en wat de autofabrikant zeggen groot is, dan zal ergens in het midden gaan zitten beter zijn dan meteen naar het maximum te gaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door dieseltijger » di 5 sep 2023 09:26

Het zal wel aan mij liggen, ik snap het beloop van de discussie echt niet. Autofabrikant geeft de designlimiet aan: 50 kilo max. Wat je er ook aanhangt voor trekhaak - al kan die haak 200 kg druk aan, de designlimiet voor jouw auto is en blijft 50 kilo.

Vervolgens is de gangbare mening: hoe meer druk hoe stabieler (klopt) en eigenlijk is 75 kg oid gangbaar. Allemaal heel leuk en aardig, maar jouw auto is er niet geschikt voor. Punt. Je kan uiteraard wel marchanderen - wat hier in de discussie wordt gesuggereerd - maar die 50 kilo is en blijft nog steeds de designlimiet. Wat we aan de ene kant hier kunnen waarnemen is terechte aandacht voor veiligheid tot op mee-gebalanceerde- en vergrendelde autobandventieldopjes toe, aan de andere kant - als het niet uitkomt, en dat zien we helaas vaker - gaan we schipperen.

Gevolg kan zijn dat je onder onvoorziene, ongunstige omstandigheden de pineut, de klos, de sigaar of de sjaak kan zijn doordat de auto wordt gebruikt op een wijze die de fabrikant - op wat voor gronden dan ook - niet ondersteunt. Je verbruikt je veiligheidsmarge, of je gaat er overheen. Kijk naar het totaalbeeld. Libby, het blijft jouw verantwoordelijkheid, de opmerkingen, adviezen en invalshoeken van mij en mijn medeforummers zijn gratuite: wij dragen immers de gevolgen niet als het fout gaat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Daphne » di 5 sep 2023 10:34

dieseltijger schreef:
di 5 sep 2023 09:26
Autofabrikant geeft de designlimiet aan: 50 kilo max. Wat je er ook aanhangt voor trekhaak - al kan die haak 200 kg druk aan, de designlimiet voor jouw auto is en blijft 50 kilo.
Zulke dramatische verschillen zullen er niet zijn. Trekhaakfabrikanten passen de trekhaken ook aan voor de auto's waarvoor ze zijn bedoeld. Dat wettelijk het maximum van de trekhaak telt, geeft soms wat lucht als iemand 10 à 15 kg over het maximum gewicht van de autofabrikant zit. Niets meer en niets minder. Samen met de andere adviezen om de kogeldruk door belading wat omlaag te krijgen, kun je dan op een acceptabele kogeldruk komen.

Het advies van de autofabrikant heeft mogelijk meer te maken met de belasting op de achteras dan op de daadwerkelijke trekhaak waar zij verder niets van af kunnen weten. Zeker niet als deze achteraf is opgebouwd. Als het designlimiet zo van belang is, dat het een veiligheidsissue is, dan zou de waarde ook op het typeplaatje van de auto staan.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 5 sep 2023 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door dieseltijger » di 5 sep 2023 10:49

Je neemt aan, je gokt - want we weten de achtergrond niet. Wie weet heeft het te maken met de sterkte van de beplating - ik verwijs naar een Frans merk waar de trekhaken letterlijk los gingen zitten. En - mijn grootste kanttekening: je verbruikt je veiligheidsmarge.

Daarboven: het lijkt mij - naast een feitenarme redenering ook ietwat onlogisch. De buiten unit van de airco van 30 kilo kan tegen een gipswand geplaatst worden die 15 kilo belasting aan kan, omdat de ophangbeugel tot 40 kilo belast kan worden, en de wand vast wel wat meer kan hebben.

Ik verval in herhaling - "iedereen heeft een beetje gelijk" zullen we maar zeggen, en...uiteindelijk is het Libby die de keus maakt en de gevolgen - zowel in positieve als negatieve zin - mag ondervinden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Daphne » di 5 sep 2023 10:57

dieseltijger schreef:
di 5 sep 2023 10:49
Ik verval in herhaling - "iedereen heeft een beetje gelijk" zullen we maar zeggen,
Ik doe even mee met in herhaling vallen mrgreen.gif Het maakt mij niet uit wie er gelijk heeft. Ik haal alleen de wet voertuigeisen aan. Dan is wat op het typeplaatje op de trekhaak staat leidend. Dan hoeven we niet te gokken. :wink:
dieseltijger schreef:
di 5 sep 2023 10:49
..uiteindelijk is het Libby die de keus maakt en de gevolgen - zowel in positieve als negatieve zin - mag ondervinden.
thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gerrie
Berichten: 1410
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Gerrie » di 5 sep 2023 12:44

[re.gif] Zou het graag willen geloven Daphne, maar ik heb toch echt mijn twijfel. De meeste trekhaken mogen vast 100 kg hebben. Maar de gegevens van de auto geven iets anders aan. Ik zie in de controle filmpjes van Duitsland ook niemand op zijn rug onder de auto liggen om te kijken wat er op de trekhaak staat. Ze hebben de gegevens al bij de hand. Zou ook een beetje raar zijn. De fabrikant geeft een maximale kogeldruk op en je monteert een trekhaak en dan gaat de kogeldruk ineens een stuk omhoog.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

erichendri
Berichten: 2182
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door erichendri » di 5 sep 2023 13:00

Je hebt dynamisch en statisch.
De 50 kg kogeldruk die statisch is kan dynamisch wel 100 kg worden.
Kijk naar je autodak, 80kg daklast, veel vakantiegangers slapen heerlijk met z'n tweeën in hun daktent.
Weegt dan gauw 200 kg samen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Daphne » di 5 sep 2023 13:06

[re.gif]

En dat staat ook op het typeplaatje. Kijk maar eens naar mijn foto. S: 90 kg D: 10,8 kN (=1100 kg)
Laatst gewijzigd door Daphne op di 5 sep 2023 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Daphne » di 5 sep 2023 13:07

@Gerrie

Ik wil er geen discussiepunt van maken. Ieder moet vooral doen waar die zich goed en veilig bij voelt. Ik haal alleen de wet voertuigeisen aan.

Dat jij niemand onder een auto ziet liggen wil niet zeggen dat zij de fabrieksgegevens aanhouden. Zij zullen toch echt de typegoedkeuring van het voertuig aan moeten houden en in de Nederlandse typegoedkeuring van de auto staat geen maximum kogeldruk vermeld voor de auto. Zou dat wel het geval zijn, dan zie jij deze gegevens op het typeplaatje van de auto en in het kentekenregister van de RDW.
Gerrie schreef:
di 5 sep 2023 12:44
[De meeste trekhaken mogen vast 100 kg hebben.
Dat valt echt reuze mee. Trekhaken worden per merk/type gemaakt. De afwijking is vaak niet zo groot. Onze trekhaak mag 90 kg max en de auto ook. Ik ken ook een voorbeeld van forumlid Ronk, die ik meen 50 kg mocht van de autofabrikant en de trekhaak maar een paar kg meer.
En je kunt eens onder je eigen auto kijken of de trekhaak 100 kg mag hebben. Ik denk het niet.

En nogmaals, het kan soms wat lucht en ruimte geven als je wat meer kogeldruk hebt dan gewenst. Zeker als je heel erg bang bent voor bekeuringen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Ron » di 5 sep 2023 13:22

[re.gif]
Klopt.
En het plaatje is zo niet te zien.
Daar moet je echt voor onder de auto kruipen.

En om heel eerlijk te zijn.
Ik heb werkelijk geen idee wat mijn kogeldruk is.
Ik kan hem betrekkelijk makkelijk op tillen.
En de caravan ligt als een huis achter onze toch wel lichte auto.
Ik rij er dan ook geen 100+ mee.
Eerder 90 km/h
Ik rij ook al meer dan 40 jaar met caravan .
Dus heb enige ervaring. mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gerrie
Berichten: 1410
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Gerrie » di 5 sep 2023 13:59

Op caravantrekker staat een ander verhaal. De laagste in lijdend. Zij hebben een voorbeeld, fabrikant auto 75 kg, trekhaak 100 kg en caravan 100 kg. Dan is de laagste leidend . Dus 75 kg van de fabrikant van de auto. In Nederland heb je wel een ruime tolerantie. Maar hoe men daar in het buitenland omgaat ?
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Daphne » di 5 sep 2023 14:12

[re.gif]

Nee daar staat geen ander verhaal. Wettelijk telt de kogeldruk op het typeplaatje van de trekhaak. Dat staat daar heel duidelijk. Wat de fabrikant aangeeft kan weer meespelen met betrekking tot garantie. Dat is het verschil.

Lees dan ook nog eens de reactie van Menno van Caravantrekker zelf in dit draadje.
mennovdh schreef:
ma 4 sep 2023 18:57
Was het maar zo gemakkelijk dat alles wat wel en niet mag duidelijk in de wet staat. Stel in het voorbeeld dat de trekhaak zou afbreken met 100 kg kogeldruk dan zegt de fabrikant dat hij je gewaarschuwd heeft en dat die vindt dat 75 het maximum is. Vraag je het de politie agent dan kijkt die op het typeplaatje en vindt dan dat de kogeldruk niet te hoog was.

In Europa geldt dat men elkaars voertuigeisen respecteert, het kan dus niet zo zijn dat jij een bekeuring krijgt voor iets dat op of aan jouw auto zit dat hier wel door de typegoedkeuring heen is gekomen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

80 kilo kogeldruk?

Bericht door Jan van Vijven » di 5 sep 2023 14:27

Oftewel,
Wettelijk geld het gewicht op de haak, bij garantie van de auto fabrikant of verzekerings technisch zou het anders kunnen uitpakken. De wet is echter belangrijk zodat je nooit aansprakelijk gesteld kan worden bij letsel aan derden, de rest spreekt voor zich denk ik.

Maak je geen zorgen als je haak afbreekt zal de producent of verzekering eerst moeten bewijzen dat het jou schuld was, hoe dan? Je aanhanger is ondertussen total los ergens tussen de bomen verzeild, dus er is niets meer traceerbaar om te bewijzen wat je kogeldruk was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Rene_13 » di 5 sep 2023 16:39

[re.gif]

mrgreen.gif
Maar dat verhaal wordt, met name voor je gemoedsrust, anders als je caravan op een tegenligger klapt...
Niks te bewijzen, maar probeer dan nog maar rustig te slapen scratch.gif
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Daphne » di 5 sep 2023 16:42

Ik ben benieuwd of TS het typeplaatje al heeft gevonden. :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Ab » di 5 sep 2023 16:52

Een trekhaak breekt niet af.
Zelfs bij heel hoge belastingen niet.
Bij ongelukken is die belasting echt extreem hoog.
Wat je af en toe ziet, is een caravan op de kant, met de auto er geschaard voor..met de wielen van de grond, hangend aan de 90 graden gedraaide trekhaak. Die nog steeds heel is..
Dat zijn pas echt enorme belastingen.
En dan maken wij hier ons druk over 30 kg teveel.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Niels83 » di 5 sep 2023 17:47

dieseltijger schreef:
di 5 sep 2023 09:26
Het zal wel aan mij liggen, ik snap het beloop van de discussie echt niet. Autofabrikant geeft de designlimiet aan: 50 kilo max. Wat je er ook aanhangt voor trekhaak - al kan die haak 200 kg druk aan, de designlimiet voor jouw auto is en blijft 50 kilo.

Vervolgens is de gangbare mening: hoe meer druk hoe stabieler (klopt) en eigenlijk is 75 kg oid gangbaar. Allemaal heel leuk en aardig, maar jouw auto is er niet geschikt voor. Punt. Je kan uiteraard wel marchanderen - wat hier in de discussie wordt gesuggereerd - maar die 50 kilo is en blijft nog steeds de designlimiet. Wat we aan de ene kant hier kunnen waarnemen is terechte aandacht voor veiligheid tot op mee-gebalanceerde- en vergrendelde autobandventieldopjes toe, aan de andere kant - als het niet uitkomt, en dat zien we helaas vaker - gaan we schipperen.

Gevolg kan zijn dat je onder onvoorziene, ongunstige omstandigheden de pineut, de klos, de sigaar of de sjaak kan zijn doordat de auto wordt gebruikt op een wijze die de fabrikant - op wat voor gronden dan ook - niet ondersteunt. Je verbruikt je veiligheidsmarge, of je gaat er overheen. Kijk naar het totaalbeeld. Libby, het blijft jouw verantwoordelijkheid, de opmerkingen, adviezen en invalshoeken van mij en mijn medeforummers zijn gratuite: wij dragen immers de gevolgen niet als het fout gaat.
Even voor de duidelijkheid overdrijf ik, en is dit niet wat ik zou doen. Je komt dan bijna op 2 meer het advies van de auto. Echter dat ik dus blijkbaar legaal 75kg er op mag leggen is fijn.

Ik snap waarom skoda 50 aangeeft, de achterkant is eigenlijk wat te langen veert dus snel door, maar dat heb ik grotendeels opgelost met hulpveren.

Gerrie
Berichten: 1410
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Gerrie » di 5 sep 2023 18:31

Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Beyerland390
Berichten: 20
Lid geworden op: di 29 aug 2023 11:02

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Beyerland390 » di 5 sep 2023 19:20

Ik ben het met Dieseltijger eens.
Ik werkt zelf in de luchtvaart en als ik jullie denkwijze aanneem in mijn werk dan komen velen van jullie niet meer thuis na een vliegreis.

Limiet is limiet, leuk dat er een factor 1,5 in het ontwerp is meegenomen. Maar dat wil niet zeggen dat je die kan/mag gebruiken. Die is er om afwijking in materiaal en sterkte belastingen op te heven en uit te sluiten.

Als de waardes je niet aanstaan, moet je opzoek naar een product/auto die het wel kan. Het gaat hier niet alleen om je eigen veiligheid, maar ook die van de andere weggebruikers. Die willen niet de dupe worden van jou marge berekeningen.
Caravan: Beyerland 390DV, 2001 / binnenkort: Adria Adiva 462PD, 2012
Trekker: Ford Kuga PHEV, 2022, 225PK

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Niels83 » di 5 sep 2023 19:46

[re.gif]
Het verschil is dat ik met mijn auto niet vlieg... Tenminste nooit als doelstelling.
De grap is dat het dus blijkbaar wel mag bij de auto.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door dieseltijger » di 5 sep 2023 19:55

Zoals ze in de bouw zeggen: je kan iets niet vast maken aan iets wat los zit. En het legale aspect: Het voertuigreglement spreekt van het feit dat de "verticale last" de op de trekhaak gegeven waarde niet mag overstijgen - logisch. Dat is wat anders dan dat de vermelde "verticale last" toegestaan is. En dan dringt zich de vraag op hoe de wetgever dit over het hoofd gezien kan hebben als de wetgeving doorgaans alle details afdicht.

Het antwoord komt na enig lezen van het voertuigreglement vanzelf. Er wordt verwezen naar diverse Europese reglementen met een bindend karakter (logisch: waarom zou je zaken die op Europees niveau zijn vastgelegd dupliceren). Komt íe: Een van de reglementen waarnaar verwezen wordt is - zet je schrap - Reglement nr. 55 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme bepalingen voor de goedkeuring van mechanische koppelinrichtingen van voertuigcombinaties [2018/862]

In artikel 3, lid 2.3 staat de schone tekst: "...Voor trekvoorzieningen die zijn bestemd voor voertuigen van categorie M1 of N1 de toelaatbare maximummassa van het trekkende voertuig en de aanhangwagen en de maximale statische verticale belasting op de trekvoorziening, zoals voorgeschreven door de fabrikant van het trekkende voertuig; indien de waarde voor de maximaal toelaatbare getrokken massa nul is of indien de fabrikant geen waarde heeft vermeld, wordt de typegoedkeuringsaanvraag afgewezen;..."

Hier staat in gewoon Nederlands: (voertuigcategorie M1 omvat personenwagens): Als de voertuigfabrikant (de Skoda, de Geertruida) geen maximum trekmassa heeft aangegeven, of als deze nul is, dan heeft de trekhaak geen goedkeuring voor dat voertuig. Is dat niet het geval, dan is de trekhaak alleen goedgekeurd voor die maximale kogeldruk die opgegeven is door de voertuigfabrikant.

Dus men neme een maximum verticale last A - opgegeven door de voertuigfabrikant, een last B, opgegeven door de trekhaakfabrikant, en een last C opgegeven door Al-ko. Dan geldt de laagste waarde. En dat snijdt hout. Maar...maar.... last C staat toch niet in de wet? Jawel - maar dat mag de ultieme formalistische zekerheidszoeker zelf uitzoeken.

1. Zoektip: kijk naar de term "aanhangwagens" ;

2. Leestip: kijk eens naar het bewuste reglement, best wel boeiend welke aspecten hier zijn benoemd.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op di 5 sep 2023 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1410
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Gerrie » di 5 sep 2023 19:57

[re.gif]
De gehele informatie van Brink gelezen Niels ? Ik denk dat je iets gemist hebt. Anders even googelen op maximale kogeldruk.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gerrie
Berichten: 1410
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Gerrie » di 5 sep 2023 20:01

Zo lees ik het ook diesel. Maar er zijn hier die het anders lezen. 😄
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Daphne » di 5 sep 2023 20:06

dieseltijger schreef:
di 5 sep 2023 19:55
Zoals ze in de bouw zeggen: je kan iets niet vast maken aan iets wat los zit. En het legale aspect: Het voertuigreglement spreekt van het feit dat de "verticale last" de op de trekhaak gegeven waarde niet mag overstijgen - logisch. Dat is wat anders dan dat de vermelde "verticale last" toegestaan is. En dan dringt zich de vraag op hoe de wetgever dit over het hoofd gezien kan hebben als de wetgeving doorgaans alle details afdicht.

Het antwoord komt na enig lezen van het voertuigreglement vanzelf. Er wordt verwezen naar diverse Europese reglementen met een bindend karakter (logisch: waarom zou je zaken die op Europees niveau zijn vastgelegd dupliceren). Komt íe: Een van de reglementen waarnaar verwezen wordt is - zet je schrap - Reglement nr. 55 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme bepalingen voor de goedkeuring van mechanische koppelinrichtingen van voertuigcombinaties [2018/862]

In artikel 3, lid 2.3 staat de schone tekst: "...Voor trekvoorzieningen die zijn bestemd voor voertuigen van categorie M1 of N1 de toelaatbare maximummassa van het trekkende voertuig en de aanhangwagen en de maximale statische verticale belasting op de trekvoorziening, zoals voorgeschreven door de fabrikant van het trekkende voertuig; indien de waarde voor de maximaal toelaatbare getrokken massa nul is of indien de fabrikant geen waarde heeft vermeld, wordt de typegoedkeuringsaanvraag afgewezen;..."

Hier staat in gewoon Nederlands: (voertuigcategorie M1 omvat personenwagens): Als de voertuigfabrikant (de Skoda, de Geertruida) geen maximum trekmassa heeft aangegeven, of als deze nul is, dan heeft de trekhaak geen goedkeuring voor dat voertuig. Is dat niet het geval, dan is de trekhaak alleen goedgekeurd voor die maximale kogeldruk die opgegeven is door de voertuigfabrikant.

Dus men neme een maximum verticale last A - opgegeven door de voertuigfabrikant, een last B, opgegeven door de trekhaakfabrikant, en een last C opgegeven door Al-ko. Dan geldt de laagste waarde. En dat snijdt hout. Maar...maar.... last C staat toch niet in de wet? Jawel - maar dat mag de ultieme formalistische zekerheidszoeker zelf uitzoeken.

1. Zoektip: kijk naar de term "aanhangwagens" ;

2. Leestip: kijk eens naar het bewuste reglement, best wel boeiend welke aspecten hier zijn benoemd.

Mooi gevonden Diesel. Maar je vertaling klopt niet. Hier gaat het alleen om de aanvraag van de typegoedkeuring van een trekhaak. Die wordt afgewezen als een auto niets mag trekken of wanneer er geen waarde wordt aangegeven. Er wordt nergens gerept over welke maximum kogeldruk moet worden aangehouden.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 5 sep 2023 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 80 kilo kogeldruk?

Bericht door Daphne » di 5 sep 2023 20:07

Gerrie schreef:
di 5 sep 2023 18:31
[re.gif] ook Brink zegt hier iets over.
https://brink.eu/nl-nl/trekhaken/op-de-weg/kogeldruk/
Brink heeft het over voertuigpapieren. Staat op jouw kentekenpapieren de maximum kogeldruk van de auto vermeld? Of bij de RDW als je de voertuig gegevens opvraagt? En nee, het boekje bij de auto zijn geen officiële voertuigpapieren. In het boekje bij mijn auto staat dat de auto 88 kg kogeldruk mag hebben. Er is een addendum toegevoegd dat de kogeldruk 90 kg mag zijn. Een los papiertje dat makkelijk kwijt kan raken. Daar is echt niets wettelijks aan.

Eigenlijk zou iedereen die het typeplaatje van de trekhaak nog niet op zijn/haar auto heeft gevonden, snel zoek moeten gaan. Ontbreekt het typeplaatje mag je niet eens een caravan trekken. Je hebt dan namelijk geen goedgekeurde trekhaak. Blijkbaar maakt niemand zich druk om dit plaatje.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”