SimPark Easymatic mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Marcel Rav4
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 aug 2023 18:46

SimPark Easymatic mover

Bericht door Marcel Rav4 » wo 30 aug 2023 17:36

Goedemiddag,

Heerlijk op vakantie in Frankrijk, ik dacht mooi momentje om een aansluiting te maken vanaf de moveraccu naar de + en - aansluiting naar de ingaande 12v aansluiting van de caravan. Wat overigens wel goed werkt, dus wanneer ik geen 220V of de auto ervoor heb, heb ik voor nood, spanning van de moveraccu.
Gewoon met een stekker verbinding (Mannetje-vrouwtje), werkt perfect.

Helaas na deze ingreep werkt m'n
Sim Park Caravan mover (Easymatic), niet meer 🥺.

Wanneer ik de hoofdschakelaar aanzet gebeurd er niets. Normaal piept hij dan en gaat het lampje op de afstandsbediening continue branden.
Op de + naar de ontvanger/regelkast staat gewoon spanning op en ook meet ik spanning op pin 8 en de plus naar de hydraulische pomp (zie bijlage).

Ik gok, dat de storing is gekomen, nadat ik de drie bovengenoemde +'en los heb gekoppeld, zonder de - van de moveroaccu af te halen.

Na m'n vakantie laat ik de printplaat repareren en hopelijk is het probleem dan opgelost.

Marcel

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door iemand » wo 30 aug 2023 18:51

Tja, ik dacht aan het 'onderwerp' dit is een advertentie scratch.gif

En aan je verhaal, dit is een mededeling. weenie.gif

Verder nog vragen ?
Of foto's. Want ik kan het zo op afstand niet zien scratch.gif
En wat wilde je bereiken met de aanpassing ?
Is die aanpassing ook gezekerd.
En waar is de genoemde bijlage scratch.gif

Eerst maar even een voltmeter op de kop tikken, of heb je die nou wel. thumbup.gif
Wie weet komt er geen spanning op de mover-kast omdat er ergens een onderbreking zit.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Chris » wo 30 aug 2023 18:55

EN....

JE hebt nu de mogelijkheid gecreerd om de mover accu EN de auto accu parallel aan te sluiten....als ik het goed berijp..
Dat is ten sterkste af te raden.
2 verschillende accu's en veel kabel ertussen.... daar kunnen enorm grote vereffenings stromen gaan lopen.
Als jij de caravan 13 polige in de auto steekt is daar het risico..
Die vereffennings stromen zijnzo groot dat je bekabeling smelt als sneeuw voor de zon... kortsluiting is een dikke mogelijkheid...

Echter..
Wat jij bedacht kan je ook 100% foolproof maken met het z.g. Noodstroom kabeltje.
Die is zo bedacht dat je nooit de auto EN de mover accu tegelijk aangesloten kan hebben.
E.e.a. is hier duidelijk beschreven..
viewtopic.php?t=48937


Helaas wel een dure manier om je neus te stoten.
Want ik vraag me oprecht af wie de Simpark stuurkast kan repareren....
Zelf heb ik al vele mover besturingen onder handen gehad, maar Simpark is daarbij wel een buitenbeentje..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Marcel Rav4
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 aug 2023 18:46

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Marcel Rav4 » wo 30 aug 2023 21:35

Hallo Erik/Chris,
Bedankt voor jullie reacties.
Bijlage was inderdaad mis gegaan, bij deze de bijlage.
IMG-20230830-WA0066.jpg
Aansluitschema ontvanger/regelkast
Erik, nu ik het weer lees, is het inderdaad een verhaal.
Ik zal proberen uit te leggen wat m'n bedoeling was. Ik wilde een noodvoorziening maken voor wanneer er geen 220V of auto in de buurt zou zijn.
Ik wilde dit in 1e instantie ook doen met een contrastekker en een kabel naar de omvormer op de B+ aansluiting.

Maar ik dacht, ja waarom eigenlijk nog een kabel trekken terwijl die er al ligt (stekker van de caravan naar de omvormer, kabel13 en 9). En inderdaad Chris, ik besef het risico hiervan. Ik had ook een schema met twee relais gekregen van een caravan dealer, waarbij het helemaal automatisch geschakeld wordt, maar vond dat toch ook link i.v.m. gevolgen voor caravan en/of auto, wanneer bv een relais stuk zou gaan.

Maar goed, bij nader inzien, ga ik toch een contrastekker gebruiken, inderdaad veiliger.

Helaas de ontvanger/regelkast van de mover wel naar z'n mallemoer (regelkast krijgt gewoon spanning, zie uitleg vorig verhaal).

Ik heb in Almere een bedrijf gevonden die zegt deze printplaten te kunnen maken.(reparaties@it-vixion.nl) reviews zien er hoopgevend uit. knipoog.gif

Trouwens nog even vraag over de aansluitingen in de bijlage:
De + aansluitingen naar de hydraulische pomp en naar pin 8 zijn bij m'n caravan rechtstreeks op de + aangesloten i.p.v. na de hoofdschakelaar, dit wil ik ook op de juiste manier aansluiten, dus na de hoofdschakelaar met een zekering ertussen. Die mist hier ook.

Nou hopelijk is mijn omschrijving duidelijk genoeg.
Laatst gewijzigd door Marcel Rav4 op wo 30 aug 2023 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door iemand » wo 30 aug 2023 21:45

Waar zitten zekeringen, loop die eens na.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Ab » wo 30 aug 2023 21:47

Normaal, als je de caravanstekker van je Simpark in de auto steekt, gaat de mover van de banden af, en schakelt zichzelf uit.
Dat werkt op de caravanstekker, en uiteraard de bedrading in die stekker.
Ik vermoed dat jouw probleem hier mee te maken heeft.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Marcel Rav4
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 aug 2023 18:46

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Marcel Rav4 » wo 30 aug 2023 22:02

Klopt wat je zegt, maar dat doet hij dus ook niet. Terwijl er wel spanning op pin 6 van de regelkast staat en dus ook op pin 9 van de trekhaak.

Marcel Rav4
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 aug 2023 18:46

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Marcel Rav4 » wo 30 aug 2023 22:07

Erik, zekering is niet geplaatst zoals ik al zei. Maar dat is het ook niet, want op de drie 'plussen' staat gewoon spanning. Dus regelkast krijgt spanning waar hij het moet hebben. Ik ben bang dat de printplaat defect is.

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door iemand » wo 30 aug 2023 22:14

Maak eens een foto van de printplaat.

Staat vast wel ergens een F van fuse bij scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Marcel Rav4
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 aug 2023 18:46

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Marcel Rav4 » wo 30 aug 2023 23:10

Heb ik ook al gezocht Erik, helaas nergens fuse op de printplaat kunnen vinden.
IMG-20230830-WA0067.jpg
Foto printplaat
.

Marcel Rav4
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 aug 2023 18:46

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Marcel Rav4 » wo 30 aug 2023 23:13

20230827_155057.jpg
Printplaat
Nu wat scherper.

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door iemand » do 31 aug 2023 04:32

daaro....met F erbij whistle.gif
Screenshot_20230831-043927_Free Adblocker Browser.jpg
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Marcel Rav4
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 aug 2023 18:46

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Marcel Rav4 » do 31 aug 2023 08:23

Ja inderdaad en heb er nog 1 gevonden,F6.
IMG-20230830-WA0067~2.jpg
Fuse 6
IMG-20230830-WA0067~2.jpg (6.67 KiB) 1300 keer bekeken
.
En dit onderstaande is volgens mij niet helemaal bien.
Bijlagen
IMG-20230830-WA0067~3.jpg
IMG-20230830-WA0067~3.jpg (9.13 KiB) 1297 keer bekeken
IMG-20230830-WA0067~3.jpg
Misschien defect onderdeel
IMG-20230830-WA0067~3.jpg (9.13 KiB) 1300 keer bekeken

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door iemand » do 31 aug 2023 08:37

meet nu eerst met een ohm-meter of de zekering F7 goed is ... 0 ohm

maak van F6 eens een foto uit andere hoek. kzie geen component
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 764
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door HenkR » do 31 aug 2023 12:57

Vreemd als er een zekering op de printplaat door is gegaan terwijl je "buiten" de printplaat aan het werk bent gegaan. OF het moet zijn dat je plus en min even verkeerd om hebt gehad met de aansluitngen rond de pinnen 5 t/m 9.
Easy.JPG
Wat ook kan en staat al ergens hier gemeld. Omdat je constant spanning hebt staan op pen 9 en 13 denkt de mover ik ben aangehaakt en doe het lekker niet.
Je moet dus echt gaan kiezen voor stekker en contra stekker. Niet alleen om de mover te laten werken, maar ook het GROTE gevaar van de auto accu en de moveraccu parallel aan elkaar geknoopt via dunne draadjes. Startkabels zijn niet voor niets heel dik uitgevoerd.
Tevens zou ik een relais inbouwen die zorgt dat de mover op pin 9 geen stroom krijgt als de contrastekker is aangesloten/er 230V in de caravan aanwezig is. Ik heb dat ook gedaan niet voor de mover maar bij mij om de AntiSlinger van Alko (ATC) niet constant onder stroom te hebben staan.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Paul Vingerhoets » do 31 aug 2023 15:29

Heb je pen 6 al eens los genomen van de stuurkast om te testen ?
Pen 6 zit op aansluiting 9 van de autostekker als je daar ook de spanning van je mover accu op zet dan denkt de stuurkast dat die aangekoppeld is
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Marcel Rav4
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 aug 2023 18:46

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Marcel Rav4 » vr 1 sep 2023 22:35

Paul, wanneer caravanstekker uit de trekhaak stekkerdoos is, staat er geen spanning op pin 6. Dus dat is zoals het hoort.

Marcel Rav4
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 aug 2023 18:46

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Marcel Rav4 » vr 1 sep 2023 22:54

Henk, in jouw schema staat een actuator getekend, waar zit deze gemonteerd?
In mijn schema komt deze nl. niet voor.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 764
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door HenkR » vr 1 sep 2023 23:42

[re.gif]
Paul, wanneer caravanstekker uit de trekhaak stekkerdoos is, staat er geen spanning op pin 6. Dus dat is zoals het hoort.
Door juist een vaste draad van de boordaccu intern op de caravanstekker te verbinden (alsof de caravan achter de auto gejkoppeld zit) denkt de mover hij ik hang achter een auto een rollen eraf en niet werken.

[re.gif]
Henk, in jouw schema staat een actuator getekend, waar zit deze gemonteerd
Ik heb alleen een printscreen gemaakt van een schema welke ik tegenkwam bij een handleiding. Maar of het nu schema 1 of schema 2 is het gaat erom dat er geen spanning op 5/6 (vanaf de caravanstekker 13/9) mag staan om de mover te laten werken.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Paul Vingerhoets » za 2 sep 2023 09:17

[re.gif]
Vandaar mijn vraag om die pen eens los te halen of de bekabeling die nu gemaakt is eens volledig los te koppelen van de accu, dus alles even terug brengen in de originele staat en dan nog eens proberen wat de mover doet.

Als alle spanningen goed aangesloten zijn, ik doel vooral op niet verkeerdom aangesloten zijn geweest + en - omgedraaid, zou er met de stuurkast niets gebeurd moeten zijn
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door iemand » za 2 sep 2023 09:56

Heb je de Fuse(s) al even Ohms doorgemeten ?

Een zekering kan wel eens 'spontaan' kapot gaan nav klein piekstroompje. weenie.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Marcel Rav4
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 aug 2023 18:46

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Marcel Rav4 » za 2 sep 2023 11:58

Henk, Paul, ik heb alles weer in orginele staat terug gebracht, maar de mover werkt nog steeds niet.
En Erik, helaas geen ohm meter ter beschikking hier, dus nog niet doorgemeten. Dit ga ik doen wanneer ik wer thuis ben. Wilde in Frankrijk er 1 halen, maar helaas, bij diverse winkels geweest, nergens te krijgen. Maar gaat thuis goedkomen knipoog.gif

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 764
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door HenkR » za 2 sep 2023 12:05

We zijn nieuwsgierig wat verder onderzoek thuis oplevert. Laat het ons weten.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Jan Br » za 2 sep 2023 17:04

Ik kan het elektrische verhaal niet helemaal volgen, maar misschien heb ik toch de oplossing.

Simpark movers hebben een byzonder voordeel, namelijk dat wanneer je de caravan aansluit op de elektrische aansluiting van de trekhaak, de mover als hij nog tegen de banden aanstaat hij zelf de rollen va. de banden afhaalt.

Toen ik op een bepaald moment de rollen vast tegen de band aan wilde zetten terwijl de stekker nog was aangesloten op de auto, toen weigerde de mover te reageren, geen piepjes en geen aandrukken van de rollen. Dat kwam uiteraard door het feit dat wanneer hij elektriciteit van de auto trekt hij alleen de rollen er van af wil halen. Toen ik de stekker losmaakte werkte alles weer.

Misschien speelt dat in deze situatie ook, dat de elektriciteit zo is aangesloten dat de mover denkt aangesloten te zijn op de auto.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Marcel Rav4
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 27 aug 2023 18:46

Re: SimPark Easymatic mover

Bericht door Marcel Rav4 » za 2 sep 2023 19:08

Dank je wel Jan, voor het meedenken, maar helaas is dit het niet.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”