voor het eerst met de caravan naar kroatie

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Ton van Happen
Berichten: 2
Lid geworden op: di 29 aug 2023 11:15

voor het eerst met de caravan naar kroatie

Bericht door Ton van Happen » di 29 aug 2023 16:02

We gaan volgende week voor het eerst met de caravan vanuit Italie naar Kroatië. we willen graag de plitvice meren bezoeken en daarbij verblijven op camping plitvice (aan de noordzijde van het park). w google maps adviseert vanaf triest E61 tot Rijeka, E65 tot Bosiljevo, E71 tot Ostarije en dan de D42 naar het zuiden. Is die route goed berijdbaar met caravan van 5,4 meter? Geen al te smalle wegen, geen haarspeldbochten? En ja ik weet, de chauffeursvaardigheden spelen een rol. Ik ben een gemiddelde chauffeur maar rij niet graag achteruit met de caravan.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: voor het eerst met de caravan naar kroatie

Bericht door Rene_13 » di 29 aug 2023 16:08

[re.gif]
Prima te doen en, geloof me, bijna niemand rijdt graag met een caravan achteruit.

Geniet van het prachtige land.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: voor het eerst met de caravan naar kroatie

Bericht door Ab » di 29 aug 2023 18:47

Ik zou over Regensburg-Passau- Maribor-Zagreb-Karlovac rijden. knipoog.gif
Prima wegen. En snellere route vlgs mij.
Camping Korana heeft mijn voorkeur, maar dat is persoonlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ton van Happen
Berichten: 2
Lid geworden op: di 29 aug 2023 11:15

Re: voor het eerst met de caravan naar kroatie

Bericht door Ton van Happen » di 29 aug 2023 19:22

Hoi, ik heb die vrijheid niet, we staan eerst een week in grado dus komen vanuit triest...

Marklimbo
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 12 jan 2020 20:57

Re: voor het eerst met de caravan naar kroatie

Bericht door Marklimbo » di 29 aug 2023 19:39

Ben benieuwd waarom je over Trieste tijd. Dit jaar nog gereden via Passau Graz Maribor zagreb naar plitvice wegen zijn heel goed te doen

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: voor het eerst met de caravan naar kroatie

Bericht door Hans1954 » di 29 aug 2023 19:48

TS Schrijft dat hij vanuit Italië naar Plitvice wil. Blijkbaar zit hij dus in Italië.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: voor het eerst met de caravan naar kroatie

Bericht door Ab » di 29 aug 2023 20:19

Tip: Rij dan van Triest over Rijeka, en pak de kustweg in de richting Jasenice. (Daar kan je linksom de snelweg op ri. Plitvica Jezero)

Prachtige weg..en schitterend uitzicht over de zee en de eilanden daarin. Behoort echt tot een van de mooiste wegen van heel Kroatië. Misschien wel de mooiste.

Het zal je heel wat meer tijd kosten..rechts van de weg heb je om de paar km parkeerplaatsen om van het uitzicht te genieten, en het zijn iets meer kms.
Maar: de reis is echt een belevenis. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voor het eerst met de caravan naar kroatie

Bericht door Chris » di 29 aug 2023 22:07

Van Trieste tot Rijeka is best te doen, maar bedenk dat je door Slovenie heen moet.
Daar zijn minder snelwegen, dat weet je denk ik al.

Maar... elke toerist met een caravan is er langs gekomen, niet een is achtergebleven.
Ook jou lukt dat prima.
Haarspeltbochten herinner ik me niet... wel een prachtig landje waar veel te zien is maar waar ook nog veel moet gebeuren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: voor het eerst met de caravan naar kroatie

Bericht door Niels83 » di 29 aug 2023 23:54

[re.gif]
Slovenië valt toch wel mee. De wegen zijn niet super, maar er ligt asfalt, er zitten geen gigantische gaten in de weg, het is geen stil glad wegdek nee. De wegen zijn smal. Ga je door Koper is het vooral de drukte en chaos.

Kroatië heeft sinds de oorlog enorm veel wegen gebouwd en flink geïnvesteerd in onderhoud. De provinciale en snelwegen zijn vergelijkbaar of beter dan in Nederland. Al weet ik niet of dat in het wat minder rijke gebied waar Plitvice ligt ook zo is, maar ook toen ik daar in 2005 was nooit problemen onder vonden.

Of nou ja 1 keer. Toen sloegen we voor de lol af, mooie weg provinciale weg, werd een smallere weg, hee mooi dorp, werd een grindweg, hhmm wel erg veel gras tussen het grind, wel erg weinig grind tussen het gras. Oef slootje, maar pracht brug van 2 balken. Na 5 km hobbelen reden we in omgekeerde volgorde ineens weer op een provincie weg. Maar daar stuurt maps je echt niet over heen.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: voor het eerst met de caravan naar kroatie

Bericht door Ab » wo 30 aug 2023 00:12

awhoea.gif Heel herkenbaar..
In de tijd dat Tom-Tom nog nooit in Kroatie was geweest met een auto om echt te rijden met zo'n ding op het dak , en Streetvieuw nog noet bestond, waren de kaarten in die Tom-Tom nog gebaseerd op (vaak verouderde) wegenkaarten op papier.
Er klopte heel vaak geen hout van.
Tenminste..totaal niet nauwkeurig, en karresporen werden vaak ook als wegen gezien. De gewone wegen waren ook niet zo best..

Maar die tijd ligt alweer heel lang achter ons.
Als je België gewend bent, is Kroatië een verademing wat wegen betreft. Niks slechter dan in Nederland.

Slovenië doet er maar heel weinig voor onder, daar zijn de wegen ook prima. De snelwegen uitstekend, provinciale wegen prima.
Afgelopen zomer ben ik vanaf omgeving Split volledig binnendoor gereden naar Duitsland, tot voorbij München.
Dwars door Kroatië, Slovenie, Italië en Oostenrijk, over binnenwegen.

Het enige minder goede stuk weg wat ik tegengekomen ben, was in Oostenrijk, op de Plöckenpas afdaling, het eerste stuk net na de grens met Italië. Veel schade aan het wegdek, Verder naar beneden werd het wel weer veel beter.
Maar dat zal waarschijnlijk binnenkort wel gefixt worden, of mogelijk is dat al gebeurd.
Een stukje kapotgereden weg kan overal voorkomen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: voor het eerst met de caravan naar kroatie

Bericht door Morgoth » wo 30 aug 2023 14:35

Niels83 schreef:
di 29 aug 2023 23:54
Of nou ja 1 keer. Toen sloegen we voor de lol af, mooie weg provinciale weg, werd een smallere weg, hee mooi dorp, werd een grindweg, hhmm wel erg veel gras tussen het grind, wel erg weinig grind tussen het gras. Oef slootje, maar pracht brug van 2 balken. Na 5 km hobbelen reden we in omgekeerde volgorde ineens weer op een provincie weg. Maar daar stuurt maps je echt niet over heen.
Echt wel!
We stonden op een afgelegen camping met een toegangsweg van enkele kilometers lang. We hadden eens een boeddhistische tempel bezocht in Frankrijk. We hadden toen nog een Hyundai Tucson mk1. Voor de terugweg de naam van de camping ingevoerd in Google Maps. Het viel me op dat de terugweg anders ging dan heen. Een smal landweggetje op, boeren die vreemd keken naar ons, landweggetje werd zandweggetje, bos in, steil naar beneden, weggetje werd diep uitgesleten bospad, omkeren was inmiddels geen optie meer. Nog verder naar beneden tot we op een riviertje stuitten. Uitgestapt en het riviertje bekeken. Meter of 10 breed, leek niet al te diep. Terug kon niet meer. We namen de gok en reden de rivier door naar de overkant. Gehaald! daarna flink gas geven en steil naar boven. Bospad werd een houdhakkers pad. Verder naar boven totdat we in de verte een witte bestelauto zagen rijden. We kwamen weer in de bewoonde wereld! Het laatste steile stuk volgas omhoog en ik stond op een geasfalteerde weg. Ik kijk naar rechts en sta voor de poort van de camping. Google Maps had me dwars door de bergen over een bosbouwpad gestuurd.

Wàt mooi. Het heeft zeker twee dagen geduurd voor ik die grijns weer van mijn gezicht kreeg.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Routes”