Flipps kip kl42tzz (1988)
Flipps kip kl42tzz (1988)
Na een tijdje mee gelezen te hebben op het forum, lid geworden met de intentie rustig opzoek te gaan naar een caravan.
Toch sneller dan verwacht een leuke caravan gevonden, namelijk een kip deluxe kl42tzz van 1988.
Afgelopen zaterdag deze opgehaald en zeer blij mee.
Hij is niet nieuw, maar in redelijk goede staat.
Tijdens de bezichtiging waren wel dingen mij opgevallen, o.a. een herstelde reparatie n.a.v. lekkage.
Wel leuk compleet, met toilet, primus verwarming met boiler, zonnepaneel af fabriek.
Voor ons de eerste caravan, maar we hebben er wel zijn in om er mee weg te gaan.
Plannen hebben er er ook mee, lekker eigen maken.
Helaas is het dakluik kapot, deze asap vervangen, twijfel voor normaal of met fan.
Biezen vervangen, icm de eindkapjes.
Plankje maken voor bed achter, voor het laatste kussen
Buiten wcd plaatsen, tbv de kk
Buiten gaskraan, cadac of gasstel buiten
Binnen, achterin een extra wcd plaatsen.
13 polige stekker monteren, zie topic viewtopic.php?t=49875
Banden vervangen
Remmerij nalopen en oplooprem smeren
Voorin is er een "vast" bed gemaakt. Liggen netjes lattenbodems en matrassen op, originele kussens ook aanwezig.
Moeders wil de binnenkant ook eigen maken, zoals andere gordijnen, misschien kussen hoezen, verven en folie op de kastjes.
Mits mogelijk andere knoppen op de kastdeurtjes.
Paar fotos. Komen snel meer.
Toch sneller dan verwacht een leuke caravan gevonden, namelijk een kip deluxe kl42tzz van 1988.
Afgelopen zaterdag deze opgehaald en zeer blij mee.
Hij is niet nieuw, maar in redelijk goede staat.
Tijdens de bezichtiging waren wel dingen mij opgevallen, o.a. een herstelde reparatie n.a.v. lekkage.
Wel leuk compleet, met toilet, primus verwarming met boiler, zonnepaneel af fabriek.
Voor ons de eerste caravan, maar we hebben er wel zijn in om er mee weg te gaan.
Plannen hebben er er ook mee, lekker eigen maken.
Helaas is het dakluik kapot, deze asap vervangen, twijfel voor normaal of met fan.
Biezen vervangen, icm de eindkapjes.
Plankje maken voor bed achter, voor het laatste kussen
Buiten wcd plaatsen, tbv de kk
Buiten gaskraan, cadac of gasstel buiten
Binnen, achterin een extra wcd plaatsen.
13 polige stekker monteren, zie topic viewtopic.php?t=49875
Banden vervangen
Remmerij nalopen en oplooprem smeren
Voorin is er een "vast" bed gemaakt. Liggen netjes lattenbodems en matrassen op, originele kussens ook aanwezig.
Moeders wil de binnenkant ook eigen maken, zoals andere gordijnen, misschien kussen hoezen, verven en folie op de kastjes.
Mits mogelijk andere knoppen op de kastdeurtjes.
Paar fotos. Komen snel meer.
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Leuk om te lezen! Als je je even terug verplaatst in midden jaren 80 waren dit toen best moderne verschijningen! Ik vind ze daarom nog steeds leuk. Geeft me ook nog wat nostalgisch gevoel, want in ongeveer zo'n kip (met rechte hoeken, dus iets ouder) heb ik als kind heel wat hoeken van europa gezien!
Veel succes met de klussen!
Veel succes met de klussen!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Hoi Flipp....
Welkom welkom hier en heel veel leesplezier.
En..
Ik lees het al, de Kip wordt jullie eigen huisje van gemaakt... heerlijk klussen en je eigen wensen instoppen.....DOEN
Welkom welkom hier en heel veel leesplezier.
En..
Ik lees het al, de Kip wordt jullie eigen huisje van gemaakt... heerlijk klussen en je eigen wensen instoppen.....DOEN
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Dat is zeker waar. Mijn Hobby is ook van 1988 maar ziet er veel ouderwetser uit.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
"onze" oude kip was van modeljaar 1985, in januari 1986 op kenteken gezet. Mijn ouders kochten die caravan in 1987 toen ik 5 jaar oud was. We zijn er mee op vakantie geweest tot het moment dat ik niet meer mee ging. Pas ruim daarna kochten mijn ouders een nieuwere kip (2005), vooral omdat er in de oude geen toilet zat. Maar ja; zo'n toilet neemt ruimte in, en zonder die toilet pasten er prima 5 mensen in die caravan. mijn ouders op de kleine zithoek achterin, en 3 kinderen op de grote zithoek vóórin. Later paste dat natuurlijk niet meer, dus toen evolueerde dat principe tot 1 van de kinderen op een matje op de grond in het gangpad, met de benen onder de tafel gestoken.
Voor mijn gevoel heb ik die caravan in de loop van die jaren zien ontwikkelen vanaf "hypermodern" in de beginjaren (mind you; het overgrote deel van de caravans die je toen nog op campings tegenkwam was van het ouderwetse model met een losstaande disselkast voorop) tot heel gewoon, tot het kaliber "we kijken niet meer op een krasje meer of minder".
Het geluid wat de ritsen van de slaapzak maakten als je daarmee over de wand van de caravan schuurde zou ik nog steeds uit duizenden herkennen en doet me direct weer denken aan vakanties
Voor mijn gevoel heb ik die caravan in de loop van die jaren zien ontwikkelen vanaf "hypermodern" in de beginjaren (mind you; het overgrote deel van de caravans die je toen nog op campings tegenkwam was van het ouderwetse model met een losstaande disselkast voorop) tot heel gewoon, tot het kaliber "we kijken niet meer op een krasje meer of minder".
Het geluid wat de ritsen van de slaapzak maakten als je daarmee over de wand van de caravan schuurde zou ik nog steeds uit duizenden herkennen en doet me direct weer denken aan vakanties
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Zo'n Kip hebben we ook gehad! Die schuine voorkant met de afgeronde raamstijlen: Perfect! De luchtweerstand blijft binnen de perken en de caravan was werkelijk lichtvoetig. En er zit genoeg bergruimte in, ook nog eens. Attentiepunt bij dit model: Het optreden van haarscheurtjes in de halfronde raamstijlen, beginnend aan de raamkant. Reparatiemethode: na ontdekken: tape eroverheen, naderhand een plaat eroverheen laten lijmen.
En serviceluiken: de onze is gesneefd omdat daar lekkage en dus houtrot was opgetreden.
En serviceluiken: de onze is gesneefd omdat daar lekkage en dus houtrot was opgetreden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Heb ze helaas gespot. Zal kijken hoe we dat netjes kunnen maken.dieseltijger schreef: ↑wo 30 aug 2023 12:42Attentiepunt bij dit model: Het optreden van haarscheurtjes in de halfronde raamstijlen, beginnend aan de raamkant. Reparatiemethode: na ontdekken: tape eroverheen, naderhand een plaat eroverheen laten lijmen.
En serviceluiken: de onze is gesneefd omdat daar lekkage en dus houtrot was opgetreden.
Service luiken gaat niet lukken, deze is uitgevoerd met een "cv installatie", de verwarmings element zit in de weg. Ooit (Bovag keuring 2007) is er lekkage ontdekt, wel hersteld, maar niet erg mooi. De rechter voor wand is minder. Wil deze demonteren en herstellen.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Ik weet niet of je die plaatdelen nog kunt kopen. Mij lijkt het gewoon vlakke plaat die hleromheen gerold werd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Ducati 900
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Flipp schreef: ↑wo 30 aug 2023 21:04dieseltijger schreef: ↑wo 30 aug 2023 12:42Attentiepunt bij dit model: Het optreden van haarscheurtjes in de halfronde raamstijlen, beginnend aan de raamkant. Reparatiemethode: na ontdekken: tape eroverheen, naderhand een plaat eroverheen laten lijmen.
Daarom hebben wij net een KL40T vzn 86 gekocht, zonder die polyester kappen en niet rot.
Stucaplaat is leverbaar op rol en kostte ongeveer € 160 par strekkende meter, 1,60 hoog.
Is dan in ral 9010 geloof ik
Ben
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Helaas toch slechter dan verwacht. Zag wel een plekje, maar daar achter schuilt een grotere schade. Het rook totaal niet muf in de caravan. Fotos zeggen meer dan 1000 woorden.
Het hout is totaal verrot, wat is verstandig om nu te doen?
Mijn vermoeden is dat de lekkage onder het raam vanuit het raam rubber komt, maar daar boven zit ook nog. Waarschijnlijk de oude lekkage. Daar zijn de latten ook verrot en door.
Wie heeft er advies, kan beter denk ik tijd en materiaal in gaan investeren, dan wegdrukken.
Het hout is totaal verrot, wat is verstandig om nu te doen?
Mijn vermoeden is dat de lekkage onder het raam vanuit het raam rubber komt, maar daar boven zit ook nog. Waarschijnlijk de oude lekkage. Daar zijn de latten ook verrot en door.
Wie heeft er advies, kan beter denk ik tijd en materiaal in gaan investeren, dan wegdrukken.
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
zoek op het forum maar op epoxy/waterschade, dan kom je veel reparaties tegen.
het is te doen, heb zelf 2x zo iets aan de hand gehad met een 2e(3e-4e) hands caravan.
is niet moeilijk of duur maar kost tijd.
het is te doen, heb zelf 2x zo iets aan de hand gehad met een 2e(3e-4e) hands caravan.
is niet moeilijk of duur maar kost tijd.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Wat je normaal gesproken doet is dat piepschuim en houtwerk vanaf de binnenkant weghalen (let op dat het resterende plaatwerk heel kwetsbaar wordt) en daarna weer houten raamwerk maken en weer opvullen met piepschuim. Afwerken met triplex ofzo.
Dat is dan natuurlijk nog zonder het verhelpen van de lekkage. Lekt het raam? Ik denk zelf dat je hem het beste helemaal er uit kunt halen, en met nieuwe kit weer er in zetten. Maar ik twijfel wel wat, want er kan wel wat mis gaan; je raam kan stuk gaan, het rubber ook. Die zijn vast niet meer te krijgen.
Dat is dan natuurlijk nog zonder het verhelpen van de lekkage. Lekt het raam? Ik denk zelf dat je hem het beste helemaal er uit kunt halen, en met nieuwe kit weer er in zetten. Maar ik twijfel wel wat, want er kan wel wat mis gaan; je raam kan stuk gaan, het rubber ook. Die zijn vast niet meer te krijgen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Die rot bij de vloer - tegen de zijwand aan - herken ik. Ik nam aan dat de vermoedelijke oorzaak was gelegen bij het serviceluik. Een paar gedachten:
1. Voordat je veel effort erin gaat steken, beoordeel de staat van het chassis - met name waar de U - profielen van de achterzijde vastgebout zitten bij de as. Zitten er hier haarscheuren in? Zo ja: stel je de vraag of het de moeite waard is.
2. Weer een maffe invalshoek - maar kom maar op: Wie weet hebben de meeste - zo niet alle caravans van die leeftijd last van vochtinfiltratie en rot. Alleen weten de eigenaren het niet. (Net zoals bij jou het geval is). Ik had begrepen dat er pas medio jaren '90 kitten beschikbaar kwamen die niet uitdroogden. En laten we wel wezen: wie weet zijn veel caravans zo lek als een mandje, maar als ze overdekt gestald zijn, en slechts een sporadisch buitje over zich heen krijgen - dan kan het eeuwen duren voordat je dat gaat merken - net zoals bij jou het geval is.
1. Voordat je veel effort erin gaat steken, beoordeel de staat van het chassis - met name waar de U - profielen van de achterzijde vastgebout zitten bij de as. Zitten er hier haarscheuren in? Zo ja: stel je de vraag of het de moeite waard is.
2. Weer een maffe invalshoek - maar kom maar op: Wie weet hebben de meeste - zo niet alle caravans van die leeftijd last van vochtinfiltratie en rot. Alleen weten de eigenaren het niet. (Net zoals bij jou het geval is). Ik had begrepen dat er pas medio jaren '90 kitten beschikbaar kwamen die niet uitdroogden. En laten we wel wezen: wie weet zijn veel caravans zo lek als een mandje, maar als ze overdekt gestald zijn, en slechts een sporadisch buitje over zich heen krijgen - dan kan het eeuwen duren voordat je dat gaat merken - net zoals bij jou het geval is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Dat laatste is zeer zeker het geval dieseltijger! Caravans die veel overdekt gestald staan krijgen minder last van slijtage door UV; kitten en kunststoffen verouderen veel minder snel. Dat is wel uitgaande van niet stallen in een kas natuurlijk. Daarnaast; als ze altijd droog staan kunnen ze nog zo lek zijn, maar duurt het misschien wel 30 jaar voordat dat echt een probleem gaat worden.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Als dat zo is, en de aanname van de verouderende kit klopt eveneens - dan is er een zeer gerede kans dat er ook lekkage is bij de overgang van het dak naar de zijwand. En ik zie weinigen dit structureel repareren. (Sorry, we willen dit niet horen - maar nadenken kost geen geld toch?). Dus als deze aanname waar is, kan je tonnen geld en uren steken in het vervangen van raamrubbers - daarbij de echte oorzaak negerend.
Als dat klopt (sorry - veel "als", ik heb er ook geen verstand van) dan zou ik het openliggende deel herstellen (nieuwe isolatiepanelen, nieuw ongeschaafd vurenhout) en de patient weer dichtmaken - in plaats van nog zieker maken - en genieten van een lang en een gelukkig caravan leven. Droog stallen.
En wat ik geleerd heb: Als een caravan al muf/schimmelig ruikt, dan kan je 'm bij wijze van spreken al uitwringen qua nattigheid. Dan: Zijn nieuwe caravans beter? Ja...maar....: Ja: a) betere kitsoort, b) ze zijn jonger - dus minder langdurige vochtinwerking. Nee: Kijk eens op dit forum naar de structurele constructiefouten die soms optreden.
Dus wellicht accepteren dat je een oude caravan hebt inclusief de grotere kans op lekkages.
Als dat klopt (sorry - veel "als", ik heb er ook geen verstand van) dan zou ik het openliggende deel herstellen (nieuwe isolatiepanelen, nieuw ongeschaafd vurenhout) en de patient weer dichtmaken - in plaats van nog zieker maken - en genieten van een lang en een gelukkig caravan leven. Droog stallen.
En wat ik geleerd heb: Als een caravan al muf/schimmelig ruikt, dan kan je 'm bij wijze van spreken al uitwringen qua nattigheid. Dan: Zijn nieuwe caravans beter? Ja...maar....: Ja: a) betere kitsoort, b) ze zijn jonger - dus minder langdurige vochtinwerking. Nee: Kijk eens op dit forum naar de structurele constructiefouten die soms optreden.
Dus wellicht accepteren dat je een oude caravan hebt inclusief de grotere kans op lekkages.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Advies is wel om dan alles er uit te halen tot het aluminium, en opnieuw op te bouwen.
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
dat die serie caravans zich onderscheide, kwam omdat deze door het ontwerpbureau van Jack Crebolder in Erp ontworpen zijn. Een collega van het technisch bureau waar ik toen werkte, was uitgezonden en mocht de ontwerpen op "papier" (AutoCad) zetten. Ik heb toen vele ontwerpen gezien, er is maar een aantal ook werkelijk gebouwd.
Buerstner gebruikte volgens mij als eerste de butylkit. Dat zal inderdaad rond 1985 geweest zijn. Dat was toen nog zwarte kit die tussen papier was opgerold. Erg fijn spul om mee te werken. Je vouwde de platte kit om de naad en schroefgaten, het rubber profiel er op en aankloppen. Daarna nog vastklemmen met de alu strip. Het was vrijwel onmogelijk dat dit kon lekken. Om de ramen is het altijd een ander probleem geweest. Dat hangt puur van het vakmanschap van de kitter af.
Buerstner gebruikte volgens mij als eerste de butylkit. Dat zal inderdaad rond 1985 geweest zijn. Dat was toen nog zwarte kit die tussen papier was opgerold. Erg fijn spul om mee te werken. Je vouwde de platte kit om de naad en schroefgaten, het rubber profiel er op en aankloppen. Daarna nog vastklemmen met de alu strip. Het was vrijwel onmogelijk dat dit kon lekken. Om de ramen is het altijd een ander probleem geweest. Dat hangt puur van het vakmanschap van de kitter af.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Flipps kip kl42tzz (1988)
Weer een gedachte: Het is niet verkeerd om zelf een integrale vochtmeting uit te voeren om te beoordelen of de caravan niet te zeer is aangetast. Je hebt nu een rot wanddeel gevonden - ik weet niet of dat momenteel droog is of vochtig. Je zou dat als referentie kunnen gebruiken voor vochtige delen.
1. Plaats wandbedekking terug en ga meten - en leg de waarden vast. Je weet nu de meetwaarden die corresponderen met een nat/rot wanddeel.
2. Meet de gebruikelijke meetpunten met de vochtmeter - en leg de waarden vast.
Voor de meting hoop ik dat het rotte wanddeel afwijkende waarden laat zien, dan kan je soortgelijke plekken in de caravan immers detecteren. Als het totaalbeeld er slecht uit ziet - denk dan goed na of je de caravan gaat renoveren - en op welke wijze. Mocht je in de buurt van Zoetermeer wonen, dan kan je uiteraard een caissonmeter van mij lenen.
Een van de zwakke punten in de methode is - dat het heel goed zijn dat de caravan lek en aangetast is - maar door het weer/ de recente stallingsplaats opgedroogd is. Ik neem aan dat de dielectrische constante van droog rot materiaal min of meer gelijk is aan die van droog intact materiaal.
1. Plaats wandbedekking terug en ga meten - en leg de waarden vast. Je weet nu de meetwaarden die corresponderen met een nat/rot wanddeel.
2. Meet de gebruikelijke meetpunten met de vochtmeter - en leg de waarden vast.
Voor de meting hoop ik dat het rotte wanddeel afwijkende waarden laat zien, dan kan je soortgelijke plekken in de caravan immers detecteren. Als het totaalbeeld er slecht uit ziet - denk dan goed na of je de caravan gaat renoveren - en op welke wijze. Mocht je in de buurt van Zoetermeer wonen, dan kan je uiteraard een caissonmeter van mij lenen.
Een van de zwakke punten in de methode is - dat het heel goed zijn dat de caravan lek en aangetast is - maar door het weer/ de recente stallingsplaats opgedroogd is. Ik neem aan dat de dielectrische constante van droog rot materiaal min of meer gelijk is aan die van droog intact materiaal.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje