Kogeldruk en beladen auto

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door PD » vr 22 mar 2024 12:11

[re.gif]
Mijn ervaring is dat je de koppeling nog goed op kunt tillen bij een kogeldruk van ca. 100 kg (hadden we altijd bij onze enkelasser). Veel zwaarder moet je niet willen, simpelweg omdat de kunststof delen in het schuifstuk van de caravan dan teveel belast worden.

Mag kogeldruk van de caravan ligt veelal bij 100 kg en dat is ook echt genoeg. Bij onze 2.500 kg tandemasser heb ik veelal ca. 60 kg kogeldruk en dat rijdt tot 110 km/h gewoon relaxed.

Let wel:
Bij een tandemasser is de hoogte van de koppeling veel meer van invloed op de kogeldruk dan bij een enkelasser; wanneer je de koppeling van een enkelasser optilt, wijzigt de kogeldruk nauwelijks; bij een tandemasser echter gaat dit echt hard... ik heb al eens gemeten met 10 cm optillen; dan neemt de kogeldruk zomaar met 40 kg of meer toe; logisch ook want de belasting op beide assen verandert hierdoor. Ik kwam dit fenomeen toevallig op het spoor doordat een keer één van beide assen in een gootje stond met een onverwachte kogeldruk tot gevolg.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Valvert
Berichten: 26
Lid geworden op: do 5 okt 2023 23:21

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Valvert » zo 28 apr 2024 11:48

Mijn caravan, 750 kg, geeft, ingeladen en klaar voor vertrek, een kogeldruk van 57 kg. Mijn trekhaak mag 75 hebben dus dat is OK.

Maar is die 57 kg goed?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8061
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Ron » zo 28 apr 2024 11:56

Dat zal jezelf even moeten uittesten.
Sommigen roepen 90 kg is goed.
Maar bij een lichte caravan is dat veel te zwaar.
Ik weet niet hoe je gemeten hebt.
Maar dissel wegers zijn niet erg nauwkeurig.
Zelf til ik hem op.
Maar na al die jaren weet ik wel zo ongeveer wat voldoende is.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Valvert
Berichten: 26
Lid geworden op: do 5 okt 2023 23:21

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Valvert » zo 28 apr 2024 12:03

Ik heb hem vooraan opgetild en een weegschaal onder het neuswiel geduwd. Zou redelijk nauwkeurig moeten zijn.

Ik heb ook een stok en een weegschaal die op de trekhaak gezet moet worden maar beiden nog niet gebruikt.

Wagen die trekt is ons tweede bakkers autootje, tweezit Dacia Dokker 1350cc benzine 131 PK. Niet de zwaarste trekker maar voor die 750kg caravan normaal meer dan zwaar en krachtig genoeg.
Laatst gewijzigd door Valvert op zo 28 apr 2024 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 692
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Jadatis » zo 28 apr 2024 12:07

57 kg is 7,6% van 75 kg, best wel netjes dus.
In mijn calculator-spreadsheet ga ik uit van 4% op trekhaak, hoewel meer beter is, maar in praktijk komt het vaak rond die 4%.
In Europa moet kogelgewicht tussen 1% en10% zitten wettelijk.
In US tussen 10% en 15% , en daar zitten de assen meer naar achteren.
De amerikanen verbazen zich dan ook over onze lage % , en vragen zich af, of daarmee de " Travel trailer" wel stabiel kan rijden.

Kogel% vertegenwoordigd waar het totaal-zwaartepunt zit, wat meer zegt over de stabiliteit bij rijden. Bij een afstand 4 meter tussen kogel en as, zit dan bij jouw 7.6% het totaal-zwaartepunt 30,4 cm voor de as van de caravan, bij waterpas staan.
Ga je door kuilen of over verkeersheuvels of stijgings%, kan dat naar achteren verschuiven, waardoor minder druk op de trekhaak.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 692
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Jadatis » zo 28 apr 2024 12:12

Lees nu je gelijk geplaatste bericht.
Neuswiel zit meer naar achter, dus die 4 meter bijvoorbeeld wordt dan 370 cm ongeveer, wat hoger gewicht meet, en geeft
Dus dan is werkelijk kogelgewicht lager, schat ongeveer
370/400 x 57kg is 52 a 53 kg. Maar je kunt bij jouw caravan ook deze afstanden opmeten, voor meer nauwkeurigheid.
Ook is belangrijk bij wegen, dat de koppeling op gelijke hoogte zit als op de auto, hoger geeft lager gewicht, lager geeft meer gewicht, bij enkelasser.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Valvert
Berichten: 26
Lid geworden op: do 5 okt 2023 23:21

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Valvert » zo 28 apr 2024 12:25

Aha goed, met deze dingen kan ik aan de slag.
Volgende week donderdag ga ik naar de stalling en dan meet ik nog eens met de hier aangeboden tips.

Ik moet meten vanaf as naar afwisselend neuswiel en koppelstuk en dan de onderlinge verhouding meenemen in de kogeldruk?

Mijn caravan bovenbouw zelf is 390, totaal is 540 en de as zit perfect in het midden van de bovenbouw. Neuswiel zit pakweg 45 cm van koppelstuk.
Snel berekenen leert mij dat vanaf de as tot koppelstuk ik 345 CM heb. Tot aan het neuswiel zou dat dan 300 CM zijn.

345:300 = 1,15. 57:1,15 = 49,6 kg kogeldruk.
49,6 kogeldruk is 6,6% van het max totaalgewicht.

Komt goed. Ik ga eerst zo rijden en dan kijken of ik een Al-KO 3004 vandoen heb.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 692
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Jadatis » zo 28 apr 2024 13:56

Rekenen inschatten kan je wel, zo lees ik.
Chapeau!

Over de hoogte van het totaalzwaartepunt heb ik destijds een topic gestart.

viewtopic.php?t=13228
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Valvert
Berichten: 26
Lid geworden op: do 5 okt 2023 23:21

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Valvert » zo 28 apr 2024 14:22

Da's nog wel wat anders dan mijn simpel gereken haha.

Ik probeer het logisch te houden.
- Boven de assen zit het zwaarste materiaal langs beide kanten. Ene kant koelkast en andere kant kachel en servies.
- Achteraan vast bed, matras en in de ruimte eronder liggen de luifel en voortent en bak met kabels.
- Vooraan onder de zittingen alle losse kleine spullen en apparaten langs beide kanten.

Kan ik niet veel mis mee doen denk ik.

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk en beladen auto

Bericht door Ab » zo 28 apr 2024 18:03

Het kan wel aanmerkelijk beter.
Door de luifel en voortent in de auto te leggen.
Gouden regel: maak de auto zo zwaar mogelijk, de caravan zo licht mogelijk, en de kogeldruk zo hoog mogelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”