Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Heb je dan ook de 2l benzine? Of de diesel?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Bob Diesel
- Berichten: 1427
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Benzine
Kon bij aankoop helaas geen 4WD vinden
Maar met 1400 kg aan de haak ni +- 25.000 km afgelegd
Incl een Rondje Portugal en nog geen helling gezien dat Ik dacht ojee,
de automaat pendelt niet,en heeft veel power en id soms naar de 4000 toeren
veel ruimte , zicht naar achter kon beter
Maar de achteruit rij camera maakt dat goed
Een paar emuk XL er op ,en voorlopig gaat de auto er niet uit
Met banden maat 225/60/17. 103 betaal je nu wel +- € 110/150 per A merk band
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Ik heb ook die 1.6VTI gehad in een 207.
Solo best een vlotte auto, maar met caravan vond ik het ook niet heel fijn. Een caravan van 210 breed en max 1000Kg trok die wel met 90+ omhoog op dat soort hellingen.
Nu is een Picasso al zwaarder en jouw caravan breder en zwaarder dus dat zal wel schelen, maar dan nog is 50 wel heel langzaam.
Mijn 1.6 lustte ook aardig wat olie
Heb nu een 1.0TSI. Die Trok de 230 brede en ca. 1200Kg zware Hobby nog best aardig omhoog. Als je een 1.4TSI neemt moet het helemaal goed gaan.
Solo best een vlotte auto, maar met caravan vond ik het ook niet heel fijn. Een caravan van 210 breed en max 1000Kg trok die wel met 90+ omhoog op dat soort hellingen.
Nu is een Picasso al zwaarder en jouw caravan breder en zwaarder dus dat zal wel schelen, maar dan nog is 50 wel heel langzaam.
Mijn 1.6 lustte ook aardig wat olie
Heb nu een 1.0TSI. Die Trok de 230 brede en ca. 1200Kg zware Hobby nog best aardig omhoog. Als je een 1.4TSI neemt moet het helemaal goed gaan.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Zeer tevreden met m'n 2016 Dacia Duster 1.2 TCE. Sleept onze hobby 460UFE (1300 kg) zonder veel moeite de genoemde hellingen op. Spartaans werkpaard, doet het gewoon.
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Wij hebben ook een C4 Picasso 1.6 maar dan een THP die trekt de caravan met gemak naar boven.
Wij hebben er een Swift Challenger 480 achter hangen ( max gewicht 1500kg).
En btje olie lust de THP ook wel maar dat was bekend, en lkkr belangrijk.
Wij hebben er een Swift Challenger 480 achter hangen ( max gewicht 1500kg).
En btje olie lust de THP ook wel maar dat was bekend, en lkkr belangrijk.
Swift Challenger 480SR
Exit:Citroen C4 Picasso 1.6thp.
New: Volvo XC40 T4 Inscription Awd
Exit:Citroen C4 Picasso 1.6thp.
New: Volvo XC40 T4 Inscription Awd
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Wat is een beetje bij jullie?Andre69 schreef:Wij hebben ook een C4 Picasso 1.6 maar dan een THP die trekt de caravan met gemak naar boven.
Wij hebben er een Swift Challenger 480 achter hangen ( max gewicht 1500kg).
En btje olie lust de THP ook wel maar dat was bekend, en lkkr belangrijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Ik zou de 1.6 THP laten staan. Dat is een motor met relatief veel problemen met de distributie ketting, hoog olie verbruik en vervuiling van het inlaatsysteem. Ergens rond 2011/2012 zijn die problemen voor een groot deel opgelost.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Mocht je een auto op het oog hebben, dan kan je hier wat meer achtergrondinformatie vinden over motoren en hun problemen. Kan wel van belang zijn, gelet op jouw huidige ervaringen. Negeer de geschatte maximum kilometrages. Die zijn wel erg pessimistisch.
https://www.motorreviewer.com/
https://www.motorreviewer.com/
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Ik zit op een liter op 1000 km zonder THP.doubleyou schreef:Ik zou de 1.6 THP laten staan. Dat is een motor met relatief veel problemen met de distributie ketting, hoog olie verbruik en vervuiling van het inlaatsysteem. Ergens rond 2011/2012 zijn die problemen voor een groot deel opgelost.
omgerekend is dat in Nederland 1 liter op 2 x tanken.
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Geen problemen met de katalysator door vervuiling?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Re:
Buiten dat, 1:1000 is echt te veel. Op het nou “normaal” is of niet. Zou voor mij beteken of een normale vakantie dat ik 3l olie mee zou moeten nemen als de auto net zoveel olie verbruikt met als zonder caravan.
Buiten dat, 1:1000 is echt te veel. Op het nou “normaal” is of niet. Zou voor mij beteken of een normale vakantie dat ik 3l olie mee zou moeten nemen als de auto net zoveel olie verbruikt met als zonder caravan.
Home-car racer 48
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Het is veel, maar het kan ook schade berokkenen. Het kan ook wijzen op zaken als vastzittende olieschraapveren, en dat kan weer optreden door bijvoorbeeld te kleine doorsnede van de afvoergaatjes in diezelfde veren.
Schade: koolophoping in cylinder, katalysator schade.
Schade: koolophoping in cylinder, katalysator schade.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Als je de ouderwetse TU5JP4 hebt en die doet 1 op 1000 qua olie dan is mijn advies:
Heel snel er uit doen!
Het zijn goede blokken waarvan er ook zijn die 5 ton doen zonder problemen. Maar als ze olie gaan gebruiken dan is het afwachten totdat ze de geest geven.
THP ook absoluut niet aan beginnen wegens hiervoor benoemd en VTi is ook niet heilig.
Ik heb bewust een 206 SW met een TU5JP4 gekocht. 207 SW met de modernere blokken heb ik wegens bekende problemen laten staan.
Tegenwoordig zijn er opvallend veel merken met opvallend veel problemen met benzinemotoren. 1.2 TCE van Renault zijn genoeg problemen mee geweest, de befaamde kettingen van Volkswagen om maar wat te noemen.
De blokjes in de 1e generatie 107/C1/Aygo heeft ook wat ellende gekend maar er zijn er ondertussen heel veel die zonder al te veel ellende de 2 ton voorbij zijn.
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Hoi Chris, ik wil het topic niet kapen hoor, maar jij bent hier zo mee bekend.
Ik zie vanaf 2008 Volvo 2,5 t met 230 pk en ik zie er met 200 pk.. Is dat dezelfde motor?
Waar op te letten?
Knaus Sudwind 500tl '03
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Hier dezelfde vraag!
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Ja..dat is dezelfde motor.
Die motor heeft een update gehad, en de laatst geproduceerde versie van dit blok was 231 PK.
Ik heb daarnaast mijn blok nog laten re-mappen, nu 260 Pk..
Echter, ook de 4 cilinder Ford blokken waren tegelijk leverbaar.
Die hadden ook 200PK.
Die zaten in NL heel vaak in de R-Design versie van de V70.
Mijn uitvoering is vrijwel gelijk aan de R-Design, maar is het niet... en heeft het Volvo blok.
Heel grappig randverschijnsel...
Een oud collega kwam een paar jaar geleden naar mij toe met zijn nieuwe Ford Mondeo..
Een heel speciale uitvoering, ik moets het zien.
Motorkap ging open en daar lag het Volvo 5 cilinder blok te stralen, in de 231 PK uitvoering..
Dat leerden we toen beide... mijn motorkap ook open en echt 2 druppels water...
Leuk detail dat Ford deze blokken bleek te gebruiken in hun zwaardere versie Mondeo.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Hoi Chris,
dank voor de reactie!
Ik zit alvast een beetje met een schuin oog te kijken naar eventueel zo een V70.
Die zijn er zag ik met 170, 200 en dus 231 pk.
Ik zal kijken naar een turbo versie denk ik, al zal die met 170 pk de berg ook wel opkomen hoor denk ik, maar minder soepel natuurlijk :)
Bedankt in ieder geval!
dank voor de reactie!
Ik zit alvast een beetje met een schuin oog te kijken naar eventueel zo een V70.
Die zijn er zag ik met 170, 200 en dus 231 pk.
Ik zal kijken naar een turbo versie denk ik, al zal die met 170 pk de berg ook wel opkomen hoor denk ik, maar minder soepel natuurlijk :)
Bedankt in ieder geval!
Knaus Sudwind 500tl '03
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Ik wil mijn vw tiguan 1.5 tsi dsg 7 150pk.
Met een koppel bij 1500 omw/min trekgewicht 1800kg
Voor niets anders ruilen.
Met een koppel bij 1500 omw/min trekgewicht 1800kg
Voor niets anders ruilen.
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Op een ritje naar zuid frankrijk ongeveer 1-1,5 ltr.MattR83 schreef: ↑vr 18 aug 2023 21:20Wat is een beetje bij jullie?Andre69 schreef:Wij hebben ook een C4 Picasso 1.6 maar dan een THP die trekt de caravan met gemak naar boven.
Wij hebben er een Swift Challenger 480 achter hangen ( max gewicht 1500kg).
En btje olie lust de THP ook wel maar dat was bekend, en lkkr belangrijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Daarbij zeggende dat ik de motor niet spaar, gebruik het volle vermogen.
De specifieke olie kost geen drol, dus boeie.
Ik weet waar bij mij het probleem zit wbt verbruik maar geen zin om dit aan te pakken.
Heb een technische achtergrond.
In verleden geraced ( hobby)op o.a zandvoort, assen en spa met gemodificeerde fiat cinquecento.
Altijd met auto naar circuit gereden met instelling : of we rijden terug of het word de trein.
Swift Challenger 480SR
Exit:Citroen C4 Picasso 1.6thp.
New: Volvo XC40 T4 Inscription Awd
Exit:Citroen C4 Picasso 1.6thp.
New: Volvo XC40 T4 Inscription Awd
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16338
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Dat volle vermogen is telkens maar tijdelijk, geen enkele personen auto gebruikt continu zijn volle vermogen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- zandvoorta
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 3 sep 2023 12:02
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Ik heb een Picasso 1.6 THP 2014 gehad. Vorig jaar stil komen te staan tijdens de vakantie. Bleek een kapot weerstandje in de koeling wat de ANWB niet kon oplossen dus een leenauto gehad. Een Octavoa 1.0 3 cylinder met iets van 120 pk. Nou die trok de caravan makkelijker dan de 156 pk THP dus vooor mij wel een indicatie om een diagnose te laten stellen. Klekveren vervuild dus kleppen sloten niet 100% meer. Complete revisie of nieuwe motor dus. En dat met 145 dkm, en alleen Shell Vpower, vaak doortrekken en niet in z'n 6 rijden. al die voorzorg hielp dus niets, gewoon een waardeloze motor die THP tot half 2014. eTHP is beter. Heb je de oude THP, zo snel mogelijk verkopen!
Kleppen die niet goed meer sluiten kost je vermogen dus kan de oorzaak zijn dat de caravan minder goed te trekken is. Hoog olieverbruik is niet goed, is een duidelijke indicatie bij THP dat de motor niet fit meer is. Laat de auto een paar minuten stationair draaien. Als je daarna een rookpluim ziet bij het wegrijden dan weet je het zeker, kleppen sluiten niet goed meer en de olie kan de cylinders inlopen.
Nu rijd ik Japans, wat een verademing. Ik ben een verschrikkelijke Citrofiel maar loop met een grote boog om de moderne benzine motoren van PSA.
Kleppen die niet goed meer sluiten kost je vermogen dus kan de oorzaak zijn dat de caravan minder goed te trekken is. Hoog olieverbruik is niet goed, is een duidelijke indicatie bij THP dat de motor niet fit meer is. Laat de auto een paar minuten stationair draaien. Als je daarna een rookpluim ziet bij het wegrijden dan weet je het zeker, kleppen sluiten niet goed meer en de olie kan de cylinders inlopen.
Nu rijd ik Japans, wat een verademing. Ik ben een verschrikkelijke Citrofiel maar loop met een grote boog om de moderne benzine motoren van PSA.
Nissan X-Trail 1.6 DIG-T met Fendt Platin 510
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Kleine aanvulling: Mocht je overstappen naar een auto met een Japanse benzinemotor: Veelal zijn deze niet voorzien van een Turbo, ik noem Toyota en Mazda als voorbeeld. Je moet je wel realiseren dat het koppel (en dus het vermogen) bij een relatief hoog toerental een werkbare waarde bereikt. Dat betekent met de caravan vaak rijden op een toerental van 2500 (of in mijn geval: 2800 omw/min).
Als ik dat vergelijk met de 1.4 Tsi motor van VAG, dan rijden de VAG motoren soepeler en aangenamer. En na aanvankelijke problemen zijn deze motoren - denk ik - redelijk uitontwikkeld en betrouwbaar. Hoewel ik een fan ben van Japanse betrouwbaarheid en degelijkheid moet ik zeggen dat ik - als er toch sprake is van vervanging - daarom even goed moet nadenken.
Als ik dat vergelijk met de 1.4 Tsi motor van VAG, dan rijden de VAG motoren soepeler en aangenamer. En na aanvankelijke problemen zijn deze motoren - denk ik - redelijk uitontwikkeld en betrouwbaar. Hoewel ik een fan ben van Japanse betrouwbaarheid en degelijkheid moet ik zeggen dat ik - als er toch sprake is van vervanging - daarom even goed moet nadenken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: do 2 nov 2023 12:19
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Klopt.
Heb een Mazda cx 5 en die is gemaakt om zuinig te rijden.
Dit houd in dat je met iets erachter al snel terug moet naar de 5.
Ook met iets laags als een vouwwagen.
Maar het is geen straf om in hogere touren gaat rijden.
Kan hij goed hebben.
Verstuurd vanaf mijn 2109119DG met Tapatalk
Heb een Mazda cx 5 en die is gemaakt om zuinig te rijden.
Dit houd in dat je met iets erachter al snel terug moet naar de 5.
Ook met iets laags als een vouwwagen.
Maar het is geen straf om in hogere touren gaat rijden.
Kan hij goed hebben.
Verstuurd vanaf mijn 2109119DG met Tapatalk
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Eens. Technisch niets mis mee. Het probleem is gelokaliseerd bij de berijder (ik dus). Dan moet je niet bij de auto ingrijpen - maar bij de berijder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Vervanging Citroën c4 Picasso 1.6
Waarom zou je met een cx-5 met een vouwwagen erachter in zijn 5 rijden?alexbeachy schreef: ↑do 9 nov 2023 12:40Klopt.
Heb een Mazda cx 5 en die is gemaakt om zuinig te rijden.
Dit houd in dat je met iets erachter al snel terug moet naar de 5.
Ook met iets laags als een vouwwagen.
Maar het is geen straf om in hogere touren gaat rijden.
Kan hij goed hebben.
Verstuurd vanaf mijn 2109119DG met Tapatalk
Ik rij nu met mijn derde cx-5, uitermate tevreden, en ja iets hoger in toeren maar met caravan van 1500 kg op het vlakke in 6 en geaccidenteerd terrein 4/5 rond de 80/85 km.
Ik rij normaliter zo rond 95 op cc ivm lager verbruik. Inhalen met 120 ook makkelijk.
Uit veiligheid en verbruik weer terug naar 95.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020