Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Robbie2
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 11:36

Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Robbie2 » di 8 aug 2023 22:50

Beste Forum Leden,

Iemand ervaring met een Eriba Nova Light in de Winter ?
Ik begrijp dat de Caravan goed geisoleerd is. Ringverwarming is natuurlijk een must, maar hoe zit het met de watertank ?
Nog tips en hints voor een goede keuze ?
Ik hoor graag de ervaringen.

Robbie.

Robbie2
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 11:36

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Robbie2 » wo 9 aug 2023 22:44

Niemand ? Ben ik de enige die dit soort bijzondere plannen heeft ? blij.gif
Klopt, is nogal een uitdaging, maar wel een leuke ....
Robbie.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Daphne » wo 9 aug 2023 23:46

Het is er nog niet van gekomen maar wij hebben wel plannen om naar de sneeuw te gaan.

Ik zie geen enkele uitdaging om dat met deze caravan te doen. Kwestie van vloerverwarming en kachel aan, kachel verlengpijpje op het dak, winterroosters voor de koelkast en een disselbakbedekking. En goed ventileren. Alles dat we bij vorige caravans ook gebruikten.

De enige uitdaging die we hebben is een passende wintertent vinden. Onze Walker Snow&Fun is te hoog.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Daphne » do 10 aug 2023 09:24

Robbie2 schreef:
di 8 aug 2023 22:50
Ringverwarming is natuurlijk een must, maar hoe zit het met de watertank ?
Zo lang je de caravan verwarmt, hoef je niets apart te doen voor de watertank. Als het goed loopt de waterleiding langs de slangen van de ringverwarming en heb je daar ook geen kans op bevriezing.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Jan van Vijven » do 10 aug 2023 09:40

Ik heb ooit een wintertent bij die gasten in Enschede laten maken, die maken alles op maat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door 4Motion » do 10 aug 2023 10:24

Leuk winter kamperen! Wij houden ervan en hebben het de voorbije jaren gedaan met een instapcaravan (Dethleffs CGO 495 QSK 2017).
Het kan dus perfect zonder echte wintercaravan. Ringverwarming is imho wel een minimale vereiste maar die hebben jullie begrijp ik uit je openingspost.

Tips:
- Verwarming permanent minimaal op standje 1 - ook bij zonnig weer. Vergeet alles wat elektrisch verwarmen is ($$$).
- Neem een wasrekje mee die je in de droogruimte van de camping kan plaatsen.
- Huur bij aankomst onmiddellijk een 11 kg gasfles. Je eigen gasfles dient dan de volledige reis als reserve.
- Kies en staplaats in de zon indien mogelijk.
- De eerste paar keer zou ik voor een camping gaan in het luxe segment (meer comfort en faciliteiten - vaak beter geruimd). Verborgen pareltjes kan je later alsnog opzoeken. Hier bestaat vaak de mogelijkheid om een gasaansluiting te hebben waardoor de investering in DuoControl (zie onder) minder noodzakelijk wordt. Wij sluiten hier niet meer op aan maar werken liever met losse flessen, zo heb je ook inzicht in je verbruik.


Tips die geld kosten en zorgen voor extra comfort:
- Een paar ringmatten voor droge in en uitloop bij nat weer.

- Installeer een DuoControl met crashsensor zodat je tijdens het rijden de verwarming kan aanzetten, desnoods het laatste uur wanneer je bijna aankomt. Scheelt de caravan opwarmen bij aankomst, zo is die niet ijskoud - duurt even bij -10 om hem warm te krijgen. Ook kan je met de duocontrol probleemloos gasflessen leegstoken en wisselt die automatisch.

- Wintertent geeft een droge uitstap. Handig voor natte schoenen etc maar ook weer meer opzet/opbouw werk. Wij hebben het de eerste keren zonder gedaan.

- Disselafdekking kan vastvriezen van disselbak voorkomen. Wij hebben een haardroger bij en hebben hem nooit hoeven te gebruiken voor de bak ;-).
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1741
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Carnavalswiertz » do 10 aug 2023 11:15

Nog een paar tips:
1) vergeet niet een “verwarming” op de gasdrukregelaar
2) indien nieuwe banden op caravan all season of winterbanden (niet perse nodig, wel beter)
3) vergeet electrische bijverwarming ed, als je niet berooid wil terugkomen.

Veel plezier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Ab » do 10 aug 2023 15:18

Wij kwamen in Oostenrijk in de winter zelfs nog eens kampeerders met een tent tegen bij de camping aan de skipiste. Met een houtkacheltje erin.
Dat ging ook prima vlgs die mensen. knipoog.gif
Geen zorgen over een caravan dus..
Gewoon een beetje warm houden. Onderweg ook, anders kan er alsnog het een en ander kapot vriezen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Daphne » di 22 aug 2023 13:42

Robbie2 schreef:
di 8 aug 2023 22:50

Nog tips en hints voor een goede keuze ?
Ik hoor graag de ervaringen.
Dit weekend tijdens het schoonmaken van de caravan zat ik nog iets te bedenken. Anders dan in de meeste andere merken caravans, heb je in de Eriba sifons in de spoelbak, wastafel en eventueel douchebak waar water in blijft staan (dat kun je ook zien in het afvoerputje). Onze vorige Eriba had een winterpakket met sifonverwarming, nu hebben we dat niet. Even iets om rekening mee te houden wanneer je de caravan niet verwarmt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door mark m » di 22 aug 2023 14:03

[re.gif]

Hoe zit het eigenlijk met de natuurlijke ventilatie in de caravan? Worden dat geen ontzettende tochtgaten? Is dit bij een ‘echte’ wintercaravan nog anders uitgevoerd?

Langs het bed, bij de ‘paddenstoel’ op het dak, dakluiken en ventilatiepunten in de vloer merk ik normaliter best wat natuurlijke trek. In het voor- en naseizoen is het best een koude luchtstroom. Ik kan me voorstellen dat dit alleen maar meer voelbaar is naarmate de temperatuur daalt.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Daphne » di 22 aug 2023 14:10

[re.gif]

Die gedwongen ventilatie is juist in de winter heel erg noodzakelijk. Heb het nooit als tochtgaten ervaren. Op het dak kunnen ze worden afgesloten door de sneeuw. Wij zetten ook een aantal ramen op een kier. Of dit bij een “echte” wintercaravan anders is, weet ik niet. Wij gingen gewoon met de caravans die we hadden (Eriba en Knaus) waarbij bij de Knaus wel veel meer kou binnenkwam door de serviceluiken en dus kou over de vloer.
Als je alles dicht houdt en de kachel aan hebt, wordt de caravan vochtig en het binnenklimaat onaangenaam.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door mark m » di 22 aug 2023 17:35

De nut en noodzaak van ventilatie is mij helder, echter was ik benieuwd of het als storend wordt ervaren. Met name omdat er best wel veel geventileerd kan (en moet) worden.

Maar dat is niet het geval zo te lezen.

De kou door de serviceluiken vind ik wel bijzonder aangezien ze rondom in de rubbers zitten.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Daphne » di 22 aug 2023 20:15

mark m schreef:
De kou door de serviceluiken vind ik wel bijzonder aangezien ze rondom in de rubbers zitten.
Ga maar eens met -20 graden en een snijdende wind in de caravan zitten. Dan voel je dat die rubbers van de Dometic serviceluiken in de Knaus niet voldoende afdichten. :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door mark m » di 22 aug 2023 20:28

Lijkt mij prachtig!

M’n vrouw ziet dat alleen niet zitten mrgreen.gif
Dus geen wintersport met de caravan voor ons.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door iemand » di 22 aug 2023 20:41

Mbt ventilatie... dan lijkt me een AirMix (achter de Truma gaskachel en op je ringleiding) ideaal.

Dan kun je de (koude) luchtstroom zo instellen dat het goed ventileerd maar ook nog mi ed met de warme lucht.

Ik heb er zelf alleen voor en najaar ervaring mee, dan kan het ook wel wat vriezen.
Niet de winterervaring van -20.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
EBCabby
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 nov 2022 09:56

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door EBCabby » di 28 nov 2023 10:24

Lijkt me prima te doen in een Eriba Nova met ringverwarming.
Zelf al sinds 1981 ervaring met winterkamperen, de caravans van toen hebben het ook allemaal overleefd bij temperaturen van -20C, dus de caravans van de laatste 10 jaar zullen er geen problemen hebben met een beetje vorst.
Zelf altijd Scandinavische caravans gehad met vloeistofverwarming (Primus/Alde).
Gewoon gaan, zal zeker niet tegen vallen!
Bijlagen
caravan.jpg
Cabby 620 F3 , Skoda Kodiaq

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Hans1954 » di 28 nov 2023 15:31

Wat tips? Nou vooruit dan maar.
Winterbanden op de auto. Op de caravan niet. Heeft geen zin, is niet verplicht. Oostenrijk en Duitsland hebben de regel dat je onder winterse omstandigheden met winteruitrusting onderweg moet zijn. (banden, ruitensproeiertank moet gevuld zijn, ruitensproeier moet goed werken, voorruitverwarming moet goed werken). Het is dus niet verplicht maar wel verstandig. Zorg dat skikleding gemakkelijk gepakt kan worden. Als je strand scheelt dat al. Zorg voor wat koolhydraatrijk voedsel. (brood, koekjes) zorg voor voldoende (fris)drank. Rij de tank (zeker bij sneeuwval) niet meer dan de helft leeg; je motor brengt je ergens maar is ook je kachel.Neem zeker 2 volle gasflessen mee voor gebruik tijdens de reis. Regel gas op de camping (ter plaatse flessen betrekken van de camping of zelfs een gasnet van de camping gebruiken)
Heel prettig is een drukregelaar die automatisch overspringt als een fles leeg is (Truma Duo-Control CS. of de GOK Caramatic Drive Two) met beide regelaars kan je met het juiste schoorsteenkapje onderweg ook de kachel aan hebben. Je kan ook nog een eis-ex monteren op de drukregelaar. Goede wintertent. Zijn allemaal van PVC dus een hemel van dikke katoenstof is een aanbeveling tegen drupwater. Dat is het wel zo'n beetje.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door fredmo » di 28 nov 2023 18:07

[re.gif]
Vraagje over eis-ex.
Wij gaan ook voor de eerste keer op wintersport in februari en wij hebben Duo-Control CS, moeten we daar dus twee keer eis-ex monteren? Op elke fles een?
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
EBCabby
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 nov 2022 09:56

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door EBCabby » di 28 nov 2023 19:19

Wij hebben nooit een eis-ex gebruikt voor de drukregelaars en temperaturen van -20 C gehad. Duo-control is wel handig, gasfles is altijd midden in de nacht leeg en dan koelt het hard af in de caravan.
Aanvulling op eerder genoemde handige tips: neem een goede sneeuwschep mee, lange veger om dak sneeuwvrij te maken, ruime deurmat binnen in caravan. Veel succes in februari! Waar gaat de reis heen?
Cabby 620 F3 , Skoda Kodiaq

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door fredmo » di 28 nov 2023 19:53

Dank je wel!
We gaan naar camping Jochem in Oostenrijk.
Niet zo heel ver nog voor de eerste keer ;-)
Goeie van die deurmat thumbup.gif
De rest staat al op m'n lijstje!
Hebben ook nog geen wintertentje. Als het bevalt dan kan dat altijd nog als we dat missen.
Moet ook nog op zoek naar een disselbakafdekking, nog niet gevonden. Weet ook niet of we een peesrail hebben daarvoor.
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door nonblond » di 28 nov 2023 21:03

Ik heb nog nooit een dicht gevroren disselbak gehad. Kampeer altijd zonder afdekking. Heb hier ook geen rails voor op de caravan. Neem een föhn mee voor het geval er iets bevriest (nog nooit gebruikt, maar voor het geval dat). Gebruik geen afvalwatertank, maar een taps toelopende emmer. Dit i.v.m. legen indien bevroren.

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door fredmo » di 28 nov 2023 21:42

Die had ik ook op mijn lijstje, bedankt!
Maar dit is niet mijn topic, sorry voor het kapen TS!
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Ab » di 28 nov 2023 22:21

fredmo schreef:
di 28 nov 2023 18:07
[re.gif]
Vraagje over eis-ex.
Wij gaan ook voor de eerste keer op wintersport in februari en wij hebben Duo-Control CS, moeten we daar dus twee keer eis-ex monteren? Op elke fles een?
Doe geen moeite.
Al tientallen jaren staan er buiten in de sneeuw grote gasflessen (Lange Jan) naast caravans. Met een dikke laag sneeuw op de gasregelaar.
Zonder problemen.
Wij hadden er wel een in de oude Duocontrol zitten, maar achteraf bleek dat ie nooit gewerkt heeft.
Ook nooit een probleem gehad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Hans1954 » di 28 nov 2023 23:20

fredmo schreef:
di 28 nov 2023 18:07
[re.gif]
Vraagje over eis-ex.
Wij gaan ook voor de eerste keer op wintersport in februari en wij hebben Duo-Control CS, moeten we daar dus twee keer eis-ex monteren? Op elke fles een?
Ik heb de oude Duo-Control die nu dus Caramatic heet. Daar zit maar 1 aansluiting op de Caramatic. Hoe het nu bij Truma zit weet ik niet precies. Van het internet wordt ik ook niets wijzer dus daar moet de dealer maar een antwoord op geven. Op de flessen hoeft het in elk geval niet want daar zit geen regelaar in jouw geval. Overigens is het werkraam van de Eis-Ex niet zo breed. Een beetje zo rond het vriespunt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Iemand wintersport ervaring met een Eriba Nova Light 465

Bericht door Ab » di 28 nov 2023 23:53

PXL_20231128_224935587.jpg
Het is ook maar een heel klein lullig verwarmings elementje.
Ik vond er net nog eentje in een rommellaadje. knipoog.gif
Een tijd geleden nog eens een paar getest.
Aangesloten op een accu kan je ze gewoon vast blijven houden.
Ik heb de temperatuur niet gemeten, maar ik schat iets van ongeveer 40 graden hooguit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”