Watertank legen en schoonmaken

Plaats reactie
Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Zwaagje » za 5 aug 2023 15:28

Wij hebben geen ervaring met een vaste watertank. Onze vorige kon ik handmatig legen, maar deze zit vast in de Caravelair. Ik zie onder de caravan een buisje waarmee je hem kunt legen (denk ik), maar hoe kom ik in de tank om deze te drogen en later reinigingsvloeistof er in te doen. Zie boven op de tank een zwarte dop die ik er niet af krijg met draaien. Zie foto. Hoe krijg ik deze er af, of moet dit snders?
We hebben ook een boiler. Moet die ook leeg? En zo ja hoe?
Alvast dank voor de tips
Bijlagen
20230805_150921.jpg
Boiler
20230805_150913.jpg
Schoonwatertank

Gebruikersavatar
Peter-P
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 19:33
Locatie: Het mooie Schagen

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Peter-P » za 5 aug 2023 16:00

Hallo Zwaagje,
De vaste water tank kan je aftappen door de grote zwarte dop los te
draaien, dan kan je met je hand in de tank om op de bodem van
de tank de stop eruit te halen.
De boiler moet je ook aftappen, meestal zit er een aftap vlak voor de boiler
in de toe en afvoer water leiding. Tijdens het aftappen de water kranen open en zorg
er voor dat de waterpomp uit blijft d.m.v het 12 V gedeelte uit te schakelen.
Volvo XC 60 3.0T6 AWD Hymer Nova 540, vloerverwarming 3 standen, el/gas boiler
bank airco.

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Zwaagje » za 5 aug 2023 16:17

Dank voor je reactie Peter. Ik zie twee zwarte doppen en ik neem aan de je de bovenste bedoeld; dat lijkt me het meest logisch. Ik krijg die niet los/in beweging maar misschien ben ik te voorzichtig.
En nog een vraag over het aftappen van de boiler....ik.weet niet.precies wat je bedoeld met aftap vlak, maar ik ga zoeken. Hoe ik de 12v gedeelte van de pomp uitschakel weet ik niet, maar als ik de stroom er af haal heeft dat het zelfde effect denk ik toch?
Laatst gewijzigd door Ron op za 5 aug 2023 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig quoten van voorafgaand bericht

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Chris » za 5 aug 2023 16:20

Heeft niemand je enige uitleg gegeven bij de caravan?
Misschien is het dan handiger om een bekende caravanner te vragen om e.e.a. uit te leggen.
Uitleggen en aanwijzen/laten doen is 100x duidelijker dan 15 berichten die hier achteraan gaan komen.
Hetzelfde geld voor het aan en afkoppelen, waterpas zetten, elektra en gas installatie...

Heb je een kamperende kennis??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Zwaagje » za 5 aug 2023 16:27

(Aangepast wegens onnodig quoten, lees even de spelregels)

[re.gif]

Hallo Chris. We gaan al 10 jaar op vakantie met een caravan. Dat was een kleintje en dit grotere met meer opties. Dus rijden, waterpas zetten.....ik draai mijn hand er niet voor om. Wij hebben deze, bijna nieuwe, caravan tweede hands bij een particulier gekocht. Dus een aantal dingen zijn voor.mij nieuw. Een aantal andere vragen heb ik door alle tips (en meer dan 15) kunnen oplossen. Ik heb er vertrouwen in, maar bedankt voor de kritische noot.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Chris » za 5 aug 2023 17:00

Ay... particulier gekocht..sorry..
Ik was in de veronderstelling bij een dealer oid... die had wel e.e.a. uit moeten leggen.
En.. idd... ik heb gelezen van de T@B..bedenk ik nu..

Ok... de watertank en de boiler..
Ik ken de Caravelair niet, maar in hoofdzaken zijn alle caravans daarin wel gelijk.
De vaste watertank MOET echt open kunnen.
Die grote zwarte dop zit met schroefdraad vast in de tank.
Als die nou wat geklemd zit kan je ook 2 stevige haringen nemen, en die gekruist in de dop steken, dan heb je meer draaikracht.
Onderin de tank zit bijna zeker een stop, of een overloop pijp.
Beide kunnen er ook uit.. weer losdraaien..

De leidingen lopen door de caravan heen en zullen een of meerdere aftap punten hebben.... ik heb er 4 als idee..
Dat zijn kraantjes die door de bodem kunnen lozen kan je een aantal slagen open draaien, ze hoeven er niet uit.
Zorg dat er geen spanning op de caravan staat ( 230 volt) en zet de kranen open... warm en koud.

De caravan zal nu het water lozen..
Maar.. er blijft vaak water in de leidingen staan... die schommelt.... onderweg naar de stalling... er met open kranen best goed uit.
Let wel op..
Als je de auto aankoppelt dan is er weer 12 volt en begint de pomp te lopen.
HEt mooiste is dus als je de pomp toch even uit kunt zetten.... draadje los of misschien een schakelaar op de omvormer uit... ( dat zit b.v. op mijn Schaudt omvormer)

Eigenlijk zijn er nog wle wat extra truuken om dan dan overgebleven vochtigheid er ook nog uit te krijgen maar dan kom je al in de bijzondere truuken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Zwaagje » za 5 aug 2023 17:11

(Wederom aangepast wegens onnodig quoten)

Dank je wel Chris. We gaan morgen even puzzelen en ik zal even laten weten hoe het is afgelopen. We gaan begin september nog een paar weken op vakantie en het zou fijn zijn als er dan geen vervuild water in de tank zit.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1422
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Bob Diesel » za 5 aug 2023 17:41

De aftap vd boiler kan ook een stukje verder op in de leiding zitten
Bij mij bv (geen caravelair) zitten ze in het kadtje ,onder de afwasbak, en dan ook nog onder een plankje
Een soort dubbelle bodem verstopt
FF de leidingen volgen dus
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Jan van Vijven » za 5 aug 2023 19:12

@Zwaagje,

Lees even de spelregels over quoten, elke keer die ellenlange quotes van voorgaande berichten maakt het allemaal niet echt leesbaarder.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Zwaagje » za 5 aug 2023 20:19

Jan van Vijven schreef:
za 5 aug 2023 19:12
@Zwaagje,

Lees even de spelregels over quoten, elke keer die ellenlange quotes van voorgaande berichten maakt het allemaal niet echt leesbaarder.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je hebt gelijk Jan. Logisch en niet bij nagedacht. Thx

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Jan van Vijven » za 5 aug 2023 20:22

En waarom doe je het dan weer? Zie hierboven…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

2+2campingfans
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 1 mei 2022 18:25

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door 2+2campingfans » za 5 aug 2023 22:03

Beste zwaagje, wij hebben exact dezelfde watertank onder het bed liggen. Die grote zwarte schijf bovenop die kan los, maar dat is plastic in plastic, die kan echt flink vastzitten. De tank zit ingebouwd in het interieur dus gewoon flink kracht zetten, links omdraaien, dan komt die zeker los en heb je voldoende ruimte om onderhoudswerken uit te voeren. Ik heb via dat gat de hele waterpomp vervangen. De schroefdop op de zijkant kan OOK los, maar dat heeft niet zoveel zin en aangezien daar altijd water tegenaanstaat zou ik die laten zitten als je daar niet perse bij moet. De aftap zit onder de caravan, een rechte buis midden onder de watertank met een klemdopje. Dopje trek je met een beetje kracht er zo vanaf, bij terugplaatsen even goed doorduwen anders klemt die niet voldoende en verlies je hem. Wij hebben geen boiler maar ik verwacht dat die niet anders werkt en aangesloten is als iedere andere boiler in caravans. Succes

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Zwaagje » zo 6 aug 2023 08:35

Jan, je hebt gelijk en sorry. Ik dacht dat je een lange quote bedoelde tov een korte. Ik heb de spelregels wb quoten gelezen en begrijp dat dit in principe niet de bedoeling is.

Gebruikersavatar
ReneB
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 10 aug 2016 05:09

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door ReneB » zo 6 aug 2023 12:08

Hi Zwaagje.
Ik zag dat je mn reactie op je vraag mbt watertank hebt gelezen. Ook de tip over het monteren van een aftapkraantje ipv die zwarte dop👍.
Voordat we onze huidige Artica kochten hadden we een Caravelair Antares Style 420. Die is vergelijkbaar met jullie huidige 450.
Die Truma Boiler in de caravan heeft een inhoud van 5 liter. Er is af fabriek een schakelaar geplaatst ( met groen controle lampje ) vlak bij de boiler. Dus je zult even plat moeten gaan om die te bereiken. Daarmee zet je de voeding dus aan/uit. Destijds heb ik die schakelaar laten verplaatsen naar de ombouw buitenzijde van het bed. Maar dat is een ander verhaal.
Boiler vullen, althans zo doe ik dat. ( hebben nu een 14 l boiler ). Watertank vullen (dopje erop) en afsluiter vd boiler “dicht”. Dus in de stand dat de boiler niet leegloopt naar buiten maar “open” staat vanaf de watertank. Waterkraan keuken open in de stand warm. Na wat gesputter van lucht komt er uiteindelijk koud water uit. Kraan dicht, boiler is nu gevuld en stroomschakelaar aan. Watertank kun je gewoon verder vullen als je dat wilt.
Over het reinigen vd watertank en leiding systeem zijn er talloze draadjes op dit forum. Sommige kampeerders maken gebruik van steradent tabletten anderen ( zoals ik) gebruiken tank&leiding reiniger van 123. Maar ook tig andere produkten. Dus leef je uit met de zoekknop😉
Mvg
René
Renault Talisman Grand Tour initiale Paris 225 pk (2019) met een Caravelair Artica 520 (2021) erachter.

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Zwaagje » zo 6 aug 2023 20:22

Duidelijk verhaal Rene; weten we dat ook weer. Ik vroeg me al af hoe het water weer in de boiler kwam. De volgorde van handelen is duidelijk en logisch. De aftap kraantjes van de boiler heb ik na het leeglopen weer dicht gedaan, dus dat kan ik niet vergeten. Of is het beter dat deze open blijven in de stalling? Ik twijfelde ook al of ik de grote dop van de watertank er af zou laten om te luchten, of hem er weer op te doen. Uiteindelijk er weer op gedaan.
Het zwarte dopje van de aftap buis van de watertank was er trouwens vrij makkelijk af en weer op te krijgen. Of ik toch voor een kraantje ga weet ik eerlijk gezegd nog niet. Ik vond het geen gedoe of zo.
Heerlijk weekend geweest ondanks de regen en in allerlei topics veel geleerd, al of niet door mezelf aangemaakt. Warm welkom op dit forum! Nu weer veilig thuis en op naar het volgende avontuur.

Gebruikersavatar
ReneB
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 10 aug 2016 05:09

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door ReneB » zo 6 aug 2023 22:09

Welkom thuis.
Voor vertrek vd camping alle afsluiters open. Ook tijdens de rit. Door het gehobbel vd caravan loopt het meeste water uit de tank en leidingen weg.
In de stalling laat ik de afsluiters ook open staan. Je kunt er ook voor kiezen om voordat de caravan in de winterslaap gaat de leidingen nog met lucht door te blazen. Ben ik ook in het forum tegen gekomen. Mbv (fiets) pomp en stuk binnenband bij de kranen. Maar zelf doe ik dat niet.
In al die jaren dat de caravans in de winterstalling hebben gestaan is er geen vorstschade opgetreden. Dus aftapkraantjes open laten, boiler en watertank leeg. Vergeet ook de wc spoeltank niet!
Renault Talisman Grand Tour initiale Paris 225 pk (2019) met een Caravelair Artica 520 (2021) erachter.

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Watertank legen en schoonmaken

Bericht door Zwaagje » zo 6 aug 2023 22:49

Dat gaan we allemaal doen na de vakantie in september. Nogmaals dank voor het meedenken en het heldere verhaal.

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”