Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Ad Fendt » zo 6 aug 2023 08:51

Je kunt op de site van de Rdw je kenteken ingeven, en dan de gegevens van je auto inzien, inclusief het motorvermogen. Waarschijnlijk hebben jullie een 1.2 Tce met 130 pk. Die is sterk genoeg voor 1500 kg.
Zelf heb ik nu de 1.3 Tce met 140 pk en een Fendt van 1500 kg erachter.
Maar die combinatie zou ik niet aanraden zonder de nodige ervaring. Mijn advies bij de Megane is sowieso hulpveren te monteren. Voordeel naast het voorkomen van doorhangen is dat je alle zware bagage in de auto kan meenemen,waardoor de gewichtsverdeling wat beter wordt. Voor de veiligheid hebben we ook ATC (alco trailer control) laten installeren.
Als je dan heel bewust met de snelheid en massa omgaat kan je prima met 1500 kg rijden.
Voor de mensen die het over de rekentruc hebben: het kan toch handig zijn om een relatief hoog trekgewicht te hebben. Als je als local met lege auto en volle tandemasser naar de vuilstort wil, dan kan dat zonder problemen. Een caravan van 1700 achter de megane komt niet goed, maar met 50 km/h naar de stort gaat prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-T290 met Tapatalk


Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door refram » zo 6 aug 2023 09:05

Kipkorn schreef:
zo 6 aug 2023 08:21
[re.gif] (verhaal over airco)
Inderdaad het stukje mocht het warmer zijn in de caravan en de kids moeten overdag slapen is dat wel zoveel fijner als het een stukje koeler is. Thuis ook die dingen aangeschaft en wij willen niet meer zonder. Zo'n ding dat uit het raam hangt in de caravan was eerst niet bespreekbaar, maar mocht het toch een praktische goede oplossing zijn wil ik dat wel meenemen (ipv een dak airco). Mensen met ervaring met zo'n raam airco?
Als jullie toch een airco willen zou ik een raam airco ten stelligste afraden. Niet alleen presteert deze ondermaats t.o.v. een inbouw airco, maar deze zijn ook veel luidruchtiger. Als jullie conflicten met de buren willen vermijden, niet kopen.

De beste oplossing is een inbouw airco in een zitbank. Compact en houd het zwaartepunt van de caravan laag.
Zeker met een lichte auto en een caravan tot op de limiet moet je geen 40kg extra op je dak plaatsen.
Voorbeeld:
https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... rcosysteem
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » zo 6 aug 2023 09:10

ja ben nu meer aan het kijken naar 2.30m breed en 1300kg max laad vermogen, zoals die bursnter / caravelair hierboven



[re.gif]

inbouw airco in de bank was ons niet bekend evenals het geluid van zo'n raam ding, dus bedankt voor die info! Zal eens wat praktische filmpjes er van bekijken.

Vadervan3
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Vadervan3 » zo 6 aug 2023 09:20

refram schreef:
zo 6 aug 2023 09:05
Kipkorn schreef:
zo 6 aug 2023 08:21
[re.gif] (verhaal over airco)
Inderdaad het stukje mocht het warmer zijn in de caravan en de kids moeten overdag slapen is dat wel zoveel fijner als het een stukje koeler is. Thuis ook die dingen aangeschaft en wij willen niet meer zonder. Zo'n ding dat uit het raam hangt in de caravan was eerst niet bespreekbaar, maar mocht het toch een praktische goede oplossing zijn wil ik dat wel meenemen (ipv een dak airco). Mensen met ervaring met zo'n raam airco?
Als jullie toch een airco willen zou ik een raam airco ten stelligste afraden. Niet alleen presteert deze ondermaats t.o.v. een inbouw airco, maar deze zijn ook veel luidruchtiger. Als jullie conflicten met de buren willen vermijden, niet kopen.

De beste oplossing is een inbouw airco in een zitbank. Compact en houd het zwaartepunt van de caravan laag.
Zeker met een lichte auto en een caravan tot op de limiet moet je geen 40kg extra op je dak plaatsen.
Voorbeeld:
https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... rcosysteem
Maar dat ligt er toch heel erg aan welke je koopt? Zelf een mestic spa5000 gekocht en de prestaties zijn meer dan goed te noemen en het lawaai buiten valt ook alleszins mee. En niet onbelangrijk, voor 600 euro ben je de man.

Gerrie
Berichten: 1412
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Gerrie » zo 6 aug 2023 09:25

Kipkorn, heel verstandig en veel succes gewenst.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door PD » zo 6 aug 2023 09:29

refram schreef:
zo 6 aug 2023 09:05
De beste oplossing is een inbouw airco in een zitbank. Compact en houd het zwaartepunt van de caravan laag.
Zeker met een lichte auto en een caravan tot op de limiet moet je geen 40kg extra op je dak plaatsen.
Absoluut niet mee eens. Een bankairco kost voor een jong gezin veel teveel van je bergruimte. Gewoon fijn op het dak leggen en die ca. 32 kg (geen 40) op het dak merk je met het rijden echt niet.

Wij hebben sinds 2010 dakairco’s en zou niet anders willen. Ook op de caravan van onze dochter hebben ze een dakairco gekozen, zeker ook voor de bergruimte met hun kleine kids. Ongemerkt moet er heel wat mee 😉
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door refram » zo 6 aug 2023 09:35

Vadervan3 schreef:
zo 6 aug 2023 09:20
Maar dat ligt er toch heel erg aan welke je koopt? Zelf een mestic spa5000 gekocht en de prestaties zijn meer dan goed te noemen en het lawaai buiten valt ook alleszins mee. En niet onbelangrijk, voor 600 euro ben je de man.
Als jullie er tevreden mee zijn, waarom niet?
Over deze Mestic is reeds een topic.
viewtopic.php?t=43489
Maar zoals Daphne hierin schreef, is het niet omslachtig om steeds deze Mestic op te stellen en veilig terug op te bergen?

Het rendement zal echter nooit een inbouw zoals een Truma of Dometic evenaren. Maar inderdaad voor 600€ ben je de man. :wink:
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1410
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door cortrans » zo 6 aug 2023 09:41

refram schreef:
za 5 aug 2023 22:52
[re.gif]
Is een airco echt een must? Scheelt een pak in jullie budget en 40kg zwaarder.
Wij zijn 65+ en hebben bewust nooit een airco gehad in de caravan, we missen dit helemaal niet.
Wat je nooit gehad heb, mis je inderdaad ook niet.......
Heb je het genot met warm weer eenmaal ervaren dan.......
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door refram » zo 6 aug 2023 09:46

PD schreef:
zo 6 aug 2023 09:29
refram schreef:
zo 6 aug 2023 09:05
De beste oplossing is een inbouw airco in een zitbank. Compact en houd het zwaartepunt van de caravan laag.
Zeker met een lichte auto en een caravan tot op de limiet moet je geen 40kg extra op je dak plaatsen.
Absoluut niet mee eens. Een bankairco kost voor een jong gezin veel teveel van je bergruimte. Gewoon fijn op het dak leggen en die ca. 32 kg (geen 40) op het dak merk je met het rijden echt niet.
PD, ernstig blijven hee, je gaat jullie Disco toch niet vergelijken met een Megane. Dat jullie met de Disco en een tandemas de dakairco niet voelen tijdens het rijden, kan ik gerust aannemen.
Maar insinueren dat een Megane met een caravan tot op de limiet van grootte en gewicht geen last heeft van 32kg op het dak is een brug te ver. Zeker voor een jong gezin die nog 0,0 % ervaring hebben met een caravan combinatie.
Veiligheid is een prioriteit, dus zo weinig mogelijk risico. Gewicht onderaan en zo dicht mogelijk bij de as.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door PD » zo 6 aug 2023 09:51

[re.gif]
refram schreef:
za 5 aug 2023 22:52
Wij zijn 65+ en hebben bewust nooit een airco gehad in de caravan, we missen dit helemaal niet.
Wij hadden lang niet altijd een Disco en ook geen tandemasser…. na een 495 en 2x een 540 pas naar de dubbele as…. en jullie volgens mij helemaal geen ervaring met een airco 😉

In mijn optiek echt onnodige bangmakerij…
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Jan Br » zo 6 aug 2023 10:00

[re.gif] helemaal mee eens
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Vadervan3
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Vadervan3 » zo 6 aug 2023 10:24

refram schreef:
zo 6 aug 2023 09:35
Vadervan3 schreef:
zo 6 aug 2023 09:20
Maar dat ligt er toch heel erg aan welke je koopt? Zelf een mestic spa5000 gekocht en de prestaties zijn meer dan goed te noemen en het lawaai buiten valt ook alleszins mee. En niet onbelangrijk, voor 600 euro ben je de man.
Als jullie er tevreden mee zijn, waarom niet?
Over deze Mestic is reeds een topic.
viewtopic.php?t=43489
Maar zoals Daphne hierin schreef, is het niet omslachtig om steeds deze Mestic op te stellen en veilig terug op te bergen?

Het rendement zal echter nooit een inbouw zoals een Truma of Dometic evenaren. Maar inderdaad voor 600€ ben je de man. :wink:
Nee, want wij reizen naar een camping en blijven er dan staan, dus het is een keer opbouwen en afbouwen. Als je daar al van kan spreken, het is meer in het raam hangen. 1 minuut werk bij wijze van.

Uiteraard zal het rendement anders (lees minder) zijn, maar dat is opzich niet zo heel erg relevant als je met een mestic een ruimte van 20 m2 kunt koelen. Niet veel caravans halen die afmeting en dan kun je er prima mee af. Of laat ik het anders zeggen: dan is de meerprijs van een bankairco of een dakairco mij persoonlijk niet waard om de boel sneller gekoeld te hebben oid.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door refram » zo 6 aug 2023 10:31

PD schreef:
zo 6 aug 2023 09:51
[re.gif]
refram schreef:
za 5 aug 2023 22:52
Wij zijn 65+ en hebben bewust nooit een airco gehad in de caravan, we missen dit helemaal niet.
Wij hadden lang niet altijd een Disco en ook geen tandemasser…. na een 495 en 2x een 540 pas naar de dubbele as…. en jullie volgens mij helemaal geen ervaring met een airco 😉

In mijn optiek echt onnodige bangmakerij…
Je hebt helemaal gelijk als je schrijft dat we in de caravan geen ervaring hebben met airco. En ik wil dit het jonge stel ook niet ontraden.
In je vorig antwoord schreef je wel over een dakairco, en dit wil ik specifiek voor dit jong koppel met een Megane ontraden.
Een combinatie Megane met de in aanmerking komende caravans gaat maar net.
Als goede raad zou ik dan meegeven van geen 32kg op het dak van de caravan te plaatsen.
De prijs van een dakairco en een airco in een bankstel scheelt niet zo veel. Maar in rijgedrag scheelt dit wel, zeker in een precaire situatie met laterale wind en afdaling kan dit een verschil vormen tussen uit een slinger geraken of ....
Dit gaat niet over ervaring met airco, maar over wetmatigheden en die veranderen nooit.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door doubleyou » zo 6 aug 2023 10:41

Ik ging uit van de 131 pk versie omdat ik me niet voor kon stellen dat je daar een Knaus 550 FSK wilde gaan trekken….maar het is dus de 100pk scratch.gif.

Die zal met een 1300 kg zware caravan behoorlijk aan de bak moeten……Ik zou echt een caravan zoeken die leeg niet meer dan 1000 kilo weegt.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door doubleyou » zo 6 aug 2023 10:46

refram schreef:
zo 6 aug 2023 10:31

In je vorig antwoord schreef je wel over een dakairco, en dit wil ik specifiek voor dit jong koppel met een Megane ontraden.
Een combinatie Megane met de in aanmerking komende caravans gaat maar net.
Als goede raad zou ik dan meegeven van geen 32kg op het dak van de caravan te plaatsen.
De prijs van een dakairco en een airco in een bankstel scheelt niet zo veel. Maar in rijgedrag scheelt dit wel, zeker in een precaire situatie met laterale wind en afdaling kan dit een verschil vormen tussen uit een slinger geraken of ....
Dit gaat niet over ervaring met airco, maar over wetmatigheden en die veranderen nooit.
Dat ben ik absoluut niet met je eens. Met een caravan van 1300 kg is de gewichtsverdeling nog geen 80%. En dat is dus prima en zeker geen reden om een dakairco in deze situatie als gevaarlijk te bestempelen. Ik kan het alleen maar eens zijn met PD: dit is onnodige bangmakerij.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door refram » zo 6 aug 2023 10:54

(Aangepast wegens onnodig quoten!!)

No hard feelings, ieder zijn mening.Afbeelding
Ik wou enkel een jong onervaren stel waarschuwen voor mogelijke gevaren. :wink:
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » zo 6 aug 2023 13:06

[re.gif]
en dat wordt gewaardeerd :)




Maar goed de keuze is inmiddels op een Bürstner Premio 485 TK gevallen en die gaan we deze week bekijken. Vandaag een testritje met die van onze schoonouders gedaan, zelfde afmetingen maar een stukje zwaarder. Die burstner is een stukje lichter nog. Volgens caravantrekker moet het ook goed te doen zijn met onze auto. Kijk er naar uit!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36301
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Chris » zo 6 aug 2023 13:20

Was het testritje ook op de snelweg??
De Megane's zijn n.l. wel bekend om hun "Luxe en soepele" vering.
Om op safe te gaan is een stel hulpveren bijna een noodzaak als je ook wat kilo's in de Megane gaat stoppen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » zo 6 aug 2023 13:21

Ja zijn op de snelweg geweest en stukje 90 gereden. Hulpveren lijkt me ook wel een prima keuze, toevallig morgen naar de garage toe en kan altijd even informeren.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Fred G » zo 6 aug 2023 15:54

Misschien ook nog een tip, ga als het kan naar een weegbrug, mocht je die mogelijkheid hebben.
Ik doe het ook zo nu en dan, en schuif -op een geschikt moment- het weegbriefje onder de neus van mijn vrouw. whistle.gif

Laatst vroeg ik wat dat tasje was wat naar zolder moest. "Ohw wat kampeerspulletjes, die we toch nooit gebruiken".

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
W212
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 21 sep 2018 15:55

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door W212 » di 8 aug 2023 14:29

Zoals doubleyou al aangaf en citeerde, ik heb enige ervaring met de Megane en een flinke caravan. In ons geval was et met een Hobby 540UK, die is wel wat flinker dan een 485TK denk ik, maar alsnog is de Megane echt geen geboren caravan trekker. Hulpveren moeten er zéker onder en ik zou ook maar een box op et dak knopen. Kogeldruk op max en géén gewicht achter de as van de caravan. De 100 pk houdt ook niet over, maar daar zou ik me geen zorgen over maken, wel over de stabiliteit.

En ik geloof dat TS de 550FSK al uit het hoofd heeft gezet, maar mocht er nog twijfel zijn: Niet doen. Wij hebben nu een 550 FSK, die zijn inderdaad écht niet onder de 1500 kilo te houden en met 2,5m breed en 7,5 meter echt veel te gek voor een Megane 1.2. En al helemaal met niet al te veel ervaring. Et is gewoon een grote bak achter de auto.
2022 BMW G21 330e M-sport & Knaus Südwind Premiumline 550 FSK

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door doubleyou » di 8 aug 2023 15:40

[re.gif]

Jouw Hobby was natuurlijk wel weer een slag groter. Vergeet ook niet dat jij wat dikkere trekauto’s als referentiekader had :).

Forum lid Gemineye trok met zijn Mégane Estate 1.5 dCi een HomeCar 48 van 1300 kilo. Die is volgens mij vergelijkbaar qua grootte met de Bürstner Premio 485 TK. Qua stabiliteit niet heel veel issues voor zover ik weet.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
W212
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 21 sep 2018 15:55

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door W212 » di 8 aug 2023 16:24

[re.gif]
Ook waar, tis maar net wat je gewend bent. Zo mooi als de E39 525d met handbak (alles in de 5, 6 zat er niet op mrgreen.gif ) wordt et ook niet meer.
Maar serieus: De Megane is gewoon een lichte auto met een uiterst soepel achteras, hulpveren zijn echt een must imo. Daarnaast is een 485TK ook gewoon 7 meter denk ik? Die wil ook wel zuigen als er touringcar voorbij komt. En die 1300 kilo is ook zo gepasseerd met een gezin op vakantie. Daarom et advies over beladen.

Maar goed, genoeg beterweet praat. Als je kallem aan doet gaat et lang goed.
2022 BMW G21 330e M-sport & Knaus Südwind Premiumline 550 FSK

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » wo 9 aug 2023 14:20

Dag allen,

Even een afsluitend bericht dan mag deze op slot.

We zijn inmiddels eigenaar van een prachtige burstner 485 tk (bj 2011) geworden. Via caravantrekker moet deze combinatie goed lukken met onze auto.

Wij zijn helemaal blij en kijken uit naar de mooie vakanties!

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door doubleyou » wo 9 aug 2023 14:34

Veel plezier met de nieuwe caravan! Je kan het topic ook gewoon open houden en je ervaringen delen :)
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”