Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Vandaag voor het eerst voor een weekend weg vertrokken met onze nieuwe aanwinst. Wennen in rijgedrag en geen ervaring met een wat grotere caravan. Hiervoor een t@b 320 gehad en daar had je bijna geen erg in dat ie achter de auto zat op reis. Hij lag stevig op de weg en was toch licht in gewicht.
Onze caravelair antares style 450 is toch wel wennen. Vooraf kogeldruk gemeten en die is 65 kg en de banden gecheckt en die zijn 4 bar. Lijkt me in orde. En toch vind ik de caravan wat onrustig tijdens het rijden. Af en toe een lichte slinger aan het stuur en af en toe wat slingeren. Snelheid aangepast van 95 naar 90.
Wat is jullie ervaring en eventueel tips?
Onze caravelair antares style 450 is toch wel wennen. Vooraf kogeldruk gemeten en die is 65 kg en de banden gecheckt en die zijn 4 bar. Lijkt me in orde. En toch vind ik de caravan wat onrustig tijdens het rijden. Af en toe een lichte slinger aan het stuur en af en toe wat slingeren. Snelheid aangepast van 95 naar 90.
Wat is jullie ervaring en eventueel tips?
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Zonder echte details. Kogeldruk naar min 75 kg. Scheelt vaak al heel veel.
Verder belading checken enz.
Verder belading checken enz.
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Hebben jullie wellicht veel belading achterin om de kogeldruk te compenseren?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Ik had eens ergens een tabel gevonden met adviezen over kogeldruk. Daardoor leek 65 me acceptabel bij 1100 kg (geschat). Is 75 beter?
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Vergis je niet hoe snel het gaat. De caravan weegt rijklaar 987 kilo. Maar met een mover, cassetteluifel en lithiumaccu ben je al minimaal 60 kilo verder. Met wat kleding, gevulde koelkast, stoelen, tafel, kussens, dekbed, handdoeken en keukenuitrusting en vooral al die kleine extra dingen gaat het hard :). Het zal eerder richting de 1200 kilo gaan. Of hebben jullie ‘m gewogen?
Maar los daarvan, ik zou eerst eens proberen met 75 of 80 kilo kogeldruk te rijden. Een caravan zou geen slingerneigibgen moeten krijgen bij een snelheid van 95 km/u op de teller(wat in werkelijkheid waarschijnlijk maar 90 is).
De Ford Kuga op de achtergrond is jullie trekauto?
Maar los daarvan, ik zou eerst eens proberen met 75 of 80 kilo kogeldruk te rijden. Een caravan zou geen slingerneigibgen moeten krijgen bij een snelheid van 95 km/u op de teller(wat in werkelijkheid waarschijnlijk maar 90 is).
De Ford Kuga op de achtergrond is jullie trekauto?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Een zeer "oud" gegeven is dat hoe hoger de kogeldruk hoe strakker de caravan volgt.
Ik heb normaal een kogeldruk van 85-95 kg, dat rijd uitstekend.
Ooit een keer 2 fietsen op de dissel extra... kogeldruk rond 120 Kg... reed helemaal super strak..
Een week geleden mn dochter naar de camping gebracht met een kogeldruk van 75 kg... zwabberen..
Lading naar voren verplaatst... niet meer gewogen daarna... maar strak..
Die 120 Kg kunnen niet veel auto's mee overweg, gelukkig zitten er niveaumats in mijn auto, geen probleem daarmee.
Blijft dat je veel meer "oppervlak" trekt met de Adria in vergelijk met een T@B...
Zuigen van busjes zal denk ik ook meer merkbaar zijn.
Ik heb normaal een kogeldruk van 85-95 kg, dat rijd uitstekend.
Ooit een keer 2 fietsen op de dissel extra... kogeldruk rond 120 Kg... reed helemaal super strak..
Een week geleden mn dochter naar de camping gebracht met een kogeldruk van 75 kg... zwabberen..
Lading naar voren verplaatst... niet meer gewogen daarna... maar strak..
Die 120 Kg kunnen niet veel auto's mee overweg, gelukkig zitten er niveaumats in mijn auto, geen probleem daarmee.
Blijft dat je veel meer "oppervlak" trekt met de Adria in vergelijk met een T@B...
Zuigen van busjes zal denk ik ook meer merkbaar zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo 1 mei 2022 18:25
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Onze alba 486 (2022)is ook zeer gevoelig voor slingeren. Variaties in de kogeldruk helpt wel een beetje maar ik krijg de indruk dat caravelair niet zo bezig is met rijeigenschappen. Op rustige wegen zonder zijwind komen we meestal juist aan de 100km/u maar als t druk is of als er wind van opzij komt dan mogen we t stuur goed vasthouden en blijven we maar beter zo rechts mogelijk rond de 80km/u. Bij windvlagen wil de caravan ook bij die relatief lage snelheden nog steeds snel uit balans raken. Het is een projectje, zoeken naar de meest ideale belading. Ben benieuwd of anderen met deze bouwjaren andere ervaringen hebben of andere oplossingen.
- shanty1959
- Berichten: 245
- Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
- Locatie: Gemeente Tynaarlo
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Hoe is de staat van de antislinger koppeling? zijn de frictie cups nog goed? Zie ik het goed, wordt ie getrokken door een Megane of een andere "lichte" trekker? hoe is de gewichtsverhouding trekker en caravan?
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Sluit ook niet uit dat de T@b door haar vorm in vergelijking met andere caravans erg stabiel zou kunnen zijn. De ronde voorkant en spitse achterkant zorgen voor weinig luchtweerstand, en aan de achterzijde laat de luchtstroom op de zelfde plek los. Weinig turbulentie, en dus geen geslingerd en geschud bij hoge snelheden.
Als het goed is merken jullie met de nieuwe caravan dat het trekken moeizamer gaat door de luchtweerstand.
Dat is mijn ervaring toen ik eeuwen geleden van een gestroomlijnde, wigvormige kip overging naar de huidige. Eigenlijk reed de nieuwe caravan (excuseer) ruk.
Je bent verwend geweest. Wel: als de caravan bij 90 gaat resoneren, dan is het bad news. Volg de adviezen op - maar kom op.....je gaat toch geen 20k neer lappen voor een andere auto, alleen maar voor een caravan?
Als het goed is merken jullie met de nieuwe caravan dat het trekken moeizamer gaat door de luchtweerstand.
Dat is mijn ervaring toen ik eeuwen geleden van een gestroomlijnde, wigvormige kip overging naar de huidige. Eigenlijk reed de nieuwe caravan (excuseer) ruk.
Je bent verwend geweest. Wel: als de caravan bij 90 gaat resoneren, dan is het bad news. Volg de adviezen op - maar kom op.....je gaat toch geen 20k neer lappen voor een andere auto, alleen maar voor een caravan?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Klopt allemaal wat.je zegt over trekauto mover etcetera. Gaan we beginnen met de kogeldruk verhogen, maar ik weet nog niet hoe. Extra spullen voor en wat moet dat dan zijn?doubleyou schreef: ↑do 3 aug 2023 22:33Vergis je niet hoe snel het gaat. De caravan weegt rijklaar 987 kilo. Maar met een mover, cassetteluifel en lithiumaccu ben je al minimaal 60 kilo verder. Met wat kleding, gevulde koelkast, stoelen, tafel, kussens, dekbed, handdoeken en keukenuitrusting en vooral al die kleine extra dingen gaat het hard :). Het zal eerder richting de 1200 kilo gaan. Of hebben jullie ‘m gewogen?
Maar los daarvan, ik zou eerst eens proberen met 75 of 80 kilo kogeldruk te rijden. Een caravan zou geen slingerneigibgen moeten krijgen bij een snelheid van 95 km/u op de teller(wat in werkelijkheid waarschijnlijk maar 90 is).
De Ford Kuga op de achtergrond is jullie trekauto?
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Ik snap wat je bedoelt. De rijervaring nu is in ieder geval een hele andere dan met de t@b 320.2+2campingfans schreef: ↑vr 4 aug 2023 00:11Onze alba 486 (2022)is ook zeer gevoelig voor slingeren. Variaties in de kogeldruk helpt wel een beetje maar ik krijg de indruk dat caravelair niet zo bezig is met rijeigenschappen. Op rustige wegen zonder zijwind komen we meestal juist aan de 100km/u maar als t druk is of als er wind van opzij komt dan mogen we t stuur goed vasthouden en blijven we maar beter zo rechts mogelijk rond de 80km/u. Bij windvlagen wil de caravan ook bij die relatief lage snelheden nog steeds snel uit balans raken. Het is een projectje, zoeken naar de meest ideale belading. Ben benieuwd of anderen met deze bouwjaren andere ervaringen hebben of andere oplossingen.
Laatst gewijzigd door Zwaagje op vr 4 aug 2023 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Een Ford Kuga en die mag 1500 trekken. Met optrekken en extra power als ik ergens voorbij wil ervaar ik geen probleem. Gaat als een speer. De caravan heeft een bouwjaar van 2021 en in gebruik vanaf 2022. Bij een onderhoudsbeurt zal ik de antislingerkoppeling ter sprake brengen.shanty1959 schreef: ↑vr 4 aug 2023 08:19Hoe is de staat van de antislinger koppeling? zijn de frictie cups nog goed? Zie ik het goed, wordt ie getrokken door een Megane of een andere "lichte" trekker? hoe is de gewichtsverhouding trekker en caravan?
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Trekkracht is geen probleem. Ik hoef niet veel te vragen van de auto; trekt goed op. Het zit hem meer in de aerodynamica denk ik en de kogeldruk.dieseltijger schreef: ↑vr 4 aug 2023 08:52Sluit ook niet uit dat de T@b door haar vorm in vergelijking met andere caravans erg stabiel zou kunnen zijn. De ronde voorkant en spitse achterkant zorgen voor weinig luchtweerstand, en aan de achterzijde laat de luchtstroom op de zelfde plek los. Weinig turbulentie, en dus geen geslingerd en geschud bij hoge snelheden.
Als het goed is merken jullie met de nieuwe caravan dat het trekken moeizamer gaat door de luchtweerstand.
Dat is mijn ervaring toen ik eeuwen geleden van een gestroomlijnde, wigvormige kip overging naar de huidige. Eigenlijk reed de nieuwe caravan (excuseer) ruk.
Je bent verwend geweest. Wel: als de caravan bij 90 gaat resoneren, dan is het bad news. Volg de adviezen op - maar kom op.....je gaat toch geen 20k neer lappen voor een andere auto, alleen maar voor een caravan?
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Ik denk dat je gelijk hebt. Genoeg tips hier op het forum. En een (denk ik belangrijke): Maak voordat je een kapitaal uitgeeft een proefrit. Duijndam in Delft liet dat toe toen ik daar mijn huidige caravan wou kopen. En Subaru maakt er zelfs reclame mee. Dan weet je wat je te wachten staat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Herkenbaar verhaal dat wij ook met onze vorige caravan hebben gehad (Knaus)
Als kogeldruk verhogen niet werkt, kijk dan eens naar de banden. Zijn het banden met een zachte soepele wang, dan kan vervangen door banden met een stuggere wang helpen.
Kogeldruk verhogen vonden wij bij de Knaus erg lastig. In ieder geval altijd 2 volle gasflessen en reservewiel in de disselbak. Caravan reed altijd het beste met 2 ebikes voorop. Maar dat vonden we vaak een gedoe want we wilden niet altijd onze fietsen meenemen. We hebben wel eens straatklinkers in de disselbak gelegd om het gebrek aan fietsen te compenseren. Een volle jerrycan met 15 liter water was voor ons niet voldoende om meer kogeldruk te creëren.
Als we vergaten om de achterbanden van de auto harder te zetten, dan voelden we dat direct met de Knaus erachter. Maar ook met al deze voorzorgsmaatregelen is het nooit een gelukkig huwelijk geworden tussen ons en de Knaus.
Wij zijn sinds de Knaus voorzichtiger geworden met de aankoop van een nieuwe caravan en hebben bij aankoop van de huidige caravan een proefrit gemaakt met een nieuwe caravan uit de showroom.
Als het allemaal niet helpt, dan weet je nu in ieder geval je kritische snelheid en dat je daar niet overheen moet gaan.
Als kogeldruk verhogen niet werkt, kijk dan eens naar de banden. Zijn het banden met een zachte soepele wang, dan kan vervangen door banden met een stuggere wang helpen.
Kogeldruk verhogen vonden wij bij de Knaus erg lastig. In ieder geval altijd 2 volle gasflessen en reservewiel in de disselbak. Caravan reed altijd het beste met 2 ebikes voorop. Maar dat vonden we vaak een gedoe want we wilden niet altijd onze fietsen meenemen. We hebben wel eens straatklinkers in de disselbak gelegd om het gebrek aan fietsen te compenseren. Een volle jerrycan met 15 liter water was voor ons niet voldoende om meer kogeldruk te creëren.
Als we vergaten om de achterbanden van de auto harder te zetten, dan voelden we dat direct met de Knaus erachter. Maar ook met al deze voorzorgsmaatregelen is het nooit een gelukkig huwelijk geworden tussen ons en de Knaus.
Wij zijn sinds de Knaus voorzichtiger geworden met de aankoop van een nieuwe caravan en hebben bij aankoop van de huidige caravan een proefrit gemaakt met een nieuwe caravan uit de showroom.
Als het allemaal niet helpt, dan weet je nu in ieder geval je kritische snelheid en dat je daar niet overheen moet gaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Ik denk dat die bewering onjuist is. Dat gaat niet voor elke combinatie op. Als er teveel druk op de achterwielen komt (en dus minder druk voor) kan dat ook weer negatieve invloed hebben op het weggedrag.
Bij mijn E-Klasse met niveauregeling achter werd de combinatie niet onstabieler met meer kogeldruk maar ik voelde wel meer trillingen/bewegingen in de auto. Reed niet prettig.
Ik heb een tijdje met 140 kilo kogeldruk gereden met mijn huidige combi. Nu zit ik op 110 kilo en dat rijdt prettiger omdat ik de caravan wat minder voel bewegen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Ik denk dat dit "vuistregeltje" niet voor extremen bedoeld is.
Kogeldrukken van 140 Kg zijn m.i. een zeldzaamheid.
Zelf tuf ik ( normaal) al rond met een heel stevige kogeldruk van 90-95 kg..
Maar ook bewust wetend dat mijn auto dat kan hebben met de niveaumats..
In normale situatie's gedacht dus...
Kogeldrukken van 140 Kg zijn m.i. een zeldzaamheid.
Zelf tuf ik ( normaal) al rond met een heel stevige kogeldruk van 90-95 kg..
Maar ook bewust wetend dat mijn auto dat kan hebben met de niveaumats..
In normale situatie's gedacht dus...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Ik het het idee dat Caravelair een korte dissel heeft dan veel andere merken.
Kan dit ook nog gevolgen hebben voor de wegligging van de caravan?
Kan dit ook nog gevolgen hebben voor de wegligging van de caravan?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Super bedankt voor de reacties en de tips. We gaan in iedergeval eens puzzelen met de kogeldruk. Die is met de huidige 62 onvoldoende. Ik zat ook al te denken aan gewichten (ipv stoeptegels), maar.ook onze zware gasfles mee ipv de licht gewicht die er nu in zit. En ik moet er misschien rekening mee houden dat het nooit helemaal top zal zijn en ons (rij)gedrag er op aanpassen. Dan maar met 80 km achter de vrachtauto blijven. Die komen ook altijd op hun bestemming zullen we maar zeggen.
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
'N vraagje.. zitten er schokdempers onder? En zijn die nog in goede staat.? Of gaat het om een nieuwe caravan?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
- fortissimo
- Berichten: 1222
- Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Zelf rij ik meestal met een kogeldruk rond de 75 kg.
Toch heb ik ook wel eens dat hij slingert.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Ik heb het gehad op de A12 rond Arnhem, dat bleek echt aan het wegdek te liggen. Vanaf Utrecht naar het westen geen probleem.
Ik heb het ook een keer gehad rondom Gouda. Toen bleek echter dat ik mijn stabilisator verkeerd om ingesteld had (eerste de beugel en toen pas de draaiknop :o )
En soms is het gewoon de snelheid. Ik rij meestal tussen de 80 en 90 km/uur. Voornamelijk 90 maar als hij niet wil luisteren iets langzamer.
Toch heb ik ook wel eens dat hij slingert.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Ik heb het gehad op de A12 rond Arnhem, dat bleek echt aan het wegdek te liggen. Vanaf Utrecht naar het westen geen probleem.
Ik heb het ook een keer gehad rondom Gouda. Toen bleek echter dat ik mijn stabilisator verkeerd om ingesteld had (eerste de beugel en toen pas de draaiknop :o )
En soms is het gewoon de snelheid. Ik rij meestal tussen de 80 en 90 km/uur. Voornamelijk 90 maar als hij niet wil luisteren iets langzamer.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Lang niet alle caravans hebben standaard schokbrekers hoor..
Effe op de Knietjes en achter het wiel kijken.
Laatst gewijzigd door Chris op vr 4 aug 2023 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18993
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Rij eigenschap van caravelair antares style 450
Op de nietjes? Dat doet pijn hoor. Ik zou op de knietjes gaan.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.