Kip 46TEB of Kip TCB. Wat zijn voor en na-delen ?

Plaats reactie
Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Kip 46TEB of Kip TCB. Wat zijn voor en na-delen ?

Bericht door Doortje62 » wo 2 aug 2023 23:02

Na een lange zoektocht naar een caravan met 2 enkele bedden, zijn wij toch op een KIP uitgekomen.
Zitten hier ervarings-deskundigen die ervaring hebben met een van deze 2 type's ?

Wij (pensionado's) zijn eigenlijk wel gecharmeerd van de TCB omdat de bedden dan ook als banken te
gebruiken zijn (voor/najaar binnen zitten) en we willen ook wat vaker voor langere tijd weg.

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Kip 46TEB of Kip TCB. Wat zijn voor en na-delen ?

Bericht door Henri Berends » wo 2 aug 2023 23:51

[re.gif]
Over welke serie Kip / modeljaar hebben we het dan?
Bij KIP Caravans staan ook oudere brochures. Alleen jammer dat ze daar met het inscannen een niet al te scherpe resolutie hebben gebruikt. Klaarblijkelijk zijn ze daar niet zelf achter gekomen. Jammer.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip 46TEB of Kip TCB. Wat zijn voor en na-delen ?

Bericht door dieseltijger » do 3 aug 2023 00:01

We hebben zelf een andere kip. De praktijk: Het bed laat je als bed staan teveel gedoe om elke dag alles af te bouwen, en weg te stouwen en in de avond weer hetzelfde te doen. Dus "de behoefte" is nu veranderd van 4 slaapplaatsen ivm kinderen naar een permanent 2- persoonsbed en een rondzit.

Als je niet vertrouwd bent met Kip: De kwaliteit van het interieur en de afwerking is prima. Na 21 (of is het 22?) Jaar zijn de kussens nog stevig - en alle panelen zijn nog heel en niet verkleurd.

Oftewel: staar je niet blind op de bank-mogelijkheid.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kip 46TEB of Kip TCB. Wat zijn voor en na-delen ?

Bericht door RichTrip » do 3 aug 2023 08:44

Je moet eerst weten hoe het zit met die types, je hebt de volgende modellen (soms afhankelijk van het bouwjaar):

Kip 47 TCB: enkele bedden + dinette achterin
Kip 49 TEB: enkele bedden + dinette achterin (komt niet veel voor, alleen bij vrij jonge Kip bouwjaren, bijvoorbeeld 2008-2010)
Kip 53 TEB: enkele bedden + rondzit achterin

Het verschil in lengte bepaalt eigenlijk waar jullie voorkeur naar uit moet gaan (naast de prijs). Let wel op dat het een fabrieksoptie kan zijn om van de twee enkele bedden een groot bed te maken middels een uittrekbare lattenbodem en tussenstuk. Dus het is niet op elke Kip aanwezig.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kip 46TEB of Kip TCB. Wat zijn voor en na-delen ?

Bericht door iemand » do 3 aug 2023 08:50

tja, Avento is Made by Kip.
En soms staat er nog een exemplaar op MP
Zoals m’n 365 of de wat grotere 395 of 430
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip 46TEB of Kip TCB. Wat zijn voor en na-delen ?

Bericht door dieseltijger » do 3 aug 2023 09:10

Het verschil tussen Avento en Kip was de stoffering en kleurkeuze. Van Avento was deze ietwat minder uitgesproken (bruin, beige meen ik) en Kip kwam in de verleiding om wat hardere kleuren en contrasten te kiezen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Re: Kip 46TEB of Kip TCB. Wat zijn voor en na-delen ?

Bericht door Doortje62 » do 3 aug 2023 10:26

Wij hebben ruim 15jaar met een Solifer gekampeerd.
Mede daardoor de keuze voor Kip (kwaliteit) en vloerverwarming
De keus voor een 470 is gebaseerd op max trekvermogen van onze Citroën DS4 (1600kg)
en de totale lengte van de caravan. (Hoe kleiner hoe liever)

2 enkele bedden (of banken) maakt ons niet zo veel uit, rolbodem om er 1 bed van te maken is leuk maar geen 'must'
2e zitje is wel een must.
De Avento is in de meeste gevallen leeg 100kg zwaarder dan een kip.
Scheelt toch een mud aardappels en 15 pakken hagelslag :-)
Ofwel het verschil tussen wel of niet mee kunnen nemen van 2 e-bikes.

Budget is 10-13K, en dat zal dus bepalend zijn voor het bouwjaar

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Kip 46TEB of Kip TCB. Wat zijn voor en na-delen ?

Bericht door Gemineye » do 3 aug 2023 10:40

dieseltijger schreef:Het verschil tussen Avento en Kip was de stoffering en kleurkeuze. Van Avento was deze ietwat minder uitgesproken (bruin, beige meen ik) en Kip kwam in de verleiding om wat hardere kleuren en contrasten te kiezen.
Dat klopt wel maar is niet hetzelfde voor alle modellen. Mijn vader heeft een kip celebration uit 2005 en die heeft bruine kasten en blauwe stoffering. Enige verschil met mijn Avento is de stoffering kleur.
Kip heeft bij een aantal modellen ook andere kleuren toegepast; grijs enzo. Ik vind het foeilelijk maar dat zal een kwestie van smaak zijn.

Qua indeling; ik zou zelf absoluut geen caravan willen waarbij je bed iedere keer opnieuw op moet maken. Dus enkele bedden & een losse zit zou voor mij absolute voorkeur hebben in jullie geval. Moet toch makkelijk kunnen met 1600kg? Mijn Avento 500 weegt Max 1700kg!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Kip 46TEB of Kip TCB. Wat zijn voor en na-delen ?

Bericht door Gemineye » do 3 aug 2023 10:43

Doortje62 schreef: De Avento is in de meeste gevallen leeg 100kg zwaarder dan een kip.
Scheelt toch een mud aardappels en 15 pakken hagelslag :-)
Ofwel het verschil tussen wel of niet mee kunnen nemen van 2 e-bikes.
Let er wel op dat die 100kg natuurlijk ergens in zit! Je hebt niet opeens 100kg meer/minder laadvermogen. Kip heeft wel een paar modellen met verzwaarde as; die hebben relatief veel laadvermogen. Mijn vader heeft een kip 44tdb van Max 1500 kg. Diezelfde caravan was er ook met een 1350kg as. Kijk; dát scheelt echt ivm fietsen!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kip 46TEB of Kip TCB. Wat zijn voor en na-delen ?

Bericht door iemand » do 3 aug 2023 10:59

Tja, of loodaccu voor de mover an 26 kg eruit en een moderne lichtgewicht van 4 kg erin.

Kzag dat er nu op MP een (2010)-zusje van mijn 365-caravan te koop staat.
Maar dan geen 2e zitje weenie.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Kip”