Caravan merken segmentering
Caravan merken segmentering
Als nieuweling in de caravan wereld en zoekende naar onze eerste caravan duizelen de concerns, merken, serielijnen en modelnummers inmiddels door mijn hoofd (wat overigens een leuke en interessante zoektocht is geworden).
Iets waar ik zelf behoefte aan zou hebben is een soort van overzicht met positionering/segmentering van de verschillende concerns, merken en series (een beetje zoals in de autowereld ter referentie).
Op basis van jullie ervaring en feedback zou ik graag een overzichtje maken/bijhouden o.b.v. merk + serie/modellijn.
Instapklasse:
Sterckeman
Caravelair
Weinsberg
Middensegment:
Hogere segment:
Tabbert Vivaldi
Tabbert da Vinci
Luxe/premium:
Airstream
Adria Alpina
Dethleffs Beduin Scandinavia
Fendt Diamant
Kabe
LMC Exquisit
Polar
Tabbert Puccini
Tabbert Cellini
Iets waar ik zelf behoefte aan zou hebben is een soort van overzicht met positionering/segmentering van de verschillende concerns, merken en series (een beetje zoals in de autowereld ter referentie).
Op basis van jullie ervaring en feedback zou ik graag een overzichtje maken/bijhouden o.b.v. merk + serie/modellijn.
Instapklasse:
Sterckeman
Caravelair
Weinsberg
Middensegment:
Hogere segment:
Tabbert Vivaldi
Tabbert da Vinci
Luxe/premium:
Airstream
Adria Alpina
Dethleffs Beduin Scandinavia
Fendt Diamant
Kabe
LMC Exquisit
Polar
Tabbert Puccini
Tabbert Cellini
Laatst gewijzigd door Drew op wo 2 aug 2023 22:47, 4 keer totaal gewijzigd.
Opzoek naar een mooie eerste gezinscaravan, te trekken door een BMW X5 45e
Re: Caravan merken segmentering
Instapklasse:
Middensegment:
Hogere segment:
Luxe/premium:
Airstream
Adria Alpina
Dethleffs Beduin Scandinavia
Fendt Diamant
Kabe
LMC Exquisit
Polar
Tabbert Puccini en Cellini
Middensegment:
Hogere segment:
Luxe/premium:
Airstream
Adria Alpina
Dethleffs Beduin Scandinavia
Fendt Diamant
Kabe
LMC Exquisit
Polar
Tabbert Puccini en Cellini
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Caravan merken segmentering
Bedankt doubleyou ik voeg ze toe.
Opzoek naar een mooie eerste gezinscaravan, te trekken door een BMW X5 45e
Re: Caravan merken segmentering
Bij het hogere segemnt zeker Tabbert Vivaldi en da Vinci.
Kwalitatief perfecte caravans.
Middensegment.
Hobby, Knaus, LMC, De andere modellen van Fendt, Dethleff, Engelse caravans en Eriba.
Maar ook daar zit enorm veel verschil in... Hobby en Eriba zijn technisch echt onvergelijkbaar b.v.
En dan vergeet ik er nog wel.
Instapklasse.
Sterckeman, Caravelair, Weinsberg, etcetc.
Bedenk echter dat iedereen een andere beleving heeft over elk of zijn eigen merk...
Veel belangrijker is...
Wat verwacht je van een caravan,
Hoe ga je hem gebruiken,
"Past" een bepaald model jou...
Ga naar een caravanbeurs en stap in alles wat je tegenkomt.
Kijk wat jou "Past" waar je je in thuis voelt.
Koop met je hart....dan zit je goed.
Kwalitatief perfecte caravans.
Middensegment.
Hobby, Knaus, LMC, De andere modellen van Fendt, Dethleff, Engelse caravans en Eriba.
Maar ook daar zit enorm veel verschil in... Hobby en Eriba zijn technisch echt onvergelijkbaar b.v.
En dan vergeet ik er nog wel.
Instapklasse.
Sterckeman, Caravelair, Weinsberg, etcetc.
Bedenk echter dat iedereen een andere beleving heeft over elk of zijn eigen merk...
Veel belangrijker is...
Wat verwacht je van een caravan,
Hoe ga je hem gebruiken,
"Past" een bepaald model jou...
Ga naar een caravanbeurs en stap in alles wat je tegenkomt.
Kijk wat jou "Past" waar je je in thuis voelt.
Koop met je hart....dan zit je goed.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan merken segmentering
Het is voor een aantal merken en modellen best lastig. Bepaal je het segment op prijs of op uitrusting? Of techniek en afwerking/bouwkwaliteit/materiaalgebruik?
Een Fendt Apero en Tendenza zijn in principe dezelfde caravans maar iets andere uitrusting en uitstraling en materialen. Een Knaus Sport en Südwind ook net als een Hobby de Luxe en Excellent en Prestige. Maar een Adria Altea en Adora zijn hele andere caravans.
Dethleffs Camper en Aero zijn niet hetzelfde, maar vallen wel in de middenklasse. De Nomad is een luxere Camper en is die dan hogere klasse?
Een Fendt Apero en Tendenza zijn in principe dezelfde caravans maar iets andere uitrusting en uitstraling en materialen. Een Knaus Sport en Südwind ook net als een Hobby de Luxe en Excellent en Prestige. Maar een Adria Altea en Adora zijn hele andere caravans.
Dethleffs Camper en Aero zijn niet hetzelfde, maar vallen wel in de middenklasse. De Nomad is een luxere Camper en is die dan hogere klasse?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Caravan merken segmentering
(Basis)prijs is wat mij betreft slechts een indicatie waarbij de merk geboden gangbare opties (dus geen externe opties zoals luifels, fietsendragers etc) meegewogen kunnen worden indien deze standaard rijkelijk uitgerust zijn, maar bouwkwaliteit en afwerkingsniveau zijn wmb minstens zo belangrijk (en persoonlijk zou ik daar graag veel meer over willen weten), of andersom een basis lijn van een middensegment merk als instapklasse.
Het kan dus prima zo zijn dat een luxe serie van een instapklasse merk als midden segment aangemerkt kan worden (bijvoorbeeld de nieuwe Caravelair Exclusive Line?) en ook omgekeerd dat een basis serie/lijn van een middensegment merk in de instapklasse valt.
Laatst gewijzigd door Drew op do 3 aug 2023 00:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Opzoek naar een mooie eerste gezinscaravan, te trekken door een BMW X5 45e
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan merken segmentering
Gewoon de basisprijs nemen - dat is een objectieve maatstaf. Er zullen altijd uitzondering zijn (hele dure, armetierige caravans - of hele goedkope, grote stijlvolle caravans). Vroeger had je nog de klassieke tabbert Comtessa of zoiets. Duur, gerieflijk - maar je werd met de nek aangekeken - en zou dus volgens het "belevings" of "status" criterium categorie afvoerputje zijn (volgens de niet-Tabbert bezitters)
Oeverloze discussie. Dus gewoon: de prijs. En dan kom je tot de constatering dat labelen geen enkele waarde heeft. Nul.
Oeverloze discussie. Dus gewoon: de prijs. En dan kom je tot de constatering dat labelen geen enkele waarde heeft. Nul.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Caravan merken segmentering
Tja....
Net als meubels, kleding en auto's... wat vind je mooi en wat heb je er voor over?
Je hebt onderbroeken van 5 en van 100 euro, beide houden de boel op z'n plek.
Is status belangrijk? Of wil je gewoon simpel gezellig?
Het zijn allemaal piepschuimen hokken die na verloop van tijd naar het grofvuil gaan, het is geen winstgevende investering, koop wat je mooi vind en klaar.
Net als meubels, kleding en auto's... wat vind je mooi en wat heb je er voor over?
Je hebt onderbroeken van 5 en van 100 euro, beide houden de boel op z'n plek.
Is status belangrijk? Of wil je gewoon simpel gezellig?
Het zijn allemaal piepschuimen hokken die na verloop van tijd naar het grofvuil gaan, het is geen winstgevende investering, koop wat je mooi vind en klaar.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Caravan merken segmentering
Ik vind dit onderwerp ook voornamelijk over status gaan. En dus onbelangrijk. Maar het schijnt modern te zijn. Hoeveel nietszeggende sites er al niet zijn die het inkomen en vermogen van Max Verstappen als onderwerp hebben. Onzin dus.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Caravan merken segmentering
Het gaat er toch vooral om waarvoor wil je de caravan gaan gebruiken en welke eisen moet hij daarvoor hebben?
Gebruik je hem veel en het hele jaar door wil je waarschijnlijk een wat luxere caravan dan als je hem alleen drie week in de zomer van stal haalt.
Daarbij speelt budget naar mijn idee ook een grote rol..
Wil je een nieuwe uit het basis modellen of liever een luxere van een paar jaar oud..
Maar slechte caravans worden er naar mijn idee niet meer gemaakt.
Gebruik je hem veel en het hele jaar door wil je waarschijnlijk een wat luxere caravan dan als je hem alleen drie week in de zomer van stal haalt.
Daarbij speelt budget naar mijn idee ook een grote rol..
Wil je een nieuwe uit het basis modellen of liever een luxere van een paar jaar oud..
Maar slechte caravans worden er naar mijn idee niet meer gemaakt.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Re: Caravan merken segmentering
Dit is als je het mij vraagt een topic van ik verveel me… zoals ik weet heeft bijna elk merk een serie van goedkopere en duurdere modellen. Uiteraard is bv een kabe niet met een caravelair te vergelijken . knaus heeft bv de sport line maar de caravelair ook, zet je die modellen naar elkaar zijn zo gelijkwaardig . Zet je een sport knaus naast een Alba is dat natuurlijk niet zo.
Dus zou je eigenlijk de segmentering in series moeten zetten ipv merken alleen…..
Dus zou je eigenlijk de segmentering in series moeten zetten ipv merken alleen…..
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)
Re: Caravan merken segmentering
Het belangrijkste in een caravan is: het bed.
Daar breng je de meeste tijd in door. Dat moet comfortabel zijn.
De rest is tamelijk onbelangrijk.
Je leeft immers buiten, zit buiten, en kookt buiten.
Als het effe kan naast of kort bij een toiletgebouw..
Daar breng je de meeste tijd in door. Dat moet comfortabel zijn.
De rest is tamelijk onbelangrijk.
Je leeft immers buiten, zit buiten, en kookt buiten.
Als het effe kan naast of kort bij een toiletgebouw..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan merken segmentering
Iedereen mag zelf weten of je producten gaat categoriseren toch? Leer van een belendend perceel: de auto's en de bijbehorende fora, -bladen, en andere media. Categoriseer je op sec prijs - neem dan de basisprijs als uitgangspunt. Anders kan het zo maar gebeuren dat een opgedirkte Dacia in dezelfde categorie terecht komt als een model van een merk wat ook premium modellen uitbrengt - en dat kan je niet over jouw kant laten gaan.
Techniek en uitrustingsniveau is evenmin een goede maatstaf: Volkswagen (ik zet m even lekker stevig aan) heeft met hangende pootjes bij Xpeng (Chinees) aangeklopt of ze alsjeblieft het vorige platform van Xpeng mogen gebruiken als basis voor hun EV. Xpeng heeft al een nieuw platform voor hun EV's. Vanuit die optiek staat VW op een lagere classificatie trede.
Categoriseren heeft zin als het 't leven eenvoudiger maakt. Neem de moeite om een beperkte set relevante kenmerken (vb: vloeroppervlak, slaapmogelijkheid, enz) te identificeren en koppel dan waarden van deze kenmerken aan een klasse (vb: Middenklasse: 8 < vloeroppervlak < 12m^2; bedden: vaste bedden voor minimaal 2 personen). En dan kan je met elkaar iets tot stand brengen, en erover praten. Zelfs status kan een kenmerk zijn - maar maak het objectiveerbaar.
Techniek en uitrustingsniveau is evenmin een goede maatstaf: Volkswagen (ik zet m even lekker stevig aan) heeft met hangende pootjes bij Xpeng (Chinees) aangeklopt of ze alsjeblieft het vorige platform van Xpeng mogen gebruiken als basis voor hun EV. Xpeng heeft al een nieuw platform voor hun EV's. Vanuit die optiek staat VW op een lagere classificatie trede.
Categoriseren heeft zin als het 't leven eenvoudiger maakt. Neem de moeite om een beperkte set relevante kenmerken (vb: vloeroppervlak, slaapmogelijkheid, enz) te identificeren en koppel dan waarden van deze kenmerken aan een klasse (vb: Middenklasse: 8 < vloeroppervlak < 12m^2; bedden: vaste bedden voor minimaal 2 personen). En dan kan je met elkaar iets tot stand brengen, en erover praten. Zelfs status kan een kenmerk zijn - maar maak het objectiveerbaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan merken segmentering
Dan zou je specifieker moeten segmenteren,
Als je toch al de moeite doet voor zo lijstje doe het dan maar gelijk goed,
Door middel van series erbij te doen kunnen meerdere caravan merken in verschillende segmenten vallen.
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan merken segmentering
Die moeite mogen anderen er aan besteden, "ik ben niet in de markt" voor een andere caravan. Maar een voorbeeld van een goed segmenteringskenmerk is het aantal assen,of de plaats van de assen. Dan kan je met gelijkgestemden over gemeenschappelijke zaken praten. De tandem-as eigenaren hebben gemeenschappelijke sores qua movers, de eigenaren van oude airstreams met de assen ietwat naar achteren hebben doorgaans auto's die een hoge kogeldruk aan moeten kunnen, dus dan kan je met elkaar praten over bladveren, dubbellucht, niveauregelingen - enzovoorts.
Maar het begint met wat anders: waar heeft de classificatie betrekking op. Dat fundament ontbreekt (nog). Kom niet aan met marketingbullshit as "marktsegment" tenzij je de moeite neemt om dat marktsegment te koppelen aan kenmerken (inkomen, leeftijd, opleiding). Daar kunnen bezitters zich dan vervolgens mee identificeren. Of de classificatie heeft betrekking op status - moet je ook weer de moete nemen om dat te identificeren.
Nogmaals, mogen anderen die er belang/interesse in hebben zich mee bezig houden - maar tot nu toe probeert men de segmentering vast te spijkeren aan lucht. Dus: Waarop segmenteer je, welke kenmerken zijn van toepassing, en welke waarden van die kenmerken koppel je aan ieder segment. Het is niet anders.
Of toch wel: niet over nadenken en de mensen die het wel doen een beetje plagen.
Maar het begint met wat anders: waar heeft de classificatie betrekking op. Dat fundament ontbreekt (nog). Kom niet aan met marketingbullshit as "marktsegment" tenzij je de moeite neemt om dat marktsegment te koppelen aan kenmerken (inkomen, leeftijd, opleiding). Daar kunnen bezitters zich dan vervolgens mee identificeren. Of de classificatie heeft betrekking op status - moet je ook weer de moete nemen om dat te identificeren.
Nogmaals, mogen anderen die er belang/interesse in hebben zich mee bezig houden - maar tot nu toe probeert men de segmentering vast te spijkeren aan lucht. Dus: Waarop segmenteer je, welke kenmerken zijn van toepassing, en welke waarden van die kenmerken koppel je aan ieder segment. Het is niet anders.
Of toch wel: niet over nadenken en de mensen die het wel doen een beetje plagen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan merken segmentering
Beste optie idddieseltijger schreef: ↑do 3 aug 2023 09:30
Of toch wel: niet over nadenken en de mensen die het wel doen een beetje plagen.
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)
Re: Caravan merken segmentering
Vrijwel elk caravanmerk heeft, zoals ze het zelf noemen, instappers (basismodellen), middenklassers en toppers. Dat zie je in de prijs terug en in de toeters en bellen. Niet alleen in de extra (standaard) opties, maar ook de uiterlijke zaken. Waar een basismodel recht afgezaagde deurtjes heeft, heeft een zogenaamde middenklasser afgeronde hoeken met een chromen randje en een topsegmenter heeft een gefreesde rand met echte houtaccenten (een fictief voorbeeld om verschil aan te geven) Of bobbeltjesplaat of gladde beplating, de laatste oogt luxer, is sterker maar ook duurder. Je vindt beide soorten beplating binnen 1 merk.Drew schreef: ↑do 3 aug 2023 00:26
(Basis)prijs is wat mij betreft slechts een indicatie waarbij de merk geboden gangbare opties (dus geen externe opties zoals luifels, fietsendragers etc) meegewogen kunnen worden indien deze standaard rijkelijk uitgerust zijn, maar bouwkwaliteit en afwerkingsniveau zijn wmb minstens zo belangrijk (en persoonlijk zou ik daar graag veel meer over willen weten), of andersom een basis lijn van een middensegment merk als instapklasse.
Het kan dus prima zo zijn dat een luxe serie van een instapklasse merk als midden segment aangemerkt kan worden (bijvoorbeeld de nieuwe Caravelair Exclusive Line?) en ook omgekeerd dat een basis serie/lijn van een middensegment merk in de instapklasse valt.
Het wordt pas lastig als je een lijst op bouwkwaliteit wil maken. Bouwkwaliteit en luxe afwerking wordt vaak door elkaar gehaald. En dan maakt het ook nog uit of het over nieuw gaat of dat je ook nog onderscheid gaat maken in bouwjaren. Want in de loop der jaren is er best wel wat veranderd.
Mocht het je lukken een lijst te maken, dan stuit je in de gebruikte markt op hoe de caravan is "gekoesterd" of "mishandeld" door de vorige eigenaar/eigenaren. Dan zegt een lijst helemaal niets meer.
Eensdieseltijger schreef: ↑do 3 aug 2023 00:36Gewoon de basisprijs nemen - dat is een objectieve maatstaf. >knip<
Oeverloze discussie. Dus gewoon: de prijs. En dan kom je tot de constatering dat labelen geen enkele waarde heeft. Nul.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan merken segmentering
Als ik mijzelf mag tegenspreken (lastig tiep die Dieseltijger) het segmenteren op die basis heeft betrekkelijk weinig meerwaarde. Kan je net zo goed de prijs (zonder gekoppelde classificatie nemen). Als je het slim doet - heeft het wel meerwaarde. Doe je het niet slim dan wordt het een autoblaadjes segmentering, waarbij Piet zegt dat BMW "Premium" is, en Dieseltijger zegt dat Premium gelijkgesteld kan worden met "Proletenbakken".
Dus hoe raar het ook klinkt: status is een te verdedigen segmentering (zegt iets over de eigenaar), volledigheid (whatever): dus: vloeroppervlak, aantal assen, elementen die deel uit maken van de uitrusting (wel/geen douche, vaste bedden).
Dus best wel een leuke vingeroefening.
Dus hoe raar het ook klinkt: status is een te verdedigen segmentering (zegt iets over de eigenaar), volledigheid (whatever): dus: vloeroppervlak, aantal assen, elementen die deel uit maken van de uitrusting (wel/geen douche, vaste bedden).
Dus best wel een leuke vingeroefening.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan merken segmentering
Zijn alle caravans geen luxeartikelen ?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan merken segmentering
Voor mij wel, voor mensen die - als onderdeel van hun bestaan veel "en route" zijn (Max Verstappen) , of zo stom zijn geweest om klokkenluider te zijn (bouwfraude) is het een eerste levensbehoefte.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan merken segmentering
Helemaal juist, voor ons is het ook een eerste levensbehoefte
Porsche + Tabbert
Re: Caravan merken segmentering
Als je nieuw bent in de caravanwereld en geen enkel idee hebt welke positie een merk heeft op de ranglijst van degelijkheid of aanzien, begrijp ik de behoefte aan het lijstje wel.Drew schreef: ↑wo 2 aug 2023 22:17Als nieuweling in de caravan wereld en zoekende naar onze eerste caravan duizelen de concerns, merken, serielijnen en modelnummers inmiddels door mijn hoofd (wat overigens een leuke en interessante zoektocht is geworden).
Iets waar ik zelf behoefte aan zou hebben is een soort van overzicht met positionering/segmentering van de verschillende concerns, merken en series (een beetje zoals in de autowereld ter referentie).
Het is al eerder geschreven dat je beter een lijst kunt maken van de zaken waar een caravan voor jou aan moet voldoen. Als je nog geen ervaring hebt met kamperen met een caravan, kun je beginnen met in kaart te brengen wanneer je een caravan wil gebruiken. Bijvoorbeeld alleen in het voorjaar en de zomer, of wil je het hele jaar door met de caravan kamperen inclusief wintersport.
Hoeveel slaapplekken heb je nodig en welke eisen stel je aan de kwaliteit van het matras en bodem. Wil je binnen -of buiten leven? Zo kun je je lijst samenstellen.
Wij hebben dat in 2021 gedaan toen we in de markt waren voor een nieuwe caravan. Ook al hebben wij ruime ervaring (6e caravan), kijken we toch altijd of ons eisenpakket nog actueel is voor onze manier van kamperen en gezinssamenstelling.
Zo kwamen we tot het volgende lijstje en zijn hiermee de verschillende caravanmerken afgegaan:
• Frans bed (liefst aan de voortentzijde van de caravan), in z’n geheel te openen en een matras uit één deel. Goed matras en het liefst een bodem met schotelvering.
• Comfortabel zitten voor minimaal 2 personen, waarbij languit hangend televisie te kunnen kijken, zonder de nek te verdraaien een must is.
• Thetford Toilet (geen Dometic) en een volwaardige wastafel die niet opklapbaar is.
• Aanrechtblad met plaats voor een Nespresso apparaat. Koelkast hoeft niet groot te zijn, in de zomer gaat er een koelbox mee en koken doen we weinig. Bij de caravan is het meestal Cobben/barbecueën en voor de rest eten we buiten de deur. Kookplaat in de caravan is voornamelijk voor eitjes koken of een blik soep opwarmen. Oven hebben we niet nodig, we kopen liever vers van de bakker en anders hebben we crackers of beschuit.
• Voor en achterzijde van de caravan voorzien van een raam.
• Goede kachel met ringverwarming, vloerverwarming en airco
• Vaste luifel, mover, fietsendrager, duo control + CS en noodstroom
• Compacte caravan met een leeggewicht rond 1000 kg. Rijklaar inclusief alle opties max. 1250, MTM 1500 kg.
• Gladde beplating
Waar de een gruwelt van één centrale watertank, waarbij ook het toilet z'n water uit de verswatertank haalt, vinden wij dat geen enkel probleem. Of de wens voor een hoge koelkast is voor ons geen wens/eis.
Wij zijn beide vijftigers en lopen tegen de zestig jaar. Het zou zomaar kunnen dat de volgende caravan geen Frans bed meer zal hebben maar 2 aparte bedden. We kunnen ons er nu niets bij voorstellen, maar je weet 't nooit.
Mocht je dit hele bericht hebben gelezen , zie je dat ik geen enkel merk noem en ook niet in welk segment de caravan moet zitten. Het is al heel fijn als er überhaupt een caravan bestaat die aan onze wensen voldoet en dat we ons thuis voelen als we in de caravan stappen. Merk en status doen er dan niet zoveel toe.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan merken segmentering
Zelfde wensenlijstje als wij destijds hadden. Gelukkig konden wij onze caravan jong gebruikt kopen. Anders was hij boven ons prijsniveau gegaan. Dat segment denken heeft m.i. de Tyrrusgroep ook de das omgedaan. Kip was bij hun het topprodukt en Chateau en Home-Car kwamen daar achteraan. Steeg Chateau in prijs, dan steeg Kip automatisch mee hoewel die modellen feitelijk niet veranderden. Dan komt het moment dat je jezelf uit de markt prijst. Hetgeen ook gebeurde.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Caravan merken segmentering
Bedankt Daphne voor je uitgebreide reactie, helemaal gelezen dus ;-)
Zo'n wensenlijst hebben we reeds, dat staat eigenlijk los van deze topic.
Deze topic is gericht op de segmentatie en positionering door de verschillende caravan merken en hun series, wat kan helpen bij een (eerste) zoektocht.
Eigenlijk zoals de autofabrikanten ook doen, toch een van de grootste retail afzetmarkten ter wereld, dus klaarblijkelijk is hier behoefte aan vanuit de markt.
Uiteraard spreekt het voor zich dat met instap budget geen premium luxe te verwachten is, maar om alle caravans over een kam te scheren als piepschuim hokken zoals hiervoor werd gezegd slaat m.i. ook nergens op, het is w.m.b. maar goed dat er verschillen zijn en dus ruime keuze is.
Zo'n wensenlijst hebben we reeds, dat staat eigenlijk los van deze topic.
Deze topic is gericht op de segmentatie en positionering door de verschillende caravan merken en hun series, wat kan helpen bij een (eerste) zoektocht.
Eigenlijk zoals de autofabrikanten ook doen, toch een van de grootste retail afzetmarkten ter wereld, dus klaarblijkelijk is hier behoefte aan vanuit de markt.
Uiteraard spreekt het voor zich dat met instap budget geen premium luxe te verwachten is, maar om alle caravans over een kam te scheren als piepschuim hokken zoals hiervoor werd gezegd slaat m.i. ook nergens op, het is w.m.b. maar goed dat er verschillen zijn en dus ruime keuze is.
Opzoek naar een mooie eerste gezinscaravan, te trekken door een BMW X5 45e
Re: Caravan merken segmentering
Inderdaad, zoals verwoord in de openingstopic.
Opzoek naar een mooie eerste gezinscaravan, te trekken door een BMW X5 45e