accu aansluiten op mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
JapioB
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:58

accu aansluiten op mover

Bericht door JapioB » di 18 jul 2023 21:29

De accu van mijn mover lijkt het te hebben begeven. Deze kan niet meer via de druppellader worden opgeladen. Ik wil de accu vervangen maar begrijp niet goed hoe ik eea moet aansluiten. Mijn huidige accu, de Goldcamp Multipower deepcycle spiraalaccu , heeft 4 polen. De ene plus- en minpool zijn dmv accusnelklemmen via een stroomkabel op de mover aangesloten. Hier zit ook een schakelaar tussen die ik handmatig aan en uit kan zetten. Op de andere plus- en minpool is de accu met gewone accuklemmen verbonden met de acculader.
Als ik op internet kijk zie ik alleen maar accu's met twee polen. Ik begrijp niet hoe ik dan zowel de acculader als de mover kan aansluiten. Hebben jullie een idee hoe dat zou moeten?

Hebben jullie ook enig idee hoeveel capaciteit de nieuwe accu dient te hebben? De accu wordt alleen bedoeld voor bedoeld de mover (Hypercamp excellent automatic). De caravan heeft een maximaal beladen gewicht van 1360 kg. We gebruiken de caravan 3 a 4 weken per jaar.

Ik heb een ingebouwde acculader van Goldcamp, de EP1210D. Kan deze lader voor diverse soorten accu's gebruikt worden? Ik kan er op internet niet veel over vinden.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie adviezen
Bijlagen
IMG_3087.png
IMG_3086.png

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: accu aansluiten op mover

Bericht door Chris » di 18 jul 2023 22:24

De 2 extra ( dunne ) aansluitpolen zijn intern gewoon doorgekoppeld met de dikke polen waar de accu snel klemmen op zitten.
Je zou de aansluitdraden dus gewoon op de accu pool klemmen bij aan kunnen koppelen.
Maar...
De Goldcamp lader, (dat is trouwens geen druppel lader maar een 10 ampere lader ) kan ik geen documentatie van vinden.
Echter, gezien de lage prijs verwacht ik niet dat het een computer gestuurde lader is.
En.... ik weet geen uitgansspanning van deze lader...

Dat maakt het wat lastig, want elk type accu heeft een eigen laadspanning nodig.
Voor jou caravan zou b.v. een Optima Yellowtop AGM accu van 38 Ah prima zijn maar daar moet je wel een kmappe lader bij hebben.
De Ctek MSX 5.0T is een perfecte computer lader daarvoor.
Nu mag ik geen reclame maken voor mezelf, maar ik heb er eentje over... voor de helft v.d. nieuwprijs.
Goedkoper dan de Yellowtop kan ook, deze b.v : https://www.obelink.nl/beaut-24-ah-agm-accu.html
Maar daar heb je ook een betere lader voor nodig.... die Ctek b.v.
Echter deze accu is een AGM, die kan voor ong. 50-60 % max ontladen worden... en is maar 24Ah... snel leeg dus.

Mooier, moderner, en veel lichter van gewicht zijn de z.g. Lifepo4 accu's.
Daar zou jij aan een 20Ah versie al zat hebben.
Lifepo4 mag je veel dieper ontladen dan eerder genoemde AGM accu's.
Echter dit zijn wel hele lichte accu's maar het is een flink zware aanslag op je portemonee.
De 20Ah van b.v. PowerExtreme kost ruim 400 euro, maar daar krijg je dan wel de lader ook bij.

Kortom...
Eigenlijk vertrouw ik de acculader niet om een goede accu mee op te laden......een te eenvoudige versie lader.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JapioB
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:58

Re: accu aansluiten op mover

Bericht door JapioB » di 18 jul 2023 23:06

Dank voor je reactie Chris. Door je reactie merk ik dat ik mijn vorige bericht niet helemaal volledig ben geweest. In de caravan zit idd de Goldcamp lader. Goed om te weten dat dit geen druppellader is. Deze lader wordt gebruikt indien de caravan aan het stroom is gekoppeld. Thuis heb ik een druppellader, dat is de PowerAce XT 5.0 acculader 12V/5A, en daarmee bleek dat laden van de accu niet meer mogelijk. Na een kwartier laden een gele led met melding "defecte accu".
Nu heb ik geen idee of dit een fatsoenlijke lader is en of die met de Ctek MSX 5.0T te vergelijken is...

Ik zit idd ook aan een Lifepo4-accu te denken. Ik zag echter ook de Enduro LI1220 lithium-ion accu. Zit er een groot verschil tussen de Lifepo4 en de lithium-ion accu? Is deze Enduro LI1220 ook aan te raden? Deze is namelijk weer zo'n 60 euro goedkoper dan de PowerExtreme.

Ik bedacht me nog dat onze caravan weliswaar tot 1360 kilo beladen kan worden, in de praktijk laden we max tot 1250 kg. Heeft dat nog invloed op de benodigde capaciteit van de accu? Kunnen we wellicht met een nog lichtere accu af? Bijvoorbeeld de PowerExtreme X10 of Enduro LI1210?

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: accu aansluiten op mover

Bericht door meeder » di 18 jul 2023 23:33

De Enduro is ook een LiFePO4 batterij. LiFePO4 is één van de mogelijke samenstellingen voor een lithium-ion batterij.

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: accu aansluiten op mover

Bericht door Ab » di 18 jul 2023 23:39

De X10 of gelijkwaardige Enduro volstaan ruim.
Er zijn hier diverse gebruikers op het forum die daar probleemloos mee moveren.
10 Ah is ruim voldoende voor movergebruik.
Het caravangewicht heeft geen invloed op de Ah van de accu.
Als de accu de max Amps die de mover trekt onder volle belasting maakt de grootte van de accu niks uit.
Ik heb wel eens een 2500 kg tandemasser een heel eind heen en weer gemanoevreerd met een hulpstarter. Verder dan ooit op een camping nodig is.
Er zat iets van een 6 of 8 Ah loodaccuutje in die hulpstarter.
Je zou ook gewoon zo'n ding kunnen kopen.
Er zit nog een compressor in ook, en een pechlamp.
De oplader wordt ook meegeleverd.
Het werkt echt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JapioB
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:58

Re: accu aansluiten op mover

Bericht door JapioB » di 25 jul 2023 18:05

Inmiddels heb ik de oude accu vervangen door een nieuwe. Het is de PowerXtreme X20 geworden. Hierdoor bespaar ik zo'n 15 kg gewicht en wordt het makkelijker om de kogeldruk te verlagen. Die was bij ons wat aan de hoge kant. Daarnaast is nu ook de bedrading beter afgeschermd.
Kortom, blij mee! Bedankt voor jullie advies!
Bijlagen
IMG_3120.png

Plaats reactie

Terug naar “Movers”