Scheur in aluminium boven deur

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Chris » di 25 jul 2023 09:27

Maar isdat wel beschikbaar voor jou caravan?
Ik meen te weten dat zijplaten op merk/model/type besteld worden.
Als dat nu bobbeltjes is wordt dat dan toch weer bobbeltjesplaat?

Ook vaak...
Bobbeltjes plaat is vaker niet de volledige wand, maar uit 2 delen, onder en bovenplaat.
Glad is wel 1 deel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » di 25 jul 2023 09:44

Klopt allemaal, nu bobbeltjes plaat in 2 delen. Gladde plaat was zowel in wit als zilver verkrijgbaar op deze caravan. Als t al zou gaan, dan wordt dat natuurlijk niet allemaal vergoed door de verzekering

Voor nu kijk ik het even aan en als we terug zijn van vakantie ga ik overleggen met verzekering en schadehersteller/dealer. Ik heb voorkeur voor een versteviging boven de deur en het dan even aankijken. De hele (halve eigenlijk) zijkant vervangen kan dan altijd nog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Chris » di 25 jul 2023 09:49

Je weet het vast wel...
Als je nu een uitbetaling van de verzekering krijgt en je laat een deel reparatie doen, dan krijg jij of een event. volgende eigenaar nooit meer die uitbetaling.
M.a.w. Als de verzekering en jij nu een "Doubler" overeenkomen, een plaat over de huidige plaat, dan is de verzekering lekker goedkoop uit, maar mocht het op termijn niet goed blijken te zijn dan keert de verzekering niet opnieuw uit voor een hele ( halve) zijkant.
Ik zal nix nieuws schrijven denk ik maar toch...

Wel mooi dat je voor jou model ook gladde plaat kan krijgen.
Mijn Knaus heeft ook gladde plaat, erg mooi maar ook erg goed mooi te houden.
Klein beetje poetsen en hij is als nieuw.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » di 25 jul 2023 10:11

Een versteviging zou ik dan ook zelf uitvoeren, maar het vervolg hangt dus helemaal van de opstelling van de verzekering af.

Mochten ze gladde plaat al vergoeden, dan zullen ze dat vast niet voor de niet-schade kant doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Chris » di 25 jul 2023 10:39

Dat denk ik ook niet... het zijn geen filantropische instellingen doorgaans.
Maar..
Die "achterkant" zie je bijna nooit..
Je zou nog een eenzijdige wissel kunnen bedenken.
Wel raar natuurlijk..maar dat zal heel zeker in jou portemonee een bergje schelen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » do 27 jul 2023 12:01

Helaas, het haarscheurtje rechts eindigde waarschijnlijk toch net niet in het geboorde gaatje. Net weer 1150km er op zitten vanuit Zweden en het is nauwelijks te zien, maar het scheurtje loopt toch verder door. T is dat ik t weet en er aandacht aan besteedt, maar anders…

Zo blijkt maar weer dat zelfs t 4mm gaatje te klein was. Of op de verkeerde plek zit De grotere scheur links is gebleven bij wat t was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Gerardo » do 27 jul 2023 20:45

Dat is jammer.

Ik schat zomaar in dat je een handige sodemieter bent. Dus......stel je haalt de aluminium lijst uit je deuropening, dan kijk je vermoedelijk tegen een houten vul lijst en de aluminium rand van je beplating. Je schuift een stukje 0.5 mm aluminium met de vorm van je deur opening volledig in de Sikaflex tussen de houten lijst en het aluminium van de zijwand. Je monteert ook meteen de aluminium deur lijst weer terug. Dat laat je rustig hechten waarmee het eerste gaatje vanaf de achterkant waterdicht is gemaakt en daarna plaats je er een doubler overheen zoals ik het eerder beschreven heb.
16904834972676071166289539443758.jpg
Het aluminium van je zijwand is dan gesandwicht.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » do 27 jul 2023 21:00

Dat was precies mijn idee!, eventueel even met de multitool het hout een beetje weg halen zodat er een wat dikker plaatje in kan. Ik moet alleen even zien hoe die lamp bij onze deur past.

Alternatief zou plaatselijk plamuren/spuiten zijn, t valt nu al nauwelijks op als je het niet weet…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Gerardo » do 27 jul 2023 21:26

Ziejewel!

Je hebt het eigenlijk in de kop al opgelost thumbup.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Gerardo » do 27 jul 2023 21:33

Ik heb die lamp ook alleen maar gebruikt omdat die doubler anders ineens zomaar stopt. En dat is helemaal geen gezicht. Mijn ega was hier ook helemaal niet van gecharmeerd maar ik kreeg het net door het parlement mrgreen.gif Bij mij gaat functioneel altijd voor op het esthetische. Dus ik heb het risico van het scheurtje behoorlijk scherp neergezet in mijn onderbouwing voor deze reparatie whistle.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door RichTrip » vr 28 jul 2023 08:34

Mmmm, als de caravan uit 1999 was zou ik het overwegen. Maar om zo aan het werk te gaan met een caravan uit 2019.....ik zou dat niet doen. Of je moet zeker weten dat je er de komende 20-25 jaar nog mee op pad zult gaan.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Gerardo » vr 28 jul 2023 09:33

Tja weenie.gif

De zijwand bekleding vervangen zal vast de officiële werkwijze zijn. Maar daarna kun je wachten op terugkeer van het zelfde euvel. Gauw wegdoen voor die tijd? Lekker idee. Ik zit er zo niet in. Als je systeem is om een caravan om de paar jaar in te ruilen voor een nieuwe dan kijk je daar waarschijnlijk anders tegenaan. Heb je hem om te houden dan zou ik voor een reparatie gaan die wat meer constructief passend is ten opzichte van de oorzaak. Om herhaling te voorkomen.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » vr 28 jul 2023 10:03

We hebben deze caravan gekocht voor de komende 10-15 jaar. Grofweg zijn er 2 opties:

- zijplaat vervangen en een versteviging vereisen boven de deur
- zelf versteviging aanbrengen en het aankijken, gaat het mis dan alsnog optie 1

Tuurlijk is optie 1 het meest voor de handliggend bij een caravan van 3 jaar oud, maar ik zit niet perse op een dergelijke ingreep te wachten. Als dat al zou kunnen voor de volgende vakantie…

Volgende week zijn we weer thuis, dan zal ik eens horen wat de verzekering er van zegt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door WanFie » vr 28 jul 2023 11:43

Is dit voor zo'n lange caravan een constructiefout ? En moet de fabrikant dat dan niet oplossen?

Boven de deur is het zwakste punt van elke caravan, het lijkt me logisch dat er bij een lange caravan voor een sterkere constructie moet worden gekozen. Ik zag bij verschillende fabrikanten dat het deel boven de deur geheel met hout gevuld was en dit ook nog naast de deur doorliep. Met een goede verlijming is scheuren dan onmogelijk.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » vr 28 jul 2023 12:44

Dat zou ik ook denken, maar dat wordt een welles/nietes: ik kan niet bewijzen dat k de steunpunt niet als krik heb gebruikt….

Het hout boven de deur is in ieder geval zacht hout en zeker geen multiplex tenzij dat dieper zit. Als ik fabrikant was zou ik daar ook een plaat multiplex rond het bovenste deel van de deur en het koelkast rooster zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Xecto op vr 28 jul 2023 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Ron » vr 28 jul 2023 12:53

Dat hoeft jij niet te bewijzen.
Dat moet de fabrikant aantonen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Chris » vr 28 jul 2023 22:43

Helaas wordt dat een welles nietes spel.... en vrees ik dat ik nu al weet wie er aan het kortste eind gaat trekken.
Wel een "bizar" euvel voor een zo'n jonge caravan vind ik.

Ik weet nog hoe blij je was toen je deze vond.
Het merk en type stond als een paal boven water voor je.... geen discussie mogelijk.
De uitvoering was het enige...3 varianten waren er...
En dan nu...
Ik vind dit echt diep triest dat je na zo'n zoektocht dit mee moet maken.
Want, laat ik eerlijk zijn wat ik er van vind... dit hoort echt niet.
En of het nou wel of niet door foutief gebruik komt, dit blijft niet horen.
Ik heb dit eens bij Triorep gezien bij een vrij nieuwe Hobby.
Die was zo zwaar overbeladen geweest dat het hele chassis met opbouw en al was gaan flexen.
Mij werd verteld dat bij de weging die zij altijd bij aankomt van een reparatie doen, deze caravan maar liefst 500 Kg overbeladen was...
Dan snap ik het... de hele opbouw is doorgezakt....en het plaatwerk bij de deur tot aan het dak doorgescheurd...in beide hoeken.
Maar als een caravan normaal gebruikt wordt mag dit gewoon niet gebeuren... ook als jij hem foutief zou gebruiken...
Voor mij blijft dit een constructie fout... een heel zwakke schakel.

Of... heb je ook 4 mud piepers mee???
( beetje met een grap en grol eindigen maar... )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » wo 2 aug 2023 10:38

Al hadden we 4 mud piepers mee, MTM van het gevaarte is 2800kg dus we hebben wel wat ruimte

Gisteren contact gehad met verzekering en onze vorige dealer. De verzekering wil graag een opname en expert beoordeling en kijken vervolgens waar ze de kosten verhalen. Verwachting is wel dat reparatie verzekerd is.

De dealer kende het euvel bij 20 jaar oude caravans en heeft t al lang niet meer meegemaakt. Enigzins verbaasd was ie dus wel. Hij zei meteen dat dit niet kan door de steunen als krik te gebruiken: dan moet je echt de hele caravan in de lucht tillen. Gezien het feit dat de scheur ook verder is gegaan na nogmaals een 1000km rit doet vermoeden dat het echt door normaal gebruik komt en ons niets te verwijten is.

Zijn voorstel was meteen om een plaat multiplex te plaatsen, dus dat geeft meer vertrouwen en een beter gevoel dan de eerste reactie van de dichtstbijzijnde dealer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Chris » wo 2 aug 2023 11:54

Voelt in ieder geval goed dat het naar alle waarschijnlijkheid verzekeringswerk wordt. thumbup.gif thumbup.gif

Alleen of je gladde plaat voor elkaar krijgt... daar kom je vanzelf achter.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » wo 2 aug 2023 12:04

Die gladde plaat is niet echt een serieuze overweging, maar ik kan het balletje eens droppen. Als ze een reden vinden om de andere kant ook te vervangen leg ik wel wat bij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door doubleyou » wo 2 aug 2023 14:26

Mijn ervaring is dat gladde beplating nogal krasgevoelig is. Een paar keer door overhangende takken van planten aardig wat krassen op de zijkant opgelopen. Het waren geen harde boomtakken maar toch hebben ze hun sporen achtergelaten. Mijn ervaring is dat het bij een gebobbelde plaat minder snel gebeurt.

Wat ik ook niet mooi vind aan gladde beplating: die is nooit helemaal strak. Je ziet er duidelijk oneffenheden in.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Chris » wo 2 aug 2023 15:04

Ik heb ook gladde plaat maar ik vind het prachtig.
Ook een keer een tak geschampt, maar die kon ik er toch best af poetsen.
( zeker niet polijsten, dan is de verf weg)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Niels83 » vr 4 aug 2023 11:14

Hallo, hier ook een scheurtje boven de deur. Geen verzekering, dus geen nieuwe plaat. Wel 2 handige handen.

Er heeft 5 jaar een deuk gezeten, die heeft nu een scherm het moet goed en netjes gemaakt maar je mag het nog best zien.

Ik zal een gaatje boren, en hoe zouden jullie het enigzins mooi wegwerken. Rupsje kit er over?

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Xecto » vr 4 aug 2023 11:15

Dat is niet zo mooi! Plaats eens een foto, dat praat een stuk gemakkelijker


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Scheur in aluminium boven deur

Bericht door Niels83 » za 5 aug 2023 01:04

IMG20230804210810.jpg
Hier het scheurtje. Het is onderweg niet verder geschrift.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”