Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Goedenavond,
Ik probeer de kogeldruk van mijn Antares Family 466 te verlagen maar ik lijk maar niet onder de 100kg te komen. Staat een gasfles en een reservewiel in de disselbak en onder het bed ligt mijn tafel en wat klein prul. Oh ja.. en ik heb een fiets op de dissel.. zou dat het zijn? Is de Caravelair gewoon niet geschikt voor fietsen op de dissel?
Combinatie rijdt prima overigens, dus misschien maar houden zo?
Ik probeer de kogeldruk van mijn Antares Family 466 te verlagen maar ik lijk maar niet onder de 100kg te komen. Staat een gasfles en een reservewiel in de disselbak en onder het bed ligt mijn tafel en wat klein prul. Oh ja.. en ik heb een fiets op de dissel.. zou dat het zijn? Is de Caravelair gewoon niet geschikt voor fietsen op de dissel?
Combinatie rijdt prima overigens, dus misschien maar houden zo?
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Ja, waarom niet ?
Hoe heb je de kogeldruk gewogen overigens ?
Hoe heb je de kogeldruk gewogen overigens ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Ja ik heb een meter in mijn neuswiel (winterhoff) en zo’n simpel staafje zeg maar. Misschien beide niet super nauwkeurig maar wel beide over de 100kg
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Reservewiel en fiets voorop is wel dubbelop..
Waarom niet reservewiel in een beugel onderop de caravan?
Zon wiel weegt naar schatting zo 25kg..
Fiets met drager ook.
Daar heb je he gewicht meteen te pakken
Waarom niet reservewiel in een beugel onderop de caravan?
Zon wiel weegt naar schatting zo 25kg..
Fiets met drager ook.
Daar heb je he gewicht meteen te pakken
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Zo’n reservewielhouder ga ik eens voor kijken! Maar is toch gek wel dat een fabrikant het wel zo levert. Tussenstand = 95kg met stoelen achterin en de stapelbedden opgeklapt.
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Ter ijking misschien eens een gewone personenweegschaal gebruiken met planje er op en daarop wieltje. Daarna ook eens eens met het uiteinde van de dissel op dat plankje
Zo weet je of de schaal in je neuswiel correct is.
Tenzij je een beer van een mens bent hef je die 100kg ook niet op. Dat kan ook ee´ indicatie zijn.
Zo weet je of de schaal in je neuswiel correct is.
Tenzij je een beer van een mens bent hef je die 100kg ook niet op. Dat kan ook ee´ indicatie zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Haha nee dat ben ik zeker niet, mijn personen weegschaal is zo’n hip ding waar je ook vetmassa e.d. mee weegt. Gaat m dus niet worden.
Ik ga morgen rijden met die 95kg, terug ga ik wiel in auto vervoeren. Meteen een mooie graadmeter of ik het verschil merk!
Ik ga morgen rijden met die 95kg, terug ga ik wiel in auto vervoeren. Meteen een mooie graadmeter of ik het verschil merk!
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Als je het wiel achter de as monteert scheelt dit meer dan 25 kilo. Je neemt 25 kilo weg voor het wiel en voegt 25 kilo toe achter het wiel, dus dan scheelt het 50 kilo.
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Ik denk dat die berekening niet helemaal klopt . Door plaatsing van een reservewiel direct achter de as gaat je kogeldruk zeker geen 25 kilo omlaag.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Hij gaat zeker wel 25 kilo omlaag. Misschien geen 50 maar die rekken zit doorgaans niet direct achter de achteras want dan wordt het wel heel lastig om er bij te komen.
Alles wat je achter het kantelpunt plaats drukt niet op de kogel. Sterker nog dat trekt de achterkant juist omlaag.
.hoe verder weg hoe groter dit effect meer. Net als bij een wipwap in de speeltuin.
Er kan wel een ander probleem bij komen en dat is dat de aslast te hoog wordt, hoewel dat bij een goed beladen eigenlijk niet kan. Er zijn mensen bij die beweren dat de kogel druk niet mee weegt op de maximale belading. Terwijl dit alleen zo is omdat de politie vaak niet de caravan afkoppelt bij wegen doen ze dat wel dan hang je
Wat is trouwens de gewenste kogeldruk? Wat mogen de auto en caravan hebben? Iets daarboven is helemaal geen drama, en trekhaak kan het wel hebben en het vergroot de wegligging alleen maar. Maar als de trekhaak maar 50 kilo mag hebben is 100 kilo een groter probleem dan wanneer de trekhaak max 90 kilo mag hebben.
Alles wat je achter het kantelpunt plaats drukt niet op de kogel. Sterker nog dat trekt de achterkant juist omlaag.
.hoe verder weg hoe groter dit effect meer. Net als bij een wipwap in de speeltuin.
Er kan wel een ander probleem bij komen en dat is dat de aslast te hoog wordt, hoewel dat bij een goed beladen eigenlijk niet kan. Er zijn mensen bij die beweren dat de kogel druk niet mee weegt op de maximale belading. Terwijl dit alleen zo is omdat de politie vaak niet de caravan afkoppelt bij wegen doen ze dat wel dan hang je
Wat is trouwens de gewenste kogeldruk? Wat mogen de auto en caravan hebben? Iets daarboven is helemaal geen drama, en trekhaak kan het wel hebben en het vergroot de wegligging alleen maar. Maar als de trekhaak maar 50 kilo mag hebben is 100 kilo een groter probleem dan wanneer de trekhaak max 90 kilo mag hebben.
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Ik zou maar eerst eens betrouwbaar meten. Je weet niet of dat neuswiel de goede waarde aanwijst zo begrijp ik. Dik boek op die weegschaal (of een stapel boeken tot je de hoogte van de trekhaak hebt bereikt) balkje en wegen. Binnen een kwartier weet je meer. En de oplossing voor een te hoog gewicht is hetzelfde in de hele forumhistorie: haal wat spullen weg van voren, laat ze thuis, in de auto, of verplaats ze verder naar achteren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Nou ik verbaas me er meer om dat de kogeldruk zo hoog is terwijl ik niet echt hele gekke dingen voor in een caravan aan het vervoeren ben (wiel, fiets, gasfles en tafel onder het dwarsbed. Waarbij op de tafel na alles eigenlijk op de aangewezen plek staat.
Lijkt mij toch dat een fabrikant over dat soort zaken wel nadenkt, maar blijkbaar dan toch niet op de fiets berekend.
Kogeldruk mag 80kg zijn (BMW x1 18d 2019)
Lijkt mij toch dat een fabrikant over dat soort zaken wel nadenkt, maar blijkbaar dan toch niet op de fiets berekend.
Kogeldruk mag 80kg zijn (BMW x1 18d 2019)
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Ik zie het probleem niet, want dan ontstaat er weer gepiep van mensen zonder fietsen op de dissel dat de druk weer te laag is.
Plat gezegd: je hebt gewoon een dure wip-wap. Plaats je 40 kilo op de dissel, dan neemt de kogeldruk toe met 30 kilo of zo. Plaats je die 40 kilo boven de as - dan blijft de kogeldruk onveranderd, en gooi je het onder een bed of bank aan de achterzijde wordt de kogeldruk 30 kilo lager. Chagrijnig geformuleerd: ik heb nooit begrepen dat het hele forum volstroomt over dit fenomeen.
En een beetje extra kogeldruk kan geen kwaad, Ik zat met mijn sedan op bijna 100 kilo, en de trekhaak zit er na 7 jaar nog steeds aan vast.
Plat gezegd: je hebt gewoon een dure wip-wap. Plaats je 40 kilo op de dissel, dan neemt de kogeldruk toe met 30 kilo of zo. Plaats je die 40 kilo boven de as - dan blijft de kogeldruk onveranderd, en gooi je het onder een bed of bank aan de achterzijde wordt de kogeldruk 30 kilo lager. Chagrijnig geformuleerd: ik heb nooit begrepen dat het hele forum volstroomt over dit fenomeen.
En een beetje extra kogeldruk kan geen kwaad, Ik zat met mijn sedan op bijna 100 kilo, en de trekhaak zit er na 7 jaar nog steeds aan vast.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
De ts geeft aan over de 100kg, is dat 105kg of 140kg.. dat scheelt nog wat.
De auto mag 90kg hebben, dus 100kg valt binnen de marge.
Met 140kg zou ik wel even gaan puzzelen
De auto mag 90kg hebben, dus 100kg valt binnen de marge.
Met 140kg zou ik wel even gaan puzzelen
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Hij zit inmiddels op 95kg, met de stoelen achterin. Tafel kan ik echt ergens anders veilig opbergen. Reservewiel ga ik op de terugreis verplaatsen naar de auto, kijken of dat scheelt. Is een uurtje rijden, komt helemaal goed.
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Correctie...Hij denkt op 95 te zitten maar heeft de referentiemeting nog niet gedaan. Misschien moet hij er een 10l emmer op moeten zetten en lijken of er idd 10kg bijkomt.
Net als de gele Reich-weger betrouw ik die neuswielwegers ook niet te veel.
De druk op de bol is sowieso lager dan op het neuswiel. Heeft iets te maken met de formule L×l = M× m (Last×lastarm...)
Net als de gele Reich-weger betrouw ik die neuswielwegers ook niet te veel.
De druk op de bol is sowieso lager dan op het neuswiel. Heeft iets te maken met de formule L×l = M× m (Last×lastarm...)
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Wij hebben zon alko super super de luxe wiel.
Maar die geeft gek genoeg nagenoeg hetzelfde aan als de stok onder de kogel..
Echt geen 20kg verschil ofzo.
Maar die geeft gek genoeg nagenoeg hetzelfde aan als de stok onder de kogel..
Echt geen 20kg verschil ofzo.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Hint aan TS: rij je met een lege achterbak? Daar past een voortent in, vreterijen en een eventuele koelbox. Alleen die tent met stokken weegt al 30 ..40 kilo. En op lokatie is het handig als je m niet uit de caravan hoeft te wurmen. De vreterijen gaan dan in de kastjes. Zo gingen wij van 92 kg naar 77 kg of zoiets.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Ik snap uiteraard wel dat de kogeldruk omlaag gaat als je wat achter de as plaatst. Maar jouw berekening van 50 kilo minder kogeldruk als je het reservewiel uit de disselbak haalt en in een houder achter de as plaatst klopt echt niet.Niels83 schreef: ↑vr 16 jun 2023 01:56Hij gaat zeker wel 25 kilo omlaag. Misschien geen 50 maar die rekken zit doorgaans niet direct achter de achteras want dan wordt het wel heel lastig om er bij te komen.
Alles wat je achter het kantelpunt plaats drukt niet op de kogel. Sterker nog dat trekt de achterkant juist omlaag.
.hoe verder weg hoe groter dit effect meer. Net als bij een wipwap in de speeltuin.
Ik heb een sinds vorig jaar zomer een reservewiel in een houder achter de as. Mijn kogeldruk is echt niet met 25 kilo afgenomen. Was het maar zo! Daarvoor zou je dat reservewiel tegen/op de achterwand van de caravan moeten plaatsen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Ik heb dit verschil hier ook wel eens proberen te meten met een personenweegschaal. Onder het neuswiel en met een stok onder de koppeling. Jaren geleden eens gewogen en ik meen dat het verschil toen een kg of 10 was ofzo. Ik weeg hem dus normaal gezien gewoon met een personenweegschaal onder het neuswiel, en dan weet ik dat die wat aan de hoge kant moet zijn (90kg bijvoorbeeld), omdat daadwerkelijke kogeldruk ietsje lager is. Goed genoeg, kogeldruk komt echt niet op een paarhonderd gram
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Jij hebt een tandemasser toch?doubleyou schreef: ↑vr 16 jun 2023 15:58Ik snap uiteraard wel dat de kogeldruk omlaag gaat als je wat achter de as plaatst. Maar jouw berekening van 50 kilo minder kogeldruk als je het reservewiel uit de disselbak haalt en in een houder achter de as plaatst klopt echt niet.Niels83 schreef: ↑vr 16 jun 2023 01:56Hij gaat zeker wel 25 kilo omlaag. Misschien geen 50 maar die rekken zit doorgaans niet direct achter de achteras want dan wordt het wel heel lastig om er bij te komen.
Alles wat je achter het kantelpunt plaats drukt niet op de kogel. Sterker nog dat trekt de achterkant juist omlaag.
.hoe verder weg hoe groter dit effect meer. Net als bij een wipwap in de speeltuin.
Ik heb een sinds vorig jaar zomer een reservewiel in een houder achter de as. Mijn kogeldruk is echt niet met 25 kilo afgenomen. Was het maar zo! Daarvoor zou je dat reservewiel tegen/op de achterwand van de caravan moeten plaatsen.
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Ik heb de rode staaf als eerste gebruikt maar zou volgens velen een onnauwkeurig ding zijn. Later een keer een digitale aangeschaft die op de kogel komt. Ra ra, nagenoeg geen verschil. Beide rond de 85 kg. De captur mag 75 hebben. Sssssst , haar niet wijzer maken. Ze heeft het nog steeds niet in de gaten, die 10 kg te veel. Ik hou het dus zo.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Geen voortent mee, en de koelbox idd aan de 12v in de achterbakdieseltijger schreef: ↑vr 16 jun 2023 15:17Hint aan TS: rij je met een lege achterbak? Daar past een voortent in, vreterijen en een eventuele koelbox. Alleen die tent met stokken weegt al 30 ..40 kilo. En op lokatie is het handig als je m niet uit de caravan hoeft te wurmen. De vreterijen gaan dan in de kastjes. Zo gingen wij van 92 kg naar 77 kg of zoiets.
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Nee, ik heb een 560 enkelasser.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Kogeldruk Caravelair Antares te hoog
Okee maar ik weet natuurlijk niet wat jouw wiel weegt. Maar een gewicht zeg maar 20 kilo kan door hem achter de as te leggen wel degelijk meer winst dan die 20 kilo opleveren aan kogel druk. Je haalt nl niet alleen 20 kilo weg, je laat ook gewicht naar achteren drukken. Dubbel gewicht is idd niet waar.
Maar afhankelijk van hoeveel je hem naar achteren legt kan dat wel veel verschil maken.
Dus als ts 20 kilo teveel heeft kan het weer teveel zijn om iets groots naar achteren te leggen. Je wilt toch zoveel mogelijk kogeldruk hebben. En 5 of 10 kilo teveel is helemaal niet erg.