Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Heb voor mijn Hobby 560 WLU een gebruikte laadregelaar gekocht om aan te sluiten op de standaard E-installatie.
Deze laadregelaar laadt normaal gesproken de loodaccu als hij aan de walstroom staat, zou deze ook gebruikte kunnen worden om de Lifepo4 op te laden?
De Lifepo4 accu heeft een ingebouwde BMS....
Deze laadregelaar laadt normaal gesproken de loodaccu als hij aan de walstroom staat, zou deze ook gebruikte kunnen worden om de Lifepo4 op te laden?
De Lifepo4 accu heeft een ingebouwde BMS....
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Welk type lifepo4 accu heb je. Waarschijnlijk zit er een lader bij of ingebouwd
Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Het is een eigenbouw accu, er zit geen lader bij.
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Lader moet geschikt zijn. Typenummer googelen.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Lijkt mij ook dat de lader geschikt moet zijn, ik weet dus niet of de laadregelaar van de hobby dat is?
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Ik had het niet zomaar gedaan met deze summiere info
Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
14,6 V cc-cv is de standaard voor een lifepo4 lader.
En als je BMS conservatiever is ingesteld dan kan 14,6V ook zomaar teveel zijn.
3,65V per cel wordt niet geadviseerd door de lifepo4 kenners.
Of dat op een caravan accu veel uit maakt qua cycli is nog maar de vraag.
Bij 4000 cycli ben je zomaar tientallen jaren verder.
Een standaard lood of AGM lader helpt je lifepo4 in no time om zeep.
Ze kunnen namelijk niet tegen druppelen; als in langdurig op maximum charge gehouden worden.
En als je BMS conservatiever is ingesteld dan kan 14,6V ook zomaar teveel zijn.
3,65V per cel wordt niet geadviseerd door de lifepo4 kenners.
Of dat op een caravan accu veel uit maakt qua cycli is nog maar de vraag.
Bij 4000 cycli ben je zomaar tientallen jaren verder.
Een standaard lood of AGM lader helpt je lifepo4 in no time om zeep.
Ze kunnen namelijk niet tegen druppelen; als in langdurig op maximum charge gehouden worden.
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Hoe werkt het normaal eigenlijk met een Lifepo4 in een auto of motor?
Deze kan toch niet worden ingesteld voor Lifepo4 en worden dan ook geladen met 13,8V-14,7V?
Mijn Victron Bleu Smart lader (voor de motor accu Lifepo4 ) laadt inderdaad 14,5 V maar de dynamo laadt hem dus lager en of hoger en deze accu blijft bij mij ook heel.
Ik kan me voostellen dat een Lifepo4 niet tegen regeneratie en druppelprogramma van slimme laders kan maar dat gebeurt bij een dynamo ook niet..
Vragen vragen vragen.....
Deze kan toch niet worden ingesteld voor Lifepo4 en worden dan ook geladen met 13,8V-14,7V?
Mijn Victron Bleu Smart lader (voor de motor accu Lifepo4 ) laadt inderdaad 14,5 V maar de dynamo laadt hem dus lager en of hoger en deze accu blijft bij mij ook heel.
Ik kan me voostellen dat een Lifepo4 niet tegen regeneratie en druppelprogramma van slimme laders kan maar dat gebeurt bij een dynamo ook niet..
Vragen vragen vragen.....
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
In je dynamo zit ook een spanningsregelaar die het maximum voltage regelt. Een lege lifepo4 is qua amperage een veelvraat waarbij de dynamo (eigenlijk alternator) hopelijk begrensd is om te voorkomen dat hij zoveel stroom moet leveren dat hij oververhit raakt.
Raakt lifepo4 vol dan neemt de weerstand toe daarmee neemt de stroom af.
Raakt lifepo4 vol dan neemt de weerstand toe daarmee neemt de stroom af.
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Dank je voor je reactie.Kipke98 schreef: ↑di 6 jun 2023 21:39In je dynamo zit ook een spanningsregelaar die het maximum voltage regelt. Een lege lifepo4 is qua amperage een veelvraat waarbij de dynamo (eigenlijk alternator) hopelijk begrensd is om te voorkomen dat hij zoveel stroom moet leveren dat hij oververhit raakt.
Raakt lifepo4 vol dan neemt de weerstand toe daarmee neemt de stroom af.
Eens, de spanning wordt begrensd, de stroom echter niet er zit geen mosfet regeling of een triac op hij zal dan doorlopen tot zijn max te leveren stroom.
Dus in dat opzicht is hij niet begrensd en zou dus eigenlijk niet geschikt zijn voor een Lifepo4?
De laadspanning is idd hoger voor een Lifepo4 lader (3,2 V x 4) maar de max stroom zal lager zijn bij een Alternator omdat deze een max stroom kan leveren lijkt me?
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Ff een snelle Google: https://www.zeilwereld.nl/aan-boord/lad ... de-dynamo/
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
De toptronic lader die dus origineel in de Hobby zit heeft dus een spanning van 14,2-13,8V bij een max amperage van 10A.
De Victron MPPT samen met het zonnepaneel levert max 8A.
Als ik de link zo doorlees zou er dus ook een dc-dc lader kunnen worden aangesloten,(al zou ik dan even niet weten hoe aan te sluiten)
Maar dat is alleen om de max stroom te begrenzen, de Toptronic kan niet boven de 10A laden.
Het enigste probleem wat er zich dan nog voordoet is de max laadspanning van slechts 14,2V ipv 14,6v lijkt me?
De Victron MPPT samen met het zonnepaneel levert max 8A.
Als ik de link zo doorlees zou er dus ook een dc-dc lader kunnen worden aangesloten,(al zou ik dan even niet weten hoe aan te sluiten)
Maar dat is alleen om de max stroom te begrenzen, de Toptronic kan niet boven de 10A laden.
Het enigste probleem wat er zich dan nog voordoet is de max laadspanning van slechts 14,2V ipv 14,6v lijkt me?
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
De oplaadkarakteristiek van de MPPT SCC bestaat uit een bulk/absorption fase met een relatief hoge spanning (14,2V bij Victron) nadat de spanning in de accu gezakt is na een bepaald minimum.
Daarna volgt een floatfase met een lagere spanning 13,5V bij Victron.
https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... tings.html
Bij loodaccu's is er nog een equalisatiefase. Die laatste fase staat in SCC bij lifepo4 op 0 minuten.
Want een Lifepo4 houdt er niet van om continu op een hoge spanning gehouden te worden i.t.t. een loodaccu.
Ik verwacht dat je lader in de caravan een andere karakteristiek heeft dan de SCC.
Daarna volgt een floatfase met een lagere spanning 13,5V bij Victron.
https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... tings.html
Bij loodaccu's is er nog een equalisatiefase. Die laatste fase staat in SCC bij lifepo4 op 0 minuten.
Want een Lifepo4 houdt er niet van om continu op een hoge spanning gehouden te worden i.t.t. een loodaccu.
Ik verwacht dat je lader in de caravan een andere karakteristiek heeft dan de SCC.
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Is het niet het makkelijkst om de ingebouwde lader uit te schakelen en een externe geschikte aan te schaffen?
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Is het niet het makkelijkst om de ingebouwde lader uit te schakelen en een externe geschikte aan te schaffen?
Zeker zou ook prima kunnen ik weet even niet hoe ik de bedrading zou moeten aanpassen om het Autark systeem dan verder te laten werken?
Alleen de laadfunctie zou moeten komen te vervallen, niet het doorschakelen.
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Ik denk dat je dat via een diode kan regelen. Er kan dan wel stroom uit maar niet in vanaf de regelkast van je Hobby.
Het op dit forum gepromote kabeltje naar je 13 polige stekker (met zekering) is ook een alternatief.
Ik moet nog eens kijken hoe ik het zelf gemaakt hebt.
Ik dacht met de diode en een relais voor het geval er toch een auto voor gezet wordt met een volledige 13 polige stekker.
Ik heb hiervoor een li1220 die ook niet geladen mocht worden vanaf de CERS of auto.
Het op dit forum gepromote kabeltje naar je 13 polige stekker (met zekering) is ook een alternatief.
Ik moet nog eens kijken hoe ik het zelf gemaakt hebt.
Ik dacht met de diode en een relais voor het geval er toch een auto voor gezet wordt met een volledige 13 polige stekker.
Ik heb hiervoor een li1220 die ook niet geladen mocht worden vanaf de CERS of auto.
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Dan heb je gekozen voor een Schotkky diode neem ik aan?
Een gewone diode heeft al snel 0,7V spanningsverlies?
Ben wel benieuwd hoe je dit aangesloten hebt!
Bedankt maar weer!
Een gewone diode heeft al snel 0,7V spanningsverlies?
Ben wel benieuwd hoe je dit aangesloten hebt!
Bedankt maar weer!
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Om laden vanaf een mogelijk aangesloten 12v vanaf de auto te voorkomen zit er een relais tussen. Gisteren in de verdeeldoos in de caravan gekeken maar het past daar allemaal maar net daar zit wel het relais maar kon geen diode zien zitten. Ik had er twee waarvan er eentje bij het waterpompje. De andere zit ergens in de bekabeling vanaf/naar de accu.
Maar waar?
Ik ga komende week een derde paneel monteren en een 100/20 smartsolar controller.
Hoewel ik niet verwacht dat ik ipv 10A nu met 20A zonnestralen binnen haal wordt de bekabeling wel verzwaard van 2,5 naar 4 of 6 mm2. Ik kom hem dan waarschijnlijk wel tegen.
De CERS heeft een uitgangs- en laadspanning van 13,8 V. Dat komt redelijk overeen met het floatvoltage van de solar charger.
De vorige Lifepo4 mocht niet via de polen geladen worden i.t.t. het huidige JK BMS. De diode is niet meer nodig denk ik.
Maar waar?
Ik ga komende week een derde paneel monteren en een 100/20 smartsolar controller.
Hoewel ik niet verwacht dat ik ipv 10A nu met 20A zonnestralen binnen haal wordt de bekabeling wel verzwaard van 2,5 naar 4 of 6 mm2. Ik kom hem dan waarschijnlijk wel tegen.
De CERS heeft een uitgangs- en laadspanning van 13,8 V. Dat komt redelijk overeen met het floatvoltage van de solar charger.
De vorige Lifepo4 mocht niet via de polen geladen worden i.t.t. het huidige JK BMS. De diode is niet meer nodig denk ik.
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Deze haal ik er zeker af om problemen te voorkomen.Om laden vanaf een mogelijk aangesloten 12v vanaf de auto te voorkomen zit er een relais tussen
Ben benieuwd of je hem vind en wat je er tussen hebt!
Bedankt maar weer!
Re: Lifepo4 accu i.p.v. lood accu
Volgens de bestelgegevens zat deze diode in plus naar het boordnet. SI-DIODE 1000V-6A P600M.
Ik had hem goed verstopt in een krimpkous bij de aansluiting met een zweefzekering.
Is er nu tussenuit.
Vanaf SCC wordt de Lifepo4 rechtstreeks geladen en het boordnet wordt gevoed vanaf de load uitgang van de SCC via een relais vanaf de kabelboom die vanaf de dertien polige stekker komt.
Rechtstreeks naar de accu aansluiting van de CERS kan wellicht ook, maar de aansluiting op het relais had ik toch nodig voor de onderbreking mocht er een auto aangekoppeld worden met een verbinding naar de auto accu.
Ik had hem goed verstopt in een krimpkous bij de aansluiting met een zweefzekering.
Is er nu tussenuit.
Vanaf SCC wordt de Lifepo4 rechtstreeks geladen en het boordnet wordt gevoed vanaf de load uitgang van de SCC via een relais vanaf de kabelboom die vanaf de dertien polige stekker komt.
Rechtstreeks naar de accu aansluiting van de CERS kan wellicht ook, maar de aansluiting op het relais had ik toch nodig voor de onderbreking mocht er een auto aangekoppeld worden met een verbinding naar de auto accu.