Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door dieseltijger » ma 1 mei 2023 10:24

Zoals met alle goede voornemens - in dit geval: we blijven in Nederland - wordt ook nu binnen no-time het pad verlaten: we spelen met de gedachte om in de tweede helft van Augustus ofwel in Soissons dan wel in Laon een weekje te verblijven. Met 400 kilometer reisafstand ben je met 6 uur reistijd wel klaar, en het zal wel een graadje warmer en iets zonniger zijn dan hier. Charleroi mijd ik als de pest uiteraard.
Schermafbeelding 2023-05-01 100618.jpg
Een rurale streek zo heb ik begrepen, redelijk vlak (dus fietsbaar zonder valsspelerij met een e-bike), in de omgeving genoeg te zien. Ten aanzien van dat laatste: in WO 1 liep ten zuiden van deze regionen de frontlinie, dus veel verdedigingswerken zo verwacht ik - maar die laten we links liggen.

Beide stadjes hebben goed geoutilleerde campings, en ook al zouden de campings minder zijn: de stadjes en de omgeving zijn leidend - de camping laat ons betrekkelijk koud. Zijn er forummers die bekend zijn met de streek en hun indrukken zouden willen delen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18375
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door deusjevo » ma 1 mei 2023 10:56

Wij hebben Soissons een jaar of 8 geleden bezocht vanaf camping La Croix du Vieux Pont

https://www.la-croix-du-vieux-pont.com/nl/

Ik gok zomaar dat dit geen typische Dieseltijger camping is mrgreen.gif

Kan mij herinneren dat de spoeling qua campings een ietwat. dun was maar m’n dochter was toen iets van 13 en stelt dan wat bijzondere eisen.

Soissons was leuk en is in een dagje wel te zien, helemaal platgegooid in de 1e WO maar nu weer herrezen tot een prachtige stad.
Laon weet ik verder niets van
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

kea
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 21:25

Re: Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door kea » ma 1 mei 2023 11:04

We hebben op de camping in Soissons gestaan. Een eenvoudige camping. Vanuit de camping kun je te voet naar het centrum lopen. Een leuke stad met bezienswaardigheden. Laon was ook de moeite waard. Ook Compiegne is zeker het bezoeken waard. Mooi paleis en mooi oud centrum. En nog wat meer kastelen in de omgeving. We hebben er ongeveer 2 weken gestaan en veel gelopen. Geen andere Nederlanders gezien.
kea
----------------------------
you can't have it all zwaaien.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door dieseltijger » ma 1 mei 2023 11:08

@Deusjevo: Krijsende kinderen, nog harder krijsende ouders - en van alle gemakken voorzien? Heerlijk. Beter dan een bejaardencamping waar niets mag, of een camping met alleen maar vaste plekken met deprimerende, bemoste caravans.

@Kea: Klinkt niet verkeerd. Soissons leek mij leuker, afwisselender dan Laon, maar ik baseer me dan volledig op google, ik wou via facebook en dit forum achterhalen wat de indruk was, de sfeer die mensen ervaren hebben. Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door PMT » ma 1 mei 2023 14:32

Wij hebben juist Laon bezocht en de streek vond ik door zijn geschiedenis bijzonder interessant.
Als je de eerste dagen van ons verslag van destijds leest krijg je misschien een hele kleine indruk.

https://vakanties-turel.weebly.com/augu ... ngres.html

Overigens vond ik de laatste keer Charleroi vele malen minder erg dan de rondweg Antwerpen of Brussel en de N5 wordt steeds beter.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door Henny » ma 1 mei 2023 15:01

Bonjour, vorig jaar op de terugweg Laon bezocht, was absoluut de moeite waard. Stadswandeling gemaakt en een heel stuk over de zgn stadswallen. Stonden 2 nachten op de stadscamping. Het was juni en nog plaats zonder te reserveren.
Als ik jullie was zou ik ook Reims bezoeken, prachtige kathedraal ( zoek buiten de lachende engel knipoog.gif ) maar ook mooi stadscentrum. Toen stonden we op de camping Val de Vesle. Vandaar uit ook Epernay bezocht en een rondtour door de wijnvelden.

caravan.gif

https://www.camping-frankrijk.nl/campin ... -de-vesle/
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door dieseltijger » ma 1 mei 2023 15:13

PMT en anderen: enorm bedankt. Laon doet mij in eerste instantie een beetje denken aan Langres, ook verheven boven de tamelijk vlakke omgeving. Langres daar kwamen we bij toeval langs (Camping in Troyes werd verbouwd, en was op slot). In het boekje "doorreis campings" kwamen we uit - als uitwijk op deze camping: https://www.campinglacroixdarles.fr/ welke min of meer werd afgeraden omdat het er knetterdruk was met uitsluitend passanten, en miezerige plekjes

Wel als de ANWB iets afraadt dan is dat voor ons een aanrader: Yep het was druk, de plek was klein - maar het was er groen, verzorgd en gezellig - en een gevarieerd publiek. Zwembadje er bij, fietsroute richting Langres liep achterlangs. Een overbuurechtpaar met een Rapido caravan - daar moeten we even het fijne van weten. Echt leuk.

Kijken of ik nog wat foto's kan vinden. Ook leuk: wij natuurlijk met onze stadfietsjes de heuvel op - tong op de schoenen toen we op het plateau van de vestingstad aankwamen, ontdekken we dat de Fransozen ook niet gek zijn: die hadden een mooie lift geplaatst voor voetgangers en fietsers. Gedwaald door de talloze straatjes en lekker een biertje gedronken op het centrale pleintje. Genoten van grijze kerels die van hun mobilettes café racers hadden gemaakt. Geweldig.

Ik zal eens kijken of ik nog wat foto's heb. Hm....Soissons, Laon, Arras...... muntje opgooien....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door dieseltijger » ma 1 mei 2023 15:38

De onverwachtse ontmoeting met Langres...
langres1.jpg
langres 2.jpg
langres3.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door PMT » ma 1 mei 2023 16:58

In hetzelfde verslag/vakantie zijn we op de terugweg ook in Langres geweest. Het was toen het jaar van Diderot met allemaal festiviteiten in de stad. Wij hebben toen een ritje, tegen onze gewoonte in, met zo'n touristentreintje gemaakt, helemaal rond over de muur en dwars over de camping Navarre. Een paar jaar later hebben we één nachtje naast de gelijknamige toren op de camping gestaan.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door dieseltijger » ma 1 mei 2023 17:23

@PMT: "helaas" was er geen plaats meer op de vestingwallen camping. "Helaas" staat tussen aanhalingstekens - zouden we daar staan dan was er geen enkele aanleiding voor ons om op de fiets te springen en de omgeving te zien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

NN

Re: Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door NN » di 2 mei 2023 08:26

Hoeveel kilometer fietsen jullie zoal per dag?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen Noord-Frankrijk: Soissons en Laon

Bericht door dieseltijger » di 2 mei 2023 08:58

Oh, stelt niks voor. We hebben geen enkele drang om te kilometer vreten - daar heeft onze lieve heer 700cc twee cylinders voor uitgevonden. Op vlak terrein tussen de 1 en 36 km. Ik bewonder de mensen die moeiteloos 70 kilometer afleggen, zeker in het geaccidenteerde buitenland. Ik vind het leuk om in mn uppie te scharrelen, en de nabije omgeving te verkennen, of gewoon m'n rondetijd richting bakker of slager te verbeteren. Dus veel korte afstandjes.

Ook frequent: Auto parkeren in een buitenwijk van een stad als Avignon, en dan met de fiets het centrum in. Je ziet veel meer, je hebt geen last van de verkeersdrukte en de idiote eenrichtingsverkeer beperkingen.

Toppers: racktime mandjes achterop, en een fiets met riemaandrijving en magura hydraulische remmen. En tweedehands Thule dragers op de auto. Downer: diezelfde racktime mandjes in combinatie met een herenfietsframe: je moet je been over de middenstang tillen anders ga je op je plaat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Frankrijk”