Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2086
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Bericht door Aviva » ma 17 apr 2023 10:40

Een heeeel klein beetje ben ik me aan het oriënteren op een mogelijke opvolger voor onze Aviva 390 PS.
Met een kleintje erbij en met het kamperen in het voorseizoen is het te doen in de 290 maar soms is het allemaal ook wel een beetje krap.
Gezien de huidige caravan markt beginnen we maar optijd met oriënteren voor een nieuwe.

Op de Caravana afgelopen januari zagen we de Altea 472 PK. We vonden dit een hele mooie caravan en een praktische indeling. Niet al te groot maar wel een erg praktisch indeling met kastruimte en nog goed te trekken met onze I30.
De afgelopen tijd wat meer informatie over deze caravan verzameld en toen dacht ik opeens ook zal de Aviva serie geen 472 PK indeling hebben. Die is er eerder namelijk wel geweest. Wat blijkt Adria Nederland heeft deze indeling niet in het assortiment terwijl deze in Duitsland wel leverbaar is. Bij een Nederlandse dealer zullen we deze dus sowieso niet kunnen bekijken.

Wat mij ook is opgevallen is het grote prijsverschil tussen Nederland en Duitsland.
- De Altea 472PK heeft in Nederland een vanaf prijs van € 26.760,- en in Duitsland begint deze bij € 22.399.- (€ 4.361 verschil)
- De Aviva 522 PT heeft in Nederland een vanaf prijs van € 23.930,- en in Duitsland € 20.699,- (€ 3.231 verschil)
Wat ik mij dan afvraag wie verdient hier nou zoveel meer aan tussen Nederland en Duitsland. Zijn toch bizarre prijsverschillen... voor naar mijn idee exact dezelfde caravans..

Het lijkt dus ook wel de moeite waar om over de grens te gaan shoppen en de caravan naar Nederland te halen. Afhankelijk natuurlijk of dit prijsverschil er in seizoen 2024 ook nog tussen zit. Moet ik nog rekening houden met grote kostenposten als ik een caravan importeer? Volgens mij hoef ik geen extra belasting te betalen alleen de RDW keuring en een kenteken?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Bericht door Chris » ma 17 apr 2023 10:55

[re.gif]
Steek je licht maar eens op bij Workel.
Die weet van caravans kopen in DL..

En de twee verschillende Adria uitvoeringen... het zal wel net zo zijn als bij andere merken...
De duurste is het meest aangekleed, mooier afgewerkt, luxere materialen gebruikt.
Vaste prik gewoon..

Als je niet te beroerd bent om een stukkie te rijden..
Bij Munchen is dit: https://www.derfreistaat.de/
Daar staan nu op dit moment 748 caravans en campers te koop zeggen ze zelf... de keuze is reuze.. mrgreen.gif

Zelf nooit geweest, maar ik heb begrepen dat je daar wel heel goed kunt handelen...
Schijnt enorm groot te zijn.
Wel een eindje tuffen.. kan ook weer leuk zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 986
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Bericht door Rodo » ma 17 apr 2023 11:09

Spending a fortune to live like a wanderer

workel

Re: Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Bericht door workel » ma 17 apr 2023 13:53

[re.gif]
@Aviva,
Prijs verschil word mede veroorzaakt door BTW verschil van 2%, transportkosten en brief (COC) zit niet bij de prijs in. Die laatste 2 is snel € 1000
En ik ben van mening dat in NL meer op een caravan word verdient dan in Dld.

Bij onze Hobby 460 DL is dat prijsverschil ook fors.

Invoeren stelt niets voor, eendagskenteken aanvragen voor in NL via RDW en ik haal de caravan altijd op met de witte plaat van de auto en na de grens het eendagskenteken. Verzeker hem via het chassisnummer.
Afspraak RDW heeft wel een doorlooptijd van 6 weken, je geeft de fahrzeugbrief van de caravan af met je COC verklaring, check caravan en 10 min later sta je weer buiten en € 107,50 lichter, 2 dagen later kenteken pasje binnen per post. Nummerplaat maken en klaar.

Ben van mening dat er op de beurs in Dusseldorf zeker scherp is te handelen qua korting heb je mooi een nieuwe Adria tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Wel de huidige caravan verkopen maar gezien de markt ben ik daar niet bang voor.

Wil je niet wachten op de beurs dan is een bezoek aan een dealer een betere optie dan via mail, dan laat hij nooit het achterste van zijn tong zien.

Voor meer info stuur je maar een PB

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Bericht door BertJan » ma 17 apr 2023 19:17

de standaard uitrusting van een adria altea is in nederland & belgie veel completer dan in duidsland, prijs in nederland is ook inclusief niet vermijdbare kosten.
btw verschil moet europa eigenlijk oplossen, is belachelijk voor onze nederlandse winkels.

workel

Re: Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Bericht door workel » ma 17 apr 2023 21:49

[re.gif]
Ben er van overtuigd dat er geen verschil zit in een NL uitvoering en Duitse uitvoeren. Dat is bij Knaus, Hobby, Fendt, Tabbert ook niet. Zou toch niet zo zijn dat Adria de band in de fabriek speciaal NL voertuigen maakt.
Heb de NL en Duitse prijslijst bekeken en daar zie ik geen verschil.

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Bericht door BertJan » ma 17 apr 2023 22:24

oa. Paket COMFORT misschien ?, maar laat maar.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Bericht door doubleyou » ma 17 apr 2023 23:05

workel schreef:
ma 17 apr 2023 21:49
[re.gif]
Ben er van overtuigd dat er geen verschil zit in een NL uitvoering en Duitse uitvoeren. Dat is bij Knaus, Hobby, Fendt, Tabbert ook niet. Zou toch niet zo zijn dat Adria de band in de fabriek speciaal NL voertuigen maakt.
Heb de NL en Duitse prijslijst bekeken en daar zie ik geen verschil.
In dit geval heeft BertJan wel gelijk. In Duitsland is er een Paket Comfort als optie te bestellen. Kost iets van 1500 euro. In Nederland is dat standaard. Daar zit oa een grote Heki en een hordeur in.

Toen ik vorig jaar op zoek was naar een Adria Alpina 583 LP bleek de uitrusting in Duitsland ook wat minder compleet.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

workel

Re: Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Bericht door workel » di 18 apr 2023 12:14

[re.gif]
OK, heldere uitleg, was mij niet duidelijk.

Had de NL en Dld prijzen bekeken en ik kon het verschil niet vinden.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2086
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Bericht door Aviva » di 18 apr 2023 15:17

Dank voor jullie waarde volle aanvullingen.
Het was mij uit de prijslijsten ook niet goed duidelijk geworden wat het verschil in uitrustingsniveau is. Dank voor die aanvulling BertJan.
Ook helderder geworden waar een deel van het prijsverschil vandaan komt.

Verwacht voor de Altea weinig vernieuwing voor model '24 omdat dit model net vorig jaar compleet is vernieuwd.
Ben benieuwd of de Aviva na jaren een grote verandering ondergaat, ik hoopt het want ik vind het qua gewicht een interessante wagen maar vind omdat hij al jaren hetzelfde is een beetje uit de tijd geraakt (alleen de striping is nog aangepast een paar jaar geleden).
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Adria Aviva of Altea 472 PK net stapelbedden

Bericht door doubleyou » di 18 apr 2023 18:23

Gezien het feit dat alle andere modellen uit het Adria programma intussen vernieuwd zijn lijkt me de kans groot dat de Aviva voor modeljaar 2024 aan de beurt is.
De nieuwe Altea is mooi geworden….maar inmiddels ook geen koopje meer. Die flinke prijsverhogingen gelden uiteraard ook voor de andere caravanmerken.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Adria”