Kia Niro en vaste trekhaak
Kia Niro en vaste trekhaak
Vorig najaar een uit Belgie geimporteerde Niro hybride, modeljaar 2020 gekocht.Er zit een vaste trekhaak onder, de Kia (Mobis), modelnummer G5280ADE50.
Aankomende zomer met de caravan naar het buitenland. De caravan is een Hobby 390, bouwjaar 2020 met een vrij korte dissel. Incl. belading zal deze straks zo’n 1200 kg wegen.
Ik meet aan de bovenzijde van de kogel van de trekhaak een afstand van 42 cm tot aan de grond.
Wij zitten straks met 2 volwassenen in de auto. Zware spullen gaan op de bodem achter de voorstoelen. In de kofferbak wat lichte dingen als schoenen en beddengoed en zo.
Op de dissel 2 sportieve fietsjes, niet elektrisch. Kogeldruk zal zo ongeveer rond de 75 kg zijn.
Zijn er mensen in dit forum die mij nu al kunnen zeggen dat we hiermee probleemloos de verkeersdrempels kunnen nemen? Zakt de Niro erg ver in bij aankoppelen van de caravan? Onze vorige auto was een Ford C-Max. Bovenzijde kogel was 45 cm en daarmee hebben we nooit ‘schurende verkeersdrempels’ gehad….
Aankomende zomer met de caravan naar het buitenland. De caravan is een Hobby 390, bouwjaar 2020 met een vrij korte dissel. Incl. belading zal deze straks zo’n 1200 kg wegen.
Ik meet aan de bovenzijde van de kogel van de trekhaak een afstand van 42 cm tot aan de grond.
Wij zitten straks met 2 volwassenen in de auto. Zware spullen gaan op de bodem achter de voorstoelen. In de kofferbak wat lichte dingen als schoenen en beddengoed en zo.
Op de dissel 2 sportieve fietsjes, niet elektrisch. Kogeldruk zal zo ongeveer rond de 75 kg zijn.
Zijn er mensen in dit forum die mij nu al kunnen zeggen dat we hiermee probleemloos de verkeersdrempels kunnen nemen? Zakt de Niro erg ver in bij aankoppelen van de caravan? Onze vorige auto was een Ford C-Max. Bovenzijde kogel was 45 cm en daarmee hebben we nooit ‘schurende verkeersdrempels’ gehad….
Kia Niro HEV (hybride) 2021 met Hobby on Tour 390SF
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
Hier een mobis afneembare trekhaak onder de Niro (model 2020) in combinatie met kip Kompakt. Kogeldruk vergelijkbaar.
In vergelijking met de Volvo 940 geen (gewone) drempel meer geraakt.
In vergelijking met de Volvo 940 geen (gewone) drempel meer geraakt.
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
Denk dat je mooi gemiddeld zit, hoogte van de trekhaak kogel moet tussen de 38 en 45 cm zitten bij onbeladen auto.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
-
- Berichten: 2440
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
Ga eens zelf op de kogel staan, of iemand anders in de buurt van de 75 kg of wat meer dan kun je alvast eens meten hoeveel de auto inzakt
Bagage voor de achterbank zal in verhouding minder doen inzakken omdat een deel ook op de vooras mee gaat tellen
Bagage voor de achterbank zal in verhouding minder doen inzakken omdat een deel ook op de vooras mee gaat tellen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 1 jun 2022 07:15
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
Vorig jaar met de caravan en een Niro op pad geweest, kogeldruk van 75kg en ville wagen met dakkoffer….geen problemen gehad qua grondspeling.
Twee volwassenen een puber van 190 cm en een kleintje in kinderstoel, volle kofferbak en volle dakkoffer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Twee volwassenen een puber van 190 cm en een kleintje in kinderstoel, volle kofferbak en volle dakkoffer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
Hee, dank voor je reactie, Danny! Dat geeft de burger moed. Nog even een paar vraagjes....
Hoe zwaar is je caravan ongeveer?
Heb je een vaste of afneembare trekhaak?
Van welk jaar is je Niro?
Hoe zwaar is je caravan ongeveer?
Heb je een vaste of afneembare trekhaak?
Van welk jaar is je Niro?
Kia Niro HEV (hybride) 2021 met Hobby on Tour 390SF
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 1 jun 2022 07:15
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
De wagen was van 2022…niet het nieuwe model.
Caravan was net aan 1350 kg (ja ik weet het….te zwaar) was een vaste trekhaak. Maar ik kan je aanraden om de wagen vol te laden en idd even op de trekhaak te staan…heb ik zelf ook gedaan met mijn 149kg….maakte een hoop duidelijk…..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 12 apr 2023 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten op voorgaand bericht verwijderd.
Reden: Onnodig quoten op voorgaand bericht verwijderd.
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
Met onze Niro uit 2018 moeten we wel erg opletten. Hoge drempels raken we anders vrij zeker.
Er zit een afneembare Oris trekhaak op. Ik vind de kogel vrij laag zitten. Gelukkig veert de achtervering niet erg veel in.
Wij trekken een 1300 kg zware LMC.
Er zit een afneembare Oris trekhaak op. Ik vind de kogel vrij laag zitten. Gelukkig veert de achtervering niet erg veel in.
Wij trekken een 1300 kg zware LMC.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
Dit blijft altijd lastig te beoordelen, ik zie vaak zelfs oudere mensen met een veel te hoge snelheid drempels nemen, die raken dan dus veel sneller de grond, alles valt en staat met hoe langzaam je erover gaat
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
Ook al ga ik met 5 km/uur over de drempel, dat raakt het neuswiel soms nóg de drempel. Van die korte drempels (varkensruggen) zijn het ergst. De auto staat voor de drempel en de wielen van de caravan er net achter. Sommige "punaises" zijn om dezelfde reden ook lastig. Daar zeker niet ik het midden overheen. maar met een wiel er naast rijden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
dat bedoel ik, van zulke drempels laat ik hem afrollen, wil de caravan zelf ook graag heel houden ik ben een snelle rijder maar heb heel veel respect voor drempels en zo gewoon dat velen daar niet bij stilstaan, zelfs op campings niet
Oh ja, mijn auto's veren nauwelijks in door de verlagingsveren/sportonderstellen, kan me ook niet herinneren wanneer ik voor het laatst de grond geraakt heb
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
Met mijn vorige auto (Megane van 2010) kwam ik ook stelselmatig met de valbeugel van de caravan aan de grond op een specifieke drempel. Of ik er nu langzaam of kruipend overheen ging.
Zal wel met de Franse vering te maken hebben gehad icm die valbeugel.
Met de huidige auto heb ik dat niet meer meegemaakt, maar omdat mijn caravan nu ergens anders staat gestald hoef ik ook (op die ene keer na) niet meer over die drempel.
Zal wel met de Franse vering te maken hebben gehad icm die valbeugel.
Met de huidige auto heb ik dat niet meer meegemaakt, maar omdat mijn caravan nu ergens anders staat gestald hoef ik ook (op die ene keer na) niet meer over die drempel.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
Drempels. Een paar weken terug even bij Chris geweest. Daar wordt je vrolijk van die drempels . Op de terugweg is dat zelfs zonder caravan bijna niet te doen. Gelukkig zelf niets geraakt. En dan moet Chris ook nog met een fors gevulde auto met overhang en dito gevulde caravan over. Ook bij ons in Beilen liggen er een paar. Maar onze straat ligt ten opzichte van de opritten ook te bol. Ook daar schuurt menig auto zijn randjes. Schuin wegrijden is het enige. En de gemeente
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Kia Niro en vaste trekhaak
Heel herkenbaar. Op ons oude adres moest ik minder dan stapvoets de oprit af met de caravan. Heb het een keertje iets te snel gedaan en door de vering klapte een van de achterste poten keihard op de stoep.
Gelukkig is op ons nieuwe adres de oprit en het wegdek op dezelfde hoogte met een klein gootje ertussen. Prima te doen nu dus.
Maar dat gaan we morgen in het echt ervaren. Dan halen we de caravan uit de stalling.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)