Peugeot 2008 max 1250kg

Oekiee
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 2 mar 2022 16:23

Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Oekiee » vr 24 mar 2023 21:49

Goedenavond,

Ik ga morgen kijken bij een caravan met een leeggewicht van 970kg en rijklaar 1020kg.
In de advertentie staat dat het max gewicht is verhoogd naar 1360kg. Mijn auto mag maximaal 1250kg trekken. Mag deze combinatie op deze manier?

We zijn sowieso niet van plan de caravan helemaal vol te beladen tot het max. gewicht.

Ik kan het maximale gewicht van de caravan weer omlaag laten doen bij het RDW (kost 61 euro), maar is dit echt nodig?

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Bartjebart » vr 24 mar 2023 21:56

Niet nodig, is een legale combi zo. Gewoon gaan rijden.

Terug laten zetten op papier is alleen interessant als de combi boven de 3500 totaal uit zou komen qua maximaal toelaatbaar gewicht ivm B of BE rijbewijs.

Zolang je caravan daadwerkelijk maximaal 1250 kg weegt mag je ermee rijden. Wees je er wel van bewust dat een caravan in de praktijk vaak wat meer weegt dan het leeggewicht op papier doet vermoeden.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8059
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Ron » vr 24 mar 2023 22:03

De caravan niet zwaarder beladen dan 1250 kg
Dan mag je er gewoon mee rijden.
Ik rij ook met de Peugeot 2008
Caravan mag max 1300 kg wegen.
Hopen dat de beoogde caravan wat is.
Veel succes morgen.

De Peugeot heeft er in ieder geval weinig moeite mee.
Zie hier onder mijn combinatie.
IMG_1309.JPG
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Oekiee
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 2 mar 2022 16:23

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Oekiee » vr 24 mar 2023 22:09

Stel dat ik er voor kies m'n caravan precies te beladen tot 1250kg. (Mijn auto mag max. 1250kg trekken).

Is dat gewoon prima te rijden? Of gaat m'n auto het dan echt zwaar hebben? Snellere slijtage oid?

Oekiee
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 2 mar 2022 16:23

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Oekiee » vr 24 mar 2023 22:10

ronk schreef:
vr 24 mar 2023 22:03
De caravan niet zwaarder beladen dan 1250 kg
Dan mag je er gewoon mee rijden.
Ik rij ook met de Peugeot 2008
Caravan mag max 1300 kg wegen.
Hopen dat de beoogde caravan wat is.
Veel succes morgen.

De Peugeot heeft er in ieder geval weinig moeite mee.
Zie hier onder mijn combinatie.
IMG_1309.JPG
Dank! En een toffe combi zo.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36301
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Chris » vr 24 mar 2023 22:18

Oekiee schreef:
vr 24 mar 2023 22:09
Stel dat ik er voor kies m'n caravan precies te beladen tot 1250kg. (Mijn auto mag max. 1250kg trekken).

Is dat gewoon prima te rijden? Of gaat m'n auto het dan echt zwaar hebben? Snellere slijtage oid?
Maak je geen zorgen, dat kan prima.
Waar je wel op moet letten is een goede kogeldruk.
Die mag niet te licht zijn, dat is slecht voor de wegligging.
Meestal is 5% van het totaal caravangewicht een aardige richtlijn.
Zelf ga ik liever iets hoger, stabieler weggedrag.

Vuistregel is ook altijd..
Caravan zo licht mogelijk.
Auto zo zwaar mogelijk.
Kogeldruk zeker niet te laag.
en
Caravanbelading zo dicht mogelijk bij de as en niet aan de uiteinden..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8059
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Ron » vr 24 mar 2023 22:26

Een caravan heeft altijd invloed op het rijden.
Altijd opletten met snelheid , afdalingen en passerende busjes en vrachtwagens.
Dat is met de meeste combinaties.
Motorisch heeft de Peugeot (de 110 pk versie) geen enkel probleem met dat gewicht.

Zelfs het verbruik van 1 op 11 viel nog mee.
Ik hou wel de 90 km/h aan.
Sneller is een hoger verbruik en gewoon minder relax rijden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8059
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Ron » vr 24 mar 2023 22:33

Ik zie in een ander topic dat je voor een Bursner gaat kijken.
Voortent altijd in de auto laden.
En als je voor een mover besluit.
Neem een lifepo4 accu die wegen maar een paar kilo.
Bij ons wordt er volgende week een mover onder gebouwd en daar zit een Enduro LI1210 10Ah accu van 2kg bij.
Iedere kilo besparing is er in dit geval belangrijk.
Ook al omdat we maar 1250 kg mogen trekken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Oekiee
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 2 mar 2022 16:23

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Oekiee » vr 24 mar 2023 22:34

Dank voor de reacties. Brengt m'n twijfel wel enorm weg. Ik dacht dat deze caravan wellicht toch te zwaar zou zijn, maar niet dus!

Op naar morgen!

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8059
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Ron » vr 24 mar 2023 22:44

Suc6
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door doubleyou » za 25 mar 2023 00:20

Motorisch gaat het vast prima. Gewicht is wel redelijk hoog maar ronk heeft ervaring en geeft aan dat het prima gaat.
Verschil met de Knaus van ronk is dat deze Bürstner een aardig stuk langer is. Een totale lengte van 7.16 met een opbouwlengte van maar liefst 5.94. Dat is echt een grote caravan voor een Peugeot 2008. Ik vraag me af of dat een prettige combinatie oplevert met een wat stevigere wind van opzij en met het inhalen van, of ingehaald worden door, vrachtauto’s. Of met hoge snelheid ingehaald worden door grote bestelbussen. De lengte van de caravan heeft invloed op de stabiliteit. Zeker als je qua gewicht al aan het maximum zit kan je beter een wat compactere caravan hebben.

Je ziet het verschil op caravantrekker.nl ook bij het onderdeel risico’s op slingeren: daar scoort de 2008 met de Bürstner duidelijk lager dan met de Knaus.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8059
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Ron » za 25 mar 2023 09:23

[re.gif]
Daar zit wel wat in.
Maar 594 opbouwlengte voor de Burstner ??
De Knaus is 444 opbouw lengte.
Volgens Burstner is het 521 en die 594 zal wel inclusief de bult van de disselbak zijn.
Dus ja hij is wel iets langer.
Met zijwind is het wel iets meer oppassen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Oekiee
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 2 mar 2022 16:23

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Oekiee » za 25 mar 2023 09:38

ronk schreef:
vr 24 mar 2023 22:33
Ik zie in een ander topic dat je voor een Bursner gaat kijken.
Voortent altijd in de auto laden.
En als je voor een mover besluit.
Neem een lifepo4 accu die wegen maar een paar kilo.
Bij ons wordt er volgende week een mover onder gebouwd en daar zit een Enduro LI1210 10Ah accu van 2kg bij.
Iedere kilo besparing is er in dit geval belangrijk.
Ook al omdat we maar 1250 kg mogen trekken.
Ja voortent deden we nu ook al in de auto. We hebben nu een knaus marcampo mustang 410 uit 2000 en die is stuk kleiner en max. 1000kg beladen uit m'n hoofd. Ondanks dat beladen we de auto altijd maximaal.
Deze caravan ruilen we dan in.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8059
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Ron » za 25 mar 2023 09:42

Je zou ook kunnen besluiten om nog geen mover te nemen.
Wij doen dat ook nu pas ,omdat de omstandigheden hier wat veranderd zijn.
En we geruimd hebben in de spullen .
Om zo ruimte te maken in het gewicht.
Want ongemerkt loopt het gewicht heel hard op.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Oekiee
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 2 mar 2022 16:23

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Oekiee » za 25 mar 2023 09:45

doubleyou schreef:
za 25 mar 2023 00:20
Motorisch gaat het vast prima. Gewicht is wel redelijk hoog maar ronk heeft ervaring en geeft aan dat het prima gaat.
Verschil met de Knaus van ronk is dat deze Bürstner een aardig stuk langer is. Een totale lengte van 7.16 met een opbouwlengte van maar liefst 5.94. Dat is echt een grote caravan voor een Peugeot 2008. Ik vraag me af of dat een prettige combinatie oplevert met een wat stevigere wind van opzij en met het inhalen van, of ingehaald worden door, vrachtauto’s. Of met hoge snelheid ingehaald worden door grote bestelbussen. De lengte van de caravan heeft invloed op de stabiliteit. Zeker als je qua gewicht al aan het maximum zit kan je beter een wat compactere caravan hebben.

Je ziet het verschil op caravantrekker.nl ook bij het onderdeel risico’s op slingeren: daar scoort de 2008 met de Bürstner duidelijk lager dan met de Knaus.
We hebben de caravan juist op deze indeling icm het gewicht en onze auto gekozen. Zo hoeven we niet ook nog een andere auto. Met jonge 2 kids wilden we ook een zitje hebben, zodat we zonder iets om te bouwen we gewoon in de caravan kunnen zitten en slapen.

Wat ik me wel afvraag. Stel we rijden met auto met hoger max. trekgewicht. Hoe kan het dan dat kans op slingeren verminderd? Dat heeft toch niks met een andere auto te maken?
Volgens mij is een lange lichte caravan altijd groter risico dan een kortere met hetzelfde gewicht.

Oekiee
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 2 mar 2022 16:23

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Oekiee » za 25 mar 2023 09:48

ronk schreef:
za 25 mar 2023 09:42
Je zou ook kunnen besluiten om nog geen mover te nemen.
Wij doen dat ook nu pas ,omdat de omstandigheden hier wat veranderd zijn.
En we geruimd hebben in de spullen .
Om zo ruimte te maken in het gewicht.
Want ongemerkt loopt het gewicht heel hard op.
Ik ga vanmiddag gewoon sowieso even kijken. Even overleggen met de dealer. Ik zie op de site dat ze ook movers verkopen en monteren, dus wellicht hebben we nog wat moois liggen. En dan advies vragen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8059
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Ron » za 25 mar 2023 09:55

Je zit net als ik tegen het maximum gewicht aan.
Iedere kilo besparing is er een.
Wij zijn maar met z'n tweeën.
Jullie hebben nog kinderen met heel wat spulletjes.
Leeg gewicht van de Burstner en onze Knaus is vergelijkbaar.
Ik heb hem in vakantie trim gewogen
En zonder Mover en luifel in de auto .
Zat ik op 1260 kg.
Dat was op de as, kogeldruk niet meegewogen dus.
volgens sommigen moet dat wel.
Ik neem die gok wel.

Dus je ziet het gaat erg hard met de kilo's
We hebben vanwege de mover de luie stoelen er uit gehaald.
Maar ook dingen als kabelhaspel en wat meer klein spul.
Reservewiel gaat bij de volgende trip ook de auto in.
Onze volgende auto wordt uiteraard wat groter.

Suc6
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11222
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door dieseltijger » za 25 mar 2023 09:57

Niet moeilijk doen. Maak een proefrit. (Vandaag is een beetje lastig in verband met de windverwachting). Heb je antwoord op jouw vragen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wally
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Wally » za 25 mar 2023 10:01

[re.gif]
Dan ben wel minimaal 35 tot misschien wel 50 kg aan laadvermogen kwijt.

Zet de caravan een op een geijkte weegbrug, dan pas weet je precies wat hij leeg weegt.
Ten opzichte van de door de fabriek op gegeven gegevens kan en mag er maar zo 5% verschil zijn.
Meestal ten nadele, maar kan ook voordeliger uitvallen.

Een caravan op papier 1000kg kan dus maar zo 950 of 1050 kg wegen.
Is toch een verschil van 100 kg.

Frans

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door doubleyou » za 25 mar 2023 11:08

ronk schreef:
za 25 mar 2023 09:23
[re.gif]
Daar zit wel wat in.
Maar 594 opbouwlengte voor de Burstner ??
De Knaus is 444 opbouw lengte.
Volgens Burstner is het 521 en die 594 zal wel inclusief de bult van de disselbak zijn.
Dus ja hij is wel iets langer.
Met zijwind is het wel iets meer oppassen.
Ik las al dat Knaus een opbouwlengte van 4m44 opgeeft. De vraag is: tot waar dat is gemeten? Dat is vast zonder disselbak. De opbouw zal totaal incl. disselbak iets van 5m10-5m20 zijn. Je totale lengte is 6m47 en je dissel is zeker geen 2 meter lang :).
De lengte van 5m94 die Bürstner opgeeft is inclusief disselbak. Die 5m21 is de lengte binnen volgens de website van Bürstner.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Paul Vingerhoets
Berichten: 2443
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Paul Vingerhoets » za 25 mar 2023 11:25

Oekiee schreef:
za 25 mar 2023 09:45
doubleyou schreef:
za 25 mar 2023 00:20
Motorisch gaat het vast prima. Gewicht is wel redelijk hoog maar ronk heeft ervaring en geeft aan dat het prima gaat.
Verschil met de Knaus van ronk is dat deze Bürstner een aardig stuk langer is. Een totale lengte van 7.16 met een opbouwlengte van maar liefst 5.94. Dat is echt een grote caravan voor een Peugeot 2008. Ik vraag me af of dat een prettige combinatie oplevert met een wat stevigere wind van opzij en met het inhalen van, of ingehaald worden door, vrachtauto’s. Of met hoge snelheid ingehaald worden door grote bestelbussen. De lengte van de caravan heeft invloed op de stabiliteit. Zeker als je qua gewicht al aan het maximum zit kan je beter een wat compactere caravan hebben.

Je ziet het verschil op caravantrekker.nl ook bij het onderdeel risico’s op slingeren: daar scoort de 2008 met de Bürstner duidelijk lager dan met de Knaus.
We hebben de caravan juist op deze indeling icm het gewicht en onze auto gekozen. Zo hoeven we niet ook nog een andere auto. Met jonge 2 kids wilden we ook een zitje hebben, zodat we zonder iets om te bouwen we gewoon in de caravan kunnen zitten en slapen.

Wat ik me wel afvraag. Stel we rijden met auto met hoger max. trekgewicht. Hoe kan het dan dat kans op slingeren verminderd? Dat heeft toch niks met een andere auto te maken?
Volgens mij is een lange lichte caravan altijd groter risico dan een kortere met hetzelfde gewicht.
Op zich heeft een max trekgewicht niets van doen met kans op slingeren.. het eigen gewicht van het trekkend voertuig heeft er meer mee van doen. Hoe zwaarder het trekkende voertuig des te minder effect een slingerende caravan heeft op dat trekkende voertuig.

Als een caravan beetje beweegt en het trekkende voertuig gaat mee bewegen rijdt dat onrustig en is het risico op een ongeval erg groot, als het trekkende voertuig niet reageert op bewegingen van de caravan wordt die beweging dus ook niet versterkt

Dus je auto vol met spullen tot aan zijn max gewicht, eventueel een dak koffer om meer ruimte te krijgen. En heel belangrijk pas je snelheid aan aan je combi als ie bij 90 onrustig wordt rijdt dan max 80/85:
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door doubleyou » za 25 mar 2023 12:03

ronk schreef:
za 25 mar 2023 09:55
Je zit net als ik tegen het maximum gewicht aan.
Iedere kilo besparing is er een.
Leeg gewicht van de Burstner en onze Knaus is vergelijkbaar.
Ik heb hem in vakantie trim gewogen
En zonder Mover en luifel in de auto .
Zat ik op 1260 kg.
Dat was op de as, kogeldruk niet meegewogen dus.
volgens sommigen moet dat wel.
Ik neem die gok wel.

Suc6
Weet jij het maximale treingewicht van jouw 2008? Caravantrekker geeft aan dat je dat mogelijk hebt overschreden. Op een Franse site (Largus) zie ik dat het max. treingewicht lager is dan MTM van de auto met max. aanhangergewich 🤔.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gerrie
Berichten: 1412
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Gerrie » za 25 mar 2023 12:22

Hoe ga je uitkomen met de kogeldruk. Ik dacht dat de 2008 een Max kogeldruk had van 60 kg. Daar kan je rustig wat overheen gaan maar om tot een 80 kg te gaan lijkt me best veel terwijl dat wel fijn zou zijn.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8059
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door Ron » za 25 mar 2023 13:06

De dissel is redelijk lang .
Maar geen 2 meter. awhoea.gif
mtm van het samenstel is 2605 kg
rijklaar 1165 kg

Bij Peugeot hebben ze inderdaad het franse truukje toegepast.
Met z'n tweeën geen probleem.
Heel gezin is het oppassen geblazen.
Maar als ts de caravan gekocht heeft.
En in Nederland blijft , dan kan je eventueel met 2 auto's voor wat spulletjes.
En de volgende auto wat groter en zwaarder.
Soms moet je even wat schipperen .
Onze volgende auto wordt ook wel wat groter .
Puur zodat ik de volledige mtm van de caravan kan benutten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Peugeot 2008 max 1250kg

Bericht door doubleyou » za 25 mar 2023 15:27

[re.gif]
Dan zit jij met zijn 2en toch ook boven je maximale treingewicht scratch.gif?
Je pakt aardig wat in de auto, dat is al gauw 100kg. Twee personen 150 kilo en dan nog 70 kilo kogeldruk. Da’s 320 kg plus 1165 plus 1260 dan kom je op 2745 kilo….

En dat zal dus bij de de combinatie van Oeklee waarschijnlijk ook het geval zijn.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”