In de meivakantie een ronde door Zweden!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

In de meivakantie een ronde door Zweden!

Bericht door Gemineye » zo 19 mar 2023 18:20

We hebben het er al een paar jaar over, maar we hebben het nog nooit gedaan; naar Zweden! Komende meivakantie hebben we twee weken de tijd, en we willen dan een rondreis maken.

Het plan is ongeveer; met de boot van travemunde naar Malmö, dan bij aankomst overnachten in de buurt. Daarna door richting höör en höö, dan via store mosse en skurugata. Vervolgens gaan we via tiveden naar de kust bij Strömstad. Vervolgens zakken we weer langs die kust via Gotenburg naar beneden en dan willen we via de Øresund brug en via Denemarken weer naar huis.

We gaan deels op campings en deels op vrije plekken overnachten. Dat gaan we nog een beetje zien. Veel zin in!!

Ik vroeg me nog een beetje af; ik lees wat tegenstrijdige berichten over dat “wildkamperen”; klopt het dat dat mag op verharde terreinen en dat je daarbij geen stoelen en dergelijke naar buiten mag zetten? Hoe doen anderen dat?
Laatst gewijzigd door Gemineye op zo 19 mar 2023 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 612
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: In de meivakantie een ronde door Zweden!

Bericht door E.T. » ma 20 mar 2023 10:53

Leuk Zweden in het voorjaar, wij zijn vorige jaar met HePi met onze Oldies naar Zweden geweest.

Voor zover ik het heb begrepen mag je met de caravan of camper op parkeerplaatsen of aan het einde van een verhard bospad staan, of aan een meer bij een kampvuur plek. Je mag niet de weg-bospad af of in een natuur reservaat staan. In veel gevalen mag alleen maar overnachten en er maximaal 24 uur staan, kamperen (luifel uitdraaien, stoelen buiten zetten e.d.) is in veel gevallen niet toegestaan. Het echte Wildkamperen mag alleen met een tent en zonder gemotoriseerd voertuig.

In zuid Zweden zijn dit soort plekken wat beperkter dan bv in noord Zweden, kijk anders eens op park4night, daar vindt je ook dit soort plekjes.

Wij zijn afgelopen zomer met de moderne combi (die we toen nog hadden) wat hoger Zweden ingetrokken, hadden toen ook het voornemen om in de natuur te overnachten, maar. uiteindelijk is het er niet van gekomen en hebben we gewoon op campings overnacht/gekampeerd. Uiteindelijk zijn we wel op een camping terecht gekomen waar we een plek kregen toegewezen zonder elektra (was de laatste plek) en daar hebben we 3 nachten gestaan, dat ging prima. Aankomend Zomer gaan we ook weer naar Zweden en dan hoppen we ook weer van camping naar camping.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: In de meivakantie een ronde door Zweden!

Bericht door Gemineye » ma 20 mar 2023 21:09

[re.gif]

Dank voor je reactie!

Tja, wij zijn nog nooit in Zweden geweest dus we gaan maar kijken hoe het bevalt.

Ik begreep eerder vandaag inderdaad dat overnachten wel mag op verharde terreinen, maar dat je dus niet van de weg af mag. Er was nog wat onduidelijkheid over rechten van een camper versus caravan, maar ik verwacht eigenlijk dat dat in de praktijk wel los zal lopen weenie.gif . De app park4night had ik ondertussen ook al gevonden, en ik heb inderdaad gezien dat die verschillende categorieen parkeerplekken aangeeft, waaronder dus ook plekken om te overnachten. We gaan het maar gewoon proberen. Ik zie in diezelfde app ook campings genoeg, dus mocht het toch niks voor ons zijn dan zijn er ook campings genoeg. Ik hik nog wat op tegen de caravan ergens parkeren en dan bijvoorbeeld een stuk te gaan wandelen en caravan achter te laten op een parkeerplek. Dat gaat erg tegen mijn gevoel in geloof ik.

Naar aanleiding van je bericht heb ik er nog eens wat extra op gezocht, maar Zweden lijkt inderdaad onderscheid te maken tussen overnachten en kamperen. Overnachten is toegestaan, kamperen niet. Dus geen stoelen, tafels en luifels blijkbaar. Nou we gaan het zien.

Qua natuur en omgeving lijkt mij een stuk noordelijker zweden mij (nog) mooier, maar laten we hier eens beginnen. Noorwegen lijkt me ook heel mooi, maar dan zou je eigenlijk toch echt met die nieuwe boot verbinding moeten beginnen. Die is behalve super onbetrouwbaar ook schreeuwend duur.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2044
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: In de meivakantie een ronde door Zweden!

Bericht door doubleyou » di 21 mar 2023 01:42

Erg mooie kust onder Strömstad met heel veel eilandjes/schiereilandjes. Ik was er afgelopen zomer. Ik was op weg naar Garviks Camping op Galtö maar die was vol. Ik herinnerde me dat ik op de weg daarheen ergens een campingbordje langs de weg had zien staan dus daar ben in toen gestopt: Camping Galtö. Eenvoudig maar erg leuk! Aan de ene kant een meer en aan de andere kant van de weg een baai. Ze hebben geen website en geen receptie. Je zet je caravan neer en dan komt er in de loop van de middag iemand langs aan wie je betaalt. Lekker simpel :)!
Bijlagen
E47BA7F7-4424-4786-A1D6-AD9AAA17B0DD.jpeg
5F63F09D-EFBE-4471-BB55-A64F2433DDAB.jpeg
60FCB395-77F0-47D8-ABCF-2DF22F57936C.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: In de meivakantie een ronde door Zweden!

Bericht door Gemineye » di 21 mar 2023 08:10

Oh kijk dat ziet er goed uit. En ik dénk eigenlijk dat ik die camping al in mijn lijstje van mogelijke campings had gezet!

Afbeelding

Die kust strook staat inderdaad hoog op ons lijstje, we hebben een aantal dagen voor dat stuk. Misschien iets langer want we hebben wat speling.

Je caravan zo ergens neerzetten en overnachten lijkt me eigenlijk best leuk om eens te doen. Maar je caravan op een camping neerzetten en dan met de auto een stuk eromheen verkennen vergroot je reikwijdte weer wat. Dus we zullen beide doen. Maar een camping daar ergens aan die kust zullen we vast aandoen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Zweden”