Meedenken over mover schakelaar locatie

stefertje
Berichten: 575
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door stefertje » zo 22 jan 2023 17:43

Zoals sommige misschien hebben gelezen heb ik een Enduro EM505FL mover ingebouwd. Ik heb hier de hoofd schakelaar die meegeleverd wordt om in je caravan wand te boren niet gebruik, heb een oplossing met een relais om in en uit te schakelen. Alles is af alleen was ik vergeten een 12v wip schakelaartje te bestellen.
Nu heb ik vandaag een beetje zitten kijken hoe en wat en vind het moelijk om te bepalen waar de schakelaar moet komen, dit kan natuurlijk op 500 verschillende plekken.
Ik had zelf in gedachte om de schakelaar in het keukenblok rechts als je binnenkomt te maken. Dan hoef je alleen de deur open te doen en schakelaar om, maar..... waar laat je dan de afstandsbediening van de mover met houder? Vind het niet mooi als dat in het zicht hangt.
Optie 2 is achter het bagage luik r.v. hier kan dan ook de afstandsbediening gemonteerd worden.

Beide bovenstaande opties hebben nogal wat voeten in de aarde. Aangezien de mover en accu aan precies de andere kant is ingebouwd in de bank betekent dat ik met het snoer de volledige caravan rond moet... niet ideaal, kan uiteraard wel..

Nu dacht ik dat jullie misschien wel ideeen hebben of ervaringen?

Ik heb ook nog een optie 3: In de bank waar de mover en accu zitten kan ik hem ook monteren, dit betekent dat ik dan wel de caravan een stukje in moet wat niet ideaal is maar wel zeer veel kabel en gedoe scheelt.

Ik heb een foto van onze indeling en een foto waar je kan zien waar de bank open staat de schakelaar op de kopse kant monteren. Of direct rechts op de foto op voet hoogte.

Ik hoor graag! dank
Bijlagen
Saphir-495-SKM-2021-762x456.jpg
IMG_7726.jpg
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3511
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door Paul » zo 22 jan 2023 17:53

Ik denk dat er eigenlijk maar 2 praktische locaties zijn.
Of direct bij de ingang van de deur of bij het bagageluik zoals je zelf ook al aangeeft.
Ik heb de afstandsbediening van de mover altijd in het vakje van de deur liggen, ik vind dat wel een handige locatie.
Mijn mover ab heeft geen houder waar je hem in kan hangen.

In mijn nieuwe caravan heeft de dealer het aan / uit knopje voor de accu op een aluminium beugeltje net op de hoek in het service luik gemaakt.
Voordeel is dat hij daar volledig uit het zicht zit en je verder geen beschadigingen in je interieur hebt. nadeel is dat de ab en schakelaar niet bij elkaar zitten.
In de praktijk vind ik dat niet zo een probleem.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door Gemineye » zo 22 jan 2023 18:06

Ik zou zelf denk ik voor de minst invasieve optie kiezen, dat is denk ik achter het serviceluik. Met een 12V snoertje door de bankkast moet lukken toch? Gewoon een paar meter extra bestellen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door WanFie » zo 22 jan 2023 19:17

De domste plekken komen voor. Bij een caravan van een kennis zit die voor in het midden onder het bed. En de toegangsdeur achter de as. Handig...., heb je net je pootjes omhoog en wil je gaan moveren, ben je vergeten de schakelaar eerst om te zetten. Dus of iemand op de dissel hangen of eerst een pootje weer uit.

Bij ons staat de lithium accu vlak naast het serviceluik, de schakelaar zit daar ook en het steuntje voor de afstandsbediening ook. Alles bij elkaar. Een bijkomend voordeel is, dat het stopcontact waar de accu op is aangesloten nu ook bij het service luik zit. Dus altijd stroom bij de hand.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door Chris » zo 22 jan 2023 19:34

Mijn "Opzetsleutel" voor mijn handbediende mover ligt achter het voorste serviceluik.
Ook de waterpas en de accuboor/pootjes sleutel ligt daar..
Mijn houder met de AB van de mover zit daar ook....met AB..
En...
De schakelaar van het relais van de mover zit ook daar.
Die schakelaar zal plaats maken voor de drukknop van mijn nieuwe accu, maar op dezelfde plek ..... omdat die plek zo logisch is.
Alles is wel net "om de hoek" en hoog achter het serviceluik weg gewerkt, je stoot er niet per ongeluk tegen aan dus.

( ik heb wel 2 keycords aan het serviceluik gemaakt, blijft het luik horizontaal open staan en klapt niet naar beneden...)
.
20220720_134757_resized.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door SBerend » zo 22 jan 2023 19:37

Stefertje. Even afhankelijk wat je hebt. Wij hebben een klein zwart knopje in de hoek naast de deur in de zijwand van het keukenblok. Heel goed binnen bereik. Ik heb wel een foto van het knopje. Er moet nog ergens een foto rondzwerven op het forum dat het in de zijwand zit. De AB heb ik in het vuilnisbakje aan de deur. Die gebruik ik niet als vuilnisbak.
Bijlagen
reich-mpp-drukschakelaar-ikwilum.nl.jpg
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23456
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door PD » zo 22 jan 2023 19:54

Direct naast de deur, desnoods naast of boven je uitstroomopening van de ringverwarming.

Wij hebben een piepklein schakelaartje:
Bijlagen
5CC74510-43A0-43B1-BE56-19A0ABCF9145.jpeg
A11AEE5D-705F-4D67-8F1E-9BE2C44DBA3C.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

stefertje
Berichten: 575
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door stefertje » zo 22 jan 2023 20:16

Dank voor jullie reacties, het gaat hier dus ook om een heel klein schakelaartje zoals PD.

[re.gif]
Precies die plek bedoel ik dus ook... bij mij is de rechts als je binnenkomt... Dit is gelijk ook de lastigste plek: Vanaf de achterste bank hier aan de andere kant moet ie dan komen, dit betekent een kabel trekken: van de ene naar de andere kant naar voren, onder de ruimte van het bed voorin, voorlangs tegen de dissel, langs het serviceluik weer naar achter, onder de hangkast door, onder de koelkast door en achter de keuken langs om uiteindelijk in de breedte 1,5 meter verderop te komen...
Het voelt een beetje als nutteloos om zo'n kabel neer te leggen voor een schakelaar maar vraag me wel af wat nou makkelijk is: schakelaar in serviceluik of achter de deur....
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door SBerend » zo 22 jan 2023 20:20

Ik kon mijn foto niet vinden maar ongeveer hetzelfde als hiervoor vermeldt. Ook dezelfde knop.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23456
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door PD » zo 22 jan 2023 20:22

[re.gif] [re.gif]
Waarom niet gewoon 2 kleine gaatjes in de vloer, dan kun je zo oversteken. Beetje kit erin en klaar thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door Chris » zo 22 jan 2023 20:24

stefertje schreef:
zo 22 jan 2023 20:16
Dank voor jullie reacties, het gaat hier dus ook om een heel klein schakelaartje zoals PD.

[re.gif]
Precies die plek bedoel ik dus ook... bij mij is de rechts als je binnenkomt... Dit is gelijk ook de lastigste plek: Vanaf de achterste bank hier aan de andere kant moet ie dan komen, dit betekent een kabel trekken: van de ene naar de andere kant naar voren, onder de ruimte van het bed voorin, voorlangs tegen de dissel, langs het serviceluik weer naar achter, onder de hangkast door, onder de koelkast door en achter de keuken langs om uiteindelijk in de breedte 1,5 meter verderop te komen...
Het voelt een beetje als nutteloos om zo'n kabel neer te leggen voor een schakelaar maar vraag me wel af wat nou makkelijk is: schakelaar in serviceluik of achter de deur....
Waar zit de AB ????
In die buurt is handig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

stefertje
Berichten: 575
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door stefertje » zo 22 jan 2023 21:05

[re.gif] [re.gif]
Ja, daar heb ik ook over na zitten denken... maar het wordt straks met de bank airco een gatenkaas... voor die leidingen moet ik ook 2x door de vloer om daar uit te komen... Er loopt wel een slang van de truma vanaf deze bank naar de andere kant onder de caravan door.... Hoe heet wordt die kachel eigenlijk? ik kan hem ook daar doorheen laten lopen....?

[re.gif] Chris, de AB heeft nog geen plek... die komt dichtbij de schakelaar.. :-)
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door Gemineye » zo 22 jan 2023 21:19

Maar als je dat draadje door de bankkast naar de andere kant kunt voeren dan is dat toch geen probleem? Dat lijkt me eenvoudig te doen?


Edit; ik zie net dat dat niet het geval is. Dan zou ik denk ik een schakelaar in buitenwand overwegen.
Laatst gewijzigd door Gemineye op zo 22 jan 2023 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23456
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door PD » zo 22 jan 2023 21:20

[re.gif] [re.gif]
Ik zou geen elektra in de verwarmingsbuis leggen; de Truma Combi verwarmt de boiler tot ca. 65 C dus zo warm zal de verwarmde lucht ook mogelijk kunnen worden. Hooguit wanneer je een speciale warmtebestendige kabel gebruikt maar een tweetal gaatjes ter grootte van een speldenkop lijkt me dan eenvoudiger.

Het is slechts een twee-aderig signaalkabeltje, dus hooguit een boortje van 6 mm (of kleiner).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

stefertje
Berichten: 575
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door stefertje » zo 22 jan 2023 21:27

[re.gif] [re.gif] hoe bedoel je gemineye? Als ik vanaf de bank naar de andere kant van de caravan wil, dus de kant van de keuken moet ik richting dissel, dwars oversteken helemaal voorin en weer terug om bij het serviceluik of keukenblok te komen… misschien dat ik maar het serviceluik ga nemen. Scheelt een hoop gedoe..

PD.. je optie voor onderlangs hou ik in gedachte.. enerzijds is dat het makkelijkste maar anderzijds voelt het een beetje als je straks onder die hut kijkt je allemaal dingen van links naar rechts zie lopen..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door Gemineye » zo 22 jan 2023 21:31

Stefertje; ik had niet goed gelezen, sorry. Ik las later dat het best ingewikkeld was. Dan zou ik denk ik een schakelaar in de buitenwand overwegen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 986
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door Rodo » zo 22 jan 2023 21:44

Bij mij heb ik hem in de bank van de treinzit geplaatsts. Staat ook de accu en boiler in. Ik kon binnen nergens anders (uit het zicht) heen. Buitenom had ik geen zin in. Kan nu met een pas in de wagen de schakelaar omzetten en vind het goed genoeg. Je kunt wel van alles verzinnen wat fout kan gaan en je snel bij de schakelaar moet kunnen, maar wat is de kans op?!
9A2B2921-DD4D-4A58-A36C-E48FF8834C1D.jpeg
Vaak kan ik met de auto de caravan al goed op de plaats zetten, voor 3-4 dagen maakt het dan ook niet uit of hij geheel ‘strak’ staat.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door Chris » zo 22 jan 2023 21:48

stefertje schreef:
zo 22 jan 2023 21:05
[re.gif] [re.gif]
Ja, daar heb ik ook over na zitten denken... maar het wordt straks met de bank airco een gatenkaas... voor die leidingen moet ik ook 2x door de vloer om daar uit te komen... Er loopt wel een slang van de truma vanaf deze bank naar de andere kant onder de caravan door.... Hoe heet wordt die kachel eigenlijk? ik kan hem ook daar doorheen laten lopen....?

[re.gif] Chris, de AB heeft nog geen plek... die komt dichtbij de schakelaar.. :-)
Ik heb ook eens zo'n onmogelijke draad moeten trekken, die heb ik idd door de hete luchtbuis van de rondzit verwarming getrokken.
Nu wordt die buis vast geen 65 graden volgens mij.... ( nooit gemeten) .
Maar voor de bedrading heb ik wel Teflon gebruikt, dat is hitte bestendig.
Ik heb daar nog van liggen, rood en blauw, uitstekend voor jou schakelaar.
Alleen hoe lang dat is... moet ik dat opmeten.
Je mag het hebben..
( voor de zekerheid even een aanstekervlam onder gehouden... gebeurt niks mee, smelt niet.. dus dit is zeker teflon. )
.
20230122_214904.jpg
20230122_214923.jpg
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Graantje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 11 aug 2018 15:10

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door Graantje » zo 22 jan 2023 22:37

Hier ook achter het luik met een houdertje voor de afstandsbediening. Ideaal om niet met vieze schoenen eerst de hut in te hoeven.
Ik heb de dealer een 7 aderige kabel onder de caravan door laten trekken, zodat ik meteen draden had voor de niveausensor van de water tank die achter het zelfde luik zit. En ja, van de 7 dus nog een paar aders over, voor als ik nog wat bedenk …
Volvo V90 D4 - Dethleffs 530FSK 2018

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door hendrik38 » ma 23 jan 2023 06:54

Dag Stefertje!

Je weet dat ik dezelfde caravan had. Ik had de 12 v schakelaar in de achterste bank zitten, daar waar de accu in zit. Werkte wat mij betreft prima, want ik gebruikte hem eigenlijk nooit. 1 nadeel, als je er een keer tegen aan komt met je voeten dan gaat hij om. Is mij 1 keer gebeurt, op de aller eerste camping met de nieuwe caravan...en ik maar niet snappen waarom de mover dacht da tik nog aangekoppeld aan de auto was en niet wilde werken... :-)

De afstandsbediening had ik liggen in het vakje als je in de deuropening staat direct rechts, dus vanuit buiten te pakken. Ik had klitteband op de achterkant en drukte hem daar op vast. Werkte perfect.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door Pakkie » ma 23 jan 2023 08:05

Ook hier een heel klein schakelaartje rechts om de deur in het keukenblok. Bij de vorige caravan zat hij achter het serviceluik, maar dat vond ik maar onhandig omdat je iedere keer dat serviceluik open moet maken. Ik hoef daar niet te zijn en vaak zie je weer dat er allerlei beugeltjes/constructies gemaakt worden om het knopje te bevestigen of om te voorkomen dat er allerlei spullen tegenaan schuiven. Accu zit er ook recht tegenover dus vergelijkbaar als bij jou. Kabeltje loopt bij ons onder de caravan door mede omdat hij destijds naar de dissel liep voor zo'n lelijke disselschakelaar. Kabeltje terug gehaald en bij keukenbok naar binnen. Ziet er verder heel netjes uit onder de caravan en als je het niet weet zie je het niet eens. Daarbij: hoe vaak kijk je nu onder je caravan knipoog.gif. Ik zou dus voor de optie buitenlangs gaan als je binnendoor als een te grote uitdaging ziet.

In mijn ogen is er geen fijnere plaats voor dat schakelaartje dan hier thumbup.gif

knopje.JPG
knopje.JPG (41.64 KiB) 1228 keer bekeken
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door meeder » ma 23 jan 2023 08:48

Bij ons zit de hoofdschakelaar van de mover achter het serviceluik. Dat luik moet toch altijd open op de camping dus ik heb er weinig moeite mee.

stefertje
Berichten: 575
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door stefertje » ma 23 jan 2023 09:06

Ik denk toch dat ik maar ga voor de optie gelijk achter de deur in het keukenblok. Dan inderdaad maar onder de vloer door om geen oneindig lang snoer te creeeren. Hoe hebben jullie deze vastgemaakt aan de vloer zodat het niet gaat hangen? of ook nog in een gootje?
@Chris: De verwarmingsbuis loopt ook weer meer naar voren, naar de voorste hangkast zag ik, dus moet nog even bedenken of ik dat wil doen of niet... ik laat het je weten.. thanks!
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door Chris » ma 23 jan 2023 09:14

Ik heb van voor naar achter een grijze 16 mm elektrapijp zitten
Gewoon met bengeltjes.
Dwars kan ook.
Heb je geen last van een event reservewiel of een vloer steunbalk daar??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

stefertje
Berichten: 575
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Meedenken over mover schakelaar locatie

Bericht door stefertje » ma 23 jan 2023 10:28

Stukje elektra pijp moet wel lukken. Zit te denken om dan gelijk een snoer te leggen vanaf de elektriciteits kast voor de bank airco die nog moet komen... kan die gelijk door dezelfde pijp met een nieuwe automaat alleen voor de airco.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”