De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Plaats reactie
Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Wie-niets » do 8 dec 2022 13:48

Gaat Eriba nu de prijzen zo langzamerhand de pan uit rijzen en de besteding door allerlei verhogingen zich meer richten op modellen voor de door meerdere generaties te gebruiken caravans?

Er is iets voor te zeggen maar kent ook zijn kanttekeningen. ( b.v. hele goede afspraken maken of vaststleggingen op papier)
Link
https://www.campingtrend.nl/nieuws/cara ... light-515/

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door doubleyou » do 8 dec 2022 22:47

Ik denk dat opa en oma heel snel klaar zijn met deze indeling. Dat dwars- en hooggeplaatste tweepersoonsbed bed lijkt me niet echt handig als je lijf wat strammer is geworden scratch.gif knipoog.gif .

Eriba heeft duidelijk een andere strategie gekozen door de dure en luxere Nova te schrappen. Dat was niet het model voor de jongere generaties. Duurder en zwaarder en daardoor bereikbaar voor de groep die wat vaak meer te besteden heeft: de 50 plus generatie. Ik zie die niet overstappen op een 515 met stapelbedden zodat de kleinkinderen meekunnen en de kinderen er in het hoogseizoen mee weggaan.
De Nova is jaren een begrip geweest. Eriba/Hymer is altijd een kwaliteitsmerk geweest met een stevig prijskaartje. Onbegrijpelijk dat ze het hogere segment hebben verlaten.

Opvallend is dat juist Knaus met de nieuwe Azur het hogere segment is ingestapt. Er is nog steeds een markt voor de wat duurdere en luxere caravans.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 697
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Jeroent83 » do 8 dec 2022 23:23

Wij hebben de caravan ook samen met mijn Ouders. Hun gaan niet zo vaak 2 of 3x per jaar en dan buiten onze vakanties.
Qua afspraken financieel is gewoon alles 50/50, Goed verzekeren en belangrijk samen de juiste indeling vinden ;)
Wij hebben in eerste instantie gekozen voor 2 apparte bedden omdat dit hun wens was, nu valt ons dat natuurlijk erg tegen en zijn we in overleg aan het kijken naar een Caravan met Queensbed.

Het grote voordeel zijn gewoon de kosten en de Caravan wordt tenmiste gebruikt.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door moyzo » vr 9 dec 2022 08:18

Achterburen hadden destijds een LMC met een slaapdak samen met ouders. Ik vind het eigenlijk wel een hele goede indeling op die manier met een optioneel slaapdak naast gewone bedden.zoals dat beschreven staat op de eriba site.
Ook voor gezinnen met iets oudere kinderen is het ideaal lijkt me, vaak lees je dat ze slaapplaatsen voor de reis of de korte trips op zich zoeken voor kids die daarna in eigen tentje gaan.
De kinderen van de achterburen vonden het geweldig : hun daktent.
Ouders gingen vaak met de caravan weg, stonden ook gedurende voorjaar op vaste plaats en kids konden dus ook logeren bij opa en oma. In de zomer gingen de buren zelf op pad met de caravan.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2086
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Aviva » vr 9 dec 2022 08:55

Het model dat TS laat zien van Eriba heb ik onlangs ook eens wat nader bekeken. Afgelopen weekend was hij ook bij RTL 4 in Camp To Go.
Wat mij al meteen opviel was de prijs. Zo even uit mijn hoofd met een beetje aankleding ga je richting de 25k.

Eigenlijk is het precies dezelfde indeling als Bürstner, LMC en Dethleffs ook bouwen. Mijn zwager heeft de Bürstner Premio Life 490 TK. Die caravan kocht hij in 2019 voor nog geen 18k. Dat vind ik een heel verschil met de prijsstelling die Eriba nu op deze caravan zet. Ik vraag me af of het prijsverschil terug te vinden in bijvoorbeeld de kwaliteit van het product.

Afgezien van Eriba vind ik sowieso dat caravan de afgelopen jaren enorm in prijs zijn gestegen. De bruto prijs van een Adria Altea ligt meer dan 50% hoger dan in 2018. Nu zit er ook wel iets meer op die caravan, maar toch ik vind het een forse verhoging. Het is zo langzamerhand een uitdaging om nieuw onder de 20k nog iets te kopen, maar ook onder de 25k wordt de spoeling steeds dunner.

Ik begreep van van een dealer dat met name bij de caravans de voorraden weer toenemen en de showrooms voller zijn dan in de afgelopen twee jaar. Mogelijk gaat dat in modeljaar 2024 ook wat met de prijs van caravans doen. Je zou denken met de toenemende inflatie dat de vraag naar nieuwe caravans zal afnemen. In een filmpje van Jos Mark (Campingtrend) bij Cartago campers in Duitsland kwam ook naar voren dat het materiaal tekort oplost en ze verwachtten medio 2023 met de huidige omstandigheden weer volop te kunnen produceren.

Voor wat betreft het delen van een caravan, daar zit ik echt niet op te wachtten. Het is misschien voordeliger maar ik wil graag weg kunnen als ik weg wil. Ik kan me voorstellen dat je er voor kiest als je portemonnee het niet toelaat en dan is het indien goede afspraken gemaakt een hele goede manier denk ik. Het is dan vast goedkoper dan elk jaar voor een aantal weken een caravan te huren. Het zal ook met name afhangen hoe beiden de caravan willen gebruiken. Gebruikt het gezin hem alleen maar drie weken zomer en willen de ouders toch alleen maar in het voor en naseizoen. Dan is het makkelijker te combineren.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door doubleyou » vr 9 dec 2022 09:35

Het slaapdak vind ik een topvinding thumbup.gif. Ik denk dat het erg goed werkt met de juiste indeling om de caravan als deelcaravan voor grootouders en kinderen te gebruiken. Maar bij de Feeling en de Nova Light 515 zit het probleem in de indeling met dat hoge dwarsbed voor. Bij LMC kan het slaapzak als optie in modellen met Frans bed, enkele bedden of queensbed. Dan lijkt het me de ideale oplossing als generatiedeelcaravan.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Rodo » vr 9 dec 2022 09:45

Eriba heeft zich altijd al aan de bovenkant van de markt begeven in de desbetreffende segmenten. Hier zal niets aan veranderen binnen de Hymer groep, anders kannibaliseert het teveel binnen de groep. Of delen de toekomst is? Waarom niet, auto delen neemt ook ieder jaar stapsgewijs toe. Het kan voor sommige een uitkomst zijn om alle kosten te delen.
En duur? Ook caravan bouwers zijn afhankelijk van externe kosten: materiaal, energie en transport. Kostte een container verschepen uit bv China 3 jaar geleden nog €1300,— nu is dat al €11000,— Tel daarbij op de inflatie en loonkosten dan ga je dit jaar alleen al richting 20% verhoging. Tel ik afgelopen jaar nog niet mee. Volgend jaar zal wat lager uitvallen maar zal de stijging ook bovengemiddeld uitvallen. Tja, we hebben jaren achtereen boven onze stand geleefd.
Laatst gewijzigd door Rodo op vr 9 dec 2022 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Spending a fortune to live like a wanderer

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Wie-niets » vr 9 dec 2022 09:57

Het valt mij ook op dat de prijzen van de Caravans de laatste jaren flink zijn gestegen.
De modellen hier genoemd als vanaf prijs zijn respectievelijk zoals in het artikel staat:
Eriba Feeling 515 € 26590
Eriba Nova Light 515 €27390

Tel daar nog de eventuele afleveringskosten een mover en tent of luifel erbij en dan ben je zo over of nabij de € 30000 .
Als deze kosten of gebruik te delen zijn en je houdt van kamperen maar meer dan € 30 tot 35K niet op te brengen is, kan er wel een markt voor zijn.

Zit net te kijken in de nieuwe brochure van LMC maar ook daar betaal al flinke prijzen.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door moyzo » vr 9 dec 2022 13:00

Eriba zit inderdaad in de hogere prijsklasse maar menigeen die een Eriba bezit of heeft bezeten kan beamen dat deze caravans kwalitatief ook tot die klasse behoren.
Wij waren destijds ook enorm verwend met de kwaliteit van de Eriba Nova destijds, hadden we niet zo'n ellende met het slapen in het Franse bed ondervonden dan hadden we hem nog steeds.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door doubleyou » vr 9 dec 2022 18:18

Rodo schreef:
vr 9 dec 2022 09:45
Eriba heeft zich altijd al aan de bovenkant van de markt begeven in de desbetreffende segmenten. Hier zal niets aan veranderen binnen de Hymer groep, anders kannibaliseert het teveel binnen de groep.
Daarom is juist zo vreemd dat Eriba de Nova heeft geschrapt. Binnen de Hymer groep is er geen ander merk dat in het hoogste segment zit dus van kannibalisatie is geen sprake.

Niet alleen Eriba heeft wijzigingen in de strategie qua topsegment.
Bij Fendt bestaat het aanbod van de Diamant vanaf modeljaar 2023 ook nog maar uit 3 modellen. De Brilliant is een paar jaar terug al geschrapt. In de Tendenza lijn zitten een paar duurdere modellen speciaal voor de wintersport met standaard Alde. Ook een wat onduidelijke keuze in mijn optiek. Waarom niet gewoon alle Tendenza’s in een wintereditie aanbieden?
Bij Hobby is de succesvolle en opvallende Premium als vlaggenschip geschrapt. Daarvan heeft Hobby er toch een hoop verkocht. Het was duidelijk het topmodel met bijzonder strakke styling. De Maxia gaat die positie vast niet overnemen. Te weinig onderscheidend als topmodel.

In het duurdere segment heb je verder alleen nog de Adria Alpina, de Dethleffs Beduin Scandinavia, de Tabbert Puccini en Cellini, Polar en Kabe. En sinds kort dus Knaus met de Azur. LMC heeft nog de Exquisit VIP maar die is meer gericht op een andere doelgroep. Gezien het succes van Kabe buiten Scandinavië de laatste paar jaar zou je denken dat er echt wel een boterham te verdienen is in dit segment. Blijkbaar denkt Hymer daar anders over 🤔.

Maar goed…..het ging hier over de generatiedeelcaravan dus ik dwaal af :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door doubleyou » vr 9 dec 2022 18:20

moyzo schreef:
vr 9 dec 2022 13:00
Eriba zit inderdaad in de hogere prijsklasse maar menigeen die een Eriba bezit of heeft bezeten kan beamen dat deze caravans kwalitatief ook tot die klasse behoren.
Wij waren destijds ook enorm verwend met de kwaliteit van de Eriba Nova destijds, hadden we niet zo'n ellende met het slapen in het Franse bed ondervonden dan hadden we hem nog steeds.
Wat was dan de overweging om naar Knaus te switchen en niet voor een Eriba Nova met enkele bedden te kiezen?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Boy53
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 3 aug 2022 21:24

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Boy53 » vr 9 dec 2022 19:15

wat ben ik blij dat ik nog het oude model Eriba nova 465 hebt aangeschaft dit jaar .
de nieuwe modellen vind ik persoonlijk er echt niet uitzien ,

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door moyzo » vr 9 dec 2022 20:36

doubleyou schreef:
vr 9 dec 2022 18:20
moyzo schreef:
vr 9 dec 2022 13:00
Eriba zit inderdaad in de hogere prijsklasse maar menigeen die een Eriba bezit of heeft bezeten kan beamen dat deze caravans kwalitatief ook tot die klasse behoren.
Wij waren destijds ook enorm verwend met de kwaliteit van de Eriba Nova destijds, hadden we niet zo'n ellende met het slapen in het Franse bed ondervonden dan hadden we hem nog steeds.
Wat was dan de overweging om naar Knaus te switchen en niet voor een Eriba Nova met enkele bedden te kiezen?
Die indeling was er niet meer op dat moment, de Nova had toen alleen dat bed met die hap eruit. We vonden het interieur van die serie ook niet mooi. Op dat moment zaten we ook nog met een gewichtsbeperking met de lease auto destijds anders was het gelijk een Tabbert van 2000 kilo geworden. En deze bevalt nog veel beter op alle vlakken.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Lucas » za 10 dec 2022 12:11

Slaapdak vind ik ook een geweldige vinding, zo maak je van een niet buitensporig grote en zware caravan toch een volwaardige 6-persoons slörhut. En er zullen ook vast allerlei praktische nadelen aan zitten, maar een nacht doorbrengen onder zo'n slaapdak lijkt me wel een bijzondere ervaring.

Verder is het idee van een "meerdere generatie caravan" toch niet zo bijzonder? scratch.gif Ik ken wel mensen die hun caravan met stapelbed ook delen met hun (schoon)ouders. Ofwel de kleinkinderen kunnen dan makkelijk komen logeren, of ze gebruiken het om spullen neer te leggen. Een vast bed en zithoek is dan nog over.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Rodo » za 10 dec 2022 14:15

doubleyou schreef:
vr 9 dec 2022 18:18

Bij Hobby is de succesvolle en opvallende Premium als vlaggenschip geschrapt. Daarvan heeft Hobby er toch een hoop verkocht. Het was duidelijk het topmodel met bijzonder strakke styling. De Maxia gaat die positie vast niet overnemen. Te weinig onderscheidend als topmodel.
“Een hoop verkocht” wil niet zeggen dat ze winstgevend zijn. De duurdere (premium) modellen zullen best wat geld in het laatje brengen, maar is het voldoende in verhouding ? Die afweging zal een fabrikant iedere dag weer moeten nemen. Premium- of generatie model, of welk niche model dan ook. Als uit onderzoek blijkt dat de lopende band beter rendeert op een b.v. generatie model dan een premium, is de keus snel gemaakt. De huidige pensionado heeft wat te besteden, algehele toekomstbeeld is dat dit rap veranderd voor de volgend generatie pensionado’s. En dan kan een generatie caravan een goede uitkomst zijn. Voor koper(s) en fabrikant. Tel daarbij op dat de mens steeds individueler word wat voor fabrikanten een enorme uitdaging word. (Gedeeltelijk) Tailor-made bouwen zal waarschijnlijk ook in de middenklasse zijn weg vinden. Zoals aan de eerdere reacties al af te lezen valt: zoveel menden, zoveel wensen.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door doubleyou » za 10 dec 2022 21:17

Over het algemeen verdient een fabrikant aan zijn duurste modellen het meest. Zo is het in de autobusiness en in de caravanbusiness zal het niet anders zijn. Als Hobby niet genoeg verdiende op de Premium hebben ze ergens iets fout gedaan.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Rodo » za 10 dec 2022 21:44

doubleyou schreef:
za 10 dec 2022 21:17
Over het algemeen verdient een fabrikant aan zijn duurste modellen het meest.
In centen: ja, in procenten: nee. Let wel, ik heb het over fabrikanten, geen dealers!
Er is een verschil tussen winst en rendement. Winst per eenheid wil niet zeggen dat iets (caravan of wat dan ook) rendeert. En op jaarbasis tel het rendement van het kapitaal.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Conradi » zo 11 dec 2022 00:22

doubleyou schreef: Daarom is juist zo vreemd dat Eriba de Nova heeft geschrapt. Binnen de Hymer groep is er geen ander merk dat in het hoogste segment zit dus van kannibalisatie is geen sprake.
Hymer richt zich vol op campers. De Nova had altijd een unieke constructie. Nu anderen binnen de groep voortaan de Eriba’s bouwen, past die constructie niet tussen de massa-productie van de andere modellen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Conradi » zo 11 dec 2022 00:26

Rodo schreef:In centen: ja, in procenten: nee.
Ik denk dat je bedoeld te zeggen dat de marges veel beter zijn, maar het volume veel kleiner is.

Sowieso zie je dat investeringen in een caravan hoger worden: fabrikanten doen ook langer met een model op het terug te verdienen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door doubleyou » zo 11 dec 2022 10:09

Conradi schreef:
zo 11 dec 2022 00:22
Hymer richt zich vol op campers. De Nova had altijd een unieke constructie. Nu anderen binnen de groep voortaan de Eriba’s bouwen, past die constructie niet tussen de massa-productie van de andere modellen.
Volgens mij heeft juist die beslissing om de Nova op een andere plek te bouwen ervoor gezorgd dat de kopers zijn afgehaakt. Het prijskaartje was nog steeds stevig, geen Pual constructie meer en het verschil in kwaliteitsbeleving met de oude Nova was merkbaar.
De Eriba Nova 545 stond in eerste instantie bovenaan mijn lijstje maar na ‘m uitgebreid bekeken te hebben viel deze ook weer af.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Wie-niets » zo 11 dec 2022 10:46

[re.gif] [re.gif]
Je was me voor maar hier op inhakend
Het grootte in volume afzet op de ( Nederlandse) markt zit in de 4.20 tot 5. 00 meter opbouw modellen.
Verder gaat men steeds meer doelgericht inspelen( promoten) als ik hier b.v. de LMC bij de modellen reeksen zie met teksten als:
B.v.
-Sassino het instap model voor jonge kopers en gezinnen- ( smal en licht)
-LMC Style de Flexibele Allrounder voor de vakantie met het gehele gezin.
Etc.etc om te eindigen voor een ( kleine) doelgroep met Extravagantie op wielen voor exclusief reizen in luxe als Tandemasser verkrijgbare LMC Exquisite VIP .

Trouwens als je een beetje bij het " kale " model van de reeksen aan het configureren gaat zit je zo duizenden euro' s hoger.
Oh, heb trouwens geen aandelen LMC hoor knipoog.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Daphne » zo 11 dec 2022 12:19

doubleyou schreef:
zo 11 dec 2022 10:09

Volgens mij heeft juist die beslissing om de Nova op een andere plek te bouwen ervoor gezorgd dat de kopers zijn afgehaakt. Het prijskaartje was nog steeds stevig, geen Pual constructie meer en het verschil in kwaliteitsbeleving met de oude Nova was merkbaar.
Dat klopt. Veel Nova bezitters (tot bj 2018) houden daarom ook de “oude” Nova omdat de nieuwe bouw niet meer dezelfde kwaliteit heeft. De Nova L en de Feeling worden nog wel volgens de oude bouw met PUAL en de typische ronde vormen gebouwd. Ondanks het stevige prijskaartje gaan deze types als warme broodjes over de toonbank.

BTW, wij hebben de genoemde 515 bij de dealer gezien en het is best een leuke en slimme indeling. De hoogte van het bed valt reuze mee. De tafel schuift mooi onder het bed zodat deze vrij toegankelijk is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2086
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door Aviva » zo 11 dec 2022 14:58

Daphne schreef:
zo 11 dec 2022 12:19
BTW, wij hebben de genoemde 515 bij de dealer gezien en het is best een leuke en slimme indeling. De hoogte van het bed valt reuze mee. De tafel schuift mooi onder het bed zodat deze vrij toegankelijk is.
Maar de vraag blijft waarom zou je zoveel meer uitgeven aan een Eriba van dit type als de dezelfde indeling ook kunt krijgen bij Dethleffs, LMC en Burstner. Ook Erwin Hymer groep caravans. Is dat alleen het hefdak waardoor de caravan lager is achter de auto. Of is de kwaliteit wel degelijk anders.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: De meerdere generatie caravan voor heden c.q. de toekomst?

Bericht door doubleyou » zo 11 dec 2022 20:53

Je kan ze qua indeling vergelijken, en het zijn bewust licht gebouwde caravans, maar daar houdt het qua vergelijking dan ook meteen op. Ik vind het verschil in bouwkwaliteit en materiaalgebruik bij de Nova L t.o.v. de Sassino/ Premio Life en C-Joy heel duidelijk te zien/voelen. De Nova L is duidelijk geen uitgekleed instapmodel. Het zijn overduidelijk geen concurrenten van elkaar.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”