Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door WanFie » do 8 dec 2022 13:30

Chris schreef:
do 8 dec 2022 12:49
Dit zeer generaliserende regeltje van jou bijt in mijn ziel ...als ras techneut.
Voor mij zijn de problemen die met onderstellen ontstaan vaak liggen aan slecht onderhoud en onkunde en lompigheid.

Onderhoud jaarlijks bij de dealer, want niemand kan zelf iets aan zijn as verbeteren, simpelweg de spullen niet.
Onkunde..... zeer pijnlijk om te horen...juist ik die daar zo alert op is..
Lompigheid.... kick in the family jewels...

Wat je zelf allemaal meegemaakt hebt, of niet meegemaakt hebt is echt geen maatstaf om anderen de les mee te lezen.
Ik neem onkunde van de caravanbouwers ook mee. En lompigheid is misschien wat "lomp" uitgedrukt, maar daaronder vallen overbelasting, over slechte wegen en drempels jakkeren. En bij goed onderhoud komen problemen met de as er echt wel vroegtijdig uit. Mits een caravanbedrijf zijn taak serieus neemt tenminste. En onder onkunde vallen ook het verschil tussen links rechts belading.

Dit is absoluut niet persoonlijk bedoeld, wanneer dit zo overkomt, SORRY.

Het is eerder een aanzet om de caravanbouwers/gebruikers te attenderen op de beperkingen van de huidige caravans. Stel voor, een caravan van 1800 kg (met alle accessoires op). En een as van 2000 kg. Dan blijft er maar 200 kg over. Dus zonder "lading" is de as al voor 90% belast. Overbelading heb je dus heel snel. Dit ook, omdat die 100% ook echt al optimistisch is en met nieuwe rubbers onder bijna laboratoriumomstandigheden zijn getest.

Onder onze Wilk zat een zwaardere as dan het toegestane draagvermogen. Ik dacht een as van 1500 kg en toelaatbaar 1350 kg totaal. Zo hoort het eigenlijk.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Jekihero

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Jekihero » do 8 dec 2022 14:14

Onkunde bij caravanbouwers............Laat die caravanbouwers zich nou verlaten op de kwaliteiten en kennis van de toeleveranciers. Bovendien laten de caravanbouwers de kopers kiezen dus weten ze heus wel hoe de steel aan de vork zit en die hoeven echt niet geattendeerd te worden op de beperkingen van hun product. Dat weten ze heel erg goed, en een beperking is nog geen tekortkoming.

Daarnaast ga je er van uit dat de commerciële max. aslast dezelfde is als de technische max en dat is ook niet zo. Daar zit altijd marge in net als bij b.v. kogellagers, daarbij worden minimaal twee berekeningen gemaakt 1 op sterkte en 1 op levensduur. Vervolgens wordt de juiste keuze gemaakt.

Persoonlijk vind ik het verwarrend en onnodig een 1.500 kG as onder een max. 1.350 kG caravan te plaatsen. Waarom in hemelsnaam zou je dat doen? Wat moet de as nog meer kunnen dragen dan de caravan? De veiligheidsmarge wordt in in de regel door NEN bladen gedefinieerd en als er geen norm is zal de constructeur daar invulling aan geven en kijken naar vergelijkbare constructies alvorens ter keuring te gaan . En als er geen passende standaard is pak je eerstvolgende uit de reeks. Heb je geen 1.350 kg as in de je pakket dan pak je eerstvolgende. Maar ook hiervoor geldt weer dat de commerciële redenen, hoe die ook zijn, altijd worden meegenomen.
Als je een caravan aanschaft mag je er van verwachten dat hij kan doen waarvoor hij wordt aangeboden. Staat die op een max 1.700 kG as dan weet iedereen dat dat niet voor de lol is maar dat je je daar aan moet houden. Dat geldt voor de kogeldruk, maximale snelheid en alle andere beperkingen die ons worden meegegeven in de instructieboekjes.
Laatst gewijzigd door Ab op do 8 dec 2022 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » do 8 dec 2022 14:20

Ter aanvulling op dat laatste, ondanks al in je woorden leesbaar...
Aangenomen dat de caravan als caravan gebruikt kan worden, en dus alle normale wegdek gebruikt mag worden.
Iedereen zal op een kuilenpad zijn snelheid daar zeker op aanpassen.
Ook een slecht wegdek hoort bij wegdek..

Tja excessen daargelaten natuurlijk... als je in een sinkhole knalt is ook de auto naar de barrebiesjes.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door SBerend » do 8 dec 2022 14:39

Het overbelasten is bij caravanbouwers echt wel bekend. Sowieso bekend bij de importeurs. Maar de gebruikers hebben steeds nieuwere eisen. Er wordt dan aangeven dat ze dan wel naar een andere caravanbouwer gaan die dat wel wil. Kijk alleen maar eens naar de tv uitzendingen van WIJ ZIJN ER BIJNA wat er aan spullen uit de caravan gehaald wordt. De wet bepaald mede de gewichten voor zowel de auto' s en de daar achterhangende voertuigen.. Een beetje zelf nadenken kan ook dat je niet alles mee kunt nemen. De kwaliteit komt ten opzichte van het gewicht ook onder druk te staan. Slechte wegen en drempels. Daar zijn de gemeentes en rijkswaterstaat die dat bepalen Snelheid er uithalen is het belangrijkste. Dat er te hard en zoals uw woorden zijn te lomp over heen gereden wordt is in dat geval " jouw en ons" probleem en de vele bezuinigingen op wegenonderhoud kun je caravanbouwer ook niet op afrekenen. Straten in gemeentes worden met minimale breedte aangelegd. Veel opstaande randjes die o.a. ook door vrachtwagens meegepakt worden. Alleen de auto's al zijn daarin al een stuk beter dan vroeger. Toen had binnen no-time al uit balans geraakte wielen. Het is wel hoe je er zelf mee om gaat
Laatst gewijzigd door Ab op do 8 dec 2022 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Wie-niets » do 8 dec 2022 15:30

Jekihero schreef:
wo 7 dec 2022 10:42
Weer OT.
Verkopers van gebruikte caravans laten ze er soms fris uitzien door de as iets te ontlasten waardoor de caravan hoger komt te staan. Wees daar kien op ik heb dat afgelopen weekend zelf geconstateerd.
Eigenlijk wel benieuwd waardoor en waaraan je dat geconstateerd hebt.....
B.v.
Pootjes allemaal vrij strak uitgedraaid waren en zodoende opbouw b.v. 2-3 centimeter hoger uit de ware ashoogte of wielhoogte stonden.
Of een potkrikje onder het chassis of as.
Dat roept dan toch gelijk al vragen op?

Btw ... je moet dan wel goed de referentie waardes kennen wat de nieuwstaat aan hoogte verschil gaf.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » do 8 dec 2022 16:04

de werkplaatschef van mijn dealer wees mij aan dat de draagarm zo'n 15 - 20 graden naar beneden gericht moet zijn.
15 tot 20 graden kan je natuurlijk nooit exact zien zo op het oog, maar was zijn tip..
Het chassis is je richtpunt....noem dat 3 uur...
De draagarm moet dan ergens rond vier uur - half vijf "aanwijzen".
Vier uur is een goed gemiddelde..
Extreem doorgezakte assen staan bijna ook op 3 uur... dus gelijk in richting met het chassis.
Het is een vuistregeltje, een handigheidje om doorgezakt te kunnen zien.... geen meetgegeven.

Als jullie dit begrijpen, ik had er een werkplaatschef bij die het gewoon aanwees... klaar als een klontje voor mij.
En nog een...

Een doorgezakte DELTA as...
Voor de caravan, voor het wiel, onder de caravan door kijken.
Zie je het wiel scheef staan, loopvlak naar buiten en bovenaan naar binnen.... doorgezakte delta as.
Paul heeft hier een top foto van gemaakt bij zijn vorige caravan.
Zal ik effe opzoeken.

Zie hier die scheefstand: viewtopic.php?t=39278&hilit=delta+as+bi ... 00#p821992
Laatst gewijzigd door Chris op do 8 dec 2022 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jekihero

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Jekihero » do 8 dec 2022 16:04

[re.gif] [re.gif] Nieuw en oud staan er niet ver uit elkaar. Potkrikje heb ik niet gezien, MTM staat op de verkoop bordjes.
2 cm valt niet op 5 wel en een duimstok heb ik altijd in de kofferbak.

TFJ

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door TFJ » do 8 dec 2022 16:09

Ik ben voornemens om als ik de nieuwe caravan heb gelijk de hoogte op te meten en dit ook te doen als deze beladen is.
En dan kijken hoe het verloopt over de jaren.


Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door doubleyou » do 8 dec 2022 16:31

Die ‘asverzwaring’ is voor veel caravanmerken een mogelijkheid om makkelijk geld te verdienen. Asverzwaring tegen meerprijs terwijl het slechts een administratieve kwestie is 🙄? Dat een andere, zwaardere as ( dus een 2000 kg as ipv een 1800kg as) extra kost vind ik logisch en acceptabel.

Caravan- en autofabrikanten verdienen natuurlijk flink aan de opties die je kan bijbestellen. En ze lijken erg genereus vanwege de pakketten die ze met korting aanbieden. Knaus biedt doorlopend actiemodellen aan: van Silver Selection tot 60 Jahre……..allemaal om de klant te verleiden meer geld uit te geven :). Die goodies snoepen niet alleen wat van je banksaldo maar ook een stuk van je laadvermogen want gladde beplating, betere matrassen, etc wegen aardig wat. En als die cassetteluifel, airco en mover (en dus vaak ook een accu) erbij komen zijn we minimaal 100kg verder. Doe er een fietsendrager met 2 fietsen van totaal 50 kg bij en dan moet er dus vaak aardig wat in de auto om niet te overbeladen.

Ik ben natuurlijk erg blij met die royale standaarduitrusting aan boord maar die Alde CV met vloerverwarming, afzuigkap, oven, ingebouwde stofzuiger, audioinstallatie met 4 boxen en subwoofer, ATC etc. maken het wel een zwaar ding…..

Ik ben van mening dat een dealer de klant gewoon goed moet informeren over gewicht, extra gewicht van opties/accessoires en laadvermogen. En eigenlijk zou een dealer het exacte gewicht van de catavans die hij verkoopt moeten weten of gewoon de fabrikant kunnen vertrouwen op het opgegeven gewicht. Met een mogelijke afwijking van 5% die de fabrikant opgeeft praten we bij mijn caravan over zo’n 85 kilo. Dat is wat mij betreft teveel op een laadvermogen van 330 kg. Het is waarschijnlijk 1 van de redenen van mijn 6 % overbelading…..Helemaal leeg halen en wegen ga ik volgend jaar doen. Is nogal een gedoe als je in de caravan woont…

Bij Kabe is het eigenlijk niet te doen qua laadvermogen bij een maatje groter dan de Royal 560 KS. Een Kabe Imperial 600 XL FK bv. weegt rijklaar 1905 kilo. Tel daar mogelijk 5% afwijking bij op en je zit al op 2.000 kilo. En dan kan je dus alleen nog wat meenemen als je 40l watertank leeg laat…..scratch.gif Dat is vragen om problemen en het is eigenlijk geen toercaravan meer. Er bestaat zelfs een 630 TDL als enkelasser en die zet je dus maar beter op een seizoensplaats. En dat doet het merendeel van de Zweden dan ook :). Met zo’n caravan zonder effectief laadvermogen kan je gewoon niet reizen. Daarvoor kies je de tandemversie. In Nederland is de enkelasser dan ook niet leverbaar.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ron » do 8 dec 2022 17:04

TFJ schreef:
do 8 dec 2022 16:09
Ik ben voornemens om als ik de nieuwe caravan heb gelijk de hoogte op te meten en dit ook te doen als deze beladen is.
En dan kijken hoe het verloopt over de jaren.
En een foto van de meting maken.
Heb ik ook gedaan.
Wel met de standaard inboedel er in.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » do 8 dec 2022 17:04

Knaus met die pakketten is idd ook zo'n verhaal.
Mijn hutje ( een Knaus Sudwind 500EU BJ 2017) zou volgens de folder een leeg gewicht hebben van 1150 Kg.
Het Silver Selection pakket zou ong. 100 kg extra zijn.
En toen de dak airco. 32 kg
Mover 32 kg en accu 21 kg.
Dan heb je nog geen inrichting en zit je al richting 1350 Kg.
Reservewiel is ook nog dik 25 kg.
Het gewicht gaat heel snel omhoog.. en dat verliezen velen sneller dan verstandig uit het ook.
Mijn hut met dat Silver Selection pakket kreeg daarom ook een 1700 Kg as mee... en je raad het al, die woog ook ruim meer.
Kortom..
Welk pakket je ook extra neemt op welk merk dan ook..... de weegschaal geeft alleen maar + aan..
En die + is eentje die lastig op dieeet gaat.
Ik heb met de aanschaf van een Lifepo4 accu nu 15 kg bespaard.... duur afslank-kuurtje alleen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door TFJ » do 8 dec 2022 17:24

ronk schreef:
do 8 dec 2022 17:04
En een foto van de meting maken.
Das een goeie, heb je ook nog wat "bewijsmateriaal". thumbup.gif
Dus eigenlijk gelijk een foto maken bij de dealer bij ophalen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ron » do 8 dec 2022 17:27

[re.gif]
Ja ook.
Maar ook als de standaard uitrusting van potten en pannen er in zit.
Dus alles behalve water , boodschappen ,, en wat er normaal de auto in gaat.
Dus eigenlijk hoe hij de stalling ingaat.
Bij mij gaat de luifel de auto in.
Maar stoelen en tafel gaan dus wel de caravan in.
En zo meet ik hem ook.
Je gaat nl niet heel de hut leeg halen om te meten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

TFJ

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door TFJ » do 8 dec 2022 17:32

[re.gif]
Ja dat is wel zoals ik het in gedachten heb.
- Kaal bij aflevering
- Na het installeren van mover, fietsendrager, airco etc. (dat heb ik allemaal al klaar liggen)
- Na het vullen met inventaris

En dan gevuld met inventaris met regelmaat blijven controleren.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ron » do 8 dec 2022 17:32

precies. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Wie-niets » do 8 dec 2022 17:44

Het is al ter sprake gekomen dat geniepige * 5% afwijkingsteken.

Bij naweging bijna altijd meer kg's dus houd daar rekening mee.
Ook afhankelijk van model /indeling heb je zo maar tussen links of rechtse kant een andere Wieldruk met de nodige kilo's verschil.
En bij onze limited series ook nog eens een ingebouwde magnetron met de nodige kilo 's

Ach, al die " snuisterijen" de verleiding was groot want voor de helft of minder van de prijs wat die pakketten inhield dat liet je dan toch niet lopen. mrgreen.gif knipoog.gif

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Hannibalb » do 8 dec 2022 18:13

Wij hebben een vrij karige inboedel.
De skottel.
Wat plastic borden/bestek en bekers.
Wat spelletjes kleding en 2 relax stoelen en 2 gewone stoelen.

De extra’s worden een casetteluifel de mover en de lithium accu en dat weegt wel wat.

We kijken voornamelijk naar de Tendenza 515 sg en we willen 2000 kg op kenteken, omdat het kan en mag.
Niet om het tot de laatste kilo te vullen,

Onze net verkochte caravan had ook al bijzonder weinig extra gewicht.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door SBerend » do 8 dec 2022 18:34

Eerst de lege caravan op de weegschaal. Hebben wij ook gedaan. In ons geval hadden wij ruim 300 kg over.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

TFJ

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door TFJ » do 8 dec 2022 18:44

Wie-niets schreef:
do 8 dec 2022 17:44
Het is al ter sprake gekomen dat geniepige * 5% afwijkingsteken.
Ik heb de vorige nieuwe caravan gelijk gewogen bij de RDW, en de afwijking was slechts 2% (en dan zit er ook nog een tolerantie in de weegbrug die het kan veroorzaken).
viewtopic.php?p=850333#p850333

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door WanFie » do 8 dec 2022 18:51

Een caravanbouwer wil alleen geld verdienen. Logisch, anders begin je geen bedrijf. Maar wanneer aandeelhouders er aan te pas komen gaat dat soms de gevaarlijke kant op. Dan wordt alles uitgemolken. Op prijs (ook personeelskosten) én op gewicht. En zoals ik al eerder schreef. Een opgetuigde caravan verkoopt makkelijker dan een kale. Zelfs wanneer die kale technisch veel beter is.
Er wordt alleen gekeken naar het interieur, en dat technische... daar hebben we geen verstand van dat moet de dealer maar goed doen. Wanneer die begint over asverzwaring is er bijna niemand thuis. Dan mag ik hem met de auto van de zaak met een 1.2 motortje niet meer trekken. En.. er zit altijd marge op... Ja, maar zo denkt de assenbouwer, caravanbouwer ook, net als de gebruiker.
Heb je er wel eens aan gedacht wat er onder die caravan gebeurd wanneer je tijdens een linkse bocht wat moet uitwijken en dat rechterwiel in de berm komt? Zeker wanneer er sprake is van wat snelheid, komt het linkerwiel bijna van de weg en staat het hele gewicht dus op dat rechterwiel wat door de berm hobbelt.

Ik stond jaren geleden naar een caravan met een scheur boven de deur te kijken. De dealer zei, dat dat nog gecamoufleerd moest worden. Hij dacht aan een lamp boven de deur. Toen ik hem zei, dat de caravan daar gewoon middendoor was en er echt wel een betere reparatie moest plaatsvinden keek hij me aan alsof hij water zag branden. Dat was dus wél een Dethleffs dealer.

Toen ik voor de Chateau in Hamont aan een productielijn werkte, kwamen die kleine wieltjes ter sprake. Ja, met die banden hadden we een probleem, maar nu we C banden gebruiken is dat wél over. Maar kleine wielen betekenen een lage caravan en dat is fijn bij het instappen... Maar kleine wielen voelen ook elke oneffenheid extra goed. En ook daar, werd alleen gesproken over kostenbesparing. Mij adviseerde ze een Cantara. Daar zijn de kunststof delen tenminste van polyester (ca. 2000), dat is altijd te repareren. Maar ja... mijn auto kon dat megagewicht niet trekken. En mijn portemonnee toen trouwens ook niet.

Mijn idee is dus wel degelijk dat er te weinig naar de technische specificaties gekeken wordt, dat is maar bijzaak. Spiegeltjes en kraaltjes, het lijkt Afrika in de vorige eeuw wel.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » do 8 dec 2022 20:19

Hannibalb schreef:
do 8 dec 2022 18:13
Wij hebben een vrij karige inboedel.
De skottel.
Wat plastic borden/bestek en bekers.
Wat spelletjes kleding en 2 relax stoelen en 2 gewone stoelen.
2 stoelen per persoon... da's relaxed.
Bij ons 1 stoel per persoon, dus 3 stoelen, en 2 voetenbankjes.
Soms voetengevecht wie er met zijn moeie pootjes op mag.
Visite mag eigen meubilair meenemen.... of het strafbankje, de opstap. awhoea.gif

Dit jaar gaan we de keuken lade reorganiseren... te veel vorken en te weinig messen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » do 8 dec 2022 20:34

WanFie schreef:
do 8 dec 2022 18:51
Ik stond jaren geleden naar een caravan met een scheur boven de deur te kijken. De dealer zei, dat dat nog gecamoufleerd moest worden. Hij dacht aan een lamp boven de deur. Toen ik hem zei, dat de caravan daar gewoon middendoor was en er echt wel een betere reparatie moest plaatsvinden keek hij me aan alsof hij water zag branden. Dat was dus wél een Dethleffs dealer.
Dit zag ik bij een nog jonge Hobby bij Triorep ook.
Daar vertelden zij mij dat deze hut echt altijd veel te zwaar beladen was... rubber in de as was zo plat als een duppie.
Dat was al funest in het nog korte leven van deze hut.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door SBerend » do 8 dec 2022 21:04

@wanfie. Echt niet. De eerste Knaus Comfort 315 of 325 van mijn ouders kon in 1978 achter een VW Golf 1. De eerste auto was zelfs met een 1 1L motor. De 2e een 1,6 . Beiden met een minder vermogen dan de 1,2 L motor waar u het over heeft. Caravan een stuk lichter dan menigeen caravan van nu. Ook ik gebruikte die caravans met een lichte auto. Maar de eisen van ons allen wordt steeds groter. En dan hebben wij het over toilet etc onboard, warmwater met bijbehorende tanks, ringverwarming, mover, tv compleet, lattenbodems met dubbeldikke matrassen en zonodig meerdere gasflessen. Geen kachel, koelkast en reservewiel was vroeger normaal. Zelfs geen Antislingersysteem was niet eens standaard. Wel even 4 kg Ook bij hun zijn in die in de Knaus op een later moment ingezet. Gebruikt u de kachel zomers. Denk het niet. Warmwater ophalen bij het toiletgebouw denk het ook niet. Nu heb ik het niet over PD, Doubleyou KarelV en de evt vele andere kampeerders die probleem minder ervaren..Die hebben net als wij wel auto's die dat wel aankunnen. Was men er vroeger minder happy mee ten opzichte van de luxe caravans van nu. Antwoord NEE. Er zijn op dit moment al genoeg caravans in de lichtere klasse. Ik lees hier regelmatig over. Ben je mindere op de camping dan de grote jongens NEE ook niet. Die waarderen je ook wel.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Hannibalb » do 8 dec 2022 21:33

Wij zijn met 2 personen en we willen gewoon comfortabel in de caravan kunnen kamperen.
Dat wil zeggen een ruime rondzit.
Twee enkele bedden met een tussenstuk om er een zalig groot bed van te kunnen maken.

Een grote koelkast.
Keuken gebruiken we zelden, we doen alles buiten op een skottel.
Maar we gaan vanaf 2023 veel vaker buiten het seizoen weg dus misschien zelfs wel binnen koken.

Hiervoor hadden we een sprite en daarvoor de fendt diamant.
We merkten duidelijk een comfort verschil tussen deze twee.

Mijn zus koopt zo ongeveer de kleinste caravan die ze willen.
Wij een grotere en beide doen dat om goede redenen.
Maar we zullen nooit minachtend zijn naar mensen die toevallig ouder of kleinere caravans nemen.

We willen gewoon goede kussens, bedden enz enz.
En vooral voldoende ruimte om ons heen in de caravan.

En omdat ik dat vd delta assen gelezen had maakte dat ik hier vragen over stelde,
We doen gewoon 2000kg as.
Ruim over bemeten dus niks mis mee.
Fendt saphir

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”