Winterharde Fendt

Plaats reactie
Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Winterharde Fendt

Bericht door Hannibalb » za 22 okt 2022 12:52

Zijn de Fendt caravans winterhard?

Ik las een test op internet waar de Diamant als winter caravan getest is.
De Kabe weet ik van dat deze helemaal top is maar de prijs ook.

Wij hebben na de laatste vakantie onze caravan verkocht en er moet weer iets bij komen.
Omdat we over een paar jaar langere tochten willen gaan doen dus meerdere maanden lang zitten we te kijken naar een caravan die ook in de koudere periode comfortabel is.

Hiervoor hadden we ook een Diamant.
Maar die was volgens mij geen winterharde caravan.
Fendt saphir

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Winterharde Fendt

Bericht door iemand » za 22 okt 2022 12:57

ach als er maar vloerverwarming in zit, dan is het vast thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Hannibalb » za 22 okt 2022 13:02

Wij zijn sowieso liefhebbers van het merk Fendt.
Maar vloerverwarming is uiteraard comfortabel maar zegt denk ik weinig over de isolatie.

De kabe’s zijn superieur maar ogen naar onze mening wat oubollig.
En het oog wil ook wat.

Daarnaast zit er al snel een groot verschil in aanschaf prijs.
Fendt saphir

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Ab » za 22 okt 2022 13:23

Elke caravan is winterhard.
Zelfs een tent is dat.
Als er maar een goede verwarming in zit.
Op de wintersport campings zie je veel meer Fendts Hobby's Knaus dan bijv. Kabe.

Vloerverwarming is best lekker, maar zeker niet noodzakelijk.
Tapijt op de vloer werkt ook prima.
Of warme pantoffels.

Het verscbil tussen een Fendt en een Kabe in 14 dagen wintersport is mogelijk een paar kilo gas, meer niet.
Wij hebben zelf Alde verwarming. Werkt prima, maar eerlijk gezegd weinig verschil met onze vorige Truma verwarming.
Die werkte overigens ook sneller dan de Alde. Bij een Alde duurt het echt wat langer om van bijv. 10 graden naar 21 graden te gaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Niels83 » za 22 okt 2022 16:07

Er zal verschil zitten in hoeveel gas het kost om op te warmen, maar persoonlijk denk ik dat al je wegblijft bij de budget lichtgewicht modelen je eigenlijk altijd goed. In vergelijking met je huis is de isolatie van een caravan altijd ondermaats. Maar ook isolatie heeft gewicht, vraagt bijvoorbeeld dikkere regels.

Veel belangrijker dan de isolatie is de verwarmings mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Pakkie » za 22 okt 2022 16:30

Wat Ab zegt: iedere caravan is winterhard mits voorzien van verwarming. Het ene exemplaar is wat comfortabeler dan de andere door bv betere isolatie en ventilatie, vloerverwarming etc.

Vrouwlief ging 40 jaar geleden ook al met haar ouders winterkamperen. Ringverwarming hadden ze toen echt niet laat staan een Alde, vloerverwarming of een Truma 4/6. Op de wintercampings staan echt niet alleen Kabes of Polars, maar net zo'n grote variatie aan caravans als in de zomer.

We hebben met onze Knaus uit 2004 ook gewoon gekampeerd met - 17 nacht en - 13 dagtemperatuur: geen centje pijn. So no worry en zeker niet met een Fendt Diamant.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Winterharde Fendt

Bericht door refram » za 22 okt 2022 16:37

De Fendt's caravans zijn zeker winterhard.
De isolatie is bij elke Fendt dezelfde zowel voor de Apero als de Diamant, bodem 47mm, dak 39mm en wand 31mm.
De meeste warmte verliest men door deur, ramen en dakluiken. Hoe kleiner deze zijn hoe beter winterbestendig.
Zoals Ab al schreef, de verwarming is het voornaamste.
Wil men een comfortabele wintercaravan kies dan een caravan met een Truma Combi 4 of 6 met eventueel een E element, of de Alde waterverwarming. In comfort beiden ongeveer gelijkwaardig.
De Truma kachels S3004 en S5004 zijn in bar koude temperaturen minder comfortabel.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Chris » za 22 okt 2022 16:39

[re.gif] van Pakkie..
Sprak hij van WC eend.... knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif

GEINTJE !!!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jekihero

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Jekihero » za 22 okt 2022 16:46

refram schreef:
za 22 okt 2022 16:37
Knipperdeknip
De Truma kachels S3004 en S5004 zijn in bar koude temperaturen minder comfortabel.
Ook i.c.m. tapijt en Ultraheat?

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Hannibalb » za 22 okt 2022 16:56

Wij kijken naar Fendt met name de SG modellen.
En met een schuin oog naar de eriba nova en een nog schuiner oog de Kabe caravans.

We hadden al bijna een tendenza gekocht.
Maar ik wil niet te snel beslissen.

We gaan niet naar wintersport maar over 4 jaar wel 6 maanden overwinteren en de rest van het jaar in Nl vertoeven.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Winterharde Fendt

Bericht door moyzo » za 22 okt 2022 17:06

Qua isolatie kun je ook kijken bij Tabbert, de huidige series zijn zeer modern en hebben niks meer van de vroegere bling bling caravans waar een volkje mee rond trok.
Vooral het dubbele dak is beter geïsoleerd ( buiten de polar en kabe ) dan menige andere caravan met de speciale lucht sleuven.
Wij merken echt veel verschil met de vorige caravans ( Eriba Nova en Knaus sudwind beiden van recente jaargangen)
Zowel isolatie in zomer als winter. Ook de truma combi 6 en vloerverwarming zijn echt aanraders.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Winterharde Fendt

Bericht door refram » za 22 okt 2022 17:09

Jekihero schreef:
za 22 okt 2022 16:46
refram schreef:
za 22 okt 2022 16:37
Knipperdeknip
De Truma kachels S3004 en S5004 zijn in bar koude temperaturen minder comfortabel.
Ook i.c.m. tapijt en Ultraheat?
Inderdaad! Ook met tapijt en Ultraheat.
Het verschil zit in verschillende zaken. Een Truma S3004 of S5004 kachel werkt gans anders dan een Combi 4/6.
De Truma kachels halen hun verse lucht voor de verbranding onder de caravan, de schoorsteen door het dak. De Truma Combi 4/6 heeft een buis in buis systeem door de wand, waardoor de koude aanzuiglucht al gedeeltelijk opgewarmd wordt door de binnenste uitlaatgassen buis. Dit geeft een veel zuinigere verwarming.
Nog een groot verschil is dat een Combi 4/6 verwarming steeds gebruik maakt van de ringverwarming. Weliswaar met verschillende keuzemogelijkheden in de blaascapaciteit. Zodat deze bijna niet hoorbaar is in gebruik. Enkel bij opstart is het blaasgeluid wat sterker aanwezig.
Het verschil in geluid tussen een Truma S3004/S5004 met ingeschakelde ringverwarming en een Truma Combi 4/6 is zeer duidelijk merkbaar.

Een tapijt is in winterse omstandigheden altijd prettiger, welke verwarming men ook heeft.
Een Ultraheat maakt de keuzemogelijkheid groter om ook elektrisch te kunnen (bij)verwarmen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Pakkie » za 22 okt 2022 18:20

refram schreef:
za 22 okt 2022 16:37
De Fendt's caravans zijn zeker winterhard.
De isolatie is bij elke Fendt dezelfde zowel voor de Apero als de Diamant, bodem 47mm, dak 39mm en wand 31mm.
Met uitzondering van de meeste tandemassers van 2021 en eerder want die hebben dan weer een dakdikte van 47mm zoals ook bijvoorbeeld bij ons Fendtje het geval is.

@Chris: uiteraard hoorde achter Fendt Diamant een dikke knipoog.gif. Voor mij is een Fendt zeker niet heilig en zaligmakend. Een opvolger kan immers zo maar van een ander merk zijn.

Ik lees dat de topicstarter niet eens echt op de wintersport gaat met zijn caravan dus dan is winterhardheid nog van ondergeschikter belang. Zo lang er maar een ringverwarming in zit kom je al een heel eind in mijn ogen. Een Truma Ultraheat en elektrische vloerverwarming zijn leuk totdat je per kWh moet gaan betalen. 's Winters hebben wij de tapijtset erin liggen en de vloerverwarming niet eens aan. De vloerverwarming wordt met name in voor- en naseizoen gebruikt. Bij bestelling van een nieuwe is het echter zeker een fijne optie om aan te vinken.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2044
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Winterharde Fendt

Bericht door doubleyou » za 22 okt 2022 18:59

Ab schreef:
za 22 okt 2022 13:23
Elke caravan is winterhard.
Zelfs een tent is dat.
Als er maar een goede verwarming in zit.
Op de wintersport campings zie je veel meer Fendts Hobby's Knaus dan bijv. Kabe.

Vloerverwarming is best lekker, maar zeker niet noodzakelijk.
Tapijt op de vloer werkt ook prima.
Of warme pantoffels.

Het verscbil tussen een Fendt en een Kabe in 14 dagen wintersport is mogelijk een paar kilo gas, meer niet.
Wij hebben zelf Alde verwarming. Werkt prima, maar eerlijk gezegd weinig verschil met onze vorige Truma verwarming.
Die werkte overigens ook sneller dan de Alde. Bij een Alde duurt het echt wat langer om van bijv. 10 graden naar 21 graden te gaan.
Ik vind dat toch wel kort door de bocht. Mijn Avento met Alde was heerlijk bij Nederlands winterweer. En de Avento Gran Turismo werd ook duidelijk als winterhard betiteld in de brochure. Maar ik merk toch echt verschil met de Kabe. Het binnenklimaat bij koude is nog aangenamer. En de Avento had wel wat condens op de ramen. In de Kabe nog nooit gezien.
Ook koelt de Kabe in frisse nachten duidelijk minder hard af ‘s nachts.

Het verschil tussen een Fendt Diamant en een Kabe zal er bij koude/wintersport wel zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het je met een Diamant heel aangenaam op wintersport kan. De Zweden hebben uiteraard veel ervaring met diepvriestemperaturen en het is niet voor niets dat alle Scandinavische merken Alde als standaard inbouwen/inbouwden. Het verschil zit ‘m niet alleen in het gasverbruik maar ook in de warmte-ervaring en het binnenklimaat.

Ik ben zelf nog niet naar de sneeuw geweest met de Kabe. Ik stond onlangs met medekabisten op de camping. Zij zijn echte winterkampeerders en hebben nu 1,5 jaar een Royal 520. De 12 jaar Eriba Nova die zij eerder hadden deed het goed in de sneeuw. Maar volgens hen is de Kabe echt superieur wat dat betreft. Erg goede verdeling van de warmte, weinig last van koudebruggen en totaal geen condens binnen.

Bijkomend voordeel: de vloerverwarming doet het op gas 👍.

Ik hoop het volgend jaar in de sneeuw te gaan ervaren.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Winterharde Fendt

Bericht door moyzo » za 22 okt 2022 19:13

[re.gif] o nu werd ik ook nieuwsgierig naar ons huidige merk, wat overigens ook niet heilig is voor ons hoor kan best wel weer andere worden over paar jaar ( of als ik m’n zin krijg een camper😉)
Ik dacht namelijk dat ar modellen zelfde dikte van dak hadden maar dus niet.
Het instapmodel Rossini is uitgerust met dak 31/wand 31 bodem 47
De da Vinci dakdikte 48 wand 31 bodem 47
Vivaldi Puccini en Cellini hebben een dakdikte van 58 met wand 31 en bodem 47
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Winterharde Fendt

Bericht door Daphne » za 22 okt 2022 19:32

Dat een Kabe comfortabeler is wil niet zeggen dat andere caravans niet winterhard zijn.
Uiteindelijk vriest bij elke caravan de waterleiding dicht als er niet wordt verwarmd, ook bij Kabe.

Als Fendt de voorkeur heeft, zou ik dat gewoon doen. Daar kun je prima mee in de sneeuw staan als dat de bedoeling is. Wij hebben wintersportvakanties in een Eriba en een Knaus overleefd
Misschien minder comfortabel dan in een Kabe, geen idee want die hebben we nooit gehad, maar vast wel net zo warm kunnen stoken. Bij de Knaus heeft dat meer gas gekost dan de Eriba. De serviceluiken waren niet voorzien van dubbele rubbers en daar kwam een hoop koude lucht doorheen.
Dus kijk niet alleen naar dikte van de wanden maar ook naar de openslaande ramen en luiken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Hannibalb » za 22 okt 2022 21:26

Wij gaan vanaf komend seizoen niet meer in de zomer op vakantie.
Nee wintersport is aan ons niet besteed.

We gaan met zijn tweeën want de kids willen niet meer mee.
Maar we willen wel comfort.
Dikke kussens, benen vooruit op de rondzit.
Mijn zus gaat een kleinere caravan kopen maar wij willen over een paar jaar langere tochten maken waar de kans bestaat dat het weer soms wel eens minder zal zijn.

Uiteraard zullen we niet besparen op de verwarming maar alle warmte die er niet uit gaat hoef je niet te stoken.
En we kunnen maar 1 keer het geld uitgeven dus oriënteren we ons extra goed.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23457
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Winterharde Fendt

Bericht door PD » za 22 okt 2022 21:48

[re.gif]
Ter indicatie: in de koudste periode (tot -14 C in de nacht) verstookten wij een 10,5 kg gasfles in 6 dagen…. De Truma Combi 6E stond dan permanent aan: in de nacht 15 C, overdag 18 C en in de avond 22 C.

We hebben een Fendt Brillant 650 TF tandemasser met een opbouwlengte van ca. 7,7 mtr. Het gasverbruik valt m.i. reuze mee voor zo’n grote caravan terwijl we permanent de slaapkamer ramen op de ventilatie kierstand hebben.

In de winter gebruiken we de vloerverwarming niet, dan ligt er tapijt in de caravan en is de vloerverwarming onnodig (duur).
Bijlagen
B45F6C23-3188-4C8D-8E1E-DB7BCDB27F32.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3511
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Paul » zo 23 okt 2022 11:07

Ik kan het verschil in isolatie tussen de Knaus sport en de huidige diamant heel goed merken.
Persoonlijk denk ik dat de combi 6 ten opzichte van de oude verwarming een hoop scheelt omdat je van dat grote open gat onder de kachel af bent.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Gemineye » zo 23 okt 2022 12:48

Ach het hangt er ook heel erg van af wat je ideeen zijn. Als je echt op wintersport wil met de hut in meters sneeuw, dan zul je andere eisen stellen dan degene die af en toe eens een weekend of een week in eigen land op een camping staat in de winter.

Is dat laatste het geval; dan zet ik de kachel wel wat hoger.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Ab » zo 23 okt 2022 13:14

Ook in een meter sneeuw kan je met elke caravan net zo comfortabel overnachten als hartje zomer in Frankrijk of Nederland. Elke standaard caravan krijg je behaaglijk warm als er maar een gaskachel in zit. Het is veel eenvoudiger om het warm te houden, dan het bij 35 graden koeler te krijgen in een caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Winterharde Fendt

Bericht door Hannibalb » di 25 okt 2022 19:08

Gemineye schreef:
zo 23 okt 2022 12:48
Ach het hangt er ook heel erg van af wat je ideeen zijn. Als je echt op wintersport wil met de hut in meters sneeuw, dan zul je andere eisen stellen dan degene die af en toe eens een weekend of een week in eigen land op een camping staat in de winter.

Is dat laatste het geval; dan zet ik de kachel wel wat hoger.
Wij gaan niet op wintersport, ik heb een enorme hekel aan kou.
Maar 6 maanden weg dat gaan we wel doen, en dan tussen okt en april.
Sowieso overwinteren en we hebben een camper overwogen maar besloten om weer een caravan te kopen.

En ik heb op dat gebied dan graag een comfortabele caravan.
Dus vloerverwarming willen we sowieso en een goede kachel.
Maar blijkbaar is er met de isolatie weinig mis dus de kans is groot dat het een Fendt gaat worden.
Hoewel ik ook mooie Kabe’s zie.
Fendt saphir

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”