Wel....op welke manier? Wellicht handig om te delen. Mijn auto heeft (bijna) alles tegen: Oude rubbers in de wielophanging, gare schokbrekers, een behoorlijke overhang aan de achterzijde (want: sedan) en 1300 kg caravan aan de haak in combinatie met een toegelaten trekmassa van 1500 kg. Toch geen resonantie waarneembaar.
Slingeren caravan
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Slingeren caravan
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16338
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Slingeren caravan
Ik meen me te herinneren dat je zelf ergens schreef dat je als een oude dweil rijd, dat kan ook helpen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Slingeren caravan
Klopt, ik rij met een snelheid van rond de 90..95 op de teller (dus dat zal zo'n 83...88 km/u zijn) en ben een matige bestuurder. Wellicht is dat de reden dat ik geen probleem ervaar ondanks het relatief lage gewicht van de Avensis (ongeveer 1350 kg schoon aan de haak).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Slingeren caravan
Dat heb ik regelmatig gedeeld hier en je noemt het zelf al, Rubbers in de ophanging en dempers om mee te beginnen, bij een lease auto, grote velgen met platte banden, sport onderstel, voldoende gewicht tov de caravan, dan ben je er al. Ga maar na waarom een F1 auto zo strak op de weg ligtdieseltijger schreef: ↑za 4 mar 2023 18:12Wel....op welke manier? Wellicht handig om te delen. Mijn auto heeft (bijna) alles tegen: Oude rubbers in de wielophanging, gare schokbrekers, een behoorlijke overhang aan de achterzijde (want: sedan) en 1300 kg caravan aan de haak in combinatie met een toegelaten trekmassa van 1500 kg. Toch geen resonantie waarneembaar.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Slingeren caravan
Die hebben pas sinds dit jaar plattere banden.
Daarvoor waren het flinke ballonnen.
Maar weer geen caravan er achter.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Slingeren caravan
Elke auto is verschillend.
En zal ook een ander rijgedrag hebben.
Maar slingeren komt altijd uit de caravan.
Natuurlijk maakt de auto ook verschil, hoe zwaarder, hoe beter, en in een zware auto zal je het minder, of later merken.
Maar zelfs bij een beladen RAM van 3500 kg kan je voelen wanneer een caravan of aanhanger verkeerd beladen is weet ik door tientallen jaren bijna dagelijks rijden met zware aanhangers.
Slingerneigingen komen altijd voort uit lading te ver achter de as.
Hoe verder naar achter hoe erger wordt het.
Verder naar voren laden lost dat op.
Dat daarbij de kogeldruk hoger wordt is alleen maar gunstig.
Daardoor wordt de auto zwaarder, en de aanhanger of caravan lichter op de as. Het werkt dus dubbelop.
30 kg verplaatsen kan een wereld van verschil maken.
Een aanhanger met de as zo ver mogelijk naar achter slingert nooit. Minder gewicht achter de as.
Dat is de reden waarom opleggers ook nooit slingeren.
Dat gaat voor caravans niet, maar je kunt dit wel in het achterhoofd houden bij beladen.
Waarom het zo is, weet ik ook niet, maar slingeren bij een echt totaal verkeerd beladen aanhanger begint altijd pas zo rond de 80 km/u.
Daaronder practisch nooit.
Hogere snelheden versterken het slingeren sterk.
Tot het onbeheersbaar wordt, en dat kan heel snel gaan.
Een stabilisatorkoppeling helpt daar totaal niets bij.
Sterker..je merkt het later, bij hogere snelheid, en het effect van slingeren is dan veel heftiger dan bij lagere snelheid.
En zal ook een ander rijgedrag hebben.
Maar slingeren komt altijd uit de caravan.
Natuurlijk maakt de auto ook verschil, hoe zwaarder, hoe beter, en in een zware auto zal je het minder, of later merken.
Maar zelfs bij een beladen RAM van 3500 kg kan je voelen wanneer een caravan of aanhanger verkeerd beladen is weet ik door tientallen jaren bijna dagelijks rijden met zware aanhangers.
Slingerneigingen komen altijd voort uit lading te ver achter de as.
Hoe verder naar achter hoe erger wordt het.
Verder naar voren laden lost dat op.
Dat daarbij de kogeldruk hoger wordt is alleen maar gunstig.
Daardoor wordt de auto zwaarder, en de aanhanger of caravan lichter op de as. Het werkt dus dubbelop.
30 kg verplaatsen kan een wereld van verschil maken.
Een aanhanger met de as zo ver mogelijk naar achter slingert nooit. Minder gewicht achter de as.
Dat is de reden waarom opleggers ook nooit slingeren.
Dat gaat voor caravans niet, maar je kunt dit wel in het achterhoofd houden bij beladen.
Waarom het zo is, weet ik ook niet, maar slingeren bij een echt totaal verkeerd beladen aanhanger begint altijd pas zo rond de 80 km/u.
Daaronder practisch nooit.
Hogere snelheden versterken het slingeren sterk.
Tot het onbeheersbaar wordt, en dat kan heel snel gaan.
Een stabilisatorkoppeling helpt daar totaal niets bij.
Sterker..je merkt het later, bij hogere snelheid, en het effect van slingeren is dan veel heftiger dan bij lagere snelheid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Slingeren caravan
Het extra gewicht van de auto tov de caravan helpt niets wanneer je toch in slinger gaat.
Mijn ouders stonden ooit na een pirouette in tegengestelde richting en reden toen (jaren geleden) met een toch gewichtige Chevrolet (+2t) en een lichte Constructam (-1t). De caravan was slecht geladen en de slinger begon plots tijdens een afdaling en een dwarse vallei. De trigger was een sterke zijwindvlaag vanuit dat valleitje.
Mijn ouders stonden ooit na een pirouette in tegengestelde richting en reden toen (jaren geleden) met een toch gewichtige Chevrolet (+2t) en een lichte Constructam (-1t). De caravan was slecht geladen en de slinger begon plots tijdens een afdaling en een dwarse vallei. De trigger was een sterke zijwindvlaag vanuit dat valleitje.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Slingeren caravan
Ik durf te beweren dat dat wel degelijk uitmaakt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Slingeren caravan
Ik heb de ervaring dat het zeker wel uitmaakt, al wordt je niet ongenaakbaar. Het legt de drempel wel (veel) hoger.
Voor onze 2 ton's enkelasser hebben we zowel een Peugeot 4007 als een Volvo XC60 als trekker gehad met vergelijkbare stabiliteit in de combi; daarna de trekker vervangen door een LandRover Discovery.... het verschil was echt enorm qua stabiliteit en dus rust in de combi. De veel zwaardere LandRover (+800 kg) had de caravan veel beter onder controle.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Slingeren caravan
Ah, ook deze topic is weer veranderd in een wedstrijdje ver pissen.
Re: Slingeren caravan
Wat een onzinnige reactie weer die niets toevoegt........ het is gewoon praktijkervaring die de stelling staaft dat een zwaardere trekker loont
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Slingeren caravan
Oh..excuus Doubleyou.
Jouw bericht stond er 2 keer.
Dat wilde ik verhelpen, maar het ging wat mis..
Resultaat: beide berichten verdwenen.
Sorry nogmaals.
Jouw bericht stond er 2 keer.
Dat wilde ik verhelpen, maar het ging wat mis..
Resultaat: beide berichten verdwenen.
Sorry nogmaals.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Slingeren caravan
Heb je waarschijnlijk nooit een slingerende Duitser met Mercedes E klasse met een slingerende LMC 515 gezien op de autoweg Arnhem Utrecht. Of een Deen met Ford Mondeo met Adria. Dat was nog niet eens een zwaar model tussen Mannheim en Freiburg. Die was 3 rijbanen en bijna onze auto nodig. En dan heb ik het toch over redelijke auto's. De laatste was vorig jaar met een Peugeot en een Eriba op een 80 km weg in de buurt van Appelscha. Daar was 70 km eigenlijk nog teveel. Maar slingert het dan gaat die ook achter de LaRoPD schreef: ↑zo 5 mar 2023 13:06
Ik heb de ervaring dat het zeker wel uitmaakt, al wordt je niet ongenaakbaar. Het legt de drempel wel (veel) hoger.
Voor onze 2 ton's enkelasser hebben we zowel een Peugeot 4007 als een Volvo XC60 als trekker gehad met vergelijkbare stabiliteit in de combi; daarna de trekker vervangen door een LandRover Discovery.... het verschil was echt enorm qua stabiliteit en dus rust in de combi. De veel zwaardere LandRover (+800 kg) had de caravan veel beter onder controle.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Slingeren caravan
Zoals ik al schreef:
Ook een ca. 3.000 kg zware LaRo heeft zijn grenzen... maar de stelling blijft overeind, that's all
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Slingeren caravan
Nee dan gaat hij niet!! als de auto veel zwaarder is dan de caravan, een kind van 6 kan ook zijn vader van 90 kilo niet door de kamer slingeren, denk daar maar over naSBerend schreef:Heb je waarschijnlijk nooit een slingerende Duitser met Mercedes E klasse met een slingerende LMC 515 gezien op de autoweg Arnhem Utrecht. Of een Deen met Ford Mondeo met Adria. Dat was nog niet eens een zwaar model tussen Mannheim en Freiburg. Die was 3 rijbanen en bijna onze auto nodig. En dan heb ik het toch over redelijke auto's. De laatste was vorig jaar met een Peugeot en een Eriba op een 80 km weg in de buurt van Appelscha. Daar was 70 km eigenlijk nog teveel. Maar slingert het dan gaat die ook achter de LaRoPD schreef: ↑zo 5 mar 2023 13:06
Ik heb de ervaring dat het zeker wel uitmaakt, al wordt je niet ongenaakbaar. Het legt de drempel wel (veel) hoger.
Voor onze 2 ton's enkelasser hebben we zowel een Peugeot 4007 als een Volvo XC60 als trekker gehad met vergelijkbare stabiliteit in de combi; daarna de trekker vervangen door een LandRover Discovery.... het verschil was echt enorm qua stabiliteit en dus rust in de combi. De veel zwaardere LandRover (+800 kg) had de caravan veel beter onder controle.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Slingeren caravan
Die laro gaat, gegarandeerd. Het enige wat hem op de weg houd zijn 4 stukjes van 20 cm2. De bandenafdruk!! Die stukjes zorgen voor veel te weinig wrijving om die laro op de weg te houden. En dan ook nog bij droog weer, bij vochtig wegdek vliegt hij veel eerder.
Het vergelijk met kind en vader slaat natuurlijk nergens op. Denk daar maar over na.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Slingeren caravan
Ben je dan niet in het stadium "Slippen" ???
Slingeren is nog niet dat dramatische deel, dat moet nog komen na het slingeren.... ( Als je niks doet en gewoon blijft gassen.)
Slingeren is nog niet dat dramatische deel, dat moet nog komen na het slingeren.... ( Als je niks doet en gewoon blijft gassen.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Slingeren caravan
Wat ik eerder al schreef..het gewicht van de auto helpt uiteraard wel.
Toch kan een 2000 kg zware caravan een 3000 kg zware auto wel degelijk in een slip of een schaar slingeren.
Een wat lichtere caravan ook nog wel.
Toch kan een 2000 kg zware caravan een 3000 kg zware auto wel degelijk in een slip of een schaar slingeren.
Een wat lichtere caravan ook nog wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Slingeren caravan
@Micky. Er is maar weinig nodig om dat voor elkaar te krijgen. Ook een kind kan een volwassene laten vallen. Maar dat terzijde. Bij al de 3 gevallen reden wij er naast of er achter. Bij de laatste heb ik het over een smalle weg met weerskanten bomen. Later op de N381 richting Beilen Emmen reed ik er voorbij, maar ik kon zien dat de bestuurder niet vrolijk achter het stuur zat.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Slingeren caravan
Ik zou nog gaan denken dat jij telkens de veroorzaker bent, want zeg nou zelf, wie maakt dat 3x als ooggetuige mee
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Slingeren caravan
Dat was ook het eerste wat in mij opkwam.....maar het kan best zijn dat sommige mensen onderweg meer meemaken.
Zo te lezen tot nu toe alleen met een Mercedes, Ford en Peugeot met erachter een LMC, Adria of Eriba
Zo te lezen tot nu toe alleen met een Mercedes, Ford en Peugeot met erachter een LMC, Adria of Eriba
Porsche + Tabbert
Re: Slingeren caravan
Ja je zou haast denken. Nou nee dus. Je schrikt wel als ingehaald wordt en dat de Ford Mondeo op de linkerbaan rijdt en de caravan pal voor je langs vliegt. Uiteindelijk was hij beide banen en de vluchtstrook nodig.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Slingeren caravan
"Je wordt ingehaald" Ik denk dat daar een groot deel van het probleem ligt. Er wordt door velen veel te hard gereden met hun combinatie. Mensen overschatten hun eigen combinatie en vaak ook de eigen vaardigheden. Dat is een ideale mix voor slingeren.
Laatst gewijzigd door Ab op ma 6 mar 2023 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.
Re: Slingeren caravan
Ook ooit gezien enkele jaren geleden bij Breda. Mercedes G met een aardige Knaus Azur erachter.
Komt mij voorbij met (schatting) 115-120km/h en de vrachtwagen voor mij. Alles voorbij en de caravan gaat kwispelen. Kwispelen word heviger. Geen remlichten te zien. Caravan tilt zijn linker band van de weg en de remlichten gaan aan. Combi schaart en komt tegen de midden vangrail tot stilstand. Vrachtwagen kon gelukkig rechts langs, anders…….
Hoe groot en zwaar ook, als je over het kritische punt gaat, dan gaat het spul.
Volgens caravantrekker.nl, slingeren heeft 1 oorzaak: snelheid. Ik kan me daar in vinden.
Komt mij voorbij met (schatting) 115-120km/h en de vrachtwagen voor mij. Alles voorbij en de caravan gaat kwispelen. Kwispelen word heviger. Geen remlichten te zien. Caravan tilt zijn linker band van de weg en de remlichten gaan aan. Combi schaart en komt tegen de midden vangrail tot stilstand. Vrachtwagen kon gelukkig rechts langs, anders…….
Hoe groot en zwaar ook, als je over het kritische punt gaat, dan gaat het spul.
Volgens caravantrekker.nl, slingeren heeft 1 oorzaak: snelheid. Ik kan me daar in vinden.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Slingeren caravan
Dat te hard rijden is een aanname, je weet immers niet hoe snel de ingehaalde en inhalende combi reed.
Porsche + Tabbert