Gewicht Swing 530
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 15 jan 2020 22:17
- Contacteer:
Gewicht Swing 530
We hebben onlangs een Swing 530 uit 2003 aangeschaft.
Volgens kenteken mag de caravan totaal 1500 kg wegen.
Kjik op de dissel en dan zie ik dat deze geschikt is voor caravans van 700 tot max 1350 kg.
Dan denk ik dat er iets niet klopt? Groet Marcel
Volgens kenteken mag de caravan totaal 1500 kg wegen.
Kjik op de dissel en dan zie ik dat deze geschikt is voor caravans van 700 tot max 1350 kg.
Dan denk ik dat er iets niet klopt? Groet Marcel
Re: Gewicht Swing 530
Iets klopt er niet.
VIN nummer klopt wel ?
Later ingevoerd en er heeft iemand bij het rdw zitten slapen ?
VIN nummer klopt wel ?
Later ingevoerd en er heeft iemand bij het rdw zitten slapen ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Gewicht Swing 530
Zoek het typeplaatje op de as eens op.
Daar staat ook wat op...wat de as mag hebben
Daar staat ook wat op...wat de as mag hebben
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 15 jan 2020 22:17
- Contacteer:
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 15 jan 2020 22:17
- Contacteer:
Re: Gewicht Swing 530
Ik zal er eens onder kruipen maar zover ben ik nog niet.
In de brochure uit 2003 staat dat het maximaal toelaatbaar gewicht 1350 kg mag zijn maar een speciale uitvoering zou 1500 kg mogen wegen. Waarin dit verschil zit geen idee.
Re: Gewicht Swing 530
Verschil zit in de as.
En soms is er gewoon al een 1500 kg as gemonteerd...Dan is die gewichts aanpassing bij aankoop te verzorgen....kost vaak wel meer.
En soms is er gewoon al een 1500 kg as gemonteerd...Dan is die gewichts aanpassing bij aankoop te verzorgen....kost vaak wel meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Gewicht Swing 530
Maar nu zit er een as van 1350 kg onder volgens het plaatje
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Gewicht Swing 530
Plus 100 kg toelaatbare kogeldruk vlgs hetzelfde plaatje, komt het toch al heel kort bij die 1500 kg totaalgewicht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Gewicht Swing 530
Zo zat ik ook al een beetje te denken.
Maar of het juist is ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Gewicht Swing 530
Nee, het is het typeplaatje van de trekinrichting. Die is geschikt voor een aanhanger tot max 1350 kg.ronk schreef:Maar nu zit er een as van 1350 kg onder volgens het plaatje
Ben benieuwd wat er op het typeplaatje op de zijkant van de caravan staat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Gewicht Swing 530
Er staat inderdaad "zugeinrichtung" 1350kg
BPW is een fabrikant van assen.
En de " auflaufeinrichtung" oplooprem is geschikt voor 700-1350kg.
De kogeldruk is max 100 kg.
Dan zou je zeggen dat je op 1450 kg uitkomt.
Maar voor de rem inrichting is het totaal dan ook 1450 kg en dat is te hoog volgens het type plaatje.
Dan zou er op de as zelf ook nog een type paatje zitten ?
Aan de zijkant of in de disselbak is het type plaatje van de caravan zelf.
En daar hoort het zelfde te staan als op het kenteken.
Als er op het type plaatje van de caravan 1500 kg staat en er een as onder zit die 1500kg mag hebben.
Dan zit er een verkeerde koppeling en oplooprem op, en die kan je wel laten vervangen door een zwaardere.
Hoe dan ook het zit vreemd in elkaar.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Gewicht Swing 530
Eén simpele conclusie: het klopt niet:
a) Zulassiges gesammtgewicht 1350 kg (op de koppeling)
b) RDW registratie: 1500 kg
c) As-plaatje onduidelijk.
Dus dan is veel belangrijker de vraag hoe je er mee omgaat (toch?). Simpel: jouw keuze. Speel je het safe dan hou je 1350 kilo maximale massa aan/Gesammtgewicht is gewoon totaal gewicht. Je mag het niet leuk vinden - en we mogen er met z'n allen wat van "vinden" - maar totaalgewicht is totaalgewicht.
a) Zulassiges gesammtgewicht 1350 kg (op de koppeling)
b) RDW registratie: 1500 kg
c) As-plaatje onduidelijk.
Dus dan is veel belangrijker de vraag hoe je er mee omgaat (toch?). Simpel: jouw keuze. Speel je het safe dan hou je 1350 kilo maximale massa aan/Gesammtgewicht is gewoon totaal gewicht. Je mag het niet leuk vinden - en we mogen er met z'n allen wat van "vinden" - maar totaalgewicht is totaalgewicht.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Gewicht Swing 530
De MTM (Maximaal Toegestane Massa) die op het kenteken staat is de massa die de caravan mag wegen als hij los op een weegbrug staat. Eventuele kogeldruk mag hier dus NIET bij op worden geteld. Het maakt niet uit wat er op typeplaatjes is geschreven, het kentekenbewijs is leidend. Maar de koppeling van TS lijkt me ongeschikt voor deze caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 15 jan 2020 22:17
- Contacteer:
Re: Gewicht Swing 530
Goedemorgen, volgens het plaatje aan de zijkant staat ook 1500 kg, zie foto.
Hoe dan ook het blijft vreemd.
Ik voorlopig het gewicht aanhouden van 1350 kg wat zal inhouden dat ik zo goed als geen laadgewicht over zal houden.
Eigen gewicht van 1210 kg, tel daarbij mover en airco op dan zal er weinig overblijven.
Wij wonen net over de grens bij Sittard en rijden zodoende met een Duits kenteken.
De caravan is echter Nederlands gekentekend en ik blij dat ik hem nog niet in Duitsland heb ingevoerd want de Tüv zou hier gegarandeerd een probleem mee hebben.
Voor de critici, een Duits gekentekende auto met Nederlandse caravan mag, voor de zekerheid nagevraagd bij de verzekering!
Hoe dan ook het blijft vreemd.
Ik voorlopig het gewicht aanhouden van 1350 kg wat zal inhouden dat ik zo goed als geen laadgewicht over zal houden.
Eigen gewicht van 1210 kg, tel daarbij mover en airco op dan zal er weinig overblijven.
Wij wonen net over de grens bij Sittard en rijden zodoende met een Duits kenteken.
De caravan is echter Nederlands gekentekend en ik blij dat ik hem nog niet in Duitsland heb ingevoerd want de Tüv zou hier gegarandeerd een probleem mee hebben.
Voor de critici, een Duits gekentekende auto met Nederlandse caravan mag, voor de zekerheid nagevraagd bij de verzekering!
Gewicht Swing 530
Het lijkt alsof er eerst een ander typeplaatje heeft gezeten. Mogelijk heeft een vorige eigenaar het gewicht laten verhogen bij de RDW. Op de as staat immers 1500 kg en Eriba heeft voor dit type ook typegoedkeuring voor 1500 kg.
Dan hoeft er bij de RDW ook niet gekeurd te worden en is het typeplaatje van de trekinrichting niet opgemerkt.
Het is jammer dat ik geen foto’s heb gemaakt van de typeplaatjes onze Eriba Living Pulse 465 van 2008, die ook een BPW onderstel had. Wij hebben die destijds met de 1500 kg as gekocht. Wellicht had die hetzelfde probleem.
Heb ook even op onze huidige Eriba gekeken die de zwaarste as (1500 kg) heeft dat voor dit type mogelijk is. Typeplaatje geeft 800-1500 kg aan. Gelukkig
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dan hoeft er bij de RDW ook niet gekeurd te worden en is het typeplaatje van de trekinrichting niet opgemerkt.
Het is jammer dat ik geen foto’s heb gemaakt van de typeplaatjes onze Eriba Living Pulse 465 van 2008, die ook een BPW onderstel had. Wij hebben die destijds met de 1500 kg as gekocht. Wellicht had die hetzelfde probleem.
Heb ook even op onze huidige Eriba gekeken die de zwaarste as (1500 kg) heeft dat voor dit type mogelijk is. Typeplaatje geeft 800-1500 kg aan. Gelukkig
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Gewicht Swing 530
De discussie over het wel of niet verzekerd zijn heb ik verplaatst.
viewtopic.php?t=47018
viewtopic.php?t=47018
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Gewicht Swing 530
Dat zie je verkeerd.
Als een caravan los op een weegbrug staat, telt de kogeldruk, dus in dat geval de druk van het neuswiel op de weegbrug gewoon mee in dit verband.
In dit geval: max asdruk 1350 kg. Max kogeldruk 100 kg. Max totaalgewicht dus 1450 kg vlgs typeplaatje.
Kenteken: MTM max 1500 kg.
Klopt dus vrij aardig..niet helemaal, maar het kenteken geldt.
Een paar slagletters, en 1350 veranderen in 1400 en het klopt helemaal..Het plaatje per ongeluk kwijtraken is ook een optie..
Maar niks aan doen, en tot max 1450 laden mag ook natuurlijk..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Gewicht Swing 530
Die type plaat lijkt idd een keer vervangen te zijn .
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er op de as staat aan gewicht .
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er op de as staat aan gewicht .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Gewicht Swing 530
Dit is zeker geen fabrieks typeplaatje..
Deze maak je zo zelf op een PC ..met het juiste basis materiaal...die alu folie
Deze maak je zo zelf op een PC ..met het juiste basis materiaal...die alu folie
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Gewicht Swing 530
Maakt allemaal niks uit. Het kenteken is leidend. Gewoon laden tot max 1500 kg, en niet denken in problemen. Die zijn er niet.
De oplooprem kan technisch ook makkelijk 50 kg meer aan zonder problemen. Nog veel meer zelfs.
Je zou de aanhangers en caravans de kost moeten geven die een paar honderd kg te zwaar zijn..
Daar ook nooit problemen met de remmen of koppeling.
Wel met de Hermandad bij gerichte controles.
Daar is hier geen sprake van.
Om verwarring te voorkomen, het oude plaatje weghalen, en gewoon happy wezen.
Het 1500 kg plaatje telt, en klopt met het kenteken.
Probleem opgelost..
De oplooprem kan technisch ook makkelijk 50 kg meer aan zonder problemen. Nog veel meer zelfs.
Je zou de aanhangers en caravans de kost moeten geven die een paar honderd kg te zwaar zijn..
Daar ook nooit problemen met de remmen of koppeling.
Wel met de Hermandad bij gerichte controles.
Daar is hier geen sprake van.
Om verwarring te voorkomen, het oude plaatje weghalen, en gewoon happy wezen.
Het 1500 kg plaatje telt, en klopt met het kenteken.
Probleem opgelost..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 15 jan 2020 22:17
- Contacteer:
Re: Gewicht Swing 530
Dat is het enigste waar ik bang voor ben als er een gerichte controle is wat men dan zegt.
Wij gaan over een paar weken weg en zullen alleen het hoogstnodige meenemen, voortent e.d. blijft gewoon thuis.
Ik heb nog wel een mailtje naar Hymer gezonden met alle gegevens en misschien weten hun meer.
Wij gaan over een paar weken weg en zullen alleen het hoogstnodige meenemen, voortent e.d. blijft gewoon thuis.
Ik heb nog wel een mailtje naar Hymer gezonden met alle gegevens en misschien weten hun meer.
Re: Gewicht Swing 530
Overtredingen zijn:
-overschrijding van de aslast,
-overschrijding van de kogeldruk
-overschrijding van de toegestane maximum massa. (Aslast + last onder de koppeling = totale massa van de caravan.)
En in NL en wordt meestal de aslast gemeten dus 2- puntsweging (marge +10%) en bij de ons omringende landen vaak TMM dus 3-puntsweging.
-overschrijding van de aslast,
-overschrijding van de kogeldruk
-overschrijding van de toegestane maximum massa. (Aslast + last onder de koppeling = totale massa van de caravan.)
En in NL en wordt meestal de aslast gemeten dus 2- puntsweging (marge +10%) en bij de ons omringende landen vaak TMM dus 3-puntsweging.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: Gewicht Swing 530
@Ab
Ik snap helemaal wat jij bedoelt en ik zou er zelf ook niet zo bang voor zijn .
Maar aangezien ts de caravan eigenlijk nog op duits kenteken wil laten zetten heeft hij wel een dingetje .
Vandaar dat ik vroeg staat er op de as ook 1500 kg , of klopt er hier iets totaal niet aan de hele caravan aangezien de typeplaat ook niet echt fabrieks af lijkt
Ik snap helemaal wat jij bedoelt en ik zou er zelf ook niet zo bang voor zijn .
Maar aangezien ts de caravan eigenlijk nog op duits kenteken wil laten zetten heeft hij wel een dingetje .
Vandaar dat ik vroeg staat er op de as ook 1500 kg , of klopt er hier iets totaal niet aan de hele caravan aangezien de typeplaat ook niet echt fabrieks af lijkt
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Gewicht Swing 530
zie hier in D... elke as wordt gewogen en elke aslast wordt gecontroleerd adhv kentekenbewijzen...
https://www.youtube.com/results?search_ ... +wohnwagen
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Gewicht Swing 530
@VIP ? met de vorige hut
Of zijn broer.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750