kogeldruk
Re: kogeldruk
Help me even. Wat is het voordeel van het constant aflezen van de kogeldruk? Ik zie het nut ervan echt niet. En wat is het voordeel bij het moveren?
Persoonlijk weeg ik al jaren niets meer, de belading is ieder jaar hetzelfde. Voor ik de caravan aanhaak til ik hem ff op aan de koppeling en ik weet dan of ik goed zit.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: kogeldruk
Het nut is dat je bij elke keer aankoppelen de kogeldruk kan zien.
Natuurlijk zal die tijdens een vakantie niet schokkend veranderen maar toch is het wel handig om te weten.
Natuurlijk zal die tijdens een vakantie niet schokkend veranderen maar toch is het wel handig om te weten.
Re: kogeldruk
Methode beschreven door 'Rodo' doe ik dan meestal ook de rest van de vakantie.
Is een makkelijke en snelle controle.
Is een makkelijke en snelle controle.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
Er zit een lekkere luchtband op, en dat rijdt echt soepeler. En als er een weegfunctie bij zit, why not? Als je bijvoorbeeld soms met kleinkinderen de hort op gaat geloof ik best dat de extra spullenboel best wel wat weegt.
Maar het kan altijd nog meer stupide: neem een e-trailer neuswiel. Voor een kleine 295,- kan je op jouw smartphone de kogeldruk aflezen. En met de additionele internet module kan je elke dag vanaf de bank kijken wat de kogeldruk is. Echt waar. Je leest het goed. De slogan van e-trailer citerende: "Maak je caravan slim".
(door zelf dom te zijn).
Heerlijk onze stupiditeit. Nu nog een pratend neuswiel. Of een caravan deur die zegt : "ik ben geopend" als je de deur opent. Of een toilet die via jouw smartphone bij een vol reservoir via jouw app zegt: "Nu is het mijn beurt om te plassen, zeikert".
Maar het kan altijd nog meer stupide: neem een e-trailer neuswiel. Voor een kleine 295,- kan je op jouw smartphone de kogeldruk aflezen. En met de additionele internet module kan je elke dag vanaf de bank kijken wat de kogeldruk is. Echt waar. Je leest het goed. De slogan van e-trailer citerende: "Maak je caravan slim".
(door zelf dom te zijn).
Heerlijk onze stupiditeit. Nu nog een pratend neuswiel. Of een caravan deur die zegt : "ik ben geopend" als je de deur opent. Of een toilet die via jouw smartphone bij een vol reservoir via jouw app zegt: "Nu is het mijn beurt om te plassen, zeikert".
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: kogeldruk
Waarom is het stupide? Dat jij het niet nodig acht hoeft nog niet te betekenen dat het stupide is.
Re: kogeldruk
Er zit vering in het Alko Premium neuswiel en dat maakt dat de caravan veel rustiger/makkelijker over oneffenheden gaat tijdens het moveren.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
(Hap)
Nee, je hebt gelijk. Voor 295,- en na een bewerkelijk ijkproces van het neuswiel kan je op jouw smartphone aflezen dat wat de kogeldruk van jouw caravan die 2 meter verderop staat is. Wel even de app updaten. En het meest vermakelijke is nog dat dit geen 1april grap is.
Om je te bescheuren. Het is dat Wim de Bie niet meer onder ons is. Ik zie de sketch helemaal voor me.
(Even mijn vrouw die naast mij zit appen met de vraag of ze koffie wil brengen).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: kogeldruk
Persoonlijk hoef ik ook geen elektronisch neuswiel maar als iemand er blij mee is, so what?
Als jij het belachelijk acht, prima maar dat zegt niets over of het daadwerkelijk belachelijk is.
Als jij het belachelijk acht, prima maar dat zegt niets over of het daadwerkelijk belachelijk is.
Re: kogeldruk
Kijk, in dit geval vind ik het ook wel erg veel geld voor iets wat je niet vaak gebruikt. Maar handig is het wel.
Dieseltijger, het valt me op dat jij alles wat een beetje naar gemak of luxe neigt moet afbranden. Prima dat jij er niks mee hebt en dolblij bent met je eenvoudige Toyota Carina en Kip Kemphaan en van plan bent om daar nog 20 jaar en 500.000 km mee te doen :). Maar je bent zo ondertussen wel een grammofoonplaat geworden die is blijven hangen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
Niks mis mee hoor, en het is natuurlijk hartstikke slim dat concept. Het voorziet echt in een behoefte hoor, een gat in de markt. Zo heeft Al-ko een caravan volg systeem gemaakt: je klikt het op je trekhaak en de caravan volgt automatisch jouw auto. Met wielen die helemaal tot op de grond komen.
Kostelijk.
Kostelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: kogeldruk
Re.gif
Waar komt jouw aversie tegen techniek vandaan?
Waar komt jouw aversie tegen techniek vandaan?
Re: kogeldruk
Waar is die te koop
€300,— voor een e-neuswiel! Persoonlijk vind ik €150,— voor zo’n alko neuswiel met weger al stevig aan de prijs. Mijn neuswiel is ook een luchtband, veert genoeg bij het moveren. Nog steeds zie ik het nut er niet van in. Ben absoluut niet tegen vooruitgang, moet wel nuttig zijn. Kan voor de een, geen probleem. Zoiets is pas nuttig als je iedere dag de caravan overhoop haalt en weer moet wegen. Maar wie doet dat?
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: kogeldruk
Het Alko Premium neuswiel heeft géén luchtband, dat zou ik ook nooit willen… veel te kwetsbaar. Alko haalt de vering uit de geveerde ophanging.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
@meeder. Heb ik niet hoor, maar ik vindt ons gedrag gewoon erg vermakelijk en herkenbaar. (Zelf)spot en -relativering kunnen we hier wel gebruiken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: kogeldruk
De volgende ontwikkeling wat ik vernam is een digitaal af te lezen en op je telefoon te zetten App waarbij je de dwarskrachten en de opwaartse en neerwaartse krachten op de kogel draadloos worden weer gegeven tijdens het rijden.
Worden deze krachten te groot treed automatische een aangepaste remwerking op..
Is het nodig....?? Neen wel leuk om te hebben natuurlijk
Maar serieus hoeveel krachten zal zo'n kogel wel niet te verduren hebben?
Worden deze krachten te groot treed automatische een aangepaste remwerking op..
Is het nodig....?? Neen wel leuk om te hebben natuurlijk
Maar serieus hoeveel krachten zal zo'n kogel wel niet te verduren hebben?
Re: kogeldruk
Ik heb ook het premium neuswiel, eigenlijk alleen gekocht omdat het moveren over oneffen terrein makkelijker gaat.
Weegfunctie gebruik ik niet, zat een hele beschrijving bij hoe je de afwijking uit moet rekenen.
Zal niet heel ingewikkeld zijn maar had geen zin om dat uit te zoeken.
Zit bij mij vergeleken met de tlc weger iets van 20kg afwijking in dus 110kg kogel druk is 90kg werkelijk.
Kijk er nooit naar, kogeldruk is eigenlijk altijd ongeveer gelijk met de vaste belading.
Weegfunctie gebruik ik niet, zat een hele beschrijving bij hoe je de afwijking uit moet rekenen.
Zal niet heel ingewikkeld zijn maar had geen zin om dat uit te zoeken.
Zit bij mij vergeleken met de tlc weger iets van 20kg afwijking in dus 110kg kogel druk is 90kg werkelijk.
Kijk er nooit naar, kogeldruk is eigenlijk altijd ongeveer gelijk met de vaste belading.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
@Wie niets:.....Waar je vervolgens heerlijk de draak mee kan steken. @wie niets: Je hebt ook een app die de kogeldruk nauwkeurig meet: je moet jouw neuswiel op jouw iPhone plaatsen voor maximale nauwkeurighei, hihihi
Laatst gewijzigd door dieseltijger op zo 2 apr 2023 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: kogeldruk
@Paul, dat bedoel ik dus. Een plezierig neuswiel zoals jij en PD aangeven, en die weegfunctie is een plezierige bijvangst. Wat iedereen doet of vindt moeten ze zelf weten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33
Re: kogeldruk
Wat een vraag over kogeldruk al niet teweeg kan brengen.
Re: kogeldruk
Is ook een belangrijk onderdeel in het Caravannen...... de zoekmachine geeft ook ( slechts ) 10014 resultaten weer waarin dit onderwerp aan bod komt.. .
Elk voortschrijdend inzicht blijft natuurlijk welkom.
Re: kogeldruk
Ik heb ook zo een weger. Maar moet altijd de caravan er optillen. Heb jij een andere manier of is er een andere manier?iemand schreef: ↑zo 2 apr 2023 05:14Denk ik ook.
Toch meet ik hem aan begin van de vakantie altijd weer even.
Ik heb een alu- veerweger in de caravan liggen en die is handig en nauwkeurig genoeg.
Wil ik digitaal wegen, dan kan het ook zo d.m.v. een balkje met de Reich- caravanweger.
Screenshot_20230402-050543_Free Adblocker Browser.jpg
Er ligt nog een plankje onder om de ondergrond te egaliseren voor de sensoren.
Je rug vindt 85kg ook niet zo prettig a je een hernia hebt gehad.
Ronald
Re: kogeldruk
Ik ga voor het balkje [met dummy "kogel" in de koppeling] met een weegschaal. En laat dan het neuswiel zakken [slingeren] totdat het gewicht zelf op dat balkje komt, niets eerst dus op te tillen verwacht ik.rsjab schreef: ↑zo 2 apr 2023 20:28Ik heb ook zo een weger. Maar moet altijd de caravan er optillen. Heb jij een andere manier of is er een andere manier?iemand schreef: ↑zo 2 apr 2023 05:14Denk ik ook.
Toch meet ik hem aan begin van de vakantie altijd weer even.
Ik heb een alu- veerweger in de caravan liggen en die is handig en nauwkeurig genoeg.
Wil ik digitaal wegen, dan kan het ook zo d.m.v. een balkje met de Reich- caravanweger.
Screenshot_20230402-050543_Free Adblocker Browser.jpg
Er ligt nog een plankje onder om de ondergrond te egaliseren voor de sensoren.
Je rug vindt 85kg ook niet zo prettig a je een hernia hebt gehad.
Ronald
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: kogeldruk
Ik bedenk me dit net terwijl ik op zend druk. Ik weeg altijd met het neuswiel erop maar dat hoeft natuurlijk niet. Beetje duh gevoel.
Re: kogeldruk
Neuswiel even gebruiken als lift
Eerst de handrem wat aantrekken
Dan de pootjes omhoog
Dissel dmv neuswiel omhoog draaien.
Weger er onder en evt icm balkje op afgemeten lengte.
En evt plankje er onder als de ongegrond zacht/gras is.
En weer naar beneden draaien zodat wiel wat van de grond komt.
En meten maar ...
Daarna... omgekeerde volgorde
edit... aha terwijl ik aan het typen ben, komen er al meerdere reacties
Eerst de handrem wat aantrekken
Dan de pootjes omhoog
Dissel dmv neuswiel omhoog draaien.
Weger er onder en evt icm balkje op afgemeten lengte.
En evt plankje er onder als de ongegrond zacht/gras is.
En weer naar beneden draaien zodat wiel wat van de grond komt.
En meten maar ...
Daarna... omgekeerde volgorde
edit... aha terwijl ik aan het typen ben, komen er al meerdere reacties
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: kogeldruk
Volgens mij eerst de handrem erop, balkconstructie er onder, steuntjes voorzijde indraaien en dan neuswiel laten zakken [en wegen]...
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)