Probleem met vochtmeting en afmelden

Wally
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Wally » wo 23 aug 2023 22:26

Als je er zelf niet bij bent tijdens de vochtmeting, dan is het volgens mij een wassen neus.
De meeste tijd zal dan besteed zijn aan het afmelden bij de fabrikant en het opmaken van de rekening.
Hoe groot is de kans dat er een vocht probleem ontstaat tijden de garantieperiode?
Mocht jij tijdens die periode een vocht probleem ontdekken, dan is het antwoord simpel: "Bij de vorige controle was alles nog in orde."
En dan zal het ook best gerepareerd worden.

Uiteraard met uitzondering van de bedrijven die een en ander wel naar behoren uitvoeren.

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Ab » wo 23 aug 2023 23:17

Koop zelf een vochtmeter. En gebruik die regelmatig tijdens een verloren kwartiertje.
De meeste witte dozen blijven best wel dicht zolang er geen gat in komt.
Zo moeilijk is het ook niet om een paar wanden en een dak waterdicht aan elkaar te plakken en schroeven met wat kitband ertussen. Geen kunst .

Met een uurtje les kan elke ongeschoolde die wel eens ergens parkers ingedraaid heeft het ook.
Anders duurt het een uurtje langer, als ie maar een heel klein beetje handig is.

Er komt best heel wat meer kijken, vooral binnen en met de voorbereidingen en prefab om een caravan te bouwen, maar de hele waterdichtheids garantie heeft sec alleen maar te maken met een zootje kit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Rodo » do 24 aug 2023 08:24

Allemaal geldklopperij zo’n ‘verplichte’ vochtmeting. Zoals Ab al aangeeft, koop voor een paar tientjes een vochtmeter. Goedkoper en betrouwbaarder! Zelf koop ik min caravans nooit nieuw, maar van een jaar of 6 oud. Bij de aankoop gaat de vochtmeter mee en loop ik op mijn gemak door de caravan, of de dealer het nu leuk vind of niet.
De caravan word gekocht en geleverd zonder enige vorm van garantie. Zo moeilijk in techniek is zo’n witte doos niet, tenminste voor mij. Kabelbreuk, lekke gasaansluiting, remmen en wankele kastdeurtjes zijn allemaal zelf op te lossen. Komt geen dure dealer aan te pas.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Daphne » do 24 aug 2023 09:29

Wally schreef:
wo 23 aug 2023 22:26

Hoe groot is de kans dat er een vocht probleem ontstaat tijden de garantieperiode?
Die kans bestaat bij nieuwbouw altijd. Daarom zouden de verplichte vochtcontroles kosteloos gedaan moeten worden. Na 5 jaar verplichte controle gaat de garantie vaak wel door. Bij veel merken tot 12 jaar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door refram » do 24 aug 2023 10:02

Ik ben het eens met Ab en Rodo, die verplichte vochtmeting is gewoon platte commercie. Eenmaal een vochtmeting overslaan en weg is de garantie.

We hebben onze Fendt nieuw gekocht bij een bedrijf dat het jaar daarna gestopt is met caravans. Dit was al 70km van de deur, het bedrijf dat de garantie overnam is 180km van de deur. Ik heb helemaal geen zin om jaarlijks een volledige dag op te offeren om deze controle te laten uitvoeren, inclusief de files rond Brussel, 360km te rijden en dan nog eens +100€ af te tikken.
Daarom heb ik me zelf een vochtmeter gekocht en meet ik af en toe eens na een zware regenbui.

Mocht er toch ooit eens een vochtprobleem zijn is dit gemakkelijk zelf te verhelpen. Een degelijke tube kit van 20/30€ en het probleem is opgelost. En wat je zelf doet, doet men vaak beter.
Een caravan is geen hightech apparaat maar gewoon een blikken doos op wielen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Wally
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Wally » do 24 aug 2023 10:06

[re.gif] [re.gif]

Inderdaad die kans is er.

Maar dat wil niet zeggen, dat als een eigenaar met een vocht probleem terug gaat naar de dealer, dat de voorgaande betaalde controles naar behoren zijn uit gevoerd.

Hoe groot is dan de kans voor een dealer om met een vocht probleem te worden opgezadeld, 1 op 1000?
In geval van zal hij, tijdens de garantie periode, de fabrikant daarover kunnen aanspreken.

Daarnaast hoeveel caravans zullen een niet opgemerkt vochtprobleem hebben, omdat ze 49 weken per jaar in een overdekte stalling staan.?

Frans
Laatst gewijzigd door Wally op do 24 aug 2023 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Chris » do 24 aug 2023 10:20

WanFie schreef:
wo 23 aug 2023 21:32
Nu is de LMC dealer waar ik de vochtmeting kon laten dien verhuist naar Hapert. Dat is 40 km enkele reis. Voor een vochtmeting waar ik niet op kan wachten. Dus 160 km waarvan de helft met caravan. Op 9 km zit een Prima Burstner dealer. Uit dezelfde groep als LMC. De caravans worden zelfs op dezelfde lijn gemaakt. Nogmaals bij LMC geïnformeerd. Nee het moet perse bij een LMC dealer. En dat zo'n meting €135,- moet kosten is ook belachelijk. Wanneer ik kon wachten, was het binnen een half uur afgehandeld.
Ik begin sterk aan de oplossing van Ab te denken. En trap nooit meer in die "garantie". Het is niet meer dan een verzekering die je zelf betaald.
Vochtgarantie... zakkenvullerij.
Ook nog € 135,- rekenen??
Mijn vochtmeting kost niks extra, wordt tijdens een onderhoudsbeurt gedaan.
Ik betaal voor die beurten ( verdeeld in groot en kleine beurt) nog geen eens 135 euro...

Aan een kant is die vochtmeting dan wel belachelijk, aan de anderekant kan hett ook je redding zijn..
Ik heb in het voorjaar nog een Knaus zien staan waar de complete achterkant van vervangen werd..... was een groot gat achterin.
Het 3e remlicht bleek te lekken, een klacht in die serie zo begreep ik.
Die achterkant is wel ondfer garantie vervangen....

Dealers weten natuurlijk de kwetsbare punten van elk model, jij niet.
Ik zou er niet heel licht over denken....zeker niet in de garantie periode..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Ab » do 24 aug 2023 14:15

Als de eigenaar van die Knaus een vochtmeter had gehad, was die gehele achterkant vervangen nooit nodig geweest.
Als het zover komt, heeft dat vocht in de achterwand daar al vele jaren gezeten.
Hout rot niet volledig weg in 2 of 3 jaar. Dat is echt een proces van jaren.
Een dotje kit bij dat lampje 4 of 5 jaar geleden of mogelijk nog veel eerder, had alle problemen voorkomen.

Als het garantie is, is blijkbaar de vochtmeting door de dealer elk jaar niet goed, of helemaal niet uitgevoerd.

Dat lampje staat ook niet op het Bovag schemaatje van de vochtmeting hè.. awhoea.gif

De kwetsbare punten van een caravan kan iedereen wel bedenken..
Gewoon overal waar schroeven, en openingen zitten waar water naar binnen kan.. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door refram » do 24 aug 2023 14:55

Een vochtmeting kan ook een valse veiligheid geven. Men gaat er dan van uit dat nadien alles ok is, doch is dat zo?
Is de vochtmeting wel correct uitgevoerd, en door vakbekwaam personeel?
Zoals Ab al aanhaalde, problemen manifesteren zich dikwijls jaren later.

Bij hoeveel caravans zal er geen vochtmeting gebeuren die net na 10 maanden uit de stalling gereden worden. Zo is een correcte vochtmeting ook niet mogelijk. Maar men is gerust want de vochtmeting is uitgevoerd.
Ab schreef:
do 24 aug 2023 14:15
De kwetsbare punten van een caravan kan iedereen wel bedenken..
Gewoon overal waar schroeven, en openingen zitten waar water naar binnen kan.. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. knipoog.gif
Volledig akkoord!
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Ab » do 24 aug 2023 15:11

Ik ben het eens met de stelling, dat je vochtmeting moet doen na 3 weken zomervakantie, of een natte week in voor of naseizoen.
Wel met het weer van een paar weken geleden als het effe kan.
3 weken in de volle zon brengt ook geen lekkages aan het licht. mrgreen.gif
Een paar dagen een sproeier op het dak en de zijkanten, en voor en achter zetten voor je naar de vochtmeting door een dealer gaat, is ook immers weer wat.. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door BertJan » do 24 aug 2023 18:57

geen vochtmeting doen is ook toch prima, je hebt 2 jaar wettelijke garantie op een nieuwe caravan hier hoef je geen vochtmeting voor te doen.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met vochtmeting en afmelden

Bericht door Ab » do 24 aug 2023 19:44

Dat wel ja..
Maar als er 2 jaar een beetje lekkage zit, gaat dat niet vanzelf over.
Na een jaar of 5-6 merk je dat pas..of nog later.
Dan is er mogelijk het een en ander aan het wegrotten binnen in de sandwich van de wand.
Daar zie of merk je vaak weinig van.
Totdat er verkleuring optreedt, of je ineens met een handvat in de hand staat bij wat trekken aan de caravan.
Vochtschade is bijna altijd veel groter dan je denkt.
Dat zie je pas bij loshalen en herstel.
Een klein zichtbaar plekje kan dan maar zo een vierkante meter of meer verrot hout blijken te zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “LMC”