Iemand ervaring met Ondia?
Re: Iemand ervaring met Ondia?
Toch zag je dit type caravan vaak op de Franse wegen en camping.
Van binnenuit én zonder naden? Misschien de platen zo goed mogelijk aansluiten en dan vinylbehang over het hele oppervlak plakken.
De caravanwanden worden in de fabriek vooraf gemaakt. Zo werden de wanden voor de Kip caravans in Hamont gemaakt en in Hoogeveen tot een caravan samengevoegd. De hele wand loshalen kan wel, maar dan is de kans op knikken in de buitenbeplating wel erg groot. Tenminste met rotte stukken in die wand. Een goed sandwichpaneel kun je met twee personen optillen zonder dat het knikt.
Bij de 2 Bobcats die ik het gerestaureerd, heb ik de wanden, vloeren en dak ook gedemonteerd. Daarna nieuwe delen er in en met PU lijm opnieuw gelijmd. De vloeren die van spaanplaat waren heb ik bij de eerste vervangen door betonplex, bij de tweede door een sandwich vloer. Bij het lijmen met PU lijm, moet je wel zorgen voor aandrukkracht. Hier lag de vloer op de vloer van de garage, daarop de lijm, dan de latten en weer lijm en de dekplaat er op. Gelukkig was het niet al te warm en had ik een ruime open tijd. Maar het was toch doorwerken. Ook de uitschuifplanken had ik zo gemaakt. Daar hebben we jaren zonder problemen op geslapen, terwijl de ondersteuning minimaal was (4 poten en een rand). Ook de vloer was super stevig.
De aluminium randprofielen zijn wel herbruikbaar. De onderlegrubbers moet je vervangen. Ik had rollen bitumenkit gebruikt. Dit is stevige bitumenkit stroken van ca. 25 x 2 mm op siliconenpapier stroken en opgerold. Burstner gebruikte dat vroeger in de fabriek. Prima spul en thuis ook prima verwerkbaar. Eerst de wanden aan elkaar schroeven, dan de kit over de naad én de schroefgaten vouwen, dan de rubber er op, aankloppen en drukken en het aluminium profiel er weer op schroeven.
Van binnenuit én zonder naden? Misschien de platen zo goed mogelijk aansluiten en dan vinylbehang over het hele oppervlak plakken.
De caravanwanden worden in de fabriek vooraf gemaakt. Zo werden de wanden voor de Kip caravans in Hamont gemaakt en in Hoogeveen tot een caravan samengevoegd. De hele wand loshalen kan wel, maar dan is de kans op knikken in de buitenbeplating wel erg groot. Tenminste met rotte stukken in die wand. Een goed sandwichpaneel kun je met twee personen optillen zonder dat het knikt.
Bij de 2 Bobcats die ik het gerestaureerd, heb ik de wanden, vloeren en dak ook gedemonteerd. Daarna nieuwe delen er in en met PU lijm opnieuw gelijmd. De vloeren die van spaanplaat waren heb ik bij de eerste vervangen door betonplex, bij de tweede door een sandwich vloer. Bij het lijmen met PU lijm, moet je wel zorgen voor aandrukkracht. Hier lag de vloer op de vloer van de garage, daarop de lijm, dan de latten en weer lijm en de dekplaat er op. Gelukkig was het niet al te warm en had ik een ruime open tijd. Maar het was toch doorwerken. Ook de uitschuifplanken had ik zo gemaakt. Daar hebben we jaren zonder problemen op geslapen, terwijl de ondersteuning minimaal was (4 poten en een rand). Ook de vloer was super stevig.
De aluminium randprofielen zijn wel herbruikbaar. De onderlegrubbers moet je vervangen. Ik had rollen bitumenkit gebruikt. Dit is stevige bitumenkit stroken van ca. 25 x 2 mm op siliconenpapier stroken en opgerold. Burstner gebruikte dat vroeger in de fabriek. Prima spul en thuis ook prima verwerkbaar. Eerst de wanden aan elkaar schroeven, dan de kit over de naad én de schroefgaten vouwen, dan de rubber er op, aankloppen en drukken en het aluminium profiel er weer op schroeven.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Iemand ervaring met Ondia?
Van binnenuit is echt het eenvoudigst.
Naden werk je eenvoudig weg met dezelfde lijm waar ik het eerder over had, gewoon de lijm even wat dikker maken, en je plamuurt de naad glad weg. Ook al is die een cm breed.
Het lijmt echt oersterk.
Ik heb er veel mee gewerkt in het verleden bij de bouw van afzetunits.
Als proef eens 2 latjes aan elkaar gelijmd. In het verlengde van elkaar op elkaar gedrukt.
Na uitharding van de epoxy brak de lat naast de las af bij een buigproef.
Zo kan je ook elke andere hout op hout verbinding maken zonder spijkers of schroeven. En veel sterker. Ook hoekverbindingen van dunne plaat, zonder hoeklatten of schroeven gaat uistekend.
De uithardingstijd kan je ook zelf redelijk bepalen.
Door meer of minder verharder te mengen.
Naden werk je eenvoudig weg met dezelfde lijm waar ik het eerder over had, gewoon de lijm even wat dikker maken, en je plamuurt de naad glad weg. Ook al is die een cm breed.
Het lijmt echt oersterk.
Ik heb er veel mee gewerkt in het verleden bij de bouw van afzetunits.
Als proef eens 2 latjes aan elkaar gelijmd. In het verlengde van elkaar op elkaar gedrukt.
Na uitharding van de epoxy brak de lat naast de las af bij een buigproef.
Zo kan je ook elke andere hout op hout verbinding maken zonder spijkers of schroeven. En veel sterker. Ook hoekverbindingen van dunne plaat, zonder hoeklatten of schroeven gaat uistekend.
De uithardingstijd kan je ook zelf redelijk bepalen.
Door meer of minder verharder te mengen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Iemand ervaring met Ondia?
Voordat je ‘m helemaal opknapt, heb je er wel een Nederlands kenteken bij?busbart schreef:Ok,
Nou ik kende het ook niet, en heb 'm nu toch op het erf staan.
Ook op internet kan ik er weinig over vinden.
toch vind ik het best een interessante caravan.
Volgens de papieren is ie van 1976, weegt leeg 800Kg en mag ie 900Kg beladen wegen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Iemand ervaring met Ondia?
Nee, die heb ik niet nodig, ik heb er wel een Franse bij, die hoef ik alleen over te schrijven.
Ik heb verder eigenlijk nog heel wat vraagjes, voor kapotte lampjes, hoe ik sloten moet vervangen, ik heb er wel de papieren bijgekregen, maar die eigenaar had er ook al geen sleutels meer bij, e.d.
zet ik die vragen allemaal hier erbij, of begin ik beter een nieuwe post?
Ik heb verder eigenlijk nog heel wat vraagjes, voor kapotte lampjes, hoe ik sloten moet vervangen, ik heb er wel de papieren bijgekregen, maar die eigenaar had er ook al geen sleutels meer bij, e.d.
zet ik die vragen allemaal hier erbij, of begin ik beter een nieuwe post?
Re: Iemand ervaring met Ondia?
Het beste is om je vragen in de juiste rubrieken van het forum te plaatsen.
Re: Iemand ervaring met Ondia?
Ok, dan begin ik daar een nieuwe post.
merci
merci
Re: Iemand ervaring met Ondia?
Gezien je stelligheid heb je vaker met het bijltje gehakt. Misschien is het traject van overschrijven iet om te delen met het forum? Of maak je er een max 750 kg caravan van?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Iemand ervaring met Ondia?
Nou, dat gaat hier eigenlijk net als bij jullie, jullie gaan naar het postkantoor, en ik naar een speciaal bureautje wat ze daarvoor hebben sinds de prefectuur dicht is.
Re: Iemand ervaring met Ondia?
Aha, Frans ingezetene. En een Franse caravan. Dan is het al weer een ander verhaal. Gelden heel andere regels voor.
(Overigens krijg je een NL'se caravan bijna nooit zonder bureaucratische rompslomp op Frans kenteken, zeker als je het CoC of gelijkwaardig niet hebt.)
Overigens regelen we een overschrijving hier gewoon digitaal. Met de eigen telefoon.
(Overigens krijg je een NL'se caravan bijna nooit zonder bureaucratische rompslomp op Frans kenteken, zeker als je het CoC of gelijkwaardig niet hebt.)
Overigens regelen we een overschrijving hier gewoon digitaal. Met de eigen telefoon.
Re: Iemand ervaring met Ondia?
Klopt.
(Overigens krijg je een NL'se caravan bijna nooit zonder bureaucratische rompslomp op Frans kenteken, zeker als je het CoC of gelijkwaardig niet hebt.)
Klopt ook, en caravanbouwers moeten een licensie (of zoiets) betalen voor de landen waar ze hun caravans willen invoeren, en dat schijnt nogal wat te zijn.
dus doen ze dat maar een beperkt aantal jaren en die die daarna nog dat merk en dat model Caravan wil invoeren in dat land heeft gewoon pech gehad!, of moet een alternatieve route volgen die meestal ook wel het nodige geld en geduld kost.
Nou is het voor zover ik weet toch wel enorm véél makkelijker om een oude Franse Caravan naar NL in te voeren, als vice versa...
(Overigens krijg je een NL'se caravan bijna nooit zonder bureaucratische rompslomp op Frans kenteken, zeker als je het CoC of gelijkwaardig niet hebt.)
Klopt ook, en caravanbouwers moeten een licensie (of zoiets) betalen voor de landen waar ze hun caravans willen invoeren, en dat schijnt nogal wat te zijn.
dus doen ze dat maar een beperkt aantal jaren en die die daarna nog dat merk en dat model Caravan wil invoeren in dat land heeft gewoon pech gehad!, of moet een alternatieve route volgen die meestal ook wel het nodige geld en geduld kost.
Nou is het voor zover ik weet toch wel enorm véél makkelijker om een oude Franse Caravan naar NL in te voeren, als vice versa...