verwijderen van de koppeling
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 28 nov 2021 17:22
verwijderen van de koppeling
Zins kort in het bezit van een Dethleffs Nomad 530 DR 2022.
Totale lengte van deze caravan is 788 cm. Mijn loods heeft een lengte van 765 cm.
Om de caravan toch te kunnen stallen in de loods moet ik de koppeling demonteren.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of weet hoe je dit het beste kunt doen.
Elke tip is welkom.
Met vriendelijke groet,
Johannes Weening
Totale lengte van deze caravan is 788 cm. Mijn loods heeft een lengte van 765 cm.
Om de caravan toch te kunnen stallen in de loods moet ik de koppeling demonteren.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of weet hoe je dit het beste kunt doen.
Elke tip is welkom.
Met vriendelijke groet,
Johannes Weening
Re: verwijderen van de koppeling
Dat zou ik niet doen..
In die koppeling ( de pijp) zit ook de oploopdemper van het remsysteem...etc etc...
Zomaar die 2 bouten eruit nemen.... springt de hele handel uit elkaar.
Beter een grotere loods kopen, of een kleinere caravan, of een gat in de deur zagen..
Kortom.. je had beter eerst kunnen meten..
In die koppeling ( de pijp) zit ook de oploopdemper van het remsysteem...etc etc...
Zomaar die 2 bouten eruit nemen.... springt de hele handel uit elkaar.
Beter een grotere loods kopen, of een kleinere caravan, of een gat in de deur zagen..
Kortom.. je had beter eerst kunnen meten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: verwijderen van de koppeling
Ik weet natuurlijk niet hoe ruim de loods precies is maar kun je hem er niet schuin in zetten?
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: verwijderen van de koppeling
Zoals Cris al aangeeft:een gat i de deur maken en daar aan de buitenkant een mooi luikje omheen maken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: verwijderen van de koppeling
Niet doen zou ik ook zeggen. Maar het kan wel natuurlijk. Ben je zeker dat de koppeling een 23-25 cm ruimte geeft?
Ik heb mijn koppeling ooit vervangen door een Stabifix koppeling. De bouten zitten onder veerdruk in de dissel. Lossen en verwijderen van deze bouten kon met beleid. Met een nieuwe bout de oude eruit tikken en hopen/gokken dat de nieuwe bout goed in de bus schuift, en ook in de gaten van de dissel.
Niet even een snel klusje!!!!!
Maar het kon!
Achteraf met mazzel goed gegaan denk ik.
"Ik heb het nog nooit gedaan dus ik kan het", zei Pippi Langkous.
Ik heb mijn koppeling ooit vervangen door een Stabifix koppeling. De bouten zitten onder veerdruk in de dissel. Lossen en verwijderen van deze bouten kon met beleid. Met een nieuwe bout de oude eruit tikken en hopen/gokken dat de nieuwe bout goed in de bus schuift, en ook in de gaten van de dissel.
Niet even een snel klusje!!!!!
Maar het kon!
Achteraf met mazzel goed gegaan denk ik.
"Ik heb het nog nooit gedaan dus ik kan het", zei Pippi Langkous.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: verwijderen van de koppeling
Psies daarom..
Ik heb wel eens een gewone koppeling vervangen voor een Winterhoff.
Heel erg opletten dat de demper niet inwendig wegschiet.... dan ben je in de aap gelogeerd.
En, of het zijn borgmoeren of ze zitten getorqued vast, loshalen betekend dan telkenmale nieuwe moeren of telkens torquen.
Nee... beter een dikke brievenbus op de buitendeur maken.... waar de koppeling dan in mag zitten.
Ik heb wel eens een gewone koppeling vervangen voor een Winterhoff.
Heel erg opletten dat de demper niet inwendig wegschiet.... dan ben je in de aap gelogeerd.
En, of het zijn borgmoeren of ze zitten getorqued vast, loshalen betekend dan telkenmale nieuwe moeren of telkens torquen.
Nee... beter een dikke brievenbus op de buitendeur maken.... waar de koppeling dan in mag zitten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: verwijderen van de koppeling
Wat je wellicht kunt doen is het voorste driehoekige deel van de dissel verstevigen met twee stalen kokers die je boven en onder het chassis plaatst en met grote bouten opsluit zodat de stevigheid er in blijft. Een soort groot wafelijzer. Dan kun je met de vier verticale bouten de gehele disselkop demonteren. Wel even letten op de remstang maar dit zou moeten kunnen. Als je geen verstevigingen maakt is het verband uit je chassis en stort je caravan mogelijk in elkaar.
Maar... ik zou er zelf niet aan beginnen. Een stukje bij de schuur aanbouwen waar de dissel doorheen steekt is gemakkelijker en uiteindelijk minder werk. Of een stalling zoeken waar hij in past. Dan hou je een mooie ruimte over voor andere dingen.
Maar... ik zou er zelf niet aan beginnen. Een stukje bij de schuur aanbouwen waar de dissel doorheen steekt is gemakkelijker en uiteindelijk minder werk. Of een stalling zoeken waar hij in past. Dan hou je een mooie ruimte over voor andere dingen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: verwijderen van de koppeling
Het kan best.
Als je de koppeling intact laat, en het gehele driehoekstuk eraf schroeft.
Het zijn maar 4 bouten.
De remstang kan je ook makkelijk loshalen.
Maar is misschien niet eens nodig.
Het chassis kan het makkelijk hebben, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken.
Er gebeurt helemaal niks mee. Het zijn 2 U balken die voor het werkelijk dragende chassis met een bocht daaraan geschroefd zitten, bij sommige kortere chassis loopt het door tot aan de as.
Ik heb verschillende keren de hele zooi voor eraf geschroefd, bij chassisreparaties aan de dissel.
Maakt niks uit .
Nieuwe M12 borgmoertjes kosten ook geen drol.
De oude voorzien van locktite schroefborging kan ook best.
Als je de koppeling intact laat, en het gehele driehoekstuk eraf schroeft.
Het zijn maar 4 bouten.
De remstang kan je ook makkelijk loshalen.
Maar is misschien niet eens nodig.
Het chassis kan het makkelijk hebben, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken.
Er gebeurt helemaal niks mee. Het zijn 2 U balken die voor het werkelijk dragende chassis met een bocht daaraan geschroefd zitten, bij sommige kortere chassis loopt het door tot aan de as.
Ik heb verschillende keren de hele zooi voor eraf geschroefd, bij chassisreparaties aan de dissel.
Maakt niks uit .
Nieuwe M12 borgmoertjes kosten ook geen drol.
De oude voorzien van locktite schroefborging kan ook best.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- hoboken
- Berichten: 710
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: verwijderen van de koppeling
Hoi Ab,
Voor een techneut zoals jij is dit niet zo moeilijk.
Maar voor ieder ander kan er heel wat fout gaan, ts weet er niet veel van blijkt uit zijn vraag.
Ik kan ts alleen maar adviseren dit niet te doen er zijn betere en creatievere oplossingen.
Voor een techneut zoals jij is dit niet zo moeilijk.
Maar voor ieder ander kan er heel wat fout gaan, ts weet er niet veel van blijkt uit zijn vraag.
Ik kan ts alleen maar adviseren dit niet te doen er zijn betere en creatievere oplossingen.
Laatst gewijzigd door hoboken op do 16 dec 2021 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: verwijderen van de koppeling
Vaak bint wie te bange..
Beetje logisch nadenken en 4 bouten eruit halen is geen chirurgie.
Een caravan is niks meer of minder dan een heel simpele doos met wielen eronder.
Beetje logisch nadenken en 4 bouten eruit halen is geen chirurgie.
Een caravan is niks meer of minder dan een heel simpele doos met wielen eronder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
verwijderen van de koppeling
Het enige wat belangrijk is dat alles dan met je juiste moeren (nieuwe) met een momentsleutel worden aangedraaid.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: verwijderen van de koppeling
Katteluik in de deur
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: verwijderen van de koppeling
En....
De caravan is BJ 2022 ...spiksplinternieuw dus.
Ik kan me zomaar voorstellen dat met dit soort actie's de garantie vervalt.
t'Is geen lampje wisselen hoor..hoe je het ook wend of keert..
Want... wat je ook doet.... het heeft naast de verkeersveiligheid ook met de remmerij te maken.
Je zal maar niet weten wat een bout Torquen is.... of de torque sleutel niet goed instellen.... niks is gek.
Informeren vooraf bij de dealer is denk ik een goeie tip..
Blijft...
Dat katteluik of die lage brievenbus.
p.s.
Is de loods met toegangsdeur wel hoog genoeg?
De caravan is BJ 2022 ...spiksplinternieuw dus.
Ik kan me zomaar voorstellen dat met dit soort actie's de garantie vervalt.
t'Is geen lampje wisselen hoor..hoe je het ook wend of keert..
Want... wat je ook doet.... het heeft naast de verkeersveiligheid ook met de remmerij te maken.
Je zal maar niet weten wat een bout Torquen is.... of de torque sleutel niet goed instellen.... niks is gek.
Informeren vooraf bij de dealer is denk ik een goeie tip..
Blijft...
Dat katteluik of die lage brievenbus.
p.s.
Is de loods met toegangsdeur wel hoog genoeg?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: verwijderen van de koppeling
Kan me de reactie van Ab ook goed voorstellen. Ab weet hoe dat in elkaar zit, en wat je kunt verwachten. Dat is al meer dan de helft van de klus, weten hoe eea werkt, en in elkaar zit.
Tenzij je Pippi Langkous heet
Ik ben redelijk technisch, en met technische tekeningen kijken, constructie bekijken, zorgvuldig werken, goed gereedschap hebben, goed humeur ook, en tips van het forum, vond ik het goed te doen.
Tenzij je Pippi Langkous heet
Ik ben redelijk technisch, en met technische tekeningen kijken, constructie bekijken, zorgvuldig werken, goed gereedschap hebben, goed humeur ook, en tips van het forum, vond ik het goed te doen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: verwijderen van de koppeling
Stomme vraag: wordt de lengte - door het afnemen van de koppeling uberhaupt gereduceerd met 23 cm of meer? Ik zie geen maattekeningen waarin de totale lengte van de koppeling is aangegeven, maar ik heb de indruk dat het schuifstuk nogal diep in de koppeling steekt. Kijk maar: https://www.youtube.com/watch?v=MiR8SOh ... hangwagens
Ik zou als constructeur de afstand van de kom die over de trekhaak valt ook zo dicht mogelijk bij het schuifstuk willen plaatsen ivm het minimaliseren van de massa.
Als mijn aanname juist is, dan moet je ook het schuifstuk verwijderen.
Ik zou als constructeur de afstand van de kom die over de trekhaak valt ook zo dicht mogelijk bij het schuifstuk willen plaatsen ivm het minimaliseren van de massa.
Als mijn aanname juist is, dan moet je ook het schuifstuk verwijderen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: verwijderen van de koppeling
Kijk nog e's goed?
Gewoon de 4 bouten losdraaien waarmee de hele handel vast zit.
De remstanggaffel zit vaak met een borgpennetje vast.
Kan ook zo losgeklikt (of splitpen eruit) en alles kan je zo wegpakken.
Het zal mogelijk net genoeg zijn om de caravan binnen te krijgen.
Maar met een kwartiertje sleutelen 400 euro stallingskosten besparen is niet gek..
De bouten moeten met een sleutel 19 goed vast getrokken worden. Zo vast als een gemiddeld krachtig persoon kan.
Dan zal het aantrekmoment ergens tussen de 110 en 140 Nm zitten. Dat is prima. Een momentsleutel is beter, maar hoeft niet echt.
Dan ga ik wel effe uit van een goed merk ( Gedore of zo) ringsleutel. Geen habbie babbie steeksleutel uit de knakenbak bij de Gamma of zo.
Gewoon de 4 bouten losdraaien waarmee de hele handel vast zit.
De remstanggaffel zit vaak met een borgpennetje vast.
Kan ook zo losgeklikt (of splitpen eruit) en alles kan je zo wegpakken.
Het zal mogelijk net genoeg zijn om de caravan binnen te krijgen.
Maar met een kwartiertje sleutelen 400 euro stallingskosten besparen is niet gek..
De bouten moeten met een sleutel 19 goed vast getrokken worden. Zo vast als een gemiddeld krachtig persoon kan.
Dan zal het aantrekmoment ergens tussen de 110 en 140 Nm zitten. Dat is prima. Een momentsleutel is beter, maar hoeft niet echt.
Dan ga ik wel effe uit van een goed merk ( Gedore of zo) ringsleutel. Geen habbie babbie steeksleutel uit de knakenbak bij de Gamma of zo.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 28 nov 2021 17:22
Re: verwijderen van de koppeling
Beste mensen,
Bedankt voor de vele reacties op mijn vraag hoe een koppeling te verwijderen.
Als ik goed naar de bevestiging van de koppeling kijk ben ik het met Ab eens dat het een kwestie van 4 bouten losdraaien is.
Het verwijderen van de koppeling levert echt die 23 cm op die ik nodig ben om de caravan binnen de deur te kunnen stallen.
Het is zo als je de 4 bouten losdraait dat je dan geen last heb van de spanning die op de oplooprem zit, hier kom je dan niet mee in aanraking.
Ga nog eens bij een monteur te rade waar ik de caravan heb gekocht voor de nodige tips.
Ben zelf best wel handig vind ik zelf, heb in het verleden zelf de nodige woningen verbouwt.
Nogmaals bedankt voor de vele reacties.
Groet J. Weening
Bedankt voor de vele reacties op mijn vraag hoe een koppeling te verwijderen.
Als ik goed naar de bevestiging van de koppeling kijk ben ik het met Ab eens dat het een kwestie van 4 bouten losdraaien is.
Het verwijderen van de koppeling levert echt die 23 cm op die ik nodig ben om de caravan binnen de deur te kunnen stallen.
Het is zo als je de 4 bouten losdraait dat je dan geen last heb van de spanning die op de oplooprem zit, hier kom je dan niet mee in aanraking.
Ga nog eens bij een monteur te rade waar ik de caravan heb gekocht voor de nodige tips.
Ben zelf best wel handig vind ik zelf, heb in het verleden zelf de nodige woningen verbouwt.
Nogmaals bedankt voor de vele reacties.
Groet J. Weening
Re: verwijderen van de koppeling
Als de caravan geen koppeling heeft kan hij ook veel lastiger worden gestolen. Bijkomend voordeel.
Maareh.... 4 bouten? Het zijn er toch maar twee waarmee de koppeling aan het schuifstuk vast zit?
Maareh.... 4 bouten? Het zijn er toch maar twee waarmee de koppeling aan het schuifstuk vast zit?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 28 nov 2021 17:22
Re: verwijderen van de koppeling
Beste Morgoth,
Klopt wat je zegt, diefstal wordt lastiger.
Het betreft wel 4 bouten, de gehele koppeling wordt tussen de cassisbalken weg genomen.
Klopt wat je zegt, diefstal wordt lastiger.
Het betreft wel 4 bouten, de gehele koppeling wordt tussen de cassisbalken weg genomen.
Re: verwijderen van de koppeling
@ Morgoth..Er zijn inderdaad wel koppelingen die met 2 bouten vastzitten.
Meer bij lichtere aanhangers, waarbij de dissel uit een pijp of koker bestaat.
Caravans hebben meestal 2 naar elkaar toegebogen ( soort) U balken uit gezet plaatstaal, op een soort driehoek uitlopend.
Daarbij zitten er 2 bouten in elke U balk.
Meer bij lichtere aanhangers, waarbij de dissel uit een pijp of koker bestaat.
Caravans hebben meestal 2 naar elkaar toegebogen ( soort) U balken uit gezet plaatstaal, op een soort driehoek uitlopend.
Daarbij zitten er 2 bouten in elke U balk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.