Pagina 1 van 1

Mover achter de as, toch ALKO krik.

Geplaatst: wo 31 okt 2007 00:15
door Ab
Ik ben er uit.
Een tijdje geleden heb ik onder mijn Fendt een Enduro mover geplaatst.
Waar ik tegenaan liep, was dat de steunen voor de Alko krik nu onbruikbaar werden.
Ik heb hiervoor nu een klein stukje van de originele steun afgeslepen, dit op een stukkie strip gelast, en deze strip voorzien van een stukje pijp met een inwendige diameter van 23 mm.

Door nu een ander pijpje, uitwendig 22 mm door de 2 ogen van de mover
(zitten er toevallig toch) te steken, en door dat pijpje, wordt de krik weer bruikbaar. De caravan gaat zelfs nog een stuk verder omhoog als het moet. Ik til hem nu op met de krik onder de centrale koker van de mover.
Inmiddels uitgetest, werkt perfect.
Simpel en doeltreffend opgelost al zeg ik het zelf.

Eigenlijk moet ik hiervan een foto plaatsen.
Ik zie vanzelf of er belangstelling is, dan kan ik dat wel e's proberen.

Geplaatst: wo 31 okt 2007 11:15
door Jan314
Hallo Ab,

Geen kritiek op je werkzaamheden hoor, maar naar ik altijd begrepen heb dient een Mover altijd voor de as gemonteerd te worden.
Of praten we nu over een ander soort Mover, ik heb een Truma/Carver Mover, nog haast een van de eerste en aangeschaf wegens rugklachten.
Dit had geloof ik iets met de banden en de trekkracht van de Mover te maken.

Groetjes, Jan

Geplaatst: wo 31 okt 2007 12:15
door Ab
Je hebt in principe gelijk Jan, maar bij veel caravans heb je gewoon geen keus.
Mijn Fendt heeft een verlaagde instap, en die zit net voor de as..
Geen optie dus om daar de mover te monteren.
Er zijn nog well meer caravans waar dat ook niet kan.

Geplaatst: wo 31 okt 2007 15:12
door gastjw
Jan314 schreef:....dient een Mover altijd voor de as gemonteerd te worden....
Dit had geloof ik iets met de banden en de trekkracht van de Mover te maken.
Mysterie! Want dat lijkt me niet van invloed.

In de gebruiksaanwijzing van Powrmover staat alleen:...
'Het heeft de voorkeur (indien mogelijk) de mover voor het wiel te monteren. Indien dat niet mogelijk is kan de mover ook achter de wielen gemonteerd worden.'
Leuk, dat soort informatie.

Het enige dat ik kan verzinnen is dat zo'n ding achter de as natter wordt dan ervoor. Of dat je eerder geneigd bent om vooruit te rijden en andersom er meer kans is dat de mover 'in het wiel klimt'.
Geen dringende redenen dus om iets te moeten. :roll:

Geplaatst: wo 31 okt 2007 21:50
door JPGeetje
Er kan nog een reden zijn om de mover achter de as te monteren. Als je een caravan met schokbrekers hebt, zitten die voor zover ik weet altijd voor de as. Hierdoor kan de ruimte voor de mover in het geding komen. Voor de Enduro moet er dan minimaal 8cm. ruimte tussen de schokbreker en het wiel zitten. Daar komt dan een deel van het aandrijfmechanisme tussen te zitten. Heb je die ruimte niet dan heb je weinig keus.

Groetjes,
Jan

Geplaatst: wo 31 okt 2007 22:02
door Ab
Maakt ook niet veel uit.. behalve dat ie natter en viezer wordt.
De caravan rijdt ook zowel vooruit als achteruit tenslotte.
Ik heb eens gelezen, dat de caravan achterover zou kunnen slaan (!)

Onzin, bij 80 kg kogeldruk zou je dan een kracht op de band moeten uitoefenen van ca 500 kg. (Ruw geschat, per band)

En dat trekt de mover weer niet. :wink:

Groeten,
Ab

Geplaatst: wo 31 okt 2007 22:21
door JPGeetje
Ab schreef:Ik heb eens gelezen, dat de caravan achterover zou kunnen slaan (!)

Onzin, bij 80 kg kogeldruk zou je dan een kracht op de band moeten uitoefenen van ca 500 kg. (Ruw geschat, per band)

En dat trekt de mover weer niet. :wink:

Groeten,
Ab
Dit is geen onzin hoor. Bij de eerste movers zonder soft-start en -stop kon het wel eens voorkomen dat het neuswiel bij het vooruit wegrijden, maar nog eerder bij het achteruit stoppen, van de grond werd getild. En niet iedereen heeft een kogeldruk van 80kg.

Groetjes,
Jan

Geplaatst: wo 31 okt 2007 23:05
door Ab
Mja.. Als je bijna geen kogeldruk hebt zou het kunnen inderdaad.
Maar dan valt er ook niet te rijden met de caravan.
Tenminste niet achter een auto.
Alleen kom je (met een stabilisatiekoppeling ) daar vaak te laat achter.

Maar dat is weer een heel ander onderwerp...

Geplaatst: wo 31 okt 2007 23:06
door Vroem
Ben het met JPGeetje eens, heb er al eens meer zo zien stuiteren. :wink:

Geplaatst: wo 31 okt 2007 23:25
door Jan314
Ik heb wel weer wat los gemaakt door deze discussie te starten. :roll:

Laat ik het zo zeggen, vorig jaar hebben wij na 14 jaar een Homecar Rally GTI 432 gehad te hebben :D , een Beijerland aan geschaft. b38.gif
We waren het zat elke keer het bed te verbouwen. 023.gif
We hebben toen de mover overlaten zetten en de monteur gevraagd of hij aan de achterkant gemonteerd kon worden.
Dit werd me afgeraden met de al eerder genoemden de nadelen.
Dat is de reden dat ik Ab er op attent wilde maken.

En ja die van ons stuiter ook en dat is niet leuk :twisted: en toch een kogeldruk van 65 kg maar zonder softstart.

Maar ga rustig door, ik vind het wel interessant. 012.gif

Groetjes, Jan

Geplaatst: do 1 nov 2007 09:07
door Trappist
wij troffen afgelopen voorjaar in Frankrijk een combinatie waarvan de (voor het wiel gemonteerde) mover door een betonblok in een bocht tegen de band was geschoven. Nou, probeer daar maar weer eens beweging in te krijgen! Gevolg een kleine file en een uurtje oponthoud. De caravan is toch met de vastzittende en defecte mover weggetrokken om de weg vrij te maken.

Geplaatst: do 1 nov 2007 09:17
door Jan314
Als je achteruit rijdt kan dat ook gebeuren.
Kon de lengte van z'n combinatie zeker niet :shock: :? :oops: :cry:

Groetjes, Jan

Geplaatst: do 1 nov 2007 09:56
door Ab
Dat stuiteren verbaast me echt !
Maar ik weet dan ook niet hoe de oudere generatie movers werkt, waarschijnlijk met te grote snelheid, en inderdaad te bruusk.

Met de mover die ik er nu onder heb zitten heb ik allerlei gekke testen gedaan, maar het wieltje los van de grond is ondenkbaar. Zelfs als ik er flink mijn best voor zou gaan doen.

In eerste instantie vond ik wel de rijsnelheid wat traag... nu weet ik ook waarom. :wink:

Geplaatst: do 1 nov 2007 10:13
door Jan314
Onze Mover hebben we in juni 2001 aangeschaft en hebben vanaf het begin last van gehad, ook bij de Homecar.
Ik heb er indertijd over geklaagd maar men zei dat het kwam door dat meteen het volle vermogen werd gebruikt ( dus geen softstart zoals nu )
Wel moet ik zeggen dat ik erg hard op de knopjes van de afstandbediening moet drukken.

Jan b38.gif

Re: Mover achter de as, toch ALKO krik.

Geplaatst: vr 2 nov 2007 12:15
door JanW
Ab schreef: Een tijdje geleden heb ik onder mijn Fendt een Enduro mover geplaatst.
Waar ik tegenaan liep, was dat de steunen voor de Alko krik nu onbruikbaar werden.
Daar liep ik met onze 510TF óók tegenaan.... De Truma mover zit bij onze caravan deerlijk in de weg. Ik heb (overigens op advies van dealer Van Eijk) maar een 'heavy-duty' 2-tons hydraulische potkrik aangeschaft met een chassisadapter voor de veiligheid (tegen het eventuele "af-val-gevaar"). De Alko krik is inmiddels weggeschonken binnen de familie- en vriendenkring....
Overigens: voor de Alko multidrager geldt hetzelfde. Deze zou er met enig gepiel wel onder passen, maar dan moet ik de nodige stroomleidingen gaan verplaatsen omdat deze dóór de gaten van het chassis geleidt zijn waar de beugels van de multidrager ingehaakt moeten worden. Het reservewiel blijft daarom bij mij maar in de disselkast staan; is trouwens bij een 510TF goed voor de kogeldruk (zulks trouwens in tegenstelling tot een TFB-model, maar dat terzijde). Het enige nadeel is dat ik daarmee natuurlijk wel flink wat ruimte in de dissel heb moeten inleveren.

Ab schreef: Eigenlijk moet ik hiervan een foto plaatsen.
Ik zie vanzelf of er belangstelling is, dan kan ik dat wel e's proberen
Doe dat: ik ben benieuwd.

Greetz,
JanW

Geplaatst: vr 2 nov 2007 15:58
door Ab
Die fotos heb ik zojuist gemaakt..
Maar nu.
Ik moet je bekennen dat ik handiger ben met een lasapparaat dan met een computer.. :oops:
Maar dit weekend ga ik het uitzoeken.

Heb dit inmiddels gedaan, ik had 6 foto's geprobeerd te uploaden.
Niet helemaal gelukt, maar er staan er 2 bij tips en trics in het fotoalbum.
Zal het morgen nog e's proberen.(dezelfde foto is een paar keer teveel gegaan)
Hopelijk dan een foto met de caravan omhoog gekrikt.

Geplaatst: zo 4 nov 2007 00:14
door Ab
Lastig hoor. Maar ze staan erop. Varia-TIPS EN TRICKS.