Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

rudolfp
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 jan 2021 12:02

Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door rudolfp » ma 23 aug 2021 16:05

Hallo!

Sinds september 2020 zijn wij in het bezit van een Knaus Sudwind 420QD en na een korte voorjaarsvakantie van een weekend in Nederland en een zomervakantie van 2 weken in Italië moet ik zeggen dat het me allemaal een beetje tegenvalt. Het is onze eerste caravan. In de kleine 3 weken dat ik 'm gebruikt heb zijn er al zoveel kleine dingentjes kapot gegaan en heb ik al een aantal reparaties uit moeten voeren. Ik associeer Knaus met Duitse degelijkheid, maar dat gevoel heb ik er op dit moment niet echt bij. Hierbij een lijstje van dingen uit mijn hoofd die kapot zijn of ik al heb moeten repareren, voor zover ik dat zelf kan. Op zich zijn het allemaal kleinigheidjes, maar het valt me gewoon tegen van een splinternieuwe caravan. Laat ik beginnen om te zeggen dat de caravan prima rolt achter mijn auto, het reizen is mij heel goed bevallen.
  • Scharnier klepdeurtje laadruim gescheurd - proberen te lijmen, lukt niet, staat te veel druk op.
    Ledstrip - laat op meerdere plekken los. Vastgezet met lijm.
  • Knakkend geluid bij bochten op lage snelheid dissel - alleen op de heenweg naar Italië gehad, terugweg niet meer.
  • Bumper voor los - eigen schuld, ik steunde er licht op na het opdraaien van de pootjes.
  • Deur loopt tegen tentdoek - Schuurplekken al te zien in nieuwe tent.
  • Rolgordijntjes al 2 x uit rails gelopen
  • Rubbertjes fornuis blijven niet zitten
  • Dakraam gaat moeilijk dicht, piept en kraakt bij dichtdoen
  • Op de terugweg vanuit Italie hing er een hele rol verlichtingskabel uit de bumper onder de caravan, deze is daar gewoon weggemoffeld. Met duct tape vastgezet zodat het er niet nog een keer uit kan vallen. Waarom moet daar 3 / 4 meter kabel op rol weggestopt worden?
  • Kussen zitje na 3 weken al helemaal doorgezeten.
  • Knopje van de poot van het klaptafeltje is afgebroken. Serieus misschien 4 keer gebruikt, tafeltje staat in principe altijd op.
  • Op heel veel plekken die (vermoed ik) lastig af te werken zijn zitten ronde stickertjes met dezelfde print als het interieur. Deze beginnen op sommige plekken al los te laten of hebben nooit goed vast gezeten en heb ik opnieuw vastgelijmd.
  • Erg royaal afgewerkt met lijm / kit na eerste regenbui overal lelijke zwarte strepen over de caravan die ik er al niet meet uitgepoetst krijg.
Mijn ouders nemen hem volgende week nog een weekje mee en daarna ga ik eens even met de dealer contacten. Jullie hebben misschien wat meer ervaring, wat denken jullie hier van? Heb ik gewoon pech of is dit normaal?

Peutje
Berichten: 657
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Peutje » ma 23 aug 2021 18:20

Oei das niet best, een vrijdagmiddag model. Gelukkig heb ik die ervaring niet met mijn 2019 variant, hoewel die stickertjes wel een ding is, ben helemaal eens waarom ze dat zo gekozen hebben. Bij mij plakken ze ook niet overal meer goed. Mijn 2004 450fu zat wel heel erg degelijk in elkaar, ik denk beter dan de huidige modellen.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door 4Motion » ma 23 aug 2021 18:25

Het lijstje zijn wel allemaal relatief kleine puntjes die je dealer makkelijk zal kunnen oplossen. Eens die weggewerkt dan komt het helemaal goed...

Een aantal items zie je bij alle merken terugkomen.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Chris » ma 23 aug 2021 19:48

Ik herken de ronde stickertjes ook.
Die zitten over de schroefjes die niet weg te werken zijn.
Misschien een beetje stoffige hand die ze geplakt heeft, maar bij je dealer kan je simpel een stelletje krijgen.
Vraag daar ook om en controleer de kleur... er zijn n.l. diverse houtnerf kleuren in de loop der tijd geweest.

Het scharnier gescheurd...
Bedoel je een serviceluik scharnier?? of de disselklep??
Als je het serviceluik opend en uit je handen laat vallen zal hij zeker hard tegen de peesgoot knallen... met alle gevolgen van dien...scheurende scharnieren b.v.
Als het de disselklep is... dan is dat wat anders... dat is een hele constructie met het verticaal openen ..
Ik ga voor het laten vallen van een serviceluik.
Maak er event. een keycord aan zodat het niet meer kan vallen...

Welk rolgordijn loopt uit de rails??? want de combi rollo's is een geheel...
De hordeur??? is de deur soms dichtgedaan terwijl de hordeur niet volledig ingeschoven was???
Dan drukt de prullenbak idd de hordeur aan brokken en breekt het onderste verbindingshoekje... die hebben dealers los in huis...

De deur... die is goed... de tent staat er te dicht bij.
Bij een 420 zit de deur daar nou eenmaal.... product eigenschap.

De rubbertjes van het fornuis is idd een dingetje..
Ik heb daar ondertussen een vrachtje van versleten, het rubber wordt warm door het gegoten rooster wat er bovenop staat, ingedrukt zit.
Dat is geen Knaus fout maar een Dometic fout... en ze zijn er volgens zeggen al een tijd mee bezig om betere, hittebestendige rubbers te maken.
Momenteel heb ik er witte inzitten die het al een jaar of 2 uithouden, maar het eerste scheurtje heb ik al weer gezien.
Nog een tipje... spuit een beetje PTFE spray op die pootjes... glijden ze soepel..

Diezelfde PTFE spray heb ik ook op het loopwerkt van het dakraam gespoten... werkt nu super soepel.
Is trouwens ook geen Knaus ding maar een Heki.

Kit.... beter teveel dan te weinig..want dan krijg je lekkage.
Ik ben het wel met je eens hoor... want al die mooie witte kit die overal uitpuilt wordt onderweg zwart.
Zelf heb ik dat ook en ben voorzichtig begonnen om die vuile strepen weg te halen.
Een tijdrovend werkje want je wilt de kitlaag niet beschadigen.

De krakende anti slinger koppeling... stabilisator... goed bericht.. hij werkt dus..
Het zal allemaal iets inslijten, ook de kogel van jou auto zal mooi schoon worden, en dan wordt dat kraken vanzelf minder.


Al met al denk ik dat je gewoon een 1e beurt met wat aandachtpuntjes moet hebben.
Elk nieuw ding, zo gecompliceerd als een caravan kan wat hebben.... voor een dealer peanuts...
En duitse degelijkheid????
Mijn vorige caravan was ook een duitse, die had 36 garantieklachten, waarbij 4 structurele, waarvan er 3 nooit opgelost zijn.
Die zijn mee ingeruild..
Jou klachten zijn zeker klachten maar geen structurele als ik het zo lees..
Nogmaals..
Dealer draait daar zijn hand niet voor om..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8061
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Ron » ma 23 aug 2021 20:32

Wij hebben de 420QD sport.
Chris heeft de meeste antwoorden al gegeven.
Alleen van de tent begrijp ik niet.
De deur gaat naar het midden van de caravan open.
Of heb jij je tent aan de voorkant zo laag staan ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door BertJan » ma 23 aug 2021 22:30

deze problemen zijn niet echt spannend, als je een filmpje kijkt van de productie van de caravan zie je dat er heel veel hand werk is, en kunnen wat fouten van komen (stikkertjes onder niet goed ontvet), missende eindstopjes gordijnen.

de tent is een probleem bij deze caravan, wel heel makkelijk een afstandshoudertje te plaatsen, alleen is dit wat knullig bij deze klasse caravan.

een bagageluik gaat het scharnier van kapot als deze uit je handen valt en doorslaat, kan je zo aan je verzekering melden.

punten als stabilisator die kraakt, is geen probleem, kogel goed schoon houden en vetvrij (wel vet onder het dopje doen) is al veel over geschreven, kit zit gelukkig veel op de caravan en zwarte strepen na regen is normaal, als de caravan in de wax staat zo weg te krijgen, en anders in de was zetten

kussens zijn helaas van alle duitse caravans matig (frans is nog erger, en zelfs bij Kabe is dit prut kwaliteit, gewoon vervangen door koudschuim bij een goede stoffeerder)

Peutje
Berichten: 657
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Peutje » ma 23 aug 2021 22:36

[re.gif] zwarte strepen haal ik weg met fiets reiniger....cycling bionet, werkt super.
https://www.mantel.com/cyclon-bionet-on ... bqEALw_wcB
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Ab » ma 23 aug 2021 22:49

BertJan schreef:
ma 23 aug 2021 22:30


kussens zijn helaas van alle duitse caravans matig (frans is nog erger, en zelfs bij Kabe is dit prut kwaliteit, gewoon vervangen door koudschuim bij een goede stoffeerder)
Dat heb ik toch anders ervaren.
Mijn laatste caravan kwam ook uit Duitsland..
Na 12 jaar intensief gebruik het hele jaar door, ook in de winter, waren de kussens allen nog als nieuw.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door mrbullmastiff » ma 23 aug 2021 22:58

Ab schreef:
ma 23 aug 2021 22:49
BertJan schreef:
ma 23 aug 2021 22:30


kussens zijn helaas van alle duitse caravans matig (frans is nog erger, en zelfs bij Kabe is dit prut kwaliteit, gewoon vervangen door koudschuim bij een goede stoffeerder)
Dat heb ik toch anders ervaren.
Mijn laatste caravan kwam ook uit Duitsland..
Na 12 jaar intensief gebruik het hele jaar door, ook in de winter, waren de kussens allen nog als nieuw.
Ik heb totaal geen klachten over de kwaliteit van de kussens of het gebruikte schuim daarin. Met mijn bovengemiddelde gewicht worden de kussens toch echt wel flink belast en omdat we vaak in het voorjaar, najaar en winter weggaan met de caravan zitten we bovengemiddeld veel in de caravan.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Chris » di 24 aug 2021 12:33

[re.gif]

Hier nog een... met dezelfde caravan..
Kussens... no problem..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8061
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Ron » di 24 aug 2021 14:24

Het is niet het kussen wat doorzakt, maar de plank waarop deze gemonteerd is.
ook ik zie bij mijn 420QD de plank iets te weinig ondersteund word en daardoor wat doorhangt en kraakt.
Hij staat sinds vanmiddag bij de dealer voor de Dometic terugroep actie en wat zelfde soort kleinigheden.
Zoals de bank die kraakt, raam wat niet meer dicht gaat, horretjes die niet lekker gaan.
Daar ging de dealer mee aan de slag.
En als de dealer de bank niet goed krijg ( zal hem best lukken) dan schroef en lijm ik zelf wel wat versteviging latjes onder de plaat.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Chris » di 24 aug 2021 14:45

[re.gif]

Goed dat je dat zegt over die Dometic kookplaat Ronk... thumbup.gif
Ga het gelijk nakijken voor mijn hut.
Had al foto's gemaakt.
.
20210824_143439_resized.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8061
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Ron » di 24 aug 2021 14:49

[re.gif]
Het gaat om de serie vanaf eind 2020

En zoals ik al eerder zei,de typenummers komen niet in het lijstje van Dometic voor.
Maar zijn toch niet in orde.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Chris » di 24 aug 2021 14:51

[re.gif]
Ik zag het idd al... ik hoor er niet bij.
Prima toch thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door mrbullmastiff » di 24 aug 2021 16:41

ronk schreef:Het is niet het kussen wat doorzakt, maar de plank waarop deze gemonteerd is.
ook ik zie bij mijn 420QD de plank iets te weinig ondersteund word en daardoor wat doorhangt en kraakt.
Hij staat sinds vanmiddag bij de dealer voor de Dometic terugroep actie en wat zelfde soort kleinigheden.
Zoals de bank die kraakt, raam wat niet meer dicht gaat, horretjes die niet lekker gaan.
Daar ging de dealer mee aan de slag.
En als de dealer de bank niet goed krijg ( zal hem best lukken) dan schroef en lijm ik zelf wel wat versteviging latjes onder de plaat.
Ik denk dat de plaat waarop het kussen ligt (die scharniert met het kussen mee naar boven) niet rust op de houten constructie, dit komt waarschijnlijk omdat het kussen niet ver genoeg naar achter ligt. De kunststof dopjes die bij het sluiten in de bank vallen moeten waarschijnlijk iets verplaatst worden.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8061
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Ron » di 24 aug 2021 17:29

[re.gif]
Dat zou zomaar kunnen.
Ik heb niet verder gekeken.
Net als bij TS mag de dealer dat oplossen.

Waar het meer om ging is dat er bij ieder merk wel wat is.
bij de ene caravan wat meer als bij de andere.
Dat deze kleine dingen waar je je verschrikkelijk aan kan ergeren.
Redelijk eenvoudig door de dealer opgelost kan worden.
En aangezien de caravan van TS ook nieuw is, dat dat gewoon netjes onder garantie opgelost gaat worden.
Maar het ligt niet specifiek aan Knaus.

TS moet niet vergeten dat een caravan iets delicater behandeld moet worden als thuis.
Je kan kastjes sluiten of dicht laten vallen.
In het geval van sluiten gaat je caravan makkelijk 20 jaar of meer mee.
Bij het dicht laten vallen heb je binnen 2 jaar een afgeleefd hok.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door daniel1975 » di 24 aug 2021 20:44

Wij hebben een nieuwe Sport 450FU en herken gelukkig niet veel van jouw klachten.
Paar kleine dingen:
- de peesrails is niet uit 1 stuk, dus bij regen druppelt het water langs de caravan. Met druppeltje siliconenkit zelf gefixt.
- 1 luchtbel op een kastfrontje, wordt nieuwe besteld.
- bevestigingspunt van een van de raamuitzetter na 10-15x gebruik gescheurd.
- eerste montage van de plug in de schoonwatertank zat muurvast, die hebben ze op de brug eruit moeten rammen.

Verder eigenlijk niks. Denk dat het hier ook een beetje een kwestie van wat pech cq. geluk is.

Ik “erger” mij meer aan sommige keuzes die gemaakt zijn die niet handig zijn, maar ik denk dat elk merk wel zijn afwijkingen heeft.
Deze had ik al eerder gepost:
Minder positief:
Helaas ook wel een paar designmissers of gewoon foute besparingen:
- Rolgordijnen te kort; ze sluiten aan de onderzijde niet ver genoeg af waardoor er precies een streep licht over je hoofd heen gaat ’s morgens. Maak ze even 5cm langer, dan heb je dat niet/fors minder.
- Geen piezo ontsteking op het gasfornuis. Ik heb zelfs nog naar de dealer gebeld dat het niet werkte, bleek er niet op te zitten…. Een nieuwe caravan van 23K zonder vonkje???
- Franse bed slechts voor 50% opklapbaar. Daardoor is oa. de watertank slecht bereikbaar (die zit linksvoor onder het vaste deel van het bed) en ben je best aan het klooien om er in te komen om leeg te maken. Volgens de dealer halen klanten regelmatig een plankje van de lattenbodem weg, want dat merk je toch niet op het hoofdeind…….
- Groot reservewiel in de disselbak; ruimtevreter die ik liever aan een beugel onder de caravan had gehad aan de achterzijde.
- Ambiente verlichting in zijn geheel aan of uit. Die had ik liever in 2 delen gehad, want nu kan die niet aan als onze dochter (5jr) op het franse bed ligt. Ga ik nog wel even zelf verbouwen en splitsen.

workel

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door workel » di 24 aug 2021 21:35

[re.gif]

Hier 3 garantie gevalletjes die tijdens de eerste vochtmeeting hersteld gaan worden, dealer lost dit netjes op. Ook geen discussie over.

Wel wat zaken van ergernis, Heki dakluik wat een onding en goedkoop, dat kan bij Hobby/Fendt beter met slinger. Verduistering herkenbaar maar opgelost met een tochtstrip met borstel, lekker donker. WC zonder spoelwater apart dat is ons de afgelopen week niet lekker bevallen. Werking disselklep zit niet al te best in elkaar, benieuwd hoe zicht dat na 3/4 jaar houd.

Voor de rest prima caravan, qua afwerking dikke prima, bed slaapt heerlijk, airco top ding. Gladde beplating lekker makkelijk schoon te maken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Chris » di 24 aug 2021 21:52

[re.gif]

Tja... niet alleen de Sport hoor...ook op onze Sudwind Silver Selection zijn wel dingen op aan te merken..
Zelfs in Kabe kan je design missers vinden....geen merk is daar vrij van.

Maar... dat rolgordijn...
Als je eerst het muggenhor sluit, en dan pas het verduisterings rolgordijn, dan ben je die streep licht bijna kwijt...
Bijna... idd geen 100% lichtdicht...
Maar dat muggenhor sluiten helpt enorm... en zo is het ook ontworpen... anders zit het handgreepje van de hor lelijk tegen de verduistering..
Ik lig er met mijn snuffert ongeveer recht onder te slapen en heb er geen last van..

Wat ik wel overweeg...
De verduistering zou wel een klein kierstandje mogen hebben... een cm of 5 boven helemaal dicht...
Binnenkort eens met mijn Dremel een paar extra "inhaakjes" maken denk ik..
Dat valt onder" Perfectioneren"...
en daar ben ik al heel wat mee bezig geweest..... ander topic..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Fred G » di 24 aug 2021 21:59

[re.gif]

Waarom die 5 cm?
Wat is daar de reden van?

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36298
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Chris » di 24 aug 2021 22:04

[re.gif]
Nu is de eerste "Open" stand op ong. 15 cm schat ik..
Da's weer net de poppenkast zowat open in de nacht..
5 cm.... of iets minder nog... en het raam op een kierstand... net lekker frisse lucht om je neus als je in bed ligt...
Dat kan nu dus niet.... gelijk een eind open.
Ik denk dat er nu 3 mogelijkheden zijn... helemaal open... 2/3 -- 1/3 -- en dicht..
Of is dat 4 ??? awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Fred G » di 24 aug 2021 22:15

Ohw ok ik snap je. Hier in onze Fendt t zelfde. Zal wel een bepaalde standaard zijn of zo.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door PD » di 24 aug 2021 22:24

[re.gif]
Niet perse hoor; in de Brillant is het een plissé scherm en dat kun je in elke (kier)stand zetten en sluit het horrengaas de ontstane spleet af tegen ongedierte.
Wel zo handig in de winter wanneer we 's nachts ventileren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door daniel1975 » di 24 aug 2021 22:28

workel schreef:
di 24 aug 2021 21:35
WC zonder spoelwater apart dat is ons de afgelopen week niet lekker bevallen. Werking disselklep zit niet al te best in elkaar, benieuwd hoe zicht dat na 3/4 jaar houd.
.
Ik snap je opmerking over de WC niet. Wat bedoel je precies?
En wat is er mis met de disselklep?
Ik vind het een onhandig ding (helemaal open zwaaien), op de 10jr oude Fendt Tendenza van mijn ouders zit een veel beter ding (vergelijkbaar met de Sudwind denk ik), maar of hij ook zwak ik weet ik niet.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8061
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sudwind / het valt een beetje tegen

Bericht door Ron » di 24 aug 2021 23:18

De WC trekt het spoelwater uit de gewone watertank.
Dus geen aparte spoelwater tank waar je eventueel de roze Thetford vloeistof aan kan toevoegen.

Dat kon ik in de oude Dethleffs ook al niet , dus ik mis het niet.
Er zijn trouwens losse spuit flacons met de roze Thetford vloeistof
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gesloten

Terug naar “Knaus”