Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Micky » wo 25 okt 2023 17:00

wimw schreef:
wo 25 okt 2023 16:59
Winterse omstandigheden? Nou in nederland niet echt. Af en toe een beetje sneeuw. Maar daar heb ik geen winterbanden voor nodig. En wintersport doe ik niet aan. Maar goed, ieder zijn meug.
Nou, mijn stelling klopt dus awhoea.gif maar niet iedereen rijdt alleen in Nederland in de winter he, even out of the box denken knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

wimw
Berichten: 107
Lid geworden op: za 19 aug 2023 14:37
Locatie: Den Briel

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door wimw » wo 25 okt 2023 17:05

Ja inderdaad, ieder zijn meug
Renault Laguna stationwagen 2.0 T (170 pk) automaat. Honda Valkyrie flat six.
Caravan nog niet bekend scratch.gif

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1421
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Bob Diesel » wo 25 okt 2023 17:28

Hier praktijk ervaring genoeg
Vandaar de bewuste keuze ,al jaren
AS banden, niet de duurste of goedkoopste
Gewoon goed is goed genoeg ,,,,,,,,,,,,,, voor mij knipoog.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dehoekies » wo 25 okt 2023 18:20

Na 20 jaar net als meerdere hier met een camper gereden ook met all seizoen banden en ook op de personenwagen altijd.
Nu een Mazda gekocht met 19 inch wielen maar ook met AS banden .
Rij toch geen wintersport ritten dus daarom deze keuze .
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18987
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Hobby Linka » wo 25 okt 2023 18:22

wimw schreef:Winterse omstandigheden? Nou in nederland niet echt. Af en toe een beetje sneeuw. Maar daar heb ik geen winterbanden voor nodig. En wintersport doe ik niet aan. Maar goed, ieder zijn meug.
Het is niet alleen sneeuw hoor. Regen, kou en vuil op de weg zijn anders dan omstandigheden in de zomer. Maar goed, uit jouw reacties mag ik concluderen dat je er meer verstand van heb dan de banden producenten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door JanPunne » wo 25 okt 2023 18:50

[re.gif]
Iets met slager en eigen vlees?
Dat winterbanden een voordeel hebben in echte winterse omstandigheden is bekend maar voor de gemiddelde Nederlandse winters zijn banden zoals de eerder genoemde Vredesteins een prima alternatief. Geen uitschieters naar boven en ook niet naar beneden.
Wij rijden al tientallen jaren met dat merk, eerst de quatrac 4 en sinds een aantal jaren de quatrac 5.
Met en zonder caravan.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » wo 25 okt 2023 18:56

Nou, we kunnen weer beginnen bij pagina 1, de stellingen zijn weer ingenomen mrgreen.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

wimw
Berichten: 107
Lid geworden op: za 19 aug 2023 14:37
Locatie: Den Briel

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door wimw » wo 25 okt 2023 19:20

Hobby Linka schreef:
wo 25 okt 2023 18:22
[. Maar goed, uit jouw reacties mag ik concluderen dat je er meer verstand van heb dan de banden producenten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Dat klopt.
Renault Laguna stationwagen 2.0 T (170 pk) automaat. Honda Valkyrie flat six.
Caravan nog niet bekend scratch.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » wo 25 okt 2023 19:37

De 4 seizoenen slaan niet op de banden, maar op de duur van sommige discussies (waaronder deze).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

wimw
Berichten: 107
Lid geworden op: za 19 aug 2023 14:37
Locatie: Den Briel

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door wimw » wo 25 okt 2023 19:43

Alle gekheid op een stokje. Ieder moet het voor zich weten. Mijn keus en motivatie is anders als die van de zomer en winterbanden mensen.
Fabrikanten hebben niet altijd gelijk natuurlijk. Ze willen geld verdienen.
Renault Laguna stationwagen 2.0 T (170 pk) automaat. Honda Valkyrie flat six.
Caravan nog niet bekend scratch.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » wo 25 okt 2023 19:49

Nou, er werd hier op het forum een test gedeeld - en dan blijken de verschillen echt groot te zijn. Als fervent el cheapo-kniep Chinese banden rijder wil ik wel eens een goed merk uitproberen. Ik ga Geertruida toch nog 4 jaar houden zodra de verduurzaming zich gaat opdringen, dus dan loont het de moeite.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1741
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Carnavalswiertz » wo 25 okt 2023 20:03

Ik rij regelmatig en veel in het buitenland, inclusief landen waar winterbanden (of all-season) bij sneeuw eigenlijk verplicht zijn zoals Duitsland, Oostenrijk en Luxembourg. Met de caravan ga ik jaarlijks op wintersport in Oostenrijk.

Daarmee heb ik 4WD (elektrisch) op de auto, en winterbanden op de auto in de winter (von O bis O) en zomerbanden in de overige maanden. Op de caravan heb ik het hele jaar all-season banden.
Indien ik alleen in de zomer zou rijden, of alleen in Nederland, zou ik geen winter- en/of all-seasonbanden nemen “voor die ene dag”.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » wo 25 okt 2023 20:09

[re.gif]
Dat laatste doen wel meer mensen die die 800 km file in NL veroorzaken als er 6 sneeuwvlokken vallen.

Dan maar liever 4 seizoenen banden in NL knipoog.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1741
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Carnavalswiertz » wo 25 okt 2023 20:42

Daarom stel ik het volgende voor op een dag dat het sneeuwt in Nederland:
1) rechterbaan alle auto’s die niet op baan 2 of 3 mogen;
2) alle auto’s met winterbanden;
3) alle auto’s met winterbanden en 4WD, alleen Duitse of Zweedse merken.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1421
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Bob Diesel » wo 25 okt 2023 22:06

Dus bij meerdere dagen en ook ih buitenland,maar niet in de winter
Graag een AS band, en dan wel zwart en rond knipoog.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Bernd
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 21:10

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Bernd » do 26 okt 2023 07:23

Op mijn AS banden staan dezelfde symbooltjes zoals op een echte winterband
Dat zal zijn waarde hebben
Voor gebruik in onze regio's acht ik deze voldoende
Twee sets even duur als 1?
De velgen moeten dan gratis zijn
Bij 1 geen gedoe met wisselen en opslag

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2086
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Aviva » do 26 okt 2023 07:23

Carnavalswiertz schreef:
wo 25 okt 2023 20:42
Daarom stel ik het volgende voor op een dag dat het sneeuwt in Nederland:
1) rechterbaan alle auto’s die niet op baan 2 of 3 mogen;
2) alle auto’s met winterbanden;
3) alle auto’s met winterbanden en 4WD, alleen Duitse of Zweedse merken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
En de mensen die kunnen thuiswerken moeten gewoon op die dagen thuis gaan werken. Dat zal vast een hoop ellende schelen op de weg. Maar helaas zijn er nog steeds werkgevers die het belangrijker vinden dat werknemer op kantoor komt. Of werknemer voelt zich zo belangrijk dat hij denk zo erg gemist te worden als hij een dagje thuis zit.

Wij wisselen nog steeds elk jaar. Omdat mijn vrouw geen keuze heeft wanneer de weg op i.v.m. baan in de zorg wisselen wij, geen compromis doen in zomer of winter. Ik lees de testen ook en zie dat de ontwikkelen erg hard gaan rond all season banden. Grote kans dat wij op den duur ook voor 1 band gaan. Heb de twee setjes nu toch dus gebruik ze voorlopig ook gewoon door
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » do 26 okt 2023 07:32

Carnavalswiertz schreef:
wo 25 okt 2023 20:42
Daarom stel ik het volgende voor op een dag dat het sneeuwt in Nederland:
1) rechterbaan alle auto’s die niet op baan 2 of 3 mogen;
2) alle auto’s met winterbanden;
3) alle auto’s met winterbanden en 4WD, alleen Duitse of Zweedse merken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik stel voor dat er een verbod is op sneeuwval of ijzel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » do 26 okt 2023 08:15

Aviva schreef:
do 26 okt 2023 07:23
Wij wisselen nog steeds elk jaar. Omdat mijn vrouw geen keuze heeft wanneer de weg op i.v.m. baan in de zorg wisselen wij, geen compromis doen in zomer of winter. Ik lees de testen ook en zie dat de ontwikkelen erg hard gaan rond all season banden.
Als je de tests goed leest dan zie je dan als je in Nederland blijft een winterband geen geschike band is. Je levert 100+ dagen veiligheid , grip en remafstand in om een paar dagen voordeel te hebben.
Dat komt niet alleen uit tests, maar ook mijn eigen ervaring. Zowel zomerbanden, winterbanden als all season gehad op onze recente auto's. Ik rij inmiddels gewoon door op zomerbanden, gezien ik die 'paar dagen' de auto makkelijk kan laten staan. Ik heb een functie die ik volledig van huis uit kan doen en bij normaal weer ben ik circa 2 dagen per week op kantoor. Bij slecht weer werken we gewoon volledig thuis.

Als je voor maximale veiligheid en zekerheid wil gaan in Nederland (nogmaals: ga je op wintersport of zo wordt het echt anders) dan zou ik in de zomer op zomerbanden willen rijden en in de winter op all-seasons. Die hadden voldoende grip bij de het beetje sneeuw dat we in NL hebben en een veel minder groot gripverlies op de andere dagen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door JanPunne » do 26 okt 2023 08:52

Omdat mijn echtgenote de auto dagelijks nodig had om haar werk goed te kunnen uitvoeren, ze reed van hot naar her door dorpjes en over dijkwegen hier in de polder om bij pasgeborenen hielprikjes en gehoorscreening te doen, was onze keuze dus de genoemde Quatrac.
Bietencampagne of andere lastige omstandigheden, ze heeft nooit problemen ondervonden.
Het moet wel gezegd dat we in de winters altijd in Nederland bleven.
Het hele gedoe komt op mij een beetje over als de lobby om iedereen aan de ev te krijgen.
Des te meer er aandacht aan wordt geschonken met allerlei doemscenario’s des te eerder gaan de mensen vanzelf wel een keer overstag.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Daphne » do 26 okt 2023 09:00

Morgoth schreef:
wo 25 okt 2023 16:51
Alle leasemaatschappijen laten in de winter winterbanden onder hun auto's monteren (mijn ervaring na 35 jaar rijden in leaseauto's). Dat doen ze niet voor niets. Leasemaatschappijen zijn namelijk enorm op de centen.
deusjevo schreef:
wo 25 okt 2023 16:53
Klopt, onze leasemaatschappij Arval monteert ook nog steeds geen 4 seizoenen banden voor zover ik weet.
Ze wisselen zelfs op de velg elk seizoen.
Dat is niet aan de leasemaatschappij maar aan degene die betaalt. Voor winterbanden moet extra worden betaald. Dit zullen grotendeels opslag- en wisselkosten zijn. Ik heb tot nu toe ook altijd nog winterbanden gehad, maar bij de volgende auto wordt dat niet meer gedaan. Leasepolicy bij mijn werkgever is gewijzigd naar all season banden. Wil de werknemer winterbanden, dan betaalt de werknemer dit uit het leasebudget of extra als het budget wordt overschreden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Daphne » do 26 okt 2023 09:03

JanPunne schreef:
do 26 okt 2023 08:52
Het hele gedoe komt op mij een beetje over als de lobby om iedereen aan de ev te krijgen.
Des te meer er aandacht aan wordt geschonken met allerlei doemscenario’s des te eerder gaan de mensen vanzelf wel een keer overstag.

scratch.gif Het ontgaat mij helemaal wat dit met winter- of all seasonbanden van doen heeft. weenie.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1421
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Bob Diesel » do 26 okt 2023 09:41

[re.gif]
Hij was ff de weg kwijt , tussen de peage en RN en vloog op de rotonde na de hobbel
de bocht uit op zwart en ronde slicks,
Toen hij niet meer wist , moet ik tanken of stekkeren stom.gif knipoog.gif
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op do 26 okt 2023 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » do 26 okt 2023 09:42

[re.gif]

awhoea.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » do 26 okt 2023 09:42

Daphne schreef:
do 26 okt 2023 09:00
Morgoth schreef:
wo 25 okt 2023 16:51
Alle leasemaatschappijen laten in de winter winterbanden onder hun auto's monteren (mijn ervaring na 35 jaar rijden in leaseauto's). Dat doen ze niet voor niets. Leasemaatschappijen zijn namelijk enorm op de centen.
deusjevo schreef:
wo 25 okt 2023 16:53
Klopt, onze leasemaatschappij Arval monteert ook nog steeds geen 4 seizoenen banden voor zover ik weet.
Ze wisselen zelfs op de velg elk seizoen.
Dat is niet aan de leasemaatschappij maar aan degene die betaalt. Voor winterbanden moet extra worden betaald. Dit zullen grotendeels opslag- en wisselkosten zijn. Ik heb tot nu toe ook altijd nog winterbanden gehad, maar bij de volgende auto wordt dat niet meer gedaan. Leasepolicy bij mijn werkgever is gewijzigd naar all season banden. Wil de werknemer winterbanden, dan betaalt de werknemer dit uit het leasebudget of extra als het budget wordt overschreden.

Yep, wie betaald bepaald zou je zeggen
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”