Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door hendrik38 » do 26 okt 2023 10:14

Misschien nog een leuke voor de levensduur. heb nu bijna 60.000 km de AS band vredestein quatrac pro onder de kodiaq en er zit nog 5 mm profiel op. Best netjes.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » do 26 okt 2023 12:01

Ik zal maar niets zeggen over het excellente merk Rotalla. (45,- per stuk, excl montage) Samen met een set winterbanden zo'n 190...200k achter de kiezen, maar de slijtage indicatoren komen nu wel erg opzichtig naar voren.
Schermafbeelding 2023-10-26 115928.jpg
Schermafbeelding 2023-10-26 115928.jpg (40.85 KiB) 947 keer bekeken
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door JanPunne » do 26 okt 2023 14:56

Daphne schreef:
do 26 okt 2023 09:03
JanPunne schreef:
do 26 okt 2023 08:52
Het hele gedoe komt op mij een beetje over als de lobby om iedereen aan de ev te krijgen.
Des te meer er aandacht aan wordt geschonken met allerlei doemscenario’s des te eerder gaan de mensen vanzelf wel een keer overstag.

scratch.gif Het ontgaat mij helemaal wat dit met winter- of all seasonbanden van doen heeft. weenie.gif
Dat was een verwijzing naar de winterbandenlobby.
Winterbanden die ook in dit draadje veelvuldig genoemd worden als zaligmakend.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » do 26 okt 2023 15:21

Kan kloppen. Wat ik denk te bespeuren is dat er ons problemen aangepraat worden (die hier overigens een goede voedingsbodem aantreffen), gegeven het feit dat we hier genot koppelen verwarren met bezit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

wimw
Berichten: 107
Lid geworden op: za 19 aug 2023 14:37
Locatie: Den Briel

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door wimw » do 26 okt 2023 16:30

Nou....doe mij maar een biertje.
Laatst gewijzigd door wimw op do 26 okt 2023 17:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault Laguna stationwagen 2.0 T (170 pk) automaat. Honda Valkyrie flat six.
Caravan nog niet bekend scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Micky » do 26 okt 2023 16:31

JanPunne schreef:
do 26 okt 2023 14:56
Daphne schreef:
do 26 okt 2023 09:03
JanPunne schreef:
do 26 okt 2023 08:52
Het hele gedoe komt op mij een beetje over als de lobby om iedereen aan de ev te krijgen.
Des te meer er aandacht aan wordt geschonken met allerlei doemscenario’s des te eerder gaan de mensen vanzelf wel een keer overstag.

scratch.gif Het ontgaat mij helemaal wat dit met winter- of all seasonbanden van doen heeft. weenie.gif
Dat was een verwijzing naar de winterbandenlobby.
Winterbanden die ook in dit draadje veelvuldig genoemd worden als zaligmakend.
Ja Jan, ook voor jouw dezelfde strekking als wat ik hierboven al schreef knipoog.gif probeer buiten je eigen behoefte te kijken er zijn namelijk veel mensen die er wel echt baat bij hebben, een steile oprit en een leuke winter kan al voldoende zijn.
Simpel voorbeeld, ik heb een aantal klanten waar ik niet eens zonder winterbanden in de winter terecht kan komen waar ik wil/moet zijn op het terrein, door schade en schande nog wijzer geworden.......:

het was een gewone besneeuwde weg in Oostenrijk, we waren met een paar auto's onderweg, 1 van onze vrienden had geen winterbanden (jaren 90) kont breekt uit in een bocht en raakt een tegemoetkomende auto, deze wijkt verder uit en rijdt frontaal op een brugpeiler/ betonnen wand. die 2 oudjes hebben erg lang in het ziekenhuis gelegen, 3 auto's maken die bocht, 2 op winterbanden, 1 dus niet...
Het is niet alleen genot/ gemak van het wel je oprit op en of afkomen thumbup.gif

[re.gif]

en een zak chips mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Ad » do 26 okt 2023 16:37

wimw schreef:
wo 25 okt 2023 16:59
Winterse omstandigheden? Nou in nederland niet echt. Af en toe een beetje sneeuw. Maar daar heb ik geen winterbanden voor nodig. En wintersport doe ik niet aan. Maar goed, ieder zijn meug.
Nooit met je auto + caravan in de blubber gestaan en niet meer weg kunnen komen? Ik heb ze bij bosjes gezien met hun "harde zomerbanden" Met all weather banden heb je door de zachtheid van het rubber en de speciale groeven in de blubber veeeeel meer grip en een grotere kans dat je wel wegkomt. Overigens zijn er heel veel lieden die in zo'n geval gas geven terwijl ze de koppeling laten opkomen. Nooit gasgeven en hem op zijn stationair op laten komen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1422
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Bob Diesel » do 26 okt 2023 16:50

Bij aankoop + de eerste rit met de ix35 , en Avento
Eerste stop op nat gras, wilde nog een stukje naar voren ,kwam gelijk niet meer vd plek
Heb mijn rubber ringmat 60x 40 ,welke uit 2 delen bestaat 60x20 past precies als aanloop rubber
FF er voor gelegd en kon zo net weer gang maken en op het verharde uitkomen

Btw die ring mat is normaal met tiewraps tot 1 verbonden om als instap voetveeg te gebruiken
Al vaker nodig gehad met de camper, welke door het gewicht iets verder weg wil zakken
Na deze 1 malige ervaring gelijk AS banden er op gedaan
Geen probleem meer gehad tot nu toe
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Ad » vr 27 okt 2023 10:45

Ik heb voor alle zekerheid ook nog 2 van die gele Fiamma platen, heb ze zelf 1x nodig gehad, maar al diverse kampeerders kunnen helpen die zich hadden vastgereden, (zowel caravaners als camperaars).
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » vr 27 okt 2023 10:52

Het overkomt iedereen wel eens. Het enige wat ik doe bij twijfel: niet met de auto op het gras rijden. Kansloos, en de Avensis is wat dat betreft een beroerde auto, ongeacht de banden. De eigenaar met een 4x4 Toyota Landcruiser bood uitkomst voor zowel de caravan als de auto. Dus mede daarom zit ik regelmatig te loeren naar een SUbaru Outback: prima auto - alleen in de verkeerde eeuw.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Ron » vr 27 okt 2023 10:59

[re.gif] [re.gif] [re.gif]
Op het CFW in 2022 stopte ik ook op nat gras met 4 seizoens banden.
Ik was blij dat er een groepje mede forumers een zetje gaven om weer vooruit te komen.
Dus de ene 4s band is niet de andere 4s band op nat gras. (waren Goodyears vectra )
De huidige zijn Michelins die heb ik nog niet getest op nat gras .
OP nat wegdek doen ze het minstens net zo goed als de Goodyears.
Echte sneeuw zullen ze bij mij niet te zien krijgen mrgreen.gif
Hooguit als het komende winter een nachtje eens wat valt als ik naar het werk rij (4km)
die durf ik ook nog wel op zomer bandjes aan.
(Op de Peugeot zitten af fabriek 4S bandjes gemonteerd)

Toen ik een paar maanden geleden de Michelins liet monteren waren de zomerbandjes van Michelin trouwens iets duurder dan de 4S bandjes
Als ik dagelijks veel kilometers door o.a Duitsland en andere wintersport landen moet rijden .
Zou ik ongetwijfeld ook volledig winter banden monteren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1422
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Bob Diesel » vr 27 okt 2023 12:16

Hankook Kinergy 4S2 H750" 103 xl
Deze ochtend gemonteerd

Daarna door voor een APK, glansrijk doorstaan
Met de opmerking , gebeuren er geen rare dingen
Dan is het resultast volgend jaar het zelfde
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 697
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Jeroent83 » vr 27 okt 2023 12:39

Voor die paar dagen winter in Nederland heeft het voor mij geen zin, ik werk 50% thuis en woon op 5km van mijn werk.
Dus alleen zomerbanden voor de trekker, BRIDGESTONE 245/30 ZR20 PSPORT

Mijn vriendin wisselt wel naar winterbanden gezien ~70 km dagelijks woonwerk verkeer heeft.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Micky » vr 27 okt 2023 14:41

[re.gif]

Zijn de Potenza Sport toch? die heb ik ook nieuw onder de Saab cabrio gelegd afgelopen voorjaar thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Henri Berends » vr 27 okt 2023 16:01

Heb eigenlijke altijd echte terreinvoertuigen gereden. Suzuki Vitara, Grand Vitara, Jimny en ook Toyota Landcruiser. Dus altijd een 4x4 met een lage gearing. Met als banden BF Goodrich All-Terrains. Vond de SUV's maar niks.
Totdat de Landcruiser het begaf. Toen wel overgeschakeld naar een SUV. Maar wel onder mijn voorwaarde dat het minimaal een AWD zou zijn.
Vanwege de wintervakanties liggen er wel winterbanden onder.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Jan van Vijven » zo 29 okt 2023 09:30

Mijn vrouw had bij sneeuw echt winterbanden nodig anders kon ze bij veel klanten niet komen, sinds dat niet meer nodig is en mijn auto veel stil staat wissel ik niet meer.
Mijn zoon z’n auto staat wel op winterbanden dus we hebben altijd wel iets om weg te komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Mlandzaat
Berichten: 166
Lid geworden op: za 20 nov 2021 22:20

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Mlandzaat » zo 29 okt 2023 16:20

Vanaf de Suzuki SX4 die we ooit hadden met Michelin Cross Climate gereden.
Toen de SX4 werd vervangen door een Grand Vitara daar ook gelijk Michelin Cross Climate banden laten leggen, werden dan wel de SUV versie.
Nu voor de S-Cross die in bestelling staat gekozen voor 4s banden ipv zomer.
Geen idee welke het gaan worden, bij privat lease in ieder geval minder invloed op welke banden er onder komen gok ik.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » ma 30 okt 2023 07:04

Ach, voor 200,- had ik op marktplaats vier lichtmetalen velgen, en met twee banden verzamelingen doe je ook twee keer zo lang. Ik wissel meestal zelf, en het spul staat in de schuur, oftewel: het eet geen brood. Oftewel 2: de kosten per kilometer blijven hetzelfde. Dus maak ik de compromisloze keuze van aparte winter- en zomerbanden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18375
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » ma 30 okt 2023 08:28

Hou wel inde gaten dat winterbanden verharden en na een x aantal jaren (ik hou zelf 3 a 4 jaar aan) niet meer de gewenst eigenschappen van een winterband hebben.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » ma 30 okt 2023 08:49

Nou, wat ik vooral merk: Ze slijten echt fiks sneller dan zomerbanden en de vereiste minimumprofieldiepte in de winter is hoger (4 mm of zoiets) dan de wettelijke minimumnorm omdat de kleine ribbeltjes anders gewoon niet meer als een pincet dichtknijpen. Wat ik dus doe als homo economicus is doorrijden op de versleten winterbanden na het winterseizoen zodat ze vlak voor de volgende winter vanuit de optiek van wintergebruik echt helemaal op zijn - en dan komen er nieuwe op.

Zo spaar ik tevens mijn zomerbanden. Die situatie doet zich dus volgend jaar voor. In april is de uiterste APK datum, de APK laat ik ergens in de maanden er voor uitvoeren en dan rij ik tot november de winterbanden helemaal op, zet er nieuwe onder - en in maart 2025 komen de zomerbanden uit 2017 er weer onder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Rodo » ma 30 okt 2023 09:10

Bij mij komen ze er pas onder als de temperatuur voor langere tijd onder de 7-8 graden is. Daarboven slijten ze inderdaad wat rapper. Ook ik wissel zelf dus houd het ook zelf in de gaten qua temperatuur. Met een uitzondering, mijn oudste woont in de buurt van Freiburg. Gaan we met kerst of oud/nieuw daarheen, dan komen de wintersloffen er onder. In opslag liggen ze droog en donker, scheelt wat qua uitharden. En inderdaad, zijn ze na de laatste winter qua profiel ‘op’ dan worden het zomersloffen. Meestal gaan ze 3 winterperiodes en dan nog 1 zomerperiode mee.

Over voor of nadeel van winterrubber ga ik niet in discussie. Wel heb ik 4,5 jaar als verkoopleider in duitsland gewerkt en vele malen de voordelen van winterrubber ondervonden. Maar, ieder voor zich. thumbup.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » ma 30 okt 2023 09:26

Herkenbaar, die periodiciteit van 3 tot 4 jaar. En inderdaad: de kennis en de meningen op dit forum zijn gigantisch en divers. De meningen neem ik als (ik vat maar even samen) stronteigenwijze bagatelliseerder voor kennisgeving aan, de info is vaak waardevol - en als het incidenteel niet optelt....mail ik de bron (Michelin voor dit onderwerp) en dan deel ik het hier.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18375
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » ma 30 okt 2023 10:28

Gelukkig kunnen we allemaal onze creativiteit inzetten wat dit betreft.

Ik verwissel de winter- voor de zomer wielen en vice versa als ik vind dat het daar tijd voor is en rij ook verder niets op.
In de zomer zie je mij dus absoluut niet rijden op afgetrapte winterbanden.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”