De Avento GT 500TF op de weegbrug
De Avento GT 500TF op de weegbrug
Aangezien ik 3 maanden met de caravan op stap ben leek het me verstandig voor vertrek de weegbrug te bezoeken. Ik heb best wat extra spullen mee voor deze lange periode. Ik heb een excel sheet (op basis van het sheet van PD) met daarop alles wat ik in de auto en de caravan heb.
Mijn Avento Gran Turismo 500 TF Superbe weegt volgens de opgave van de fabrikant 1.300 kg. Ik heb dat gewicht nooit geloofd want de uitvoering met 2 enkele bedden en zonder Alde/mover/zonnepaneel/elektrisch verstelbare hoofdeinden weegt namelijk 1.275 kilo volgens opgave en brochure. In 2008 werd de 500 TF niet meer als Superbe met bovenstaande extra uitrusting geleverd en maar deze woog volgens opgave......ook 1.300 kilo .
Ik ben er dan ook vanuit gegaan dat mijn caravan leeg minimaal 1.350 kilo zou wegen. Ik ga 'm ooit nog een keer leeg wegen. Volgens mijn sheet waar ik echt alles ruim op heb gezet (en zelfs een overig van 20kg) zou de Avento beladen 1.600 kilo moeten wegen. Op de weegbrug bij RCA Alkmaar de caravan afgekoppeld en het resultaat was even schrikken: 1.720 kilo . Het kan niet anders dan dat de caravan leeg minimaal 1.440 kilo weegt. Ik kan me 30 kilo vergissen in het gewicht van mijn belading maar die heb al redelijk ruim genomen. Ik heb het reservewiel definitief naar de auto overgebracht waardoor ik op 1.700 kilo uitkom, precies het maximale belaadbare gewicht. Veel meer kan ik niet overzetten. Luifel, stoelen, tafel, tas met boeken & laptop, reservewiel, kleine koelbox, extra tent en luchtbed en krat met wat ander spul liggen er al in. Anders wordt het ook onpraktisch om steeds spullen uit de auto naar de caravan over te zetten.
De Benz blijkt 1.975 kilo beladen te wegen. Met mijn 85kg en het reservewiel is dat 2.080 kilo. Gewichtsverdeling auto-caravan is 81,5% en dat is net iets meer dan de max van 80% die ik wilde aanhouden. Op caravantrekker.nl de gegevens aangepast. De stabiliteit is nog steeds goed, bij 90km/u nog groen en bij 100 km/u net in het geel. Ik rij meestal 95 km/u op de GPS en dan voelt de combinatie ook goed aan. Met veel wind of onprettige wind (schuin achter) neem ik wat gas terug.
Het blijkt maar weer: meten is weten! Ik ben niet de eerste die dit tegenkomt en heb gelukkig genoeg laadvermogen .
Mijn Avento Gran Turismo 500 TF Superbe weegt volgens de opgave van de fabrikant 1.300 kg. Ik heb dat gewicht nooit geloofd want de uitvoering met 2 enkele bedden en zonder Alde/mover/zonnepaneel/elektrisch verstelbare hoofdeinden weegt namelijk 1.275 kilo volgens opgave en brochure. In 2008 werd de 500 TF niet meer als Superbe met bovenstaande extra uitrusting geleverd en maar deze woog volgens opgave......ook 1.300 kilo .
Ik ben er dan ook vanuit gegaan dat mijn caravan leeg minimaal 1.350 kilo zou wegen. Ik ga 'm ooit nog een keer leeg wegen. Volgens mijn sheet waar ik echt alles ruim op heb gezet (en zelfs een overig van 20kg) zou de Avento beladen 1.600 kilo moeten wegen. Op de weegbrug bij RCA Alkmaar de caravan afgekoppeld en het resultaat was even schrikken: 1.720 kilo . Het kan niet anders dan dat de caravan leeg minimaal 1.440 kilo weegt. Ik kan me 30 kilo vergissen in het gewicht van mijn belading maar die heb al redelijk ruim genomen. Ik heb het reservewiel definitief naar de auto overgebracht waardoor ik op 1.700 kilo uitkom, precies het maximale belaadbare gewicht. Veel meer kan ik niet overzetten. Luifel, stoelen, tafel, tas met boeken & laptop, reservewiel, kleine koelbox, extra tent en luchtbed en krat met wat ander spul liggen er al in. Anders wordt het ook onpraktisch om steeds spullen uit de auto naar de caravan over te zetten.
De Benz blijkt 1.975 kilo beladen te wegen. Met mijn 85kg en het reservewiel is dat 2.080 kilo. Gewichtsverdeling auto-caravan is 81,5% en dat is net iets meer dan de max van 80% die ik wilde aanhouden. Op caravantrekker.nl de gegevens aangepast. De stabiliteit is nog steeds goed, bij 90km/u nog groen en bij 100 km/u net in het geel. Ik rij meestal 95 km/u op de GPS en dan voelt de combinatie ook goed aan. Met veel wind of onprettige wind (schuin achter) neem ik wat gas terug.
Het blijkt maar weer: meten is weten! Ik ben niet de eerste die dit tegenkomt en heb gelukkig genoeg laadvermogen .
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: De Avento GT 500TF op de weegbrug
De gewichten in de folders vind ik de laatste jaar of 10 pas reëel worden.
Daarvoor klopt er niet al te veel van.
Hier geen geneuzel met excel sheets.
Gewoon laden wat we willen meenemen en dan op de weegbrug.
Zitten nog steeds onder het max van wat de caravan mag wegen.
Daarvoor klopt er niet al te veel van.
Hier geen geneuzel met excel sheets.
Gewoon laden wat we willen meenemen en dan op de weegbrug.
Zitten nog steeds onder het max van wat de caravan mag wegen.
Porsche + Tabbert
Re: De Avento GT 500TF op de weegbrug
Dat dacht ik dus ook, genoeg marge......die 1.700kg ga ik nooit halen :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: De Avento GT 500TF op de weegbrug
Daarom is gewoon laden een mogelijkheid, dan direct wegen en dan weet je precies hoe en wat.
Porsche + Tabbert
Re: De Avento GT 500TF op de weegbrug
Wij hebben bij onze Kip een laadvermogen van 385 kg ik heb het nooit gewogen, maar ik weet dat dat er never ever inzit als wij op reis gaan, beladen zitten we dan na wegen wel altijd op de max 1200kg en plmn 85kg kogeldruk, keer op keer blijkt dat het zwaarder is dan verwacht.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: De Avento GT 500TF op de weegbrug
Exact mijn insteek... dacht ook genoeg marge te hebben...en de MTM van mijn hut, ook 1700 Kg nooit te halen.
Helaas...
Een desillusie rijker..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: De Avento GT 500TF op de weegbrug
Zoals in het topic over mijn Fendt te lezen viel heb ik hem afgelopen weekend na de vakantie ook eens op twee weegbruggen gezet die beiden hetzelfde aangaven. Excellen is niet per se noodzakelijk natuurlijk, maar ik vond het wel aardig om inzicht te krijgen in wat eea zoal weegt. Heb bij het overstappen van de Knaus naar de Fendt alles gewogen en ook van hetgeen er daarna in is gegaan weet ik vrij nauwkeurig wat erin is gegaan. Om vervolgens te constateren dat hij 80 kg meer woog dan ik berekend had
Ik geloof dan ook niet dat mijn caravan weegt wat er in de folder of op kenteken staat. Binnenkort maar eens leegtrekken en nog eens wegen. Niet dat ik daar iets aan kan veranderen, maar het kost niks en dan weet ik in ieder geval dat mijn Excel wel aardig klopt.
Ik geloof dan ook niet dat mijn caravan weegt wat er in de folder of op kenteken staat. Binnenkort maar eens leegtrekken en nog eens wegen. Niet dat ik daar iets aan kan veranderen, maar het kost niks en dan weet ik in ieder geval dat mijn Excel wel aardig klopt.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: De Avento GT 500TF op de weegbrug
Ik moet altijd op m'n handen gaan zitten als een forumlid schrijft dat hij/zij voldoende laadvermogen heeft en daar nooit aan komt
Goed om het toch weer even te benoemen doubleyou
Goed om het toch weer even te benoemen doubleyou
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: De Avento GT 500TF op de weegbrug
Dat hij/zij DENKT voldoende te hebben...
Dat gaat in de fout
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.