PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 1 jun 2022 22:10
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Helaas Erik.... hij schiet weer in de overbelast modus..... zie afbeelding. Ik heb ook een scherm afdruk gemaakt tijdens het moveren de oprit op.
Hobby 495ul, truma sr mover, ford kuga st line, maxxfan dakventilator
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16338
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Staat er iets voor je wielen? Keg, stoeprand, helling, enz…
Handrem wel los?
Probeer je caravan eens met de hand te verplaatsen, gaat dat makkelijk?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Handrem wel los?
Probeer je caravan eens met de hand te verplaatsen, gaat dat makkelijk?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 1 jun 2022 22:10
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Hi Jan,
Er iets niets mis. Ik heb ook nog de oude loodaccu in de caravan staan en daarmee mover ik makkelijk de oprit op en af.... zet ik hem over op de x20 dan gaat oprit af wel maar oprit op niet
Er iets niets mis. Ik heb ook nog de oude loodaccu in de caravan staan en daarmee mover ik makkelijk de oprit op en af.... zet ik hem over op de x20 dan gaat oprit af wel maar oprit op niet
Hobby 495ul, truma sr mover, ford kuga st line, maxxfan dakventilator
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 1 jun 2022 22:10
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Erik,
Dit stond in t logboek
Dit stond in t logboek
Hobby 495ul, truma sr mover, ford kuga st line, maxxfan dakventilator
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
362,5 ampère is wel rijkelijk veel voor een inrit
Of gaat de inrit flink omhoog
Of gaat de inrit flink omhoog
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Dat is inderdaad wel heel erg veel.
De inschakel piek kan heel hoog zijn maar dan praat je over milliseconden.
Het viel mij juist op dat de stroom behoorlijk beperkt was met onze Reich mover en de Kip Vision. Bij continue rijden was het nog geen 30A op vlakke ondergrond.
De inschakel piek kan heel hoog zijn maar dan praat je over milliseconden.
Het viel mij juist op dat de stroom behoorlijk beperkt was met onze Reich mover en de Kip Vision. Bij continue rijden was het nog geen 30A op vlakke ondergrond.
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Tja zoveel stroom kan niet eens langdurig, want dan knalt de zekering van je mover er uit.
Truma SER doet max 120 ampère aan stroom.
Wat staat er nu in het logboek …. onderaan 1e veld
Scroll die tekst eens omhoog.
En daar moet nu logging staan van de overbelasting.
Mooi dat de oude accu erbij is.
Kan natuurlijk dat je X20 defect is mbt stroommeting en dat nu mooi te vergelijken en zo je klacht omschrijven tbv garantieclaim.
Truma SER doet max 120 ampère aan stroom.
Wat staat er nu in het logboek …. onderaan 1e veld
Scroll die tekst eens omhoog.
En daar moet nu logging staan van de overbelasting.
Mooi dat de oude accu erbij is.
Kan natuurlijk dat je X20 defect is mbt stroommeting en dat nu mooi te vergelijken en zo je klacht omschrijven tbv garantieclaim.
Laatst gewijzigd door iemand op za 5 aug 2023 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 1 jun 2022 22:10
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Klopt Erik, de zekering van de mover is 150A dacht ik. Ik heb ook geen idee. Zal maandag eens de producent in Terneuzen eens bellen. Mijn oude lood accu is 110ah die trekt t wel. Ik heb overal goed kunnen komen met de oude accu.... zelfs op campings behoorlijke hellingen moeten pakken. Ik vertrouw die x20 nu niet meer.... kan me toch ook niet voorstellen dat ik een x30 nodig heb. Mn caravan weegt 1500 kilo.
Hobby 495ul, truma sr mover, ford kuga st line, maxxfan dakventilator
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Kijk aan 2x een OCD in het logboek.... OCD = Over Current Discharge; Discharge current too high.
met tijdstip van je printscreens.
Eventueel eerst even resetten door netvoeding aan te sluiten.
Nog even paar testjes.... want een goede diagnostiek/foutomschrtijving is altijd fijn bij klacht.
Hoeveel stroom met alleen opzetmotor activeren/opzetten.
Dan daarna de-activeren.
En dan eens de rollen laten draaien ZONDER dat de aandrijfrollen op de wielen staan.
En dan eens aan de netspanning.
Dan zou er toch 4 ampère moeten zijn met Status- LADEN ipv ONTLADEN (dat is dus de stroomrichtings-indicator )
Anders vertrouw ik de stroommeting van de accu niet.
Ga ik ondertussen eens kijken of ik wat plaatjes heb van stroommetingen van bovenstaande situaties, zoals ik toen eens met de stroomtang heb gemeten.
met tijdstip van je printscreens.
Eventueel eerst even resetten door netvoeding aan te sluiten.
Nog even paar testjes.... want een goede diagnostiek/foutomschrtijving is altijd fijn bij klacht.
Hoeveel stroom met alleen opzetmotor activeren/opzetten.
Dan daarna de-activeren.
En dan eens de rollen laten draaien ZONDER dat de aandrijfrollen op de wielen staan.
En dan eens aan de netspanning.
Dan zou er toch 4 ampère moeten zijn met Status- LADEN ipv ONTLADEN (dat is dus de stroomrichtings-indicator )
Anders vertrouw ik de stroommeting van de accu niet.
Ga ik ondertussen eens kijken of ik wat plaatjes heb van stroommetingen van bovenstaande situaties, zoals ik toen eens met de stroomtang heb gemeten.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
haha, staat al op m'n site, onder metingen
Truma SER-mover:
Opzetten van de aandrijfwielen van 5 tot 10 ampère.
Richeltje v/d oprit piek van 60 ampère.
Op de oprit toch nog 40 ampère, gewoon recht stuk (< is dus op de wielen !)
Aandrijfwielen los draaiend kan ik zou gauw niet vinden, maar zal ergens tussen 5 en 15 ampère zijn.
Truma SER-mover:
Opzetten van de aandrijfwielen van 5 tot 10 ampère.
Richeltje v/d oprit piek van 60 ampère.
Op de oprit toch nog 40 ampère, gewoon recht stuk (< is dus op de wielen !)
Aandrijfwielen los draaiend kan ik zou gauw niet vinden, maar zal ergens tussen 5 en 15 ampère zijn.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 1 jun 2022 22:10
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Zal het morgen eens proberen... was er ff klaar mee haha.... heb hem al wel laten draaien met de mover los vd wielen. Dan doet hij t wel
Hobby 495ul, truma sr mover, ford kuga st line, maxxfan dakventilator
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Mooi, nu de gemeten stroomwaarden vastleggen.
Ook van het 'laden' want ik heb nog geen 4 gezien op je foto's.
p.s.
Gaat straks nog meer regenen.
Da's eigenlijk prima test-weer.
Alles kan 'droog' d.m.v. de mover-afstandbediening en PX-app
Ook van het 'laden' want ik heb nog geen 4 gezien op je foto's.
p.s.
Gaat straks nog meer regenen.
Da's eigenlijk prima test-weer.
Alles kan 'droog' d.m.v. de mover-afstandbediening en PX-app
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Daar zit ik ook de hele tijd naar te kijken.Paul Vingerhoets schreef: ↑za 5 aug 2023 12:37362,5 ampère is wel rijkelijk veel voor een inrit
Of gaat de inrit flink omhoog
Bizar getal...
Waardoor komt die piek.
Zou er niet iets met een van de motoren kunnen zijn?
Als er veel koolstof van de borstels tussen de commutator lamellen komt krijg je ook dat de motor meer stroom gaat trekken.
Eigenlijk is dat een halve kortsluiting.
En, het is natuurlijk maar een fractie van een seconde...
Een zware loodaccu heeft totaal geen elektronica aan boord en gaat wel door.
Maar de BMS van de PowerXtreme grijpt wel in... met een OL als gevolg.
Commutator schoonmaken en nieuwe borstels in de motoren?????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Tja wel een mooie praktijkstituatie, waarbij het of aan de accu ligt of de mover.
Zo te lezen woont 'jwbevelander'' iets te ver weg, anders hadden we even m'n stroomtang om de kabel gegooid.
Daarom maar even wat metingen voorgesteld met bekende situaties van mij.
En eventueel en alleen linker of rechter motor op het wiel.
Zo te lezen woont 'jwbevelander'' iets te ver weg, anders hadden we even m'n stroomtang om de kabel gegooid.
Daarom maar even wat metingen voorgesteld met bekende situaties van mij.
En eventueel en alleen linker of rechter motor op het wiel.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 1 jun 2022 22:10
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Erik,
Ik heb hem nu even onbelast laten draaien.... check die waardes van het aantal ampère..... klopt toch niks van....piekt 270ampere
Ik heb hem nu even onbelast laten draaien.... check die waardes van het aantal ampère..... klopt toch niks van....piekt 270ampere
Hobby 495ul, truma sr mover, ford kuga st line, maxxfan dakventilator
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 1 jun 2022 22:10
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Net een ampère tang er omheen gehad. Piekt met oprijden 50ampere aan, daarna zwakt hij binnen een 2sec naar 15 ampère.... en slaat dan af... ik heb ook onbelast de motoren laten draaien en gemeten... zit geen verschil in.... alles wijst toch naar de accu denk ik
Hobby 495ul, truma sr mover, ford kuga st line, maxxfan dakventilator
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Wel een amperetang voor gelijkspanning ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
M.a.w.
De PowerXtreme is fout....
5 jaar garantie.... retour met dat ding.
Misschien wel een heel simpele elektronische missertje..
( ben jij aan het meten geweest Erik? )
De PowerXtreme is fout....
5 jaar garantie.... retour met dat ding.
Misschien wel een heel simpele elektronische missertje..
( ben jij aan het meten geweest Erik? )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Heel bijzonder. Wel mooi dat je ook een stroomtang hebt. Moet inderdaad wel op stand DC. Ik heb zelf de DC-stroomtang 'BT570-C APP'.
Je zou nog als test de motoren apart kunnen aansturen. Knopje draaien naar Links of Rechts. En dan een meten.
Uiteraard zonder de aandrijfmotor op het wiel te zetten.
Misschien is er verschil
Maar meet ook eens Opzetten van de aandrijfwielen.
Dat zijn de 2 andere motoren.
Desnoods ook links en rechts separaat.
*********************************************************************************************
Ik heb net gisteren de caravan naar de stalling gebracht en kan niet live meten.
En moet het even hebben van mn archief en aantekeningen.
En m'n web-site. Daar heb ik onder metingen eea beschreven
Dat was in 2021, dus aan 'de semi-tractie loodaccu' heb gemeten aan stroom en spanning.
onder Truma SER-mover
.
Opzetten van de aandrijfwielen van 5 tot 10 ampère.
Richeltje v/d oprit piek van 60 ampère.
Op de oprit toch nog 40 ampère, gewoon recht stuk
.
Spanning van de accu (Varta LFS105 een Semi Tractie accu) zakt tot onder de 12 volt (Gemeten met de Battery-monitor op de accupolen).
Dat is nu met de PX-20 12.7 volt (volgens de PX-App).
Je zou nog als test de motoren apart kunnen aansturen. Knopje draaien naar Links of Rechts. En dan een meten.
Uiteraard zonder de aandrijfmotor op het wiel te zetten.
Misschien is er verschil
Maar meet ook eens Opzetten van de aandrijfwielen.
Dat zijn de 2 andere motoren.
Desnoods ook links en rechts separaat.
*********************************************************************************************
Ik heb net gisteren de caravan naar de stalling gebracht en kan niet live meten.
En moet het even hebben van mn archief en aantekeningen.
En m'n web-site. Daar heb ik onder metingen eea beschreven
Dat was in 2021, dus aan 'de semi-tractie loodaccu' heb gemeten aan stroom en spanning.
onder Truma SER-mover
.
Opzetten van de aandrijfwielen van 5 tot 10 ampère.
Richeltje v/d oprit piek van 60 ampère.
Op de oprit toch nog 40 ampère, gewoon recht stuk
.
Spanning van de accu (Varta LFS105 een Semi Tractie accu) zakt tot onder de 12 volt (Gemeten met de Battery-monitor op de accupolen).
Dat is nu met de PX-20 12.7 volt (volgens de PX-App).
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Overigens is mijn powerxtreme 20 na wat heen & weer discussie nu bij de importeur: er schijnt een pittig verschil te zijn tussen wat de app aan gegevens levert en wat de feitelijke situatie aan boord van de accu is. Volgens de importeur klopt de accu, maar zou de app niet accuraat zijn. Volgens mij raakt de accu te snel leeg. Ongeveer 50 meter moveren over vlak terrein van 99% naar ruim 50%. Wordt vervolgd. Een en ander valt overigens niet onder de garantie: ik ben de 2e eigenaar vd accu (nog geen half jaar oud) en de garantie is niet overdraagbaar. Verlies nemen en nog eens proberen of toch maar een ander merk?
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Dan weet je gelijk waarom de vorige eigenaar hem zo snel weggedaan heeft
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Die had die dan wel kunnen retourneren onder garantie.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Tja, zat een hele caravan bij en is netjes gemonteerd.
Verbaast me van PX, ze geven toch 2 jaar garantie en die is onder voorwaarden nu zelfs te verlengen tot 5 jaar.
Apart dat die voorwaarden nu ook in de 1e 2 jaar al gelden.
Waar slaat 'deze' op in de voorwaarden waat het gaat over..
Verbaast me van PX, ze geven toch 2 jaar garantie en die is onder voorwaarden nu zelfs te verlengen tot 5 jaar.
Apart dat die voorwaarden nu ook in de 1e 2 jaar al gelden.
Waar slaat 'deze' op in de voorwaarden waat het gaat over..
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: PowerXtreme X20 of Victron PPP 20?
Energoplus doet overigens wel z'n best de zaak op te lossen, ondanks dat ik geen garantie heb. Alle lof tot nu toe voor hun serviceafdeling. Ze lijken zelf ook wel nieuwsgierig naar het minder presteren van deze accu.