Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Mooie review
En dat gewicht, die 80 kilo is nog geen 4% in afgekoppelde toestand, aangekoppeld dus precies goed.
En bij controle onderweg wordt nog een correctie uitgevoerd, niets aan de hand dus.
Komen die ledjes die uitvallen niet dood de dimmer?
En die ijsafzetting, wellicht de koelkast op een lagere stand zetten.....
Alles bij elkaar een super combi
En dat gewicht, die 80 kilo is nog geen 4% in afgekoppelde toestand, aangekoppeld dus precies goed.
En bij controle onderweg wordt nog een correctie uitgevoerd, niets aan de hand dus.
Komen die ledjes die uitvallen niet dood de dimmer?
En die ijsafzetting, wellicht de koelkast op een lagere stand zetten.....
Alles bij elkaar een super combi
Porsche + Tabbert
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Mooi verhaal en idd ik denk dat de koelkast niet goed sluit, of een tijd open heeft gestaan, want dit is niet normaal, maar wel als er steeds warme lucht naar binnen kan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
@ronk: volledig eens dat je je daarin snel kunt vergissen. Daarom heb ik alles minitieus gewogen tot de reservespiegels, Nespresso en melkopschuimer toe . Alles in Excel onder elkaar en uiteraard kun je er dan een beetje naast zitten, maar zeker geen 80 kg. Vandaar mijn vermoeden dat hij leeg gewoon een stuk zwaarder is.
@VIP: de overbelading is inderdaad beperkt en qua controle maak ik me dan ook totaal geen zorgen. Als je er echter echter bijvoorbeeld nog een tv in hangt, airco op het dak zou monteren, er een levelsysteem onder zou schroeven, fietsen op de dissel meeneemt etc en het verder niet zo nauw neemt met spullen die je meeneemt dan wordt het wel een ander verhaal.
De toename van de overlijdende ledjes hadden we ook al geconstateerd voordat de dimmers erop zaten. Op bijvoorbeeld de led's boven de bovenkasten zitten ook geen aftermarket dimmers en daar is die toename eenvoudig te zien.
Goede tip mbt koelkast wat lager zetten, maar ook de toename in temperatuur in de gesloten koelkast in een uur van 5 naar 13 graden zou een indicatie kunnen zijn van een niet goed sluitende koelkast.
@VIP: de overbelading is inderdaad beperkt en qua controle maak ik me dan ook totaal geen zorgen. Als je er echter echter bijvoorbeeld nog een tv in hangt, airco op het dak zou monteren, er een levelsysteem onder zou schroeven, fietsen op de dissel meeneemt etc en het verder niet zo nauw neemt met spullen die je meeneemt dan wordt het wel een ander verhaal.
De toename van de overlijdende ledjes hadden we ook al geconstateerd voordat de dimmers erop zaten. Op bijvoorbeeld de led's boven de bovenkasten zitten ook geen aftermarket dimmers en daar is die toename eenvoudig te zien.
Goede tip mbt koelkast wat lager zetten, maar ook de toename in temperatuur in de gesloten koelkast in een uur van 5 naar 13 graden zou een indicatie kunnen zijn van een niet goed sluitende koelkast.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
misschien een overbodige opmerking, staat de koelkast niet op de ventilatiestand? (het schuifje bij de sluiting)
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Da's zeker geen overbodige opmerking want dat zou je inderdaad zo maar kunnen overkomen. Zeker met de enigszins ingebouwde kast bij ons zie je dat namelijk nauwelijks. Het zou me niet verbazen als dat anderen wel eens overkomt. In ons geval was het ten tijde van de ijsvorming in ieder geval niet zo.
Na het uitruimen staat de kast inmiddels weer aan dus we gaan eens in de gaten houden of de ijsvorming weer in die mate op gaat treden.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Prachtige caravan met dito auto ervoor, meer dan terecht dat jullie er blij mee zijn.
A travel adventure has no substitute.
Review na één jaar met de Fendt 650
Inmiddels hebben we de 650 een jaar in bezit dus tijd voor een review van een jaartje tandemassen.
Update nav post 13 juli
In desbetreffende post was te lezen dat de ribben van de koelkast wel heel erg vol ijs kwamen te zitten. Inmiddels een modus gevonden om dat te voorkomen door de koelkast om de 4 a 5 dagen een uurtje uit te zetten waardoor de ribben ontdooien. Het koelvermogen blijft op deze manier ongekend en extreme ijsvorming wordt voorkomen.
Nav het wegen destijds nogmaals de caravan helemaal leeg gehaald en naar de weegbrug gereden. Uiteindelijk bleek het leeg gewicht zonder gas, water etc. op 1.820 kg uit te komen (1.810 volgens brochure). Vervolgens alles wat erop zit daarbij opgeteld en hetgeen erin gaat minutieus gewogen om zodoende een beeld te hebben wat het totaal gewicht is. Al met al komen we tussen de 2.170 en 2.210 kg uit waaarbij het verschil oa zit in aanwezigheid van de gasflessen en de tapijtset.
Het rijden
Het rijden met de toch niet echt kleine caravan gaat eenvoudig. De lengte maakt eigenlijk niks uit want hij volgt toch wel. Uitsluitend bij manoeuvreren op campings is het even extra goed opletten. Heb er al vele duizenden kilometers met een 2.50m brede auto-ambulance op zitten dus ook de breedte is geen enkel issue. De caravan hangt heerlijk rustig achter de X5 waarbij hij minder wipt op de haak dan Knaus-voorgangers 450 FU en 500 EU. Tot op heden hebben we ook op alle campings waar we kwamen voldoende ruimte gehad om de caravan neer te zetten.
Hoe zijn de reacties?
Tandemassers kom je op dit forum dan wel regelmatig tegen, maar op de campings zijn het wel uitzonderingen dus als je denkt ongezien te arriveren dan moet je er niet zoiets achter hangen. De reacties zijn eigenlijk wel positief alhoewel mensen natuurlijk niet snel in je face zullen zeggen dat ze het een belachelijk grote caravan vinden. Best wat vragen gehad of met zoiets wel te rijden valt, hoe zwaar hij is, of er ook een jacuzzi in zit etc.
Upgrades
Na aanschaf van de caravan het afgelopen jaar wat extra’s gekocht/gemonteerd: Yellow Top 55ah accu, C-Tek lader ter vervanging van de Paco-lader, 32’ tv, dimmers, 100 km/u-ontheffing, ALKO Premium neuswiel, extra mini-Heki dakluik in het midden, serviceluik linksvoor, sunblocker, 3e paal en middenrafter, Peggy-peg-toebehoren, , ALKO up-4 elektrische poten en een elektrische bediening van de luifel.
Stiekem is er dus best wat bij gekomen waarbij de elektrische poten toch wel één van de fijnste upgrades is omdat ik die zoveel gebruik. Caravan staat normaal thuis uit het zicht achter de garage, maar een dag voor vertrek haal ik hem naar voren om er wat spulletjes in te leggen. Bij terugkomst staat hij daar ook even om eea eruit te halen waardoor ik met ons gebruik aan meer dan 100x per jaar de pootjes in/uitdraaien per jaar kom. Het gemak om dat met een druk op te knop te kunnen doen is dan ook groot. Inmiddels grossieren we wel in afstandsbedieningen
Defecten
Na enkele maanden gebruik kwamen wat defecten aan het licht die vervolgens onder garantie prima zijn opgelost door de Greeff: defecte ledjes in de verlichting, hor die niet optimaal dicht schoof, condens in de achterlichten en de luifel schoof de laatste paar cm niet soepel in. Al met al geen schokkende zaken die het plezier zeker niet minder maakten. En aan de spijker die ik voor vertrek in een band vond kan de caravan natuurlijk ook niks doen.
Hoe bevalt hij dus tot nu toe?
We zijn afgelopen jaar zo’n 10 weekenden en 5 weken in de zomervakantie op pad geweest en het was iedere keer een feestje om er mee op pad te zijn. In voor- en naseizoen vertoef je relatief vaak binnen en dan is de enorme leefruimte met de prachtige lichtinval van het sky-light-dakraam wel erg prettig. De Truma 6E is ook iets waar je heel snel aan went: temperatuur instellen op je telefoon en de rest doet hij vanzelf. De vloerverwarming zorgt daarnaast ook nog eens voor heerlijk warme voetjes en als je trek krijgt slinger je de perfect werkende gasoven aan. Met de elektronische gadgets zoals poten, luifel en XT4-mover ben je ook in no-time geïnstalleerd of vertrokken op een camping
Oftewel: we ze zijn er superblij mee . Op dit moment is er geen enkele aanleiding om ook maar te denken aan een andere caravan.
Update nav post 13 juli
In desbetreffende post was te lezen dat de ribben van de koelkast wel heel erg vol ijs kwamen te zitten. Inmiddels een modus gevonden om dat te voorkomen door de koelkast om de 4 a 5 dagen een uurtje uit te zetten waardoor de ribben ontdooien. Het koelvermogen blijft op deze manier ongekend en extreme ijsvorming wordt voorkomen.
Nav het wegen destijds nogmaals de caravan helemaal leeg gehaald en naar de weegbrug gereden. Uiteindelijk bleek het leeg gewicht zonder gas, water etc. op 1.820 kg uit te komen (1.810 volgens brochure). Vervolgens alles wat erop zit daarbij opgeteld en hetgeen erin gaat minutieus gewogen om zodoende een beeld te hebben wat het totaal gewicht is. Al met al komen we tussen de 2.170 en 2.210 kg uit waaarbij het verschil oa zit in aanwezigheid van de gasflessen en de tapijtset.
Het rijden
Het rijden met de toch niet echt kleine caravan gaat eenvoudig. De lengte maakt eigenlijk niks uit want hij volgt toch wel. Uitsluitend bij manoeuvreren op campings is het even extra goed opletten. Heb er al vele duizenden kilometers met een 2.50m brede auto-ambulance op zitten dus ook de breedte is geen enkel issue. De caravan hangt heerlijk rustig achter de X5 waarbij hij minder wipt op de haak dan Knaus-voorgangers 450 FU en 500 EU. Tot op heden hebben we ook op alle campings waar we kwamen voldoende ruimte gehad om de caravan neer te zetten.
Hoe zijn de reacties?
Tandemassers kom je op dit forum dan wel regelmatig tegen, maar op de campings zijn het wel uitzonderingen dus als je denkt ongezien te arriveren dan moet je er niet zoiets achter hangen. De reacties zijn eigenlijk wel positief alhoewel mensen natuurlijk niet snel in je face zullen zeggen dat ze het een belachelijk grote caravan vinden. Best wat vragen gehad of met zoiets wel te rijden valt, hoe zwaar hij is, of er ook een jacuzzi in zit etc.
Upgrades
Na aanschaf van de caravan het afgelopen jaar wat extra’s gekocht/gemonteerd: Yellow Top 55ah accu, C-Tek lader ter vervanging van de Paco-lader, 32’ tv, dimmers, 100 km/u-ontheffing, ALKO Premium neuswiel, extra mini-Heki dakluik in het midden, serviceluik linksvoor, sunblocker, 3e paal en middenrafter, Peggy-peg-toebehoren, , ALKO up-4 elektrische poten en een elektrische bediening van de luifel.
Stiekem is er dus best wat bij gekomen waarbij de elektrische poten toch wel één van de fijnste upgrades is omdat ik die zoveel gebruik. Caravan staat normaal thuis uit het zicht achter de garage, maar een dag voor vertrek haal ik hem naar voren om er wat spulletjes in te leggen. Bij terugkomst staat hij daar ook even om eea eruit te halen waardoor ik met ons gebruik aan meer dan 100x per jaar de pootjes in/uitdraaien per jaar kom. Het gemak om dat met een druk op te knop te kunnen doen is dan ook groot. Inmiddels grossieren we wel in afstandsbedieningen
Defecten
Na enkele maanden gebruik kwamen wat defecten aan het licht die vervolgens onder garantie prima zijn opgelost door de Greeff: defecte ledjes in de verlichting, hor die niet optimaal dicht schoof, condens in de achterlichten en de luifel schoof de laatste paar cm niet soepel in. Al met al geen schokkende zaken die het plezier zeker niet minder maakten. En aan de spijker die ik voor vertrek in een band vond kan de caravan natuurlijk ook niks doen.
Hoe bevalt hij dus tot nu toe?
We zijn afgelopen jaar zo’n 10 weekenden en 5 weken in de zomervakantie op pad geweest en het was iedere keer een feestje om er mee op pad te zijn. In voor- en naseizoen vertoef je relatief vaak binnen en dan is de enorme leefruimte met de prachtige lichtinval van het sky-light-dakraam wel erg prettig. De Truma 6E is ook iets waar je heel snel aan went: temperatuur instellen op je telefoon en de rest doet hij vanzelf. De vloerverwarming zorgt daarnaast ook nog eens voor heerlijk warme voetjes en als je trek krijgt slinger je de perfect werkende gasoven aan. Met de elektronische gadgets zoals poten, luifel en XT4-mover ben je ook in no-time geïnstalleerd of vertrokken op een camping
Oftewel: we ze zijn er superblij mee . Op dit moment is er geen enkele aanleiding om ook maar te denken aan een andere caravan.
Laatst gewijzigd door Pakkie op wo 20 apr 2022 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Nog enkele fotootjes van afgelopen jaar:
Onderweg in Oostenrijk
Het prachtige sky-light dakluik
Een maandje geleden in Biezenmortel
Onderweg in Oostenrijk
Het prachtige sky-light dakluik
Een maandje geleden in Biezenmortel
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Super om te lezen dat jullie reizende hotel zo goed bevalt
Ook al zoek je een caravan met zorg uit pas in de praktijk ervaar je sommige dingen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1741
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
@pakkie. Ik vind het een mooie combinatie. Ikzelf wil op termijn ook een dubbelasserT, ligt toch beter achter de auto, maar ben nog altijd happy met de LMC 522K van 8030 mm. Volgende keer op Osebos kom je maar een gele rakker drinken!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Super dat de Fendt zo uitstekend bevalt, maar ik had niet anders verwacht
Prachtige combi
Prachtige combi
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
@Aviva: helemaal eens . Onze zoektocht was best uitgebreid en nam veel tijd in beslag, maar het blijft ondanks dat altijd maar afwachten of hetgeen je koopt volledig aan de verwachtingen voldoet. Gelukkig heeft dat bij ons perfect uitgepakt.
Ons doel was eigenljik niet eens per se een tandemasser alhoewel ik alles wat speciaal is op wielen wel gaaf vind. Zo kan ik ook genieten van een mooie motor, maar ook van een dikke Scania met roffelende 8 cylinder. Al zoekende en onze eisen/wensen op een rijtje zettende kwamen we uiteindelijk op een tandemasser uit. En ik weet je te vinden op Osebos voor een gele rakker
Thanx Hans, we zijn ook met de X5 als trekker nog erg tevreden ook al gaat hij al wat jaartjes mee. Normaal ga ik met de modellenreeks mee qua X5, maar ik vind het verschil met het opvolgende model (F15 van 2013-2018) niet voldoende onderschijdend tov mijn huidige X5. Sla de F15 dus over en ga waarschijnlijk tzt direct over op de G05 (2018-heden). Die zitten momenteel echter in de 70k-range en aangezien ik een hekel heb aan afschrijving wacht ik nog een paar jaartjes.
Ons doel was eigenljik niet eens per se een tandemasser alhoewel ik alles wat speciaal is op wielen wel gaaf vind. Zo kan ik ook genieten van een mooie motor, maar ook van een dikke Scania met roffelende 8 cylinder. Al zoekende en onze eisen/wensen op een rijtje zettende kwamen we uiteindelijk op een tandemasser uit. En ik weet je te vinden op Osebos voor een gele rakker
Thanx Hans, we zijn ook met de X5 als trekker nog erg tevreden ook al gaat hij al wat jaartjes mee. Normaal ga ik met de modellenreeks mee qua X5, maar ik vind het verschil met het opvolgende model (F15 van 2013-2018) niet voldoende onderschijdend tov mijn huidige X5. Sla de F15 dus over en ga waarschijnlijk tzt direct over op de G05 (2018-heden). Die zitten momenteel echter in de 70k-range en aangezien ik een hekel heb aan afschrijving wacht ik nog een paar jaartjes.
Laatst gewijzigd door Pakkie op do 21 apr 2022 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Nou wij snappen dat jullie heel tevreden zijn met dit juweel, het is dan ook een prachtige wagen.
Zowel van binnen als van buiten, een top aanschaf gebleken!!
Zowel van binnen als van buiten, een top aanschaf gebleken!!
A travel adventure has no substitute.
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Super als een gekochte caravan bevalt en bij je wensen en kampeergedrag past. Nog veel meer fijne reizen gewenst
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Ons verveelt de aanblik echt niet hoorPakkie schreef: ↑do 21 apr 2022 07:51Thanx Hans, we zijn ook met de X5 als trekker nog erg tevreden ook al gaat hij al wat jaartjes mee. Normaal ga ik met de modellenreeks mee qua X5, maar ik vind het verschil met het opvolgende model (F15 van 2013-2018) niet voldoende onderschijdend tov mijn huidige X5. Sla de F15 dus over en ga waarschijnlijk tzt direct over op de G05 (2018-heden). Die zitten momenteel echter in de 70k-range en aangezien ik een hekel heb aan afschrijving wacht ik nog een paar jaartjes.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Dat dit kasteel met zo'n uitrusting super bevalt verbaast me niks
Wat een vakanties hebben jullie!
Houden zo
Wat een vakanties hebben jullie!
Houden zo
Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Goedemiddag,
Wij hebben de 560 SG met opvulkussen, weet je misschien de maten van het opvulkussen en of de lattenbodem dit ivm lakens.
Bij voorbaat dank
Wij hebben de 560 SG met opvulkussen, weet je misschien de maten van het opvulkussen en of de lattenbodem dit ivm lakens.
Bij voorbaat dank