EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Toch wel een goede reportage over de Tesla Model Y.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 27 mar 2024 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube link aangepast.
Reden: Youtube link aangepast.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Dubbelpost verwijderd.
Graag niet in meerdere onderwerpen dezelfde reacties te plaatsen.
Zie de spelregels van het forum.
Graag niet in meerdere onderwerpen dezelfde reacties te plaatsen.
Zie de spelregels van het forum.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 27 mar 2024 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Caravan weggebracht voor beurt. Majeure klacht: auto heeft andere kleur zilver dan de Eriba…
Half april gaan we een maand op pad naar Zuid-Europa. Ik hou jullie op de hoogte van de ervaringen met een combinatie Tesla model Y LR met een Eriba Touring Troll 559 van 1400 kg..
Half april gaan we een maand op pad naar Zuid-Europa. Ik hou jullie op de hoogte van de ervaringen met een combinatie Tesla model Y LR met een Eriba Touring Troll 559 van 1400 kg..
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Het kleurverschil is je vergeven....( al is het wel jammer )
Maar wat een gave combi ! een prachtige 'retro' Eriba met hypermoderne Tesla
Veel rij en reisplezier, houd ons op de hoogte
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Erg benieuwd naar jullie ervaringen. Sta zelf ook voor de keuze. Hebben het kleine broertje van jullie Caravan een Eriba 418.Wum schreef:Caravan weggebracht voor beurt. Majeure klacht: auto heeft andere kleur zilver dan de Eriba…
Half april gaan we een maand op pad naar Zuid-Europa. Ik hou jullie op de hoogte van de ervaringen met een combinatie Tesla model Y LR met een Eriba Touring Troll 559 van 1400 kg..
Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Ook van hieruit zeer veel belangstelling in de reis naar Zuid Frankrijk. Al verwacht ik geen problemen, een Troll 559 achter een Model Y zal wel rijden als een appeltje-eitje.
Enig probleem misschien is de laadinfrastructuur in het zuiden. Tesla is op dit gebied nog altijd onklopbaar, maar ik ben wel benieuwd hoe dikwijls jullie zullen moeten de caravan afkoppelen. Want dit is toch nog een hekel punt.
In elk geval veel succes.
Hier nog wat kijkplezier, ook al is het filmpje 9 maanden oud.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=g5XVJLIs5Q8[/youtube]
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Omdat de uitvoeringen van EV's als paddenstoelen uit de grond schieten is dit wellicht interessant. Nee, uiteraard kom je het woord caravan er niet in tegen - laat staan "trekhaak". Maar het is aanvullende informatie, mogelijk nuttig voor een schifting. Want als je niet bekend bent met een merk of een model zie je tijdens een proefrit allicht dingen over het hoofd.
https://www.kieskeurig.nl/evduurtest
https://www.kieskeurig.nl/evduurtest
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Dat afkoppelen maakt mij persoonlijk niets uit, overigens krijg je op je scherm een overzicht van de laadlocatie (en ook het aantal beschikbare palen, dus is het te druk kun je een andere oplossing kiezen), dus doorgaans kun je dan van te voren wel inschatten of je moet afkoppelen of niet, ik denk dat je zeker 50% van de keren zult moeten afkoppelen.refram schreef: ↑do 28 mar 2024 08:43
Ook van hieruit zeer veel belangstelling in de reis naar Zuid Frankrijk. Al verwacht ik geen problemen, een Troll 559 achter een Model Y zal wel rijden als een appeltje-eitje.
Enig probleem misschien is de laadinfrastructuur in het zuiden. Tesla is op dit gebied nog altijd onklopbaar, maar ik ben wel benieuwd hoe dikwijls jullie zullen moeten de caravan afkoppelen. Want dit is toch nog een hekel punt.
In elk geval veel succes.
Hier nog wat kijkplezier, ook al is het filmpje 9 maanden oud.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=g5XVJLIs5Q8[/youtube]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Test Y RW
geen caravan erachter dan
geen caravan erachter dan
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Vraag als je nu een hoge EV neemt heb je dan per saldo minder rijbereik dan een lage EV met dezelfde caravan. Uitgaande dat de caravan dan minder weerstand zou hebben omdat de EV al hoog is of werkt dat niet zo?
Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Denk niet dat het veel verschil zal maken.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Uit eigen ervaring:
VW Passat variant, solo 1:20, met caravan 1:10. (verbruik verdubbelt dus)
VW Multivan (Transporter), solo 1:13, met caravan 1:10. (Verbruik stijgt ca. 30%)
Beide diesel, dezelfde caravan, zelfde snelheden, zelfde route.
Dus wat mij betreft wel degelijk verschil.
Ik verwacht dat heel weinig uitmaakt of je met EV of met diesel deze vergelijking maakt.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Dat is interessant. Mijn gevoel zegt ook dat een hogere EV met een vergelijkbare range verder zou kunnen komen met dezelfde caravan als een langere EV met vergelijkbare range.
Laatst gewijzigd door Ab op di 2 apr 2024 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
Reden: Quote verwijderd.
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Dat denk ik eerlijk gezegd ook, al is bij een auto niet alleen het frontoppervlak bepalend voor de stroomlijn. Ook de achterkant doet mee. Door de caravan doet de stroomlijn aan de achterkant van de auto natuurlijk niet zo veel meer.
Ik krijg mijn lage, gladde banaan helaas pas in november. Ik kan dit jaar dus niet meedoen aan het vergelijkende onderzoek.
Ik krijg mijn lage, gladde banaan helaas pas in november. Ik kan dit jaar dus niet meedoen aan het vergelijkende onderzoek.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Ik denk dat het niet veel uitmaakt omdat de lucht die aan de achterkant van de auto omlaag komt vol op de caravan butst zowel bij een lage als een hoge auto van beide wordt de luchtstroom omlaag gehaald aan de achterkant van de auto.
Alleen bij busjes wordt het wat beter omdat die een rechte achterkant hebben als er dan ook nog een korte dissel aan de caravan zit zodat de opening ertussen minimaal is kan je enig voordeel halen.
Alleen bij busjes wordt het wat beter omdat die een rechte achterkant hebben als er dan ook nog een korte dissel aan de caravan zit zodat de opening ertussen minimaal is kan je enig voordeel halen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
JanP64 schreef: ↑zo 31 mar 2024 17:13Uit eigen ervaring:
VW Passat variant, solo 1:20, met caravan 1:10. (verbruik verdubbelt dus)
VW Multivan (Transporter), solo 1:13, met caravan 1:10. (Verbruik stijgt ca. 30%)
Beide diesel, dezelfde caravan, zelfde snelheden, zelfde route.
Dus wat mij betreft wel degelijk verschil.
Ik verwacht dat heel weinig uitmaakt of je met EV of met diesel deze vergelijking maakt.
Uhm, ik vertaal het bericht van JanP64 toch iets anders.
Hij komt met een hogere auto met caravan net zo ver op één liter brandstof als met de lage auto. Dus met een vergelijkbare tankinhoud kom je even ver met welke auto er voor de caravan staat.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Mijn Chevy Van nam 33 liter LPG op 100km. Het maakte niet uit wat er achter hing. Het bleef 33 liter.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Bij een hoge auto had ik flink minder "verlies" door de caravan dan bij een lage auto.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
En nu de feiten: https://www.computationalfluiddynamics. ... nsumption/
Plat gezegd: Een niet aerodynamische auto zuipt altijd, en dan maakt het inderdaad minder uit of er een caravan achter hangt of niet. Volgende vraag: wat is minder aerodynamisch, of: welke factoren bepalen vooral de luchtweerstand? Het obligate waslijstje natuurlijk - en de achterkant. Een rechte achterkant zoals bij een bus zorgt voor een enorme turbulentie, dus onderdruk, dus trekkracht.
Dus rij je met een Kia EV9, dan zuipt deze altijd, en een caravan erachter maakt de permanent beroerde efficiëntie nog beroerder. Rij je met een aalgladde IONIQ 6, dan wordt de goede efficiëntie net zo beroerd als met een EV9 met een caravan erachter. Alleen....Een EV9 zal vermoedelijk meer accucapaciteit aan boord hebben om ook caravan-loos een normale afstand te halen vanwege de permanente inefficiëntie.
Dus ben je slim, dan neem je een efficiënte auto en die paar keer dat je een caravan trekt neem je het vaker laden en de tijdelijke inefficiëntie op de koop toe. Ben je dom neem je een permanent inefficiënte auto en hou je jezelf voor de gek. Wel belangrijk om te realiseren dat het nog geen uitgemaakte zaak is dat de voertuigmassa bij EV's in de houderschapsbelasting minder mee blijft tellen dan bij normale auto's.
Plat gezegd: Een niet aerodynamische auto zuipt altijd, en dan maakt het inderdaad minder uit of er een caravan achter hangt of niet. Volgende vraag: wat is minder aerodynamisch, of: welke factoren bepalen vooral de luchtweerstand? Het obligate waslijstje natuurlijk - en de achterkant. Een rechte achterkant zoals bij een bus zorgt voor een enorme turbulentie, dus onderdruk, dus trekkracht.
Dus rij je met een Kia EV9, dan zuipt deze altijd, en een caravan erachter maakt de permanent beroerde efficiëntie nog beroerder. Rij je met een aalgladde IONIQ 6, dan wordt de goede efficiëntie net zo beroerd als met een EV9 met een caravan erachter. Alleen....Een EV9 zal vermoedelijk meer accucapaciteit aan boord hebben om ook caravan-loos een normale afstand te halen vanwege de permanente inefficiëntie.
Dus ben je slim, dan neem je een efficiënte auto en die paar keer dat je een caravan trekt neem je het vaker laden en de tijdelijke inefficiëntie op de koop toe. Ben je dom neem je een permanent inefficiënte auto en hou je jezelf voor de gek. Wel belangrijk om te realiseren dat het nog geen uitgemaakte zaak is dat de voertuigmassa bij EV's in de houderschapsbelasting minder mee blijft tellen dan bij normale auto's.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Dankjewel voor de onderbouwing.
Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op za 6 apr 2024 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd!
Reden: Onnodige quote verwijderd!
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
De achterkant van de caravan zorgt voor een heel groot deel van de luchtweerstand.
Door de zuiging.
Hetzelfde geldt voor gebouwen en hoge constructies, de van de wind afgeleverde kant geeft ook een niet te onderschatten kracht op de constructie.
Ook vlakliggende delen hebben te maken met zuiging.
Dat is de reden dat platte daken er soms afwaaien. Of dat soms de dakbedekking eraf getrokken wordt.
Een caravan zorgt dus altijd voor een fors verhoogd brandstof gebruik.
Met een bus ervoor is dat minder, omdat die zelf ook een vlakke achterkant heeft, en ook nooit een zuinigheidswonder is.
Bij vrachtwagens wordt er bij aanhangers voor heel kort gekoppelde aanhangers gekozen.
Meer laad oppervlak, en economischer rijden, omdat er minder zuiging aan de achterzijde van de vrachtwagen is.
Een caravan zo kort koppelen is jammer genoeg niet mogelijk..
Door de zuiging.
Hetzelfde geldt voor gebouwen en hoge constructies, de van de wind afgeleverde kant geeft ook een niet te onderschatten kracht op de constructie.
Ook vlakliggende delen hebben te maken met zuiging.
Dat is de reden dat platte daken er soms afwaaien. Of dat soms de dakbedekking eraf getrokken wordt.
Een caravan zorgt dus altijd voor een fors verhoogd brandstof gebruik.
Met een bus ervoor is dat minder, omdat die zelf ook een vlakke achterkant heeft, en ook nooit een zuinigheidswonder is.
Bij vrachtwagens wordt er bij aanhangers voor heel kort gekoppelde aanhangers gekozen.
Meer laad oppervlak, en economischer rijden, omdat er minder zuiging aan de achterzijde van de vrachtwagen is.
Een caravan zo kort koppelen is jammer genoeg niet mogelijk..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Het echte meerverbruik door het rijden met een caravan is best lastig te bepalen. Want wie rijdt er solo net zo langzaam als met de caravan ?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
- sander_knaus
- Berichten: 285
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
ik.
100 in Nederland op de snelweg zonder caravan en 100 in Frankrijk/duitsland met de caravan. En dan ga je verdubbelen 1 op 16 , naar 1 op 8
100 in Nederland op de snelweg zonder caravan en 100 in Frankrijk/duitsland met de caravan. En dan ga je verdubbelen 1 op 16 , naar 1 op 8
Laatst gewijzigd door sander_knaus op ma 8 apr 2024 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16338
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Klopt ook bij 120.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Met 120 en een caravan achter de EV..? Ja dat kan ( zelf eens gedaan... ). Maar dan is het verbruik niet verdubbeld maar ver-drie-voudigd...minimaal
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.