Dakairco, raamairco of mobiele airco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Griet
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 10 jun 2016 13:41

Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Griet » wo 6 mei 2020 14:45

Hallo allemaal,

We hebben een caravan uit midden jaren 90, maar in uitstekende staat (dit jaar weer Bovag goedgekeurd). We willen ermee naar Zuid-Frankrijk (als dat weer mag, deze of volgende zomer). Dan willen we toch wel iets van een airco hebben.

We zagen een telair dakairco uit 2007 + inbouw 750 euro
Nieuwe dakairco’s vana 899 (zonder inbouw?)
Een raamairco is zeker de helft goedkoper (vanaf ong. 400)
En een mobiele airco is nóg goedkoper.

De laatste twee sluiten het beste aan bij de leeftijd van de caravan. De 2e-handse dakairco misschien ook wel. Nieuw vind ik de investering eigenlijk wel te hoog.

Wat zijn jullie ervaringen met een raamairco? En is een mobiele airco een optie (bijv. Plaatsen in toiletruimte, omdat we die toch niet gebruiken)? Hoe is (in alle gevallen) de geluidsoverlast?

Hoor graag jullie suggesties en tips.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door PD » wo 6 mei 2020 14:57

Griet schreef:
wo 6 mei 2020 14:45
De laatste twee sluiten het beste aan bij de leeftijd van de caravan. De 2e-handse dakairco misschien ook wel. Nieuw vind ik de investering eigenlijk wel te hoog.
Realiseer je dat een dakairco altijd weer mee kan verhuizen naar de volgende caravan, ook als er een speciaal gat in het dak is gemaakt want dan wordt er een 40x40 mini-heki dakluikje in gelegd. Onze dakairco is inmiddels 10 jaar oud en ligt alweer op de 3e caravan.

Wellicht maakt dit de keuze voor een dakairco makkelijker knipoog.gif
Laatst gewijzigd door PD op wo 6 mei 2020 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Techn

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Techn » wo 6 mei 2020 14:57

Je vergeet een bank airco..

Ik zou nooit en te nimmer een 2e hands airco nemen
Zeker niet uit 2007!!

Verder zijn hier genoeg draadjes over airco te volgen.

Succes met de zoektocht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Techn

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Techn » wo 6 mei 2020 14:59

Techn schreef:Je vergeet een bank airco..

Ik zou nooit en te nimmer een 2e hands airco nemen
Zeker niet uit 2007!!

Verder zijn hier genoeg draadjes over airco te volgen.

Succes met de zoektocht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Edit
PD was net iets sneller

TS vergeet de bankaircoAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Griet
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 10 jun 2016 13:41

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Griet » wo 6 mei 2020 15:08

Dank voor jullie snelle reacties. Bankairco niet meegenomen, omdat die 2e-hands niet te vinden zijn en nieuw nóg duurder zijn dan de dakairco’s.

Wat is het “ultieme verschil” tussen dak- en raamairco? En hoe zit het met het geluid(soverlast)?

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 710
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door hoboken » wo 6 mei 2020 15:21

Hoi, wij hebben een simpele mobile airco voor ons werkt dat goed, bijkomend voordeel je kan die ook thuis nog gebruiken.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Griet
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 10 jun 2016 13:41

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Griet » wo 6 mei 2020 15:24

hoboken schreef:
wo 6 mei 2020 15:21
Hoi, wij hebben een simpele mobile airco voor ons werkt dat goed, bijkomend voordeel je kan die ook thuis nog gebruiken.
En waar laat je deze in de caravan zonder dat je steeds je nek erover breekt?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36301
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Chris » wo 6 mei 2020 15:31

Wij hebben de eerste keer met airco in Spanje de split airco van vrienden mogen lenen.
Een Eurom 2400.
Heerlijk...vooral s'nachts... we wilden nooit meer zonder airco op vakantie.
Maar die Split airco is een behoorlijk onhandig ding.
De doos waar de 2 delen inzitten is enorm gewoon, niet te hanteren zo groot.
En die 2 delen zitten onlosmakelijk aan elkaar vast met een dikke stugge platte slang.
Een deel hangt n.l. buiten bij een openslaand raam en het andere deel moet op een tafel bij dat raam staan.. of in een grote stevige beugel in het raam.
Al met al wel heerlijk om die airco te lenen maar zelf wilde ik die enorme sta in de weg niet.
Uiteindelijk maar een nieuwe caravan onder een nieuwe dakairco gekocht..
Nu de dakairco.... super, want je hebt wel het voordeel van de airco maar het is absoluut geen sta in de weg.
Dat grote ding ligt gewoon op het caravandak en binnen is er een plat rooster in het dak op de plek waar anders een 40x40 dakluikje zat..
Heerlijk hoor een airco in het warme zuiden..
Nog een na en voordeel van beide... de dakairco heeft een veel groter koelend vermogen... de split is niet heel krachtig, maar werkt wel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Micky » wo 6 mei 2020 17:42

RE.gif

Mee eens, wij hebben de opvolger 2401, heerlijk ding maar wel een gesjouw, wij nemen hem trouwens zonder doos mee hoor dan is hij echt veel kleiner.

Nogmaals perfect apparaat voor het geld maar koop dan wel een 2401 en niet de 2400 want die maken veel meer lawaai en gaan snel stuk heb ik gelezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 710
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door hoboken » wo 6 mei 2020 17:57

Griet schreef:
wo 6 mei 2020 15:24
hoboken schreef:
wo 6 mei 2020 15:21
Hoi, wij hebben een simpele mobile airco voor ons werkt dat goed, bijkomend voordeel je kan die ook thuis nog gebruiken.
En waar laat je deze in de caravan zonder dat je steeds je nek erover breekt?
Die staat bij ons tussen de enkele bedden en stoort daar helemaal niet
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11224
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door dieseltijger » wo 6 mei 2020 18:15

Ik denk dat qua koele lucht verdeling een dakairco the top of the bill is. De inbouw is goedkoper dan van een bankairco - want je hoeft geen luchtleidingen te plaatsen. Daarnaast zijn de prijzen van dakairco's erg aantrekkelijk - en volgens mij aantrekkelijker dan een bankairco. Zelf heb ik een bankairco, die is aan de buitenzijde stiller dan een dakairco, en het zwaartepunt is lager - maar (plat gezegd) daar merk ik niets van - en het naamt binnenruimte in beslag.

Maar vanuit kostenoogpunt en qua luchtverdeling: no brainer: neem een dakairco.

Mobiele units hebben 1 nadeel: ze zijn mobiel. Je moet er een plekje voor vinden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16338
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Jan van Vijven » wo 6 mei 2020 18:56

RE.gif
Heb jij de uitblazen boven?
Uit ervaring, ik heb elk model gehad behalve die raam hang dingen, en kan stellen dat dat de gemeten temperatuur van een bank unit niet onder doet voor een dak unit. (Mits goed ingebouwd)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11224
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door dieseltijger » wo 6 mei 2020 19:50

Jan, ik heb bij de truma 3 uitblaas openingen boven de kledingkast achter in de hoek laten plaatsen. Was wel duurder, was volgens andere inbouwers niet nodig - maar ik ben stronteigenwijs en koude lucht gaat moeilijker naar boven dan naar beneden.

De ideale situatie zou zijn als de uitblaasopeningen verspreid over de lengte van de caravan zouden zijn geplaatst - maar dan zou de boel behoorlijk gesloopt moeten worden. Daar had ik geen trek in. Dus achterin de caravan wordt het sneller koel dan voorin. Daar heb je met een dakairco minder last van omdat deze meestal nagenoeg centraal wordt geplaatst. En volgens mij is de concurrentie killing op dakairco vlak, dus ze zijn steeds beter, stiller en betaalbaarder in vergelijking met bankairco's.

De uitblaasopening buiten heb ik voorzien van een extra demper zodat de buren weinig last hebben - en ik moet zeggen: het geluidsniveau is aanmerkelijk stiller dan wat ik bij dakairco's heb gehoord op de camping. Klein miezerig voordeeltje: de condensafvoer vindt ook plaats aan de onderzijde van de caravan - al moet ik bedenken of ik er überhaupt last van zou hebben bij een afvoer op het dak. Misschien is in het laatste geval sprake van snellere verstopping of vuilophoping - geen flauw idee.

Is een airco in de caravan hemel op aarde? Nee. Ik vind het binnen best wel lawaaierig, uitstroomdempers of geen uitstroomdempers. Dus mensen die zeggen dat het héééérlijk is zo'n caravan - dat kan, maar niet voor mij met dat gesuis. Mijn zeergewaardeerde betere ik kan erg slecht tegen (vochtige) hitte, zoals we de vorige zomer ervaarden. Alleen het idee al dat er een "thermische escape" is, zorgt ervoor dat mijn echtgenote gewoon ook vakantie heeft en zich niet beroerd voelt. Tijdens het slapen gaat de airco - als deze al aan gaat - op het laagste ventilatiedebiet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16338
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Jan van Vijven » wo 6 mei 2020 20:05

Wij hebben de drie boven uitblaas monden wel centraal, de hangkast zit aan het voeteneind van het bed en eentje loopt zelfs iets verder naar achteren boven de koelkast langs, dus blazen elke kant op. Inderdaad een heel werk maar dat vond ik geen probleem.
Voor de rest ben ik het globaal met je eens, behalve dat ik altijd en overal airco wil, ik wil nooit meer anders.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1020
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door GSAndre » wo 6 mei 2020 20:09

Om de volgende redenen, hebben wij gekozen voor een Maxxfan;
Gewicht, lawaai en energieverbruik.

‘t Is ook een optie :roll:
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

BMW X2 X-Drive met een Dethleffs 450 Avantgarde aan het haakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16338
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Jan van Vijven » wo 6 mei 2020 20:12

Het gaat over airco, een ventilator is geen antwoord op de vraag en zal ook niet het beoogde resultaat halen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11224
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door dieseltijger » wo 6 mei 2020 20:44

Euhhh...nou... het wordt er geen graadje koeler door, maar wij slapen thuis op zolder, en ondanks de redelijk goede isolatie en een "ventilatieregime" is het daar zomer's warmer dan beneden. Ik had met mijn stomme hoofd een mobiele non-split unit airco gekocht van Siemens. Herrie, en de warme lucht komt via het half geopende raam weer net zo hard binnen.

Een ventilator op statief met een grote diameter blaast zorgt voor een constante luchtstroom over het huidoppervlak en dat zorgt voor heerlijke, geruisloze verkoeling (en daar was het toch om te doen?). Moraal: een ventilator is weliswaar geen airco, maar voldoet prima voor het afkoelen van de huid vind ik. En kost geen drol.

Offtopic: Je hebt van die plafondventilators met grote wieken, en die hebben zelfs een zomerstand: zij zuigen de lucht naar boven, en dat schijnt ook behoorlijk effectief te zijn. Dus wellicht zijn hier handige harry's......
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36301
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Chris » wo 6 mei 2020 20:51

RE.gif
Werd ik geroepen???? awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 947
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door deemster07 » wo 6 mei 2020 20:51

Wij hebben de split-airco (2400) bevalt ons prima.
We vervoeren deze altijd zonder doos achterin de auto.
Okay je moet het apparaat ophangen en opbouwen als je op de camping bent..maar goed dat is niet anders, trouwens ik heb de rug dan toch al nat van het opbouwen van de voortent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11224
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door dieseltijger » wo 6 mei 2020 20:55

@chris: Ongeveer. Maar een plafondventilator in een caravan zou tot teveel onthoofdingen leiden...

@Deemster: het zou heel goed kunnen zijn dat het binnenlawaai van de fan van split-unit minder is dan het gesuis van de luchtstroom van een bankunit. Voor het geld hoef je een split unit niet te laten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16338
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Jan van Vijven » wo 6 mei 2020 21:03

@dieseltijger,
Wij slapen ook onder schuine daken en één plat dak, die plafond dingen draaien bij ons nooit meer... in de woonkamer heb ik ze zelfs weg gehaald, wij hebben het zo opgelost, wij zullen wel ijsberen zijn :-)
Afbeelding
Afbeelding

In de woon


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Niels83 » wo 6 mei 2020 21:24

Wij hebben een Eurom airco, deze is erg klein en hoidt het koel (overdag niet koud) maar maakt echt veel lawaai. Voor ons ideaal want daardoor slapen de kinderen overal doorheen. voor de buren erg jammer.

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 947
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door deemster07 » wo 6 mei 2020 21:48

@Diesel geen idee. Ik ben nog nooit in een caravan geweest waar de bankairco aan stond.
Onze spit maakt best wel wat geluid maar wij vinden het niet storend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Griet
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 10 jun 2016 13:41

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door Griet » wo 6 mei 2020 22:59

Dank jullie wel voor alle suggesties.

Hoewel qua gemak de dakairco eruit springt, vind ik het nog steeds een hoge uitgave voor de 3 a 4 weken per jaar dat we met onze caravan op pad zijn .. denk daarom toch sterk aan de split unit, of toch een mobiele. Maar van die mobiele unit ben ik er nog niet uit uit hoe/waar we die zouden kunnen laten.

Bankairco valt echt af en een ventilator ook (we zijn niet lang, maar we houden beiden niet van de “beweging” van zo’n ding.

En de tip om in de avond te koelen en vervolgens op een laag Pietje of uit ook een slimme! Hopelijk redt hij dat ook tijdens de zomerse nachten in Frankrijk 😀

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11224
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dakairco, raamairco of mobiele airco

Bericht door dieseltijger » wo 6 mei 2020 23:24

deemster07 schreef:
wo 6 mei 2020 21:48
@Diesel geen idee. Ik ben nog nooit in een caravan geweest waar de bankairco aan stond.
Onze spit maakt best wel wat geluid maar wij vinden het niet storend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb daar voor een paar Euri de ultieme oplossing voor gevonden, omdat ik vanwege een andere liefhebberij een paar keer per jaar op een slaapzaal doorbreng: oordopjes van schuim. Ik val gelukkig prima in slaap - ook met een airco - maar je weet maar nooit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gesloten

Terug naar “Elektra, gas, water”