Wielbouten natrekken?
Wielbouten natrekken?
Afgelopen week de hut voor onderhoud (Bovag beurt) gehad.
Op de factuur stond wielbouten natrekken na 50km
Ik vroeg me af is dit altijd zo na een beurt.
Met de auto heb ik het nog nooit meegemaakt en ook niet eerder met een caravan dat het op de factuur stond. Hoe doet jullie dealer dit en trekken jullie ze na?
Op de factuur stond wielbouten natrekken na 50km
Ik vroeg me af is dit altijd zo na een beurt.
Met de auto heb ik het nog nooit meegemaakt en ook niet eerder met een caravan dat het op de factuur stond. Hoe doet jullie dealer dit en trekken jullie ze na?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Re: Wielbouten natrekken?
Waarom doe je het niet gewoon?
Dan weet je meteen of het zin had ja of nee.
Dan weet je meteen of het zin had ja of nee.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Wielbouten natrekken?
RE.gif RE.gif Ja.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Wielbouten natrekken?
RE.gif RE.gif
omdat de meesten helemaal geen momentsleutel hebben denk ik..
bedrijven doen dit om niet aansprakelijk te zijn voor het verliezen van een wiel, dit is iets van de laatste jaren, bij de euromaster had ik ook altijd na de winterwissel zo'n kaart aan de spiegel hangen.
Het is nergens voor nodig als je bouten gewoon goed op moment zijn gezet
omdat de meesten helemaal geen momentsleutel hebben denk ik..
bedrijven doen dit om niet aansprakelijk te zijn voor het verliezen van een wiel, dit is iets van de laatste jaren, bij de euromaster had ik ook altijd na de winterwissel zo'n kaart aan de spiegel hangen.
Het is nergens voor nodig als je bouten gewoon goed op moment zijn gezet
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wielbouten natrekken?
Precies omdat ik geen moment sleutel heb. Met een normale sleutel weet ik niet wat de juiste spanning is.
Je mag er toch van uitgaan dat ze bij de dealer het met de moment sleutel hebben nagelopen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Je mag er toch van uitgaan dat ze bij de dealer het met de moment sleutel hebben nagelopen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Re: Wielbouten natrekken?
RE.gif
klopt, maar ik heb als ventje van een jaar of 8 hangend uit het raam gezien dat een wiel van onze Lander slingerde toen we wegreden, bij controle bleek dat de bouten waren losgelopen, gelukkig op tijd ontdekt
klopt, maar ik heb als ventje van een jaar of 8 hangend uit het raam gezien dat een wiel van onze Lander slingerde toen we wegreden, bij controle bleek dat de bouten waren losgelopen, gelukkig op tijd ontdekt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Wielbouten natrekken?
Om wielbouten na te trekken heb je niet persé een momentsleutel nodig,gewoon na 50 of 100 km de wielsleutel erop en even flink aanzette,(of je voet erop)Micky schreef: ↑ma 20 apr 2020 20:45RE.gif RE.gif
omdat de meesten helemaal geen momentsleutel hebben denk ik..
bedrijven doen dit om niet aansprakelijk te zijn voor het verliezen van een wiel, dit is iets van de laatste jaren, bij de euromaster had ik ook altijd na de winterwissel zo'n kaart aan de spiegel hangen.
Het is nergens voor nodig als je bouten gewoon goed op moment zijn gezet
Als ze nog "meegeven"zitten ze te los,en geven ze niet mee zitten ze vast genoeg.
Afbreken doen ze niet hoor.
IK heb vorige week bij Euromaster de zomerbanden weer erop laten leggen( van de bedrijfsbus) ,de monteur zette ze met de momentsleutel vast( 170 Nm) en zei dat ik ze ,wat hem betrof niet meer na hoefde te trekken ( waar ik geen vertrouwen in heb en ze toch maar na getrokken heb na 200 km)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Wielbouten natrekken?
RE.gif
Dat het technisch gezien niet nodig is snapt iedereen, maar een heel verkeerd advies, bouten zet je vast op moment......
Dat het technisch gezien niet nodig is snapt iedereen, maar een heel verkeerd advies, bouten zet je vast op moment......
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wielbouten natrekken?
Nog nooit gedaan.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Wielbouten natrekken?
En de momentsleutel is omdat moment hetzelfde te houden, wat is meegeven bij wie?eurotrotter schreef:Om wielbouten na te trekken heb je niet persé een momentsleutel nodig,gewoon na 50 of 100 km de wielsleutel erop en even flink aanzette,(of je voet erop)Micky schreef: ↑ma 20 apr 2020 20:45RE.gif RE.gif
omdat de meesten helemaal geen momentsleutel hebben denk ik..
bedrijven doen dit om niet aansprakelijk te zijn voor het verliezen van een wiel, dit is iets van de laatste jaren, bij de euromaster had ik ook altijd na de winterwissel zo'n kaart aan de spiegel hangen.
Het is nergens voor nodig als je bouten gewoon goed op moment zijn gezet
Als ze nog "meegeven"zitten ze te los,en geven ze niet mee zitten ze vast genoeg.
Afbreken doen ze niet hoor.
IK heb vorige week bij Euromaster de zomerbanden weer erop laten leggen( van de bedrijfsbus) ,de monteur zette ze met de momentsleutel vast( 170 Nm) en zei dat ik ze ,wat hem betrof niet meer na hoefde te trekken ( waar ik geen vertrouwen in heb en ze toch maar na getrokken heb na 200 km)
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Wielbouten natrekken?
In de vrachtwagenwereld is het natrekken van wielmoeren de gewoonste zaak van de wereld,en er is niet één chauffeur die een momentsleutel bij zich heeft.
Dikwijls worden bij de bandenboer de bouten slechts met de luchttol vast gezet, en trekt de chauffeur deze na 50 a 100 km even na.
( Moderne luchttollen kunnen ook op het juiste aanhaalmoment worden ingesteld)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Wielbouten natrekken?
RE.gif
Dat is dan een schande en waarom zitten die gele dopjes er dan op die met een punt wijzen naar de ander, zodat je kunt zien dat ze niet losgelopen zijn?
Dat is dan een schande en waarom zitten die gele dopjes er dan op die met een punt wijzen naar de ander, zodat je kunt zien dat ze niet losgelopen zijn?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wielbouten natrekken?
Aanhaal momenten zijn ook veel hoger dus niet echt vergelijkbaar een beetje normale stalen velg zit met 90-110 nm vast dat red ik met één hand zonder veel moeite, volgens mij zitten sommige vrachtwagen met 300nm dat is natuurlijk heel iets anders en buiten dat blijft het belachelijk dat zoiets zo amateuristisch word gedaan.eurotrotter schreef:In de vrachtwagenwereld is het natrekken van wielmoeren de gewoonste zaak van de wereld,en er is niet één chauffeur die een momentsleutel bij zich heeft.
Dikwijls worden bij de bandenboer de bouten slechts met de luchttol vast gezet, en trekt de chauffeur deze na 50 a 100 km even na.
( Moderne luchttollen kunnen ook op het juiste aanhaalmoment worden ingesteld)
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18990
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Wielbouten natrekken?
RE.gif RE.gif
Inderdaad. En slagmoersleutels zijn niet in te stellen op een moment. Die zijn juist ontworpen om moeren met geweld los te maken. Dat ze ook gebruikt worden om de boel weer vast te draaien is bekend. Vandaar dat ik voor mijn werk ook een momentsleutel in de auto heb. Heel vaak worden railcontact met een slagmoer sleutel vast gezet. Veel te zwaar.. Maar dat even terzijde.
Inderdaad. En slagmoersleutels zijn niet in te stellen op een moment. Die zijn juist ontworpen om moeren met geweld los te maken. Dat ze ook gebruikt worden om de boel weer vast te draaien is bekend. Vandaar dat ik voor mijn werk ook een momentsleutel in de auto heb. Heel vaak worden railcontact met een slagmoer sleutel vast gezet. Veel te zwaar.. Maar dat even terzijde.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Wielbouten natrekken?
Kan Micky, bij kwik-fit werd er zelfs een heel showtje opgevoerd toen ze de lekke band van mijn dochter hadden dichtgeplugd: Mijn dochter werd naar de werkplaats geroepen om mee te kijken dat de bouten met het juiste moment werden aangehaald. Hoop kouwe drukte, big show.eurotrotter schreef: ↑ma 20 apr 2020 21:30Micky schreef: ↑ma 20 apr 2020 20:45RE.gif RE.gif
omdat de meesten helemaal geen momentsleutel hebben denk ik..
bedrijven doen dit om niet aansprakelijk te zijn voor het verliezen van een wiel, dit is iets van de laatste jaren, bij de euromaster had ik ook altijd na de winterwissel zo'n kaart aan de spiegel hangen.
Het is nergens voor nodig als je bouten gewoon goed op moment zijn gezet
Ik trek de bouten altijd na - just to be sure. En wel met de momentsleutel in mijn arm, niet met de voet - om te voorkomen dat er breuk optreedt vanwege de massa van mijn poezelige lijf.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Wielbouten natrekken?
Ik denk om dit soort discussies te voeden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Wielbouten natrekken?
Dat zijn er best veel wel hoor. sommige instelbaar, andere een vast moment. google maakt dat ik dit zo stellig beweerHobby Linka schreef: ↑ma 20 apr 2020 22:58RE.gif RE.gif
Inderdaad. En slagmoersleutels zijn niet in te stellen op een moment. Die zijn juist ontworpen om moeren met geweld los te maken.
Ik draai mijn wielen altijd vast met mijn accuboor en daarna met de moment sleutel, nog 1 a 2 slagen. 1 keer vergeten na te trekken na een tijdje, nooit meer, wiel zat nog met 1 bout vast en 3 los, de 4de was hem al gevlucht. we hadden wel iets gehoord maar zijn toch doorgereden. ANWB gebeld die vond het uiteindelijk.
-
- Berichten: 146
- Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
- Locatie: Bathmen
Re: Wielbouten natrekken?
Ik wissel twee keer per jaar 12 wielen op drie auto’s. Gebruik een momentsleutel en trek ze aan met het door de fabrikant aanbevolen moment.
Nooit last van losse bouten gehad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nooit last van losse bouten gehad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200
-
- Berichten: 2440
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Wielbouten natrekken?
Er is een groot verschil tussen wielbouten van personenauto’s en vrachtwagens.
Waar de personenauto’s meestal bouten/moeren hebben met een conische kant die de velg in gaat en zo het wiel centreerd op de naaf, hebben vrachtwagen moeten een platte ring die tegen de velg komt en de velg wordt gecentreerd door de naaf.
Na de montage kunnen de velgen de eerste km nog wat verdraaien op de naaf omdat de gaten in de velg ietsje groter zijn dan de diameter van de wielbouten door die verdraaing kunnen de moeten losser gaan zitten, materiaal dikte van de velg tov de gaten kan verschillen.
Aanhaalmomenten liggen rond de 90 kgm
Waar de personenauto’s meestal bouten/moeren hebben met een conische kant die de velg in gaat en zo het wiel centreerd op de naaf, hebben vrachtwagen moeten een platte ring die tegen de velg komt en de velg wordt gecentreerd door de naaf.
Na de montage kunnen de velgen de eerste km nog wat verdraaien op de naaf omdat de gaten in de velg ietsje groter zijn dan de diameter van de wielbouten door die verdraaing kunnen de moeten losser gaan zitten, materiaal dikte van de velg tov de gaten kan verschillen.
Aanhaalmomenten liggen rond de 90 kgm
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Wielbouten natrekken?
RE.gif
Bij een auto wordt het wiel ook gecentreerd door de naaf hoor, het klopt dat er naast dat ook conische en bol-conische bouten (soms moeren) gebruikt worden
Bij een auto wordt het wiel ook gecentreerd door de naaf hoor, het klopt dat er naast dat ook conische en bol-conische bouten (soms moeren) gebruikt worden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wielbouten natrekken?
Ook mijn autodealer vraagt mij aanwezig te zijn bij het natrekken van de bouten met de momentsleutel, dit wordt zelfs vastgelegd op papier met handtekening.
Ik noem dit zorgvuldigheid, anderen misschien niet.
Ik vind het een goede zaak.
Mijn caravanbanden doe ik zelf. Is dus ook mijn verantwoording.
Ik noem dit zorgvuldigheid, anderen misschien niet.
Ik vind het een goede zaak.
Mijn caravanbanden doe ik zelf. Is dus ook mijn verantwoording.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Wielbouten natrekken?
Natuurlijk, het kan echt geen kwaad. Maar er gebeuren meer handelingen aan de auto waarvan de veiligheid afhankelijk is van de juiste uitvoering, bijvoorbeeld het gebruiken van de juiste remvloeistof bij het bijvullen/verversen van het remsysteem en-noem-nog-maar-op. En daar ga je -terecht- ook geen toezicht op houden.
Nogmaals, kwaad kan het zeker niet, ik heb in die tig jaar nooit gemerkt dat de wielmoeren losser gingen zitten na 100 km, één keertje maar gemerkt dat 1 van de moeren los zat. Ik doe het gewoon omdat het een kleine moeite - en groot plezier is.
Nogmaals, kwaad kan het zeker niet, ik heb in die tig jaar nooit gemerkt dat de wielmoeren losser gingen zitten na 100 km, één keertje maar gemerkt dat 1 van de moeren los zat. Ik doe het gewoon omdat het een kleine moeite - en groot plezier is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Wielbouten natrekken?
En hoe moet je als leek, geen momentsleutel hebbende en een briefje vinden aan de spiegel of stuur, nou weten wat het juiste aanhaalmoment is. Ook ik heb nog nooit de wielmoeren nagedraaid, niet bij de auto en niet bij de caravan. Zodra ik de wielen wissel van de auto dan merk ik iedere keer weer dat de moeren/bouten goed en stevig vastzitten.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Wielbouten natrekken?
Raar verhaal van dat natrekken onder toezicht klant.
Heb het nog nooit meegemaakt en de meeste werkplaatsen zijn ARBO technisch gezien verboden terrein voor klanten.
Gebeurd dat natrekken op de parkeerplaats buiten dan?
Bij Euromaster kreeg ik een paar keer een kaart mee maar ben nooit terug geweest voor natrekken.
Bij mijn huidige Profile bandenboer worden de bouten nagetrokken en klaar, terugkomen hoeft niet meer.
Heb het nog nooit meegemaakt en de meeste werkplaatsen zijn ARBO technisch gezien verboden terrein voor klanten.
Gebeurd dat natrekken op de parkeerplaats buiten dan?
Bij Euromaster kreeg ik een paar keer een kaart mee maar ben nooit terug geweest voor natrekken.
Bij mijn huidige Profile bandenboer worden de bouten nagetrokken en klaar, terugkomen hoeft niet meer.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Wielbouten natrekken?
Ik leg het nog een keer uit hoe dit is ontstaan (hoe Euromaster het mij jaren geleden heeft verteld), er waren met enige regelmaat claims na winterwissels omdat wielen losliepen, uiteraard kwam dit door de mindere kwaliteit van de werknemers die de banden moesten wisselen en monteren. om zich in te dekken zijn verschillende bandenbedrijven dit soort kaarten gaan ophangen aan de binnenspiegel, want als je terugkwam en er bleek een wiel niet goed vastgezet, was dat natuurlijk daarna opgelost. Ga je niet terug om na te trekken, voldoe je niet aan hun verzoek en zijn ze waarschijnlijk niet aansprakelijk omdat jij als klant nalatig bent geweest.
Bouten die goed op moment zijn vastgedraaid lopen nooit los en hoeven dus ook niet na gedraaid te worden.
Bouten die goed op moment zijn vastgedraaid lopen nooit los en hoeven dus ook niet na gedraaid te worden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB