Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Beste mede-forummers,
Momenteel hebben wij voor het meenemen van de fietsen twee Thule freeride fietsdragers op het dak. Nu is het voorgekomen dat de klauw van de framesteun losgeraakt is als gevolg van een iets te hobbelige weg. Dit gaf overigens geen problemen: de klauw was naar beneden gezakt, en de fiets maakte een dermate rammelend geluid dat we even gestopt zijn en het euvel ontdekt hebben.
Mijn vraag is de volgende: op welke manier fixeren jullie de fietsen op de dakdrager (naast het vastklemmen van de klauw en het dichtgespen van de velgriempjes). Ik dacht eraan om spanbanden te gebruiken - maar ben redelijk knurftig, en wil dan graag weten hoe dan precies. Zelf zat ik te denken aan het gebruik van spanbanden met als ankerpunt op de fiets het stuur of onder de zadelpen - maar dan....hoe vast te maken aan de dakdrager?
Heeft iemand DE briljante oplossing?
En:....we overwegen om de fietsen liggend op het dak te vervoeren. Je hebt dan de giraffe en een Duitse variant van een fietsdrager die dit mogelijk maakt. Hoe bevallen deze (zowel qua dakmontage, robuustheid en gebruik?)
De Giraffe: De Unitec: Dank!!
Momenteel hebben wij voor het meenemen van de fietsen twee Thule freeride fietsdragers op het dak. Nu is het voorgekomen dat de klauw van de framesteun losgeraakt is als gevolg van een iets te hobbelige weg. Dit gaf overigens geen problemen: de klauw was naar beneden gezakt, en de fiets maakte een dermate rammelend geluid dat we even gestopt zijn en het euvel ontdekt hebben.
Mijn vraag is de volgende: op welke manier fixeren jullie de fietsen op de dakdrager (naast het vastklemmen van de klauw en het dichtgespen van de velgriempjes). Ik dacht eraan om spanbanden te gebruiken - maar ben redelijk knurftig, en wil dan graag weten hoe dan precies. Zelf zat ik te denken aan het gebruik van spanbanden met als ankerpunt op de fiets het stuur of onder de zadelpen - maar dan....hoe vast te maken aan de dakdrager?
Heeft iemand DE briljante oplossing?
En:....we overwegen om de fietsen liggend op het dak te vervoeren. Je hebt dan de giraffe en een Duitse variant van een fietsdrager die dit mogelijk maakt. Hoe bevallen deze (zowel qua dakmontage, robuustheid en gebruik?)
De Giraffe: De Unitec: Dank!!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Ik zal ze nooit liggend vervoeren. Niet goed voor de fietsen, op een slechte weg butsen ze op elkaar.
Ik zet de fietsen op de fietsendrager liever vast met elastieken. (je koopt van die "spinnen" bij de Action en zaagt de ring door). Die gaan namelijk niet los zitten. Een spanband kan door ietwat te verschuiven altijd los gaan zitten.
Ik zet de fietsen op de fietsendrager liever vast met elastieken. (je koopt van die "spinnen" bij de Action en zaagt de ring door). Die gaan namelijk niet los zitten. Een spanband kan door ietwat te verschuiven altijd los gaan zitten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Onzin. Die horizontale fietsendragers belaadt je aan de zijkant van de auto. De fietsen komen vast te staan op enige afstand van elkaar. Die afstand blijft gelijk bij op het dak kantelen.
En is sterk genoeg om op een slechte weg niet in elkaar te zakken zodat de fietsen elkaar zouden kunnen raken.
Deze dragers kenmerken zich door het gebruikersgemak.
Makkelijk laden op lage hoogte, en met weinig inspanning op het dak kantelen.
En is sterk genoeg om op een slechte weg niet in elkaar te zakken zodat de fietsen elkaar zouden kunnen raken.
Deze dragers kenmerken zich door het gebruikersgemak.
Makkelijk laden op lage hoogte, en met weinig inspanning op het dak kantelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Ik zou het niet willen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Heren,
Allereerst dank voor de geboden invalshoeken. De aanleiding voor mijn vragen zijn:
We hebben onlangs nieuwe fietsen aangeschaft, en er zitten wat kwetsbare hydraulische leidinkjes op voor de Magura remmen. Het is nieuw, en we zijn (ons probleem) overdreven zuinig op die dingen. We hebben dus wat koudwatervrees met betrekking tot losraken bij rechtopstaand vervoer, en we hebben ook meegemaakt dat de fietsen nogal staan te zwabberen tijdens het rijden. Vandaar de vraag: hoe te fixeren
Liggend vervoeren houdt meteen in: minder zwabberen
De liggende steunen hebben eveneens als voordeel dat je inderdaad minder hoog hoeft te tillen: we worden wel ouder, en de fietsen zijn lichter dan de oude, en ik sta met open deur op de kokerbalk of pak een opstapje....het gaat. Sterker: we overwegen voor het comfort om achterop de caravan (ja..ik weet het...) een rek te plaatsen. Maar: het veroorzaakt een verhoogde instabiliteit, en we hebben een niet vlakke achterwand (Kip Shuttle) waardoor het aantal rekken beperkt is. En bovendien ben ik geen fan van extra schroefgaten in de in ABS uitgevoerde achterzijde.
Allereerst dank voor de geboden invalshoeken. De aanleiding voor mijn vragen zijn:
We hebben onlangs nieuwe fietsen aangeschaft, en er zitten wat kwetsbare hydraulische leidinkjes op voor de Magura remmen. Het is nieuw, en we zijn (ons probleem) overdreven zuinig op die dingen. We hebben dus wat koudwatervrees met betrekking tot losraken bij rechtopstaand vervoer, en we hebben ook meegemaakt dat de fietsen nogal staan te zwabberen tijdens het rijden. Vandaar de vraag: hoe te fixeren
Liggend vervoeren houdt meteen in: minder zwabberen
De liggende steunen hebben eveneens als voordeel dat je inderdaad minder hoog hoeft te tillen: we worden wel ouder, en de fietsen zijn lichter dan de oude, en ik sta met open deur op de kokerbalk of pak een opstapje....het gaat. Sterker: we overwegen voor het comfort om achterop de caravan (ja..ik weet het...) een rek te plaatsen. Maar: het veroorzaakt een verhoogde instabiliteit, en we hebben een niet vlakke achterwand (Kip Shuttle) waardoor het aantal rekken beperkt is. En bovendien ben ik geen fan van extra schroefgaten in de in ABS uitgevoerde achterzijde.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Ergens op YouTube staat een filmpje waarbij een tenger gebouwde jonge vrouw met 1 hand de 2 fietsen op het dak van de auto kantelt en vergrendeld.
Zeker bij het ouder worden is het handiger om de fietsen vast te zetten op 10 cm hoogte.
En daarna als 1 stevig pakket op de auto te kantelen.
Over verder vastzetten en beweging van de fietsen onderling hoef je je dan geen zorgen meer te maken.
Zeker bij het ouder worden is het handiger om de fietsen vast te zetten op 10 cm hoogte.
En daarna als 1 stevig pakket op de auto te kantelen.
Over verder vastzetten en beweging van de fietsen onderling hoef je je dan geen zorgen meer te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Ik heb de fietsen rechtop staan en verbindt ze aan elkaar met de frame adapter van Fiamma
Zo kunnen de fietsen geen kant meer op.
Is een oneigenlijk gebruik maar het werkt uitstekend!
Zo kunnen de fietsen geen kant meer op.
Is een oneigenlijk gebruik maar het werkt uitstekend!
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Als je een derailleur hebt dan vliegt bij liggend transport echt de ketting eraf. Diverse keren gehad als ik een fiets van de kinderen in de kofferbak had
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Da's een goeie. Maar gelukkig heb ik een gesloten naaf met riemaandrijving. Geen kettingeklooi meer, en evenmin vuile broekspijpen of -handen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
dan moet je de veer nakijken, bij mijn MTB krijg je de ketting er echt niet zomaar af
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Pas op met schuren en bewegen van sjorbandjes op de lak. Mijn racefiets heeft er een behoorlijke beschadiging aan over gehouden.
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Sjorbandjes zijn ook niet echt geschikt voor lakwerk.
Voor de wielen en chroom geen probleem.
Goede klemmen met rubber beschadigen niets.
Ik vervoer soms mijn fietsen platliggend in de bak van de auto als die verder leeg is. Nooit problemen met de ketting of derailleur gehad.
Voor de wielen en chroom geen probleem.
Goede klemmen met rubber beschadigen niets.
Ik vervoer soms mijn fietsen platliggend in de bak van de auto als die verder leeg is. Nooit problemen met de ketting of derailleur gehad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Zou kunnen dat de veer inderdaad wat slap is geworden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Ik gebruik altijd stukjes binnenband die ik tussen de klem en de buis plaats
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Al doende leert men..
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Wat te denken van isolatiemateriaal wat gebruikt wordt om leidingen te isoleren. Voor een euro heb je een meter. Hiervan knip ik stukje ter grootte van de klauw van de fietsdrager. Geen enkele beschadiging. Afgelopen jaar 8000 km door Europa getrokken met de fiets plat op het dak van de auto. Geen lakbeschadiging of kettingen die los kwamen. Nu op de nieuwe caravan de fietsen achterop de caravan. De thule excellent achterop de caravan. Mooie stevige fietsdrager voor twee electrische fietsen. Met snelkoppelingen en afsluitbaar. Dus genieten.
Groet Sjaak
Groet Sjaak
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
@psjaak: welke "platte" fietsendrager had je gebruikt? Wat zijn aandachtspunten en...hoe beviel het per saldo?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Ik gebruik zelf de Thule Proride, fietsen gaan op het dak van de auto.
Afgelopen zomer (zonder caravan) naar Duitsland (Harz), Italie (Toscane) en Oostenrijk (Villach) geweest met de fietsen op het dak. Geen centje pijn, staan als een huis.
Voor mijn carbon MTB gebruik ik een carbon frame protector van Thule, verdeelt de kracht en zorgt dat er geen krassen op komen.
In de weekenden gaan de MTB's er regelmatig op om in heel Nederland te gaan rijden. Fietsen staan er in een handomdraai op, staan muurvast en de draaiknop is een soort momentsleutel waardoor je ze nooit te straks kunt zetten (Carbon).
Afgelopen zomer (zonder caravan) naar Duitsland (Harz), Italie (Toscane) en Oostenrijk (Villach) geweest met de fietsen op het dak. Geen centje pijn, staan als een huis.
Voor mijn carbon MTB gebruik ik een carbon frame protector van Thule, verdeelt de kracht en zorgt dat er geen krassen op komen.
In de weekenden gaan de MTB's er regelmatig op om in heel Nederland te gaan rijden. Fietsen staan er in een handomdraai op, staan muurvast en de draaiknop is een soort momentsleutel waardoor je ze nooit te straks kunt zetten (Carbon).
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Wij vervoeren onze fietsen op deze manier:
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Dat kan ook. Kan dit ook met caravan erachter? Wat mag dat rek voor gewicht hebben per fiets?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
RE.gif
ja dat kan, deden mijn ouders ook
ja dat kan, deden mijn ouders ook
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Rek mag 60Kg dragen. Wij hebben er 2 e bikes op staan. De accu's liggen in de auto. Scheelt ook met tillen.....
Met de caravan erachter geeft dit geen problemen. Het rek hangt zo hoog dat de zwengel van het neuswiel het rek niet raakt.
Met de caravan erachter geeft dit geen problemen. Het rek hangt zo hoog dat de zwengel van het neuswiel het rek niet raakt.
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma 31 mar 2014 21:36
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Fixeren fietsen op dakdragers en: dakdragers voor liggend transport
Helaas....ik heb een sedan: aan de achterzijde past geen rek. Daarnaast is de disseldruk op de kogel stevig: extra massa op de dissel of de achterzijde van de auto zou leiden tot erg ver doorzakken van de achtervering denk ik!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje