Pagina 1 van 1

Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: wo 18 jul 2018 06:49
door Jstevens
Hallo,

Ik zit eraan te denken om tijdens onze reis de koelkast te gebruiken. Vraag mij echter twee dingen af. Werkt de koelkast via de boordaccu van mijn kip en wordt deze boordaccu dan bijgeladen door de auto. Heb 13 polige stekker. Of is de koelkast direct met de autoaccu verbonden? In dit tweede geval hoef ik de Cers 30-D dus niet in te schakelen op 12v gebruik.

Ik wil namelijk voorkomen dat de boordaccu onverhoopt leeggetrokken wordt, want dan kan ik op plaats van bestemming mijn mover en electrische uitdraaisteunen niet gebruiken mrgreen.gif .

Hopenlijk weet een van jullie hoe dit nu zit. Handleiding is er niet 100% duidelijk in voor mij.

Groeten,

Jeroen

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: wo 18 jul 2018 08:16
door Pmverhoef
Bij is de koelkast aangesloten op de auto accu wanneer ik 12V gebruik.

Of dat bij de kip ook zo is kan je testen door de koelkast op 12V te zetten zonder auto en dan zie je vanzelf of hij stroom krijgt.

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: wo 18 jul 2018 08:24
door WillyL
Op de boordaccu gebruiken zou ik niet doen.
Zelfs een 100Ah is er niet sterk genoeg voor. Ik heb zo de mijne ooit bijna volledig leeggetrokken met het gevolg dat toen de caravan wat schuin stond op een hellend terrein. De batterij had niet voldoende kracht meer wanneer ik op de camping toekwam en enkele minuutjes moest maneuvreren. Pas na enkele uurtjes laden was er terug beweging in te krijgen.

Op een 13 polige stekker zitten 2 aansluitingen, een permanente en een geschakelde.
De koelkast op die geschakelde zetten gaat. Die pin staat slechts onder spanning wanneer de motor draait.
De permanente kan soms ook maar dat hangt af van de auto. Mijn vorige boliede schakelde ook die na een tijdje uit zodat je geen lege batterij kon hebben. Ik dacht na een tiental minuutjes. Hoe het bij de huidige zit weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat de autoelectronica dat ook zo regelt.

Alleen zijn de draadjes meestal wat dun en kan het nuttig zijn ze wat steviger en dikker uit te voeren.
In mijn caravan was de leiding van de permanente voeding iets dikker dan de andere en ik heb een relais geplaatst dat de stroom schakelt op de permanente draad naar de koelkast maar aangestuurd wordt via de geschakelde. 2 vliegen in een klap, beveiliging dat de batterij niet leeggetrokken wordt en toch voldoende vermogen vanaf de auto.

Je kan ook een secumotion installeren, dan kan je op gas.

Over dit onderwerp lopen trouwens meerdere draadjes.

Op de meeste, zo niet alle, caravans is de boordaccu (voor mover) wel gescheiden van de 12v voor de koelkastkoeling.
In sommige, de meeste momenteel, is er wel een tweede aansluiting dat wel op de gewone 12v hangt die ook voor de verlichting en pomp gebruukt wordt. Die dient dan om het lichtje in de koelkast te laten branden waneercdie op alle energietypes werkt.

De 12v voor de koeling is dus (normalieter) alleen aangesloten op de 12v van de auto. Bij Duitse caravans is dat soms wel op de permanente leiding. Een Kip is NLs en daar staat die op de geschakelde als ik me niet vergis.

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: wo 18 jul 2018 22:26
door Jstevens
Hallo Willy,

Het klopt wat jij schrijft. Zonder stekker in de auto brand allen koelkast verlichting en niet de koeling. Met de stekker aangesloten brand lampje van inbedrijf van de koelkast. Bij afzetten motor blijft deze branden...heb helaas geen tien minuten gewacht of de auto na verloop van tijd de koelkast uitschakeld. Zal ik morgen onderweg moeten controleren bij de eerste koffie stop whistle.gif
Bedankt voor je duidelijke uitleg thumbup.gif

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: wo 18 jul 2018 22:42
door Micky
Bij onze Kip lopen de draden rechtstreeks van de disselkast waar het verdeelblok zit onder de bodem door naar de koelkast, dus de CERS heeft er niets mee te maken en onze boordaccu ook niet


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: do 19 jul 2018 04:38
door Tafkah
Wat wel nodig kan zijn is pool 11 en 12 (?) omdraaien in de stekker van de caravan.
Volgens mij houdt Kip vast aan pool 12 als min voor die geschakelde plus, terwijl de meeste Duitse caravans die op pool 11 hebben zitten (of andersom, dat weet ik even niet uit het hoofd, mocht je daar meer over willen weten dan moet ik het even nakijken). Hangt misschien wel af van de leeftijd van de Kip: bij mijn 2003 Shuttle heb ik dat ooit aangepast.

Mocht de koelkast onderweg niet werken, dan zo dat zomaar de oorzaak kunnen zijn.

Bij mijn weten gebruikt hij nooit de boordaccu van de caravan en is de CERS hier volledig buiten spel.

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: do 19 jul 2018 06:54
door Ab
Bij Jeroen zit de koelkast op 9 lijkt het.
De koelkast blijft bij stilstaande auto dus in bedrijf.
Op zich niet zo erg.
Alleen moeten de stops niet te lang duren.
Bij een langere stop even de koelkast uitzetten voorkomt een lege auto accu.
Maakt allemaal niet zoveel uit.
Op 12 volt doet een koelkast het toch niet of nauwelijks.
Tenzij er dikke of dubbele bedrading gebruikt is.
Het kan wel goed werken, maar dan moet het 12 volt element net zo heet kunnen worden als het 230 volt element.
Dat betekent dat er 13 of 14 volt op moet staan met een stroomsterkte van minstens 10 Ampere continu.
Zonder dat de draadjes naar het element zelf warm worden, m.a.w. teveel weerstand geven.
Bij 1 x 2.5 mm2 meet je bij de koelkast onder belasting vaak nog maar 10 of 11 volt.
De koelkast doet dan bijna niks.

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: do 19 jul 2018 06:55
door Jstevens
Hallo Mickey,

Ik had dat ook verwacht zoals jij beschrijft. Maar als ik groep 2 van de CERS niet inschakel dan brand het controlelampje van de koelkast, waarbij ik de draaiknop op 12v zet, niet.

Vandaar dat ik dus bang was dat ik zo mijn boordaccu leeg zou trekken.

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: do 19 jul 2018 10:21
door Micky
RE.gif

Dan moet je het doormeten, vaak hebben de koelkasten 2 voedingen 1 voor de verlichting en 1 voor het koelen alhoewel als je schakelaar geen lampje laat branden...., maar ik zou het niet weten aangezien wij een ouderwetse koelkast en caravan hebben.

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: do 19 jul 2018 14:21
door Tafkah
Mijn Kip is weer iets nieuwer dan die van Micky en de koelkast heeft helemaal geen lampjes...

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: do 19 jul 2018 18:52
door nerood
Op onze KIP bj 2000 zit een rode schakelaar voor de 220v en een smaller groene voor de 12v op,de koelkast.
Het 12v lampje gaat uit bij getopte motor (vd auto).
Het kan natuurlijk maar zo zijn dat dr eens wat aan de caravan gehobbied is waardoor het anders is bij jou.

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: vr 20 jul 2018 09:04
door Leentje
Onze kip zat de koelkast op pool 10. Wij maakten gerust langere stops. Nooit problemen ondervonden bij langere stops. Gingen gerust onderweg op ons gemak uit eten of plaatsje in. Koelkast had geen eigen verlichting. Cers 20d. Kip uit 99

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: za 21 jul 2018 14:19
door Roland54
Bij onze Kip is de koelkast in 12v stand, geschakeld via Battery Guard schakeling. deze beschermt de auto-accu door tijdens stops de koelkast tijdelijk uit te schakelen.
De koelkast binnenverlichting werkt wel via de CERS 30D en boord-accu.
Als je de CERS uitzet werkt dus de binnenverlichting niet!

Re: Koelkast op 12v tijdens rijden

Geplaatst: ma 23 jul 2018 23:35
door thmeyer
Een Kip Hyline en Greyline caravan werd standaard geleverd met een CERS 30D. Deze voeding met ingebouwde booster (laden boordaccu) werkt volledig automatisch. Minder geschikt voor Optima-accu. Voor alle ander accu’s zijn geen problemen wat het opladen betreft. Regel ook de spanning van zonnecellen van max. 85 watt.

Deze info link komt overeen met de CERS 30D:
http://docplayer.nl/29867317-Energy-mas ... ystem.html

De Kip werd in die periode met optie geleverd met een Battery - Guard.
Zie info: viewtopic.php?t=1367

Opmerking:

Als de auto’s tegenwoordig volgens DIN 11446 norm worden aangesloten is deze Battery – Guard niet meer nodig, dit vanwege de schakelde 12 volt op pin 10.