Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Vandaag de caravan met de mover verplaatst. Hij piepte omdat de batterij leeg was van de afstandsbediening. Vervolgens nog een klein stukje gedraaid en toen stopte die niet meer.
Klopt dat wel? Ik schrok me rot en draaide snel het contact uit.
Het is een Enduro mover.
Klopt dat wel? Ik schrok me rot en draaide snel het contact uit.
Het is een Enduro mover.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Kan ik me idd voorstellen...
De ontvanger heeft een corrupt signaal ontvangen en dat kan die ontvanger ( elektronicabox) lekker ontregelen.
Het zou nu ook zomaar kunnen zijn dat je de AB en de ontvanger opnieuw moet "Pairen"... inleren.
De ontvanger heeft een corrupt signaal ontvangen en dat kan die ontvanger ( elektronicabox) lekker ontregelen.
Het zou nu ook zomaar kunnen zijn dat je de AB en de ontvanger opnieuw moet "Pairen"... inleren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Thuis heb ik de batterij nagemeten en hij gaf nog 8,8V.
Zou hij ontregeld zijn door de lege batterij? Geen defect denk je?
Ik ga namelijk over 3 weken naar Franrijk
Zou hij ontregeld zijn door de lege batterij? Geen defect denk je?
Ik ga namelijk over 3 weken naar Franrijk
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Een 9 volt batterij met en voltmeter opmeten geeft geen goede indicatie.
Je moet de batterij even belasten en dan meten.
Maar.... stop er een nieuwe 9 volt batt. in en testen hoe het werkt.
Event zonder rollen op de band ofzo.
Je moet de batterij even belasten en dan meten.
Maar.... stop er een nieuwe 9 volt batt. in en testen hoe het werkt.
Event zonder rollen op de band ofzo.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Ga ik doen. Bedankt voor de tip
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Misschien een handige tip. Wij halen na de zomervakantie de batterijen uit de AB van de mover en er gaan aan het begin van het seizoen altijd nieuwe batterijen in.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
RE.gif .
Ik haal idd ook altijd alle batterijen uit alle AB's.
En dan elk jaar verse erin.
Loop je ook geen risico met lekkende batterijen en verrotte kontakten.
Ik haal idd ook altijd alle batterijen uit alle AB's.
En dan elk jaar verse erin.
Loop je ook geen risico met lekkende batterijen en verrotte kontakten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Hier ook.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
RE.gif
Hier het ene wel, het andere niet.
Voor een langere tijd van niet gebruik gaan de batterijen er uit en daarna gaan ze er voor gebruik weer in.
We gebruiken nu voor het 4e jaar dezelfde batterijen in de ab van onze SER Truma.
Hier het ene wel, het andere niet.
Voor een langere tijd van niet gebruik gaan de batterijen er uit en daarna gaan ze er voor gebruik weer in.
We gebruiken nu voor het 4e jaar dezelfde batterijen in de ab van onze SER Truma.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Maar denken jullie dat het door de batterij komt of zou er iets defect zijn?
Alles ging knipperen en piepen.
Alles ging knipperen en piepen.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
RE.gif dat heeft volgens mij niets met de batterijen te maken, eerder een probleem in het electr. circuit.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Probeer eerst een nieuwe in de AB, met een volle move accu....
Misschien moet je die twee nu pairen...
Maar dan heb je wel een testresultaat....
Misschien moet je die twee nu pairen...
Maar dan heb je wel een testresultaat....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Precies hetzelfde meegemaakt afgelopen jaar. Erg gevaarlijk, mover alleen nog te stoppen met hoofdschakelaar.
Hierna een nieuwe 9 volt batterij in de Afst. bed. gedaan en alles functioneerde weer.
Dus vanaf nu ieder jaar een nieuwe batterij in de afst. bed. plaatsen. Was ook een Enduro mover.
Hierna een nieuwe 9 volt batterij in de Afst. bed. gedaan en alles functioneerde weer.
Dus vanaf nu ieder jaar een nieuwe batterij in de afst. bed. plaatsen. Was ook een Enduro mover.
- mrbullmastiff
- Berichten: 1952
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Bij mij valt de ENDURO mover in storing als de batterij in de afstandsbediening niet krachtig genoeg meer is.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Even een vraagje om de techniek te begrijpen.
Op de afstandbediening van mijn Truma moet ik een toets ingedrukt houden om een rol draaiend te houden.
Laat ik de toets los dan stopt de rol.
Nu vermoed ik dat de afstandbediening continue een signaal zendt naar de stuurkast zolang een toets is ingedrukt.
Laat je een toets los dan stopt dat signaal en stopt de stuurelektronica het draaien van de rol.
Dus denk ik dat het draaien van de rol ook stopt zodra de afstandbediening geen, of een zwak signaal levert door een uitgeputte batterij?
Wanneer het als hiervoor beschreven werkt, dan kan een zwakke batterij niet de veroorzaker zijn van het doordraaien.
Of werkt het als volgt?
Kort start signaal na knopdruk - radiostilte tijdens knopdruk - Kort stop signaal na knop loslaten.
Wanneer het zo werkt dan is het doordraaien verklaarbaar; de stuurkast ontvangt dus geen stop signaal meer bij uitvallen batterij.
Je zou het kunnen checken:
Rollen van de band, toets ingedrukt houden en gelijktijdig batterij uitnemen.
Ik ga eens even kijken wat Truma hierover meldt in de handleiding.
Aanvulling uit handleiding Truma:
Bij loslaten van de toetsen resp. wanneer het radiosignaal gestoord of te zwak wordt, stopt de caravan.
De schuifschakelaar (aan/uit) doet ook dienst als "noodstop"-schakelaar.
Op de afstandbediening van mijn Truma moet ik een toets ingedrukt houden om een rol draaiend te houden.
Laat ik de toets los dan stopt de rol.
Nu vermoed ik dat de afstandbediening continue een signaal zendt naar de stuurkast zolang een toets is ingedrukt.
Laat je een toets los dan stopt dat signaal en stopt de stuurelektronica het draaien van de rol.
Dus denk ik dat het draaien van de rol ook stopt zodra de afstandbediening geen, of een zwak signaal levert door een uitgeputte batterij?
Wanneer het als hiervoor beschreven werkt, dan kan een zwakke batterij niet de veroorzaker zijn van het doordraaien.
Of werkt het als volgt?
Kort start signaal na knopdruk - radiostilte tijdens knopdruk - Kort stop signaal na knop loslaten.
Wanneer het zo werkt dan is het doordraaien verklaarbaar; de stuurkast ontvangt dus geen stop signaal meer bij uitvallen batterij.
Je zou het kunnen checken:
Rollen van de band, toets ingedrukt houden en gelijktijdig batterij uitnemen.
Ik ga eens even kijken wat Truma hierover meldt in de handleiding.
Aanvulling uit handleiding Truma:
Bij loslaten van de toetsen resp. wanneer het radiosignaal gestoord of te zwak wordt, stopt de caravan.
De schuifschakelaar (aan/uit) doet ook dienst als "noodstop"-schakelaar.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
RE.gif
Hier ga ik in mee, bij te zwakke batterijen het stopsignaal te zwak is om in werking te treden.
Frans
Hier ga ik in mee, bij te zwakke batterijen het stopsignaal te zwak is om in werking te treden.
Frans
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Of nou het een of het ander aan de hand is..
Altijd is het het beste om na het seizoen, als de hut naar de stalling gaat, alle batterijen van alle AB's eruit te halen.
Ik heb al een paar keer succes gehad met een AB reparatie na lekkende batterijen, maar dat is zeker geen 100% succes.
Een nieuwe AB voor een mover kost snel 250-300 euro...
En die heb je snel nodig als oude lekkende batterijen in de AB het halve binnenwerk opgevreten hebben.
Dus... niet alleen het water en het gas eruit.... OOK ALLE BATTERIJEN !!!
( nog een voordeel: Weet je bij aanvang van het seizoen dat na het plaatsen van nieuwe batterijen alles weer werkt... )
Altijd is het het beste om na het seizoen, als de hut naar de stalling gaat, alle batterijen van alle AB's eruit te halen.
Ik heb al een paar keer succes gehad met een AB reparatie na lekkende batterijen, maar dat is zeker geen 100% succes.
Een nieuwe AB voor een mover kost snel 250-300 euro...
En die heb je snel nodig als oude lekkende batterijen in de AB het halve binnenwerk opgevreten hebben.
Dus... niet alleen het water en het gas eruit.... OOK ALLE BATTERIJEN !!!
( nog een voordeel: Weet je bij aanvang van het seizoen dat na het plaatsen van nieuwe batterijen alles weer werkt... )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Een oud topic, maar vandaag heeft onze kleinzoon een nieuw woord geleerd nadat de caravan met Enduro mover doorreed terwijl ik de knop los liet. De afstandbediening gaf inderdaad aan dat de batterij "low" was en piepte. Maar dat hij dan niet meer reageert en gewoon doorrijdt, had ik toch niet verwacht. Het lijkt me beter om in plaats van dat lampje te laten branden en te gaan piepen, de boel gewoon plat te gooien. Dit kan gewoon gevaarlijk zijn.!
In mijn geval, raakte de koppeling de nummerplaat van de auto. Gelukkig geen schade, maar toch.....
Nieuwe batterij er in en alles werkt weer zoals het hoort.
Ik haal de batterijen er tijdens een winterstalling wel altijd uit, maar jaarlijks vervangen lijkt me niet milieuvriendelijk. De batterij heeft het tenslotte bijna 5 jaar volgehouden.
Maar wanneer hij nu begint te piepen, ga ik gelijk de batterij vervangen. Door schade en schande wijs, heet dat. Maar Enduro heeft ook wat te doen.
In mijn geval, raakte de koppeling de nummerplaat van de auto. Gelukkig geen schade, maar toch.....
Nieuwe batterij er in en alles werkt weer zoals het hoort.
Ik haal de batterijen er tijdens een winterstalling wel altijd uit, maar jaarlijks vervangen lijkt me niet milieuvriendelijk. De batterij heeft het tenslotte bijna 5 jaar volgehouden.
Maar wanneer hij nu begint te piepen, ga ik gelijk de batterij vervangen. Door schade en schande wijs, heet dat. Maar Enduro heeft ook wat te doen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Mogelijk hebben ze dat al lang gedaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Ik had gisteren een mailtje naar Enduro gestuurd. Vandaag al reactie. De afstandsbediening is niet goed en wordt vervangen. Morgen kan ik hem bij de dealer al ophalen.
Prima service.
Prima service.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Helaas dus, onze caravan is 5 jaar en 3 maanden oud. Ik mocht de afstandbediening alleen meenemen wanneer ik € 99,99 betaalde. Dat heb ik dus gedaan, maar ga wél contact opnemen met Enduro.
Het kan toch niet zo zijn dat een structurele fout ook na de garantieperiode niet vergoed wordt?
En dan ook nog een fout, die zich alleen uit, wanneer de batterij bijna leeg is. En er bovendien een gevaarlijk situatie door kan ontstaan.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Mover batterij leeg, hij bleef rijden.
Ik heb de nieuwe afstandbediening en een bijna lege batterij een test gedaan. Exact hetzelfde resultaat. De rollen draaien na het loslaten van de knop nog enkele seconden door!
Kennelijk is het probleem op de afdeling ontwikkeling van Enduro bekend en werken ze er aan. Ik vind het alleen redelijk zwak dat een dealer niks weet van deze problemen.
Ik heb de nieuwe afstandbediening dus weer retour caravanshop gebracht.
DUS LET OP: Met bijna lege batterijen is de Enduro 303 A+ onbetrouwbaar. Hij stopt dan niet meer wanneer je knop loslaat, maar draait nog enkele seconden door. Lang genoeg om de dissel in je auto te boren of de caravan door een boom te laten stoppen.
ADVIES: Vervang de batterij gelijk wanneer het lampje op de afstandbediening gaat branden.
Voor mensen die het niet geloven. Ik heb een filmpje gemaakt waarbij precies te zien is wat er gebeurt. Wél met de rollen van de banden, zo slim was ik dan ook wel weer.
Kennelijk is het probleem op de afdeling ontwikkeling van Enduro bekend en werken ze er aan. Ik vind het alleen redelijk zwak dat een dealer niks weet van deze problemen.
Ik heb de nieuwe afstandbediening dus weer retour caravanshop gebracht.
DUS LET OP: Met bijna lege batterijen is de Enduro 303 A+ onbetrouwbaar. Hij stopt dan niet meer wanneer je knop loslaat, maar draait nog enkele seconden door. Lang genoeg om de dissel in je auto te boren of de caravan door een boom te laten stoppen.
ADVIES: Vervang de batterij gelijk wanneer het lampje op de afstandbediening gaat branden.
Voor mensen die het niet geloven. Ik heb een filmpje gemaakt waarbij precies te zien is wat er gebeurt. Wél met de rollen van de banden, zo slim was ik dan ook wel weer.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.