Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1860
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door EricS » vr 1 mar 2024 14:34

Ergens bekruipt mij het gevoel dat dit een principe kwestie lijkt te worden...

Ik zou zeggen, leg je er bij neer en zorg voor een extra oog.

Mijn allereerste rit met caravan werd ik door motoragent staande gehouden. In mijn destijds onwetendheid had ik de kabel om de trekhaak gelust.
Oom agent, zeer vriendelijk, legde mij uit dat dit niet mocht en deed voor ( ja, echt..) hoe het wel moest door hem aan een oog te lussen. Met een handdruk gingen we onze weg vervolgen... lesje geleerd, kosteloos gelukkig.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2044
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door doubleyou » vr 1 mar 2024 14:55

Het gaat om een kleine boete. Ervaar je dit werkelijk als zo’n groot onrecht dat je hier zoveel energie in steekt? De vraag is of je je gelijk krijgt. En stel dat je wel gelijk krijgt….was het dan werkelijk de energie, tijd en moeite die je erin stopt waard om er een principekwestie van te maken? Wil je gelijk of wil je geluk :)?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Hans1954 » vr 1 mar 2024 16:58

Zelden zoveel onzin voorbij zien komen. Eerst de internationale regels. EU-landen respecteren elkaars uitvoeringseisen voor voertuigen. In ons geval dus de Regeling Voertuigen. Die zijn alleen van toepassing voor voertuigen die een Nederlands kenteken hebben. Een Duitser mag dus ook in Nederland met een geluste breekkabel rijden. Nu schijnt ineens ineens een derde reden voor onze wetgeving te zijn opgedoken. Eerst waren het de kabel die onder de koppeling kon komen en dan door schavielen. Als tweede reden werd de afbrekende trekhaak genoemd en nu dus ook de spontaan loskomende aanhanger. Vergezocht allemaal. Dan de belangrijkste bouwer van chassis. Die schrijven voor dat de kabel gelust moet worden (RTFM) Theo Gerrits (en dat weet ik 1000% zeker) hangt die mening ook aan. Maar als docent bij de politie moest hij natuurlijk ook de wet leren aan studenten. Alles wat op de trekhaak geschroefd is met het doen om een veilige verbinding te maken mag. Staat ook gewoon in de wet. Een plaatje om de contactdoos op te zetten is dat dus duidelijk niet. Overigens hebben de Duitsers inmiddels voor afneembare- en wegklapbare koppelingen een zelfde regel.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

gerritB22
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 1 mar 2024 09:41

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door gerritB22 » vr 1 mar 2024 17:52

Daphne schreef:
vr 1 mar 2024 14:28

Je voldeed niet aan het vastmaken van de losbreekremkabel zoals de Nederlandse wet voorschrijft. Alleen lussen om de trekhaak mag niet volgens de wet. En of de wetgever hier nu fout mee zit of niet, het staat zo in de wet voertuigeisen.

Dat lussen beter is of zelfs voorgeschreven wordt door de fabrikant van de losbreekremkabel is voor de uitvoering van de wet geen issue. Dat de wet niet altijd logisch is kennen we ook in de rijbewijsregeling. Maar ook hiervoor geldt, de wettelijke eisen tellen, niet of je wel of niet goed met een caravan overweg kunt.
Je gaat volgens mij op een paar punten de fout in.
Er staat nergens dat alleen lussen om de trekhaak niet mag, er staat alleen dat de kabel aan een vastdeel van de auto moet zijn bevestigd.
Discussie is dus of de trekhaak en de stekker deel uit maakt van een vastdeel van de auto.
en als ik dan jezelf even quote
Daphne schreef:
di 26 jun 2018 21:36
Trekhaak aan de auto is volgens de wet een vast deel. Zelfs afneembare trekhaken.
Wat ik uit andere discussies haal is dat de ene rechter dat dus wel ziet als een vast punt alleen de officier van justitie niet.
Daphne schreef:
vr 1 mar 2024 14:28
Theo Gerritsen laat in z’n filmpjes zien dat hij een lus om de trekhaak legt en de kabel door een haak vastmaakt. Als je dat laatste had gedaan, zou je geen bekeuring hebben gehad.
Ander punt is dat je schrijft even vastmaken aan een haakje/oogje, maar dan moet dat haakje er natuurlijk wel zijn en die is er dus niet en desondanks wel een goedgekeurde auto.
Een oogje oid. er zelf bij aanlassen mag niet want dan vervalt de goedkeuring, vandaar de oplossing van de Hollandose die de Duitsers hebben bedacht om hier boetes te voorkomen.

En ja dit is een principe kwestie en moet/kan ik mijn gelijk halen bij de rechter dan ga ik dat ook zeker doen.
Vandaar ook mijn vraag wie heeft dit succesvol aangevochten.

op een andere site lees ik nl.
Toch een bekeuring
Onlangs heeft een lezer van deze site zijn procesverbaal aangevochten bij de kantonrechter en gelijk gekregen. De wet schrijft immers niet voor op welke wijze exact de losbreekinrichting bevestigd moet worden met een vast deel van het voertuig. De verbalisant, die doorgaans niet beschikt adequaat technisch inzicht, had moet aantonen dat de handrembreekkabel niet deugdelijk bevestigd was en niet voldeed aan de gestelde eisen.

Deze uitspraak toont aan dat de Nederlandse wet op dit punt onduidelijk (onvolledig) is en dat het zinvol kan zijn om met goede argumenten een eventuele boete aan te vechten.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Daphne » vr 1 mar 2024 18:26

Als jij niet wil zien dat lussen (dus los omhangen) niet hetzelfde is als vastmaken dan houdt het voor mij op.
Succes met je case!
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door dehoekies » vr 1 mar 2024 18:50

Tijd zal het leren wie gelijk heeft in deze
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Beyerland390
Berichten: 20
Lid geworden op: di 29 aug 2023 11:02

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Beyerland390 » vr 1 mar 2024 19:04

GerritB22, in deze video wordt het allemaal voor je uitgelegd. Zo moet het en niet anders:

https://youtu.be/XRUlB9CSedM?feature=shared
Caravan: Beyerland 390DV, 2001 / binnenkort: Adria Adiva 462PD, 2012
Trekker: Ford Kuga PHEV, 2022, 225PK

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1741
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Carnavalswiertz » vr 1 mar 2024 19:56

Op de campings kijk ik vaak hoe andere mensen de kabel bevestigen. Wat ik vaak (meestal) zie is het haakje in het gat vastmaken. Als ik mensen dan adviseer dat dit niet optimaal is krijg ik soms een instemmend gemompeld, of een reactie “ik doe dit zo al xx jaar en het is altijd goed gegaan”.
Voor de goede orde: bij mij gaat de kabel over de kogel en door de musketonhaak.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Mr.Rico
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Mr.Rico » vr 1 mar 2024 20:58

En de musketonhaak heeft een bewezen treksterkte om aan zn functie te voldoen, dan is er niets mis mee. Veel peperkoek spul in omloop, iets van schijnveiligheid zeg maar.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 8 met Tapatalk


Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 1 mar 2024 22:12

In principe is elke musketon haak sterk genoeg, enige wat die moet doen is voorkomen dat de noodremkabel niet over de trekhaak kan schieten op het moment dat de aanhanger(caravan) onverhoopt los van de kogel zou komen en omhoog wipt zodra de kabel strak komt te staan zal die niet meer over de kogel kunnen springen en de remmen activeren dat een extra haak het tegen die tijd opgegeven heeft maakt niet uit. Waarbij in oogopschouw gehouden moet worden dat een strooi touwtje niet zal volstaan tijdens een controle, een musketonhaak of D ring zal dat wel doen de remkabel is dan namelijk vast aan een vast deel van de trekhaak gemonteerd

Bij een los afneembare kogel zou deze dus ook niet op de kogel moeten zitten maar op een vast deel van de trekhaak.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door WanFie » vr 1 mar 2024 22:25

Het lijkt me nogal simpel. Wanneer dat wettelijk verplichte oog niet aan de auto zit, voldoet de auto niet aan de eisen. Terug naar de garage dus. En neem de bekeuring maar gelijk mee, dan kunnen ze die ook vergoeden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 692
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Klapzwaan » vr 1 mar 2024 23:02

Niet helemaal de duidelijkste foto, maar ik lus de kabel om de trekhaak, waarbij dan één eind door een musketonhaak loopt voor de vaste verbinding met de auto.
Mocht de koppeling vd caravan loskomen van de haak, dan trekt de lus zich aan en dus wordt de rem bekrachtigd zoals in het filmpje. En met de kabel door de musketonhaak voldoe ik naar mijn mening aan de Nederlandse wet.Afbeelding
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Micky » vr 1 mar 2024 23:10

Zal ik hem nog maar een keer plaatsen hoe het moet/ mag dan!? moeilijk toegankelijk oog, dus gebruik van de nodige haken mrgreen.gif en al vaak geplaatst thumbup.gif

de afneembare trekhaak, met een oog ver onder de bumper (onze Audi A6 Allroad)
6FFDDF79-51C4-426C-B458-17166AF44ECF.jpeg


Dan de wegklapbare trekhaak van mijn VW Passat, oog zit al in de trekhaak:

Afbeelding

nog een voorbeeld (dan hou ik er mee op) mijn huidige V60 met automatisch klapbare trekhaak:
Schermafbeelding 2024-03-01 om 23.16.55.png
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 2 mar 2024 09:54

En daar zie je dus al een verschil, de afneembare haak heeft een oog dat gemonteerd is onder de bumper aan het vaste deel van de trekhaak, terwijl de wegdraaibare kogel niet los te halen is en als vast deel van de trekhaak benoemd mag worden vandaar dat het oog ook op de haak zit mooi plekkie trouwens om goed aan te kunnen koppelen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Gemineye » za 2 mar 2024 10:15

De discussie wordt gezocht in dat de trekhaak een vast deel is. Maar daar zit het bezwaar van de wet niet in. Het probleem zit erin dat je de kabel los over de haak hebt gelegd en dat mag niet. Hij moet vast zitten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Daphne » za 2 mar 2024 10:31

Precies dat. Maar als Gerrit dat niet wil inzien dan is het zinloos om op de materie te reageren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Re di Coppi
Berichten: 1456
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Re di Coppi » za 2 mar 2024 11:22

Micky schreef:
vr 1 mar 2024 23:10
Zal ik hem nog maar een keer plaatsen hoe het moet/ mag dan!? moeilijk toegankelijk oog, dus gebruik van de nodige haken mrgreen.gif en al vaak geplaatst thumbup.gif

de afneembare trekhaak, met een oog ver onder de bumper (onze Audi A6 Allroad)

6FFDDF79-51C4-426C-B458-17166AF44ECF.jpeg



Dan de wegklapbare trekhaak van mijn VW Passat, oog zit al in de trekhaak:

Afbeelding

nog een voorbeeld (dan hou ik er mee op) mijn huidige V60 met automatisch klapbare trekhaak:

Schermafbeelding 2024-03-01 om 23.16.55.png
Ik bevestig ook de breekkabel zoals jij deze bevestigd op de Passat. Op de foto van de V60 is het niet te zien hoe je de breekkabel hebt bevestigd. Is dat hetzelfde als bij de Passat of heb je de breekkabel via de musketon direct aan het oog van de inklapbare trekhaak bevestigd?
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Micky » za 2 mar 2024 15:19

RE.gif

Ik had geen betere foto maar idd op dezelfde manier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Ron » za 2 mar 2024 19:32

Gemineye schreef:
za 2 mar 2024 10:15
De discussie wordt gezocht in dat de trekhaak een vast deel is. Maar daar zit het bezwaar van de wet niet in. Het probleem zit erin dat je de kabel los over de haak hebt gelegd en dat mag niet. Hij moet vast zitten.
Precies
Een simpele test.
Haal de dissel van de kogel af.
Pak het breekkabel en til die zo van de kogel af.
Kan dat , dan zit het fout.
En op de manier zoals micky laat zien kan dat niet.
En dat wil de wetgever graag zien.
Je wil wel graag een lus omdat de kracht op het oog dan gehalveerd wordt.
En dan voldoende kracht heeft om de rem er goed op te zetten.

Ik heb een vaste trekhaak.
En daar heb ik deze op gemonteerd.
De kabel gaat om de kogel en dan door deze beugel heen.
Selectie_001.jpg
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Hans1954 » za 2 mar 2024 20:11

[re.gif] Precies. Ik heb al jaren dezelfde.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3528
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door troapel » za 2 mar 2024 22:27

Perfect en duidelijk Micky! Jij doet het precies zoals de beschrijving van de losbreekremkabel wil dat je het doet en je voldoet perfect aan de(Nederlandse) wet.

Wij gebruiken zo’n beugel op onze vaste trekhaak waar we de geluste losbreekremkabel doorheen halen:
IMG_3538.jpeg
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

theotrucker
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door theotrucker » zo 3 mar 2024 12:05

Nog effe een kleinigheid, maar een buitenlandse automobilist moet de afbreekkabel ook op de Nederlandse manier vastmaken.
In 9 van de 10 gevallen zal het bij een vriendelijke Belehrung blijven, zoals mijn Duitse caravan vrienden het noemen. Behalve als iemand hardleers is en in opstand komt.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door VIP » zo 3 mar 2024 14:23

Als de breekkabel een echte Musketonhaak heeft mag je deze direct in het oog van / bij de trekhaak klikken, een extra musketon is dus niet nodig.

(Tenzij de breekkabel zo lang dat ie dan over de grond sleept, dan is lussen ter behoudt van je breekkabel dus beter).

Als de breekkabel zo'n flut haakje heeft met klemveertje dat moet het gelust worden met extra musketonhaak zoals op de foto's van oa Micky
Porsche + Tabbert

gerritB22
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 1 mar 2024 09:41

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door gerritB22 » zo 3 mar 2024 14:29

Gemineye schreef:
za 2 mar 2024 10:15
De discussie wordt gezocht in dat de trekhaak een vast deel is. Maar daar zit het bezwaar van de wet niet in. Het probleem zit erin dat je de kabel los over de haak hebt gelegd en dat mag niet. Hij moet vast zitten.
Als je de foto bekijkt die ik heb geplaatst dan ligt de kabel ook helemaal niet los over de trekhaak
20231102_124245.jpg
Op de foto's hierboven ligt die er wel gewoon los omheen en dan met een haakje vast, maar aan mijn trekhaak zit dus geen oogje en ook aan de auto zelf zit geen extra oogje oid. om iets aan vast te maken.
Vandaar de door mij gekozen oplossing om de kabel niet alleen om de trekhaak te slaan maar ook om de 13 polige stekker die vast gedraaid wordt in de trekhaak.
Dus de kabel kan onmogelijk zomaar loswippen van de trekhaak.
Met de agenten in kwestie is ook totaal geen discussie gevoerd, daar werd gewoon opgemerkt geen haakje gebruikt is boete en op de vraag "kunt u aanwijzen waar ik hem dan wel aan vast moet maken want dat haakje heeft mijn auto niet" hadden ze dus ook geen antwoordt.
Wel mocht ik gewoon verder rijden.

Maar alle reacties snap ik helemaal en ook hoe het beter kan of volgens de Nederlandse wet zou moeten, alleen dat was mijn vraag niet ik wil graag in contact komen met iemand die het dus wel succesvol heeft aangevochten zoals op caravantrekker.nl staat aangeven en daarbij wordt verwezen naar dit forum.

Wally
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Wally » zo 3 mar 2024 15:29

[re.gif]

Voor dat haakje/bevestigingspunt aan de auto daar mag u zelf voor zorgen.

Agent constateert alleen dat er geen deugdelijke bevestiging is.

Dat er verschil van menig daarover is, mag U aan de kantonrechter voorleggen.

Ik zal je feliciteren als je het wint.

Frans

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”